Permalänk
Medlem

Köpråd USB-hub

Tjena, håller på att hjälper svärfar att fixa sitt hemmakontor men känner mig lite lost i när jag ska hjälpa honom att fixa en bra usb-hub. Beskrivning finnes nedan:

HDMI från ultrawide-skärm in i hub
USB-c från dator in i hub (som ger bild/ljud)
6st usb-A

Tacksam för tips!

Permalänk

låter snarare som att det är en dockningsstation du söker än en usb-hub.

Usb-hubbar har generellt inga bildutgångar utan endast är tryp ett "usb grenuttag"

https://www.prisjakt.nu/c/dockningsstationer-for-datorer

angående HDMI till skärm så kan du även kolla modeller med Displayport bildutgång då det är kompatibelt med HDMI så allt som behövs är en passiv Displayport till hdmi kabel t.ex https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5717960

även värt att notera att datorn måste stödja Displayport alt mode via usb-c porten (oavsett om dockan har hdmi eller displayport utgång)vilket långt ifrån alla datorer gör.

om den inte gör det så är du låst till dockor med displaylink (aka typ ett långsamt usbanslutet grafikkort inbyggt i dockan) men inget man direkt kan rekommendera då det för det mesta brukar vara en ganska slö upplevelse även för vanligt kontorsbruk.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av msk123:

Tjena, håller på att hjälper svärfar att fixa sitt hemmakontor men känner mig lite lost i när jag ska hjälpa honom att fixa en bra usb-hub. Beskrivning finnes nedan:

HDMI från ultrawide-skärm in i hub
USB-c från dator in i hub (som ger bild/ljud)
6st usb-A

Tacksam för tips!

Vad ska ni koppla in för dator?
Vad ska kopplas in i USB-portarna? Sex portar är många, behöver de dessutom vara snabba så kan du få svårt att hitta denna hub.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Låter som du behöver både en docka OCH en USB hubb

Hubben är superenkel att hitta, men dockan kräver mer information, som vilken dator det rör sig om.

Om det bara är 1 skärm som ska anslutas så behöver du ingen docka, då bör du kunna använda HDMI utgången direkt från datorn in i skärmen.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

För endast USB delen så gör Exsys oerhört bra hubbar. Industristandard.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

https://www.anker.com/products/a8392?variant=37438617944214

60hz är iof inget roligt

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns dockningsstationer med 6 USB-portar, men man ska vara säker på att det funkar också.
https://www.dustinhome.se/product/5011094872/workplace-no-cha...
(Jag känner inte till detta märket och har ingen egen erfarenhet av denna docka. Personligen hade jag inte köpt den.)

Några problem som jag stött på är bland annat problem med upplösningen, kör också en UW skärm, problem med att ladda datorn via dockan. Om man vill använda dockningsstationen med bara en sladd så vill man gissningsvis få ström genom den också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Wow, många svar. Stort tack!

Datorn har en usb-c alt mode
Ska bara koppla in en skärm
Tror det är skrivare osv som är inkopplat, kanske inte behövs 6 egentligen bara han som är okunnig haha

Sen denna diskussion om hub vs docka har jag inte fattat fullt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av msk123:

Wow, många svar. Stort tack!

Datorn har en usb-c alt mode
Ska bara koppla in en skärm
Tror det är skrivare osv som är inkopplat, kanske inte behövs 6 egentligen bara han som är okunnig haha

Sen denna diskussion om hub vs docka har jag inte fattat fullt ut

En hubb ger datorn bara fler USB portar.
En Docka kan även ge skärmanslutning.
Samt kan möjligtvis även ge ström till datorn.

Kraven på en docka är mycket högre då den även måste hantera bildanslutning och ström.

Tycker fortfarande en hubb är bättre och bara koppla skärmen via HDMI.
Men bekvämligheten med en docka är ju rätt trevlig, bara 1 sladd för alla USB saker, ström och skärm.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM