Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Är vi säkra på att det är installerat?

Hur säkerställer jag detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCrawler:

Vad är det jag borde vara extra nogrann med att titta på? Fattar väldigt lite när jag kollar på programmet :S

Har kollat på event viewer ett antal gånger och det som kommer up är oftast ett DCOM 10016, ibland ett service manager 7009 där det står "A timeout was reached (30000 milliseconds) while waiting for the Armoury Crate Download Tool service to connect." Har dock raderat Armoury Crate då jag hörde att även den kunde frysa datorn.

Får även TMP-WMI error 1796 som säger "The Secure Boot update failed to update a Secure Boot variable with error Secure Boot is not enabled on this machine".

Kollar även reliability history och gångerna datorn frös helt och stängdes av så stod det <Uppladdad bildlänk>

iGPU stängde jag av igår men problemet är fortfarande kvar tyvärr.

Har du inaktiverat Armoury crate i BIOS?
Är Armoury crate helt raderat? Ska finnas en speciell uninstaller från Asus och annars finns det även program som t.ex. Revo Uninstaller som raderar helt (vilket inte windows programhanterare inte riktigt gör).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd

uppdatera till beta bios, gör en clean install av win 11 , kör memtest86

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Step 6: Use MemTest86 (for Windows, Linux and macOS users)
MemTest86 is a popular third-party tool that can be used to test RAM modules on both Windows, Linux and macOS systems. To use MemTest86, follow these steps:

Visit the MemTest86 website (https://www.memtest86.com/) and download the free version of the software.
Create a bootable USB drive with MemTest86 using the provided instructions on the website.
Restart your computer and boot from the USB drive. You may need to change the boot order in your computer's BIOS settings to do this.
MemTest86 will start automatically, and the memory test will begin. This process can take several hours to complete, depending on your system's RAM capacity.
Once the test is complete, the results will be displayed on the screen. If errors are detected, the faulty RAM module(s) should be replaced.[/i]

låt stå över natten

Permalänk
Medlem

Jag hade installerat om Windows och sedan INTE installerat Armoury Crate.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Att uppdatera bios kommer nog varken göra till eller från då det här mer ser ut som en drivrutinsbelastning alternativ värmeproblem. Bios lägger sig vanligen på boot eller tangentbord / mus / diskar och är statistiskt stopp-fel, inte sporadiska hängningar. Man kommer vanligen inte in i OS ens.

Däremot kan det vara intressant att köra Load optimized default i bios och eventuellt stänga av allt lullull som går.

En ominstallation och spårning av varje uppdatering är nog vägen att gå.

Eventuellt boota från Linux Live-ISO så kan man se om man får felmeddelande på hårdvarunivå och kan avgöra om det någon trasig komponent som eventuellt skulle reagera vid ansträngning.

Det vanligt för trasiga komponenter som exempelvis har dålig lödning och reagerar först när dom är belastade. För enkla saker ser det fungerade ut.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd

det som är skönt med nya win 11 om man gör clean install är att det bara är en windows uppdatering det tar typ 15 minuter att slänga in os'et

Windows 11 2024-uppdatering l Version 24H2)

gjorde det för någon dag sedan clean install från usb

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har du inaktiverat Armoury crate i BIOS?
Är Armoury crate helt raderat? Ska finnas en speciell uninstaller från Asus och annars finns det även program som t.ex. Revo Uninstaller som raderar helt (vilket inte windows programhanterare inte riktigt gör).

Ominstallerade windows till windows 11 så jag antar att alla filer från armoury crate är borta? Kollade BIOS men där fanns inget om Armoury Crate.

Permalänk
Skrivet av klockish:

MemTest86 is a popular third-party tool that can be used to test RAM modules on both Windows, Linux and macOS systems. To use MemTest86, follow these steps:

Visit the MemTest86 website (https://www.memtest86.com/) and download the free version of the software.
Create a bootable USB drive with MemTest86 using the provided instructions on the website.
Restart your computer and boot from the USB drive. You may need to change the boot order in your computer's BIOS settings to do this.
MemTest86 will start automatically, and the memory test will begin. This process can take several hours to complete, depending on your system's RAM capacity.
Once the test is complete, the results will be displayed on the screen. If errors are detected, the faulty RAM module(s) should be replaced.[/i]

låt stå över natten

Ska testa detta inatt och se hur det går!

Skrivet av Joppis:

Jag hade installerat om Windows och sedan INTE installerat Armoury Crate.

Gjort precis det just nu. Installerade in windows 11 och ska testa några spel idag för att se hur det går.

Skrivet av OldComputer:

Att uppdatera bios kommer nog varken göra till eller från då det här mer ser ut som en drivrutinsbelastning alternativ värmeproblem. Bios lägger sig vanligen på boot eller tangentbord / mus / diskar och är statistiskt stopp-fel, inte sporadiska hängningar. Man kommer vanligen inte in i OS ens.

Däremot kan det vara intressant att köra Load optimized default i bios och eventuellt stänga av allt lullull som går.

Eventuellt boota från Linux Live-ISO så kan man se om man får felmeddelande på hårdvarunivå och kan avgöra om det någon trasig komponent som eventuellt skulle reagera vid ansträngning.

Det vanligt för trasiga komponenter som exempelvis har dålig lödning och reagerar först när dom är belastade. För enkla saker ser det fungerade ut.

Tänkte testa memtest86 och ifall det inte funkar så kör jag på detta. Återkommer så fort jag gjort det!

Skrivet av klockish:

det som är skönt med nya win 11 om man gör clean install är att det bara är en windows uppdatering det tar typ 15 minuter att slänga in os'et

Windows 11 2024-uppdatering l Version 24H2)

gjorde det för någon dag sedan clean install från usb

Installerad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCrawler:

Ominstallerade windows till windows 11 så jag antar att alla filer från armoury crate är borta? Kollade BIOS men där fanns inget om Armoury Crate.

Är inte armoury crate inaktiverat i BIOS så brukat det installeras automatiskt när du startar windows efter ny installation av windows.

Ska finnas under tools i BIOS och heter något i stil med Download & Install Armoury Crate app>enabled

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av klockish:

låt stå över natten

Körde memtest och det kom tillbaka med 0 Errors på 4 pass!

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Har laddat ner windows på nytt o hittils har det inte fryst till än. Ska ge det några dagar och se ifall problemet är löst!

Permalänk
Skrivet av shugge:

Är inte armoury crate inaktiverat i BIOS så brukat det installeras automatiskt när du startar windows efter ny installation av windows.

Ska finnas under tools i BIOS och heter något i stil med Download & Install Armoury Crate app>enabled

Jag kunde inte hitta det i BIOS men med den nya windows 11 så är det inte nerladdad (windows ber mig ladda ner det hela tiden). Har försökt söka överallt på datorn men det verkar inte vara installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCrawler:

Jag kunde inte hitta det i BIOS men med den nya windows 11 så är det inte nerladdad (windows ber mig ladda ner det hela tiden). Har försökt söka överallt på datorn men det verkar inte vara installerad.

Då får du leta lite till. Det är pga att det inte är inaktiverat i BIOS som du blir promptad att ladda ned/installera det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för liknande "frysningar". Det visade sig att det var en hårddisk som strulade.
Ny disk och inga problem sen.
Kan vara värt att köra hälso-check på disken/diskarna.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]