X99 renaissance - benchmarks, processorval m.m.

Permalänk
Medlem

X99 renaissance - benchmarks, processorval m.m.

Tänkte det är dax att starta ny diskussion om Intels gamla entusiast plattform X99. Det är idag prisvärd plattform som kan köra avlagda Xeons som säljs för en spottstyver på aliexpres, ebay osv. 18 core Xeon E5-2699 går för 500kr och har ändå turbo på helt okej 3,6GHz. Upplåsta 8core E5-1660 v3 går för 250kr osv. Det finns två generationer, det är Haswell (v3) och brodwell (v4), där den senare är lite snabbare men också dyrare (samt sägs klocka sämre än Haswell). Sammanfattningsvis kan man få mycket datorkraft för en låg kostnad (om än lite låg singel core prestanda).

Det som också gör plattformen intressant är att den har ett relativt aktiv entusiastscen, huvudsakligen på forum som inte är engelskspråkiga (ryska och kinesiska tex) Tex någon som implementerat Resizable BAR långt efter tillverkarna övergett plattformen.

Vad använder ni era X99 system till idag? Tycket ni dom står sig ok mot mer moderna plattformar? Vad kör ni för CPUer och vilka av utbudet är bäst förhållande till pris enligt er? Vilka knep använder ni för att få ut mer prestanda?

Själv kör jag en E5-2667 v4 (8 core, 3.6GHz turbo) som jag använder som gamlingdatorn med ett 3060ti, vilket jag tycker fungerar bra även om det ibland håller tillbaka GPUn.
Testade att köra cyberpunks benchmark (medel, 720p) och fick genomsnitts fps på 114 och low på 62. Inga skrysiffror, men inte dåligt heller! Som referens så får sweclocker 243/162 med en R7 9700X (och ett 4090). En dryg fördubbling över ca 10 år av CPU framsteg.