Permalänk
Medlem

Uppladdningshastighet över 5G

Hej!

Jag kör en ZTE MC888 Pro i bryggat läge till min ASUS-mesh-setup hemma. Jag är nyfiken på vad som påverkar uppladdningshastigheten just. Nedströms kommer nästan alltid upp i 450-500 Mbit/s. Däremot är uppströms sällan över 25 Mbit/s.Skulle vilja veta mer om vad det finns för olika flaskhalsar/tekniska begränsningar/ISP-konfigurationer eller övrigt som kan leda till detta. Blev inte riktigt tillfredställd av ChatGPT här.

Är det så enkelt att Telias mast blastar på i högre tryck ner till ZTE, medan ZTE har det jobbigare att transmitta tillbaka till masten med samma/liknande tryck?

Mvh / 5G-mannen.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av jeth318:

Hej!

Jag kör en ZTE MC888 Pro i bryggat läge till min ASUS-mesh-setup hemma. Jag är nyfiken på vad som påverkar uppladdningshastigheten just. Nedströms kommer nästan alltid upp i 450-500 Mbit/s. Däremot är uppströms sällan över 25 Mbit/s.
Skulle vilja veta mer om vad det finns för olika flaskhalsar/tekniska begränsningar/ISP-konfigurationer eller övrigt som kan leda till detta.

Är det så enkelt att Telias mast blastar på i högre tryck ner till ZTE, medan ZTE har det jobbigare att transmitta tillbaka till masten med samma/liknande tryck?

Mvh / 5G-mannen.

Tror det är operatörerna som gjort så för att inte överbelasta näten i ”onödan”. Har testat lite olika (Telia, Telenor, Tele2) och alla uppför sig liknande.
Runt 800 ner och 25 upp 🤷‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Tror det är operatörerna som gjort så för att inte överbelasta näten i ”onödan”. Har testat lite olika (Telia, Telenor, Tele2) och alla uppför sig liknande.
Runt 800 ner och 25 upp 🤷‍♂️

Intressant. Det känns som en rimlig förklaring. Minns på ADSL/VDSL-tiden så skyllde ISP på tekniska begränsningar i nätet. Men på det mobila planet så vill jag ju tro, som du nämner, att det ska gå att vrida upp kranen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeth318:

Hej!

Jag kör en ZTE MC888 Pro i bryggat läge till min ASUS-mesh-setup hemma. Jag är nyfiken på vad som påverkar uppladdningshastigheten just. Nedströms kommer nästan alltid upp i 450-500 Mbit/s. Däremot är uppströms sällan över 25 Mbit/s.Skulle vilja veta mer om vad det finns för olika flaskhalsar/tekniska begränsningar/ISP-konfigurationer eller övrigt som kan leda till detta. Blev inte riktigt tillfredställd av ChatGPT här.

Är det så enkelt att Telias mast blastar på i högre tryck ner till ZTE, medan ZTE har det jobbigare att transmitta tillbaka till masten med samma/liknande tryck?

Mvh / 5G-mannen.

Skrivet av NordhNet:

Tror det är operatörerna som gjort så för att inte överbelasta näten i ”onödan”. Har testat lite olika (Telia, Telenor, Tele2) och alla uppför sig liknande.
Runt 800 ner och 25 upp 🤷‍♂️

Skrivet av jeth318:

Intressant. Det känns som en rimlig förklaring. Minns på ADSL/VDSL-tiden så skyllde ISP på tekniska begränsningar i nätet. Men på det mobila planet så vill jag ju tro, som du nämner, att det ska gå att vrida upp kranen.

Det går absolut att få mer än 25 mbit upp. Jag ligger på ca 50 mbit/s i Stockholmsområdet. Det är också, som du skriver i första inlägget också hur belastningen är i ditt område. Här har du en bild på ett hastighetstest i Kista jag gjorde igår

Så troligtvis är det belastningen i ditt område som gör att du bara får 25 mbit/s. På Swedroids forum finns det en tråd om just hastighetstester och där ser man att det ofta är hastigheter på runt 50 mbit/s eller mer i uppladdningshastighet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jeth318:

Intressant. Det känns som en rimlig förklaring. Minns på ADSL/VDSL-tiden så skyllde ISP på tekniska begränsningar i nätet. Men på det mobila planet så vill jag ju tro, som du nämner, att det ska gå att vrida upp kranen.

Har du testat att låsa till 4G-bandet istället? Ibland får man bättre hastighet på 4G trots att 5G är nyare och snabbare på pappret.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Har du testat att låsa till 4G-bandet istället? Ibland får man bättre hastighet på 4G trots att 5G är nyare och snabbare på pappret.

För uppladdning används 4G vad jag vet, då vi har 5G NSA och inte 5G SA, så tror inte det kommer göra någon skillnad. Han får också 400-500 mbit/s ned.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Har märkt att det kan skilja i hastighet mellan ipv4 och ipv6, jag får högre hastigheter på ipv6 över 5G på min zte 888 ultra och telen*r

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.