Råd, nordiskt friktion eller dubbade vinterdäck 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Svartisen är för tunn för att dubbarna skall få något vettigt grepp i den så de gör varken till eller från när den kommer, vilket gör att det är lika illa oavsett däck när det är svartis.

Visst de kanske river den så att den snabbare går sönder, men för egen skull spelar det ingen roll.

Åker på svartis flera gånger varje vinter och har hittills inte haft några problem med dubbdäck så jag vet inte riktigt om jag kan hålla med dig.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Kör dubbat (bor i Stockholm) men kör sällan och om jag gör det så är det konstiga tider, tidiga morgnar eller sent på natten då är det inte alltid som det halkbekämpats, sen åker familjen upp till fjällen varje vinter och dubb äger på is och packad snö, ser alltid nån Stockholmare med friktionsdäck på suven slirandes i nån backe

Kör man bara i Stadsmiljö på normala tider är säkert friktionsdäck bäst, bara man ger fan i otyget "all-round däck" och kör på skräpet året runt

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Dubbat,inte så kul när det fryser på efter slaskväder.

Permalänk
Medlem

Alltid kört dubbat innan men vid senaste bilköpet blev det Nokian Hakka R5 då jag bor i Södra Sverige med 95% barmark under vintern.

Kan säga såhär att jag ångrar mitt köp de där 2-3% av vintern det är isväg för där fungerar dom inte särskilt väl men anpassar min körning och tar det lugnt, snö? helt underbara absolut ingen skillnad.

som sagt kör du på isvägar 100% av tiden eller inte har vett att anpassa farten efter vägläg kör dubbdäck, annars dubbfritt av kvalitet (continental, michelin och nokian)

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kör i en större västsvensk stad. De flesta dagar kan man typ köra på sommardäck även på vinter. Men, när det sedan fryser på under natten, det är isgata, och man kör över bron på väg till jobbet 05:45 - då är det jäkligt bra att ha dubbdäck. Inte ovanligt att det är svårt att gå ur bilen på parkeringsplatsen när man kommer fram, eftersom det är ett millimetertjockt lager blankis över all asfalt. Så, även i städer, dubb.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Kör dubbat (bor i Stockholm) men kör sällan och om jag gör det så är det konstiga tider, tidiga morgnar eller sent på natten då är det inte alltid som det halkbekämpats, sen åker familjen upp till fjällen varje vinter och dubb äger på is och packad snö, ser alltid nån Stockholmare med friktionsdäck på suven slirandes i nån backe

Kör man bara i Stadsmiljö på normala tider är säkert friktionsdäck bäst, bara man ger fan i otyget "all-round däck" och kör på skräpet året runt

Skrivet av Oliver91:

Alltid kört dubbat innan men vid senaste bilköpet blev det Nokian Hakka R5 då jag bor i Södra Sverige med 95% barmark under vintern.

Kan säga såhär att jag ångrar mitt köp de där 2-3% av vintern det är isväg för där fungerar dom inte särskilt väl men anpassar min körning och tar det lugnt, snö? helt underbara absolut ingen skillnad.

som sagt kör du på isvägar 100% av tiden eller inte har vett att anpassa farten efter vägläg kör dubbdäck, annars dubbfritt av kvalitet (continental, michelin och nokian)

Skrivet av Pirum:

Kör i en större västsvensk stad. De flesta dagar kan man typ köra på sommardäck även på vinter. Men, när det sedan fryser på under natten, det är isgata, och man kör över bron på väg till jobbet 05:45 - då är det jäkligt bra att ha dubbdäck. Inte ovanligt att det är svårt att gå ur bilen på parkeringsplatsen när man kommer fram, eftersom det är ett millimetertjockt lager blankis över all asfalt. Så, även i städer, dubb.

Jag kör ofta fram och tillbaka från jobbet, åker ca 6.30 tiden och åker hem runt 15-16 tiden. Det är motorväg hela vägen till jobbet i stort sätt.

Annars är det mest stadstrafik och lite motorväg om man ska till Ikea Kållered/Sisjön.

Kör sällan landsväg. Det är bara när jag åker ner till skåne ibland att hälsa på morsan eller när vi åker upp till dalarna (leksand) till sambons föräldrar. Där är det ofta hårdpackat snö samt is. Men som sagt så åker vi dit minst gånger på vintern, ibland oftare.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Molotov:

Nu låter det som klyva hårstrån.
ska vi vara petiga eller inte.
Det gör skillnad, kanske inte mycket värt att nämna jag kör på dessa vägförhållanden varje år.
Prova med cykel, cykla och dra i broms utan dubbar eller med dubbar så ser man skillnaden.
som sagt
Det finns ingen anledning att välja bort dubbar om det nu inte är mycket billigare.

Klart att det finns flera anledningar att välja bort dubb.. ljudnivå och förbud mot dubbar på flera ställen är ett par av dem. Slitage på vägar och bidragande till ökad mängd partiklar i luften i våra städer är ett par till. Finns massor av anledningar…

Bor man i Göteborg och kör till Dalarna ett par gånger per år så behöver man inte dubbdäck och än mindre om man har en modern bil med antisladd. Anpassa ev farten efter underlaget är också bra, som många verkar missa..

Även om dubb ÄR bättre på snö och is så är det inte så att nordiska friktionsdäck är totalt klappkass på de underlagen, tvärtom och det vet alla som provat!

Om ni bor söder om Gävle så våga välja bra dubbfria vinterdäck, ni kommer bli positivt överraskade! (Jag hade vågat även norr om Gävle )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Klart att det finns flera anledningar att välja bort dubb.. ljudnivå och förbud mot dubbar på flera ställen är ett par av dem. Slitage på vägar och bidragande till ökad mängd partiklar i luften i våra städer är ett par till. Finns massor av anledningar…

Bor man i Göteborg och kör till Dalarna ett par gånger per år så behöver man inte dubbdäck och än mindre om man har en modern bil med antisladd. Anpassa ev farten efter underlaget är också bra, som många verkar missa..

Även om dubb ÄR bättre på snö och is så är det inte så att nordiska friktionsdäck är totalt klappkass på de underlagen, tvärtom och det vet alla som provat!

Om ni bor söder om Gävle så våga välja bra dubbfria vinterdäck, ni kommer bli positivt överraskade! (Jag hade vågat även norr om Gävle )

Ja om det är dubbförbud så förstår jag.
Annara finns det som sagt ingen anledning om inte prisskillnaden är stor. Vinterdäck är ju trots allt samma däck bara med eller utan dubb.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Beror på var i landet man kör.

I TS fall är det mestadels söderut och behovet av dubbdäck är mindre.
De få gånger det körs till Dalarna kan ni ju köra lite försiktigare.

Att dubbat är bättre för vinterväglag råder det inget tvivel om, men om man i högre grad kör där det inte direkt är det så bör friktionsdäck funka bättre eftersom andra faktorer också har betydelse.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Molotov:

Ja om det är dubbförbud så förstår jag.
Annara finns det som sagt ingen anledning om inte prisskillnaden är stor. Vinterdäck är ju trots allt samma däck bara med eller utan dubb.

Göteborg har det på ett par ställen, exempelvis.

Igen, det finns flera anledningar även om du anser dem oviktiga

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Endast 2 gator i Göteborg som har dubbförbud.

Friggagatan och Odinsgatan.

men hur som helst. Tror det ändå lutar sig mer åt dubbfria denna gång. I så fall kommer jag välja antingen continental VC 7 eller 8 alternativt goodyear ultragrip ice 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0lbat:

Endast 2 gator i Göteborg som har dubbförbud.

Friggagatan och Odinsgatan.

men hur som helst. Tror det ändå lutar sig mer åt dubbfria denna gång. I så fall kommer jag välja antingen continental VC 7 eller 8 alternativt goodyear ultragrip ice 3.

Just nu ja. Sedan är det också minst 2 i stockholm, till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Igen, det finns flera anledningar även om du anser dem oviktiga

Jag tänker varför handikappa sig själv om det inte är prisskillnad om man tex om man åka till sådana ställen där dubbdäck är att föredra.
Finns många med "vinterdäck" som ställer till det för att dom är och kör på ställen med dåliga däck, då gar det varit just utan dubbar. Hjälpt flertalet och frågat vad är det för däck du kör med. "Det är vinterdäck" får man som svar, yeah right.
Men jag antar vet man med sig att man håller sig där det inte behövs på heöa vintern så 🤷‍♂️

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0lbat:

Verkar ändå vara rätt 50/50.

I dagsläget åker mest runt Leksand i Dalarna, det är ofta hårdpackad snö / is där. Sen kan det hända att vi åker till Idre eller andra skidbackar i närheten. Men då har vi tillgång till sambons föräldrars bil om det skulle vara så, om de inte behöver den.

men som sagt, denna vintern kommer vi åka upp till dalarna på vintern 3 gånger minst, men kan också bli fler. Det kan trots allt vara snö fram till påsk där, vilket det var förra året.

Jag kanske ska prova nordiskt friktion denna gång. Kollar som sagt på Continental Vikting Contact 7 eller 8. Alternativt Goodyear Ultragrip Ice 3

Bor själv i närheten av Leksand - senaste bilarna har jag kört friktion av bra kvalité på både 4wd och rwd, och det fungerar alldeles perfekt, så jag ser inte längre någon egentlig anledning att köra dubbat med mina körvanor, kör både mycket RV och skogsvägar o dyl.. aldrig några bekymmer

Permalänk
Medlem

Har funderat på dubbade men när vintrarna består av 90% motorvägsfart i 6-10 plusgrader inbillar jag mig att deras effekt försvinner rätt fort, kanske ännu mer med vridmomentet från elbilar. Dubbsläpp och slitage borde vara påtagligt tänker jag.

Skulle vilja se vinterhjultester där hjulen kört 1000 mil eller mer för att få lite fakta på det, men än så länge blir det friktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0lbat:

I dagsläget åker mest runt Leksand i Dalarna, det är ofta hårdpackad snö / is där. Sen kan det hända att vi åker till Idre eller andra skidbackar i närheten. Men då har vi tillgång till sambons föräldrars bil om det skulle vara så, om de inte behöver den.

men som sagt, denna vintern kommer vi åka upp till dalarna på vintern 3 gånger minst, men kan också bli fler. Det kan trots allt vara snö fram till påsk där, vilket det var förra året.

Kan du låta bli att köra när väglaget är som sämst så kan man köra med friktionsdäck.
Måste du kunna köra skulle jag inte chansat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Dubb är inte bättre på snö. Det är bara på snö som är så hårt packad att den närmar sig is. Plus att de blir lite mjukare i och med att mönstret ska göra jobbet även på is och de vattenplanar i snitt något tidigare än dubbade. Skillnaden är inte jättestor, men finns. Båda är usla på vattenplaning jämfört med sommardäck eller mellaneuropeiska vinterdäck. De senare är ju mer som köldtåliga sommardäck, men är mycket sämre på vinterväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kan du låta bli att köra när väglaget är som sämst så kan man köra med friktionsdäck.
Måste du kunna köra skulle jag inte chansat.

Svårt att "låta bli" att köra under viss tid om väglaget är som sämst. Har vi bestämt att åka ett datum, exempelvis under jul eller någon gång under vintern så tänker jag ju inte vänta några dagar för att det ska bli bättre.
Självklart åker jag inte om det är snöstorm och blixthalka som det var förra året i vissa delar av landet.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av ztenlund:

Dubb är inte bättre på snö. Det är bara på snö som är så hårt packad att den närmar sig is. Plus att de blir lite mjukare i och med att mönstret ska göra jobbet även på is och de vattenplanar i snitt något tidigare än dubbade. Skillnaden är inte jättestor, men finns. Båda är usla på vattenplaning jämfört med sommardäck eller mellaneuropeiska vinterdäck. De senare är ju mer som köldtåliga sommardäck, men är mycket sämre på vinterväg.

Jag behöver inte övertygas

Har kört dubbfritt senaste 25 åren
Bott längs grusväg i västra Götaland, bott i Stockholm, bott i Uppsala och tillbaka till grusväg… haft resande tjänst med bil runt hela Norrland. Åkt till fjällen varje år och allt detta med dubbfria däck
Enligt gamla däckgubbar så är det helt omöjligt, då hamnar man i diket och någon herre med pickup driven av diesel som måste komma till undsättning…. (har aldrig behövts)

Det finns som sagt nackdelar med dubbar och det är inte en frälsning från ovan som gör att du tar dig fram säkert överallt oavsett väglag. Jag tror att måmga kompromissar åt fel håll och väljer dubb bara för att ”Kan vara bra att ha” när det i själva verket är det sämre alternativet för 99% av de resor man gör. Det är lite som att välja en pickup som familjebil för att man åker till Bauhaus ett par gånger om året..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Jag behöver inte övertygas

Har kört dubbfritt senaste 25 åren
Bott längs grusväg i västra Götaland, bott i Stockholm, bott i Uppsala och tillbaka till grusväg… haft resande tjänst med bil runt hela Norrland. Åkt till fjällen varje år och allt detta med dubbfria däck
Enligt gamla däckgubbar så är det helt omöjligt, då hamnar man i diket och någon herre med pickup driven av diesel som måste komma till undsättning…. (har aldrig behövts)

Det finns som sagt nackdelar med dubbar och det är inte en frälsning från ovan som gör att du tar dig fram säkert överallt oavsett väglag. Jag tror att måmga kompromissar åt fel håll och väljer dubb bara för att ”Kan vara bra att ha” när det i själva verket är det sämre alternativet för 99% av de resor man gör. Det är lite som att välja en pickup som familjebil för att man åker till Bauhaus ett par gånger om året..

Vilket märke kör du då? eller har haft? Något särskilt du rekommenderar? Jag har som sagt kollat på Continental Viking Contact 7/8 eller Goodyear Ultragrip Ice 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Varför dubb i city? Finns ju mer salt på vägarna där inne än i en saltgruva

ok city är ju lite grovt, det är mer till nytta på väsby sträckan och andra ställen

Permalänk
Medlem

Köp dubbfritt oavsett var du kör. Dubb låter satan och håller inte däckets livslängd ändå. Skillnaden i grep är minimal.

Det här att man ska köra dubb högre upp i sverige är helt ologiskt.. på packad snö gör dubb noll skillnad

Folk överskattar dubb rejält, det är gummit som avgör om det är ett bra vinterdäck eller inte.

Permalänk
Medlem

Bor i stockholm och har en liten backe upp till huvudvägen som kan bli isig. Damens friktionsdäck klarar inte av det medan mina slitna dubbdäck klarar det galant. Hon får ta sats upp vilket kan bli farligt så idag har jag beställt nya dubbdäck till henne.

Jag personligen kör alltid på dubbdäck då de räddat mig mer än en gång när det jag märkt att det varit blank is jag kört på. dubben gör att man behåller lite kontroll och inte ligger i diket.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bor i stockholm och har en liten backe upp till huvudvägen som kan bli isig. Damens friktionsdäck klarar inte av det medan mina slitna dubbdäck klarar det galant. Hon får ta sats upp vilket kan bli farligt så idag har jag beställt nya dubbdäck till henne.

Jag personligen kör alltid på dubbdäck då de räddat mig mer än en gång när det jag märkt att det varit blank is jag kört på. dubben gör att man behåller lite kontroll och inte ligger i diket.

Hade samma upplevelse i en backe med mina sommarkörda motorvägskörda kines 500krs friktionsdäck runt 2014...

Hade samma upplevelse 2020 när jag köpte en begagnad bil med kines friktion som kostade runt 500kr nya.

Samma upplevelsen på sambons nästan utslitna koreanska friktionsdäck som antagligen också hade rullat sommartid då de kom på originalfälgarna på en begagnad bil

Vad körde hon med för däck? Hade de rullar på kokande asfalt i hög hastighet under sommaren? Bra eller dåligt däckdjup?

Kör enbart med kvalitets dubbfritt från continental, nokian, michelin eller goodyear

Kör aldrig med era nordiska friktionsdäck sommartid, speciellt inte motorväg när det är riktigt varmt så den mjuka gummiblandningen tar stryk av det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Och själv kör jag firma bil (custom transit normal vikt med allt i skåpet runt 3 ton) enbart friktion och ALDRIG problem på vintern. Kör ca 2500mil i tjänst och år. Har riktigt brant backe upp på vissa ställen och det är inte ett problem... Michelin däck har vi....
Tror snarare det är kvalitén på däcken och förarkapacitet än dubb / friktion

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Kört friktion av blandade prisklasser och Nordisk/EU sen 2017 och kan inte säga att jag saknat dubben en enda gång.
Kör ca 2000-3000mil om året.
Ofta är det nog personen i fordonet som ställt till med problemen, men skyller på däcken eftersom det är enklare så.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Hade samma upplevelse i en backe med mina sommarkörda motorvägskörda kines 500krs friktionsdäck runt 2014...

Hade samma upplevelse 2020 när jag köpte en begagnad bil med kines friktion som kostade runt 500kr nya.

Samma upplevelsen på sambons nästan utslitna koreanska friktionsdäck som antagligen också hade rullat sommartid då de kom på originalfälgarna på en begagnad bil

Vad körde hon med för däck? Hade de rullar på kokande asfalt i hög hastighet under sommaren? Bra eller dåligt däckdjup?

Kör enbart med kvalitets dubbfritt från continental, nokian, michelin eller goodyear

Kör aldrig med era nordiska friktionsdäck sommartid, speciellt inte motorväg när det är riktigt varmt så den mjuka gummiblandningen tar stryk av det.

Var goodyear eller continental hon hade, ej sommarkörda. Friktionsdäck är chanslösa på våt blank is. Händer inte ofta men en gång räcker ibland.

Skrivet av Swedishchef_90:

Och själv kör jag firma bil (custom transit normal vikt med allt i skåpet runt 3 ton) enbart friktion och ALDRIG problem på vintern. Kör ca 2500mil i tjänst och år. Har riktigt brant backe upp på vissa ställen och det är inte ett problem... Michelin däck har vi....
Tror snarare det är kvalitén på däcken och förarkapacitet än dubb / friktion

3 ton vs ca 1 ton(våra bilar)... Behöver nog inte säga mycket mer än så...
Testa våt blank is, det är fusk om dubbdäck ruggat upp isen innan😁

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Var goodyear eller continental hon hade, ej sommarkörda. Friktionsdäck är chanslösa på våt blank is. Händer inte ofta men en gång räcker ibland.

Efter ha suttit fast i den fina snöstormen 2018 (?) i Stockholm så var det inte speciellt svårt att åka hem med en toyota starlet på 800kg... Samma backe som jag bor vid ännu
Förare > däck > vikt på bil. Dubb räddar inte en dålig förare oavsett... Allt handlar om vikt fördelning, precis som tegelstenar används i äldre bilar på vintern för att motverka sladd

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Om man någonsin fått spinn på däcken, eller det gick så långt att man åkte av, så köper man aldrig mer friktionsdäck. Antingen för att man är död eller för att man insåg vart lite mer otur kunde fört en.

Livet är värt mer än några ynka hundralappars ökade driftskostnader.

Kör man sen elbil, med den tyngden och accet, då är frågan iaf för mig avgjord än mer om man kör det minsta på vintern och inte bor i Skåne.

Skrivet av Molotov:

Skulle aldrig välja dubbfria vinterdäck, jag menar varför?
Gör det stor prisskillnad att välja samma däck med eller utan dubb?

Skrivet av VinterSolen:

Sämre för däcken att köra på barmark

Skrivet av leifn:

Dubbat,inte så kul när det fryser på efter slaskväder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ok har hänt en del senaste åren med friktionsdäck.

https://www.nokiantyres.se/vinterdack/nokian-tyres-hakkapelii...

kör dessa nu och de presterar likvärdigt på samma underlag jämfört med mina lite billigare dubbdäck jag hade innan.

https://www.hankooktire.com/se/sv/tire/winteripike/rs2-w429.h... <-- dock version 1 av dem, skönaste dubbdäcken jag någonsin kört med på torrt underlag iallafall, hade en bil innan dess med hakka 9 dubb som var helt otroliga givetvis på snö och is men lät som... fan på torrt.

Visa signatur