Studie: Spelstudior förlorar stort när DRM-skydd knäcks tidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Inget konstigt där heller tycker jag. Jag personligen väntar oftast tills spel kommer på reor innan jag köper dom numera, eftersom det finns så mycket att spela ändå. Men spel idag är ofta för dyra för vad man får. Jag säger inte att alla spel är det, men många är det. Idag skulle jag t.ex säga att indie-spel har mycket högre värde än ett AAA spel.
Dock gissar jag att en majoritet av allt piratande sker i "tredje världen", som Sydamerika, Ryssland, osv.

Jag håller helt med dig i att de är för dyra. Tycker också att spel är för dyra för vad man får och ja, det är med största sannolikhet vanligare i länder där folks genomsnittliga ekonomi är svagare än här.

Tänkte mest då det begav sig ville man slippa ha skivan i CD/Bluray-läsaren och det slipper man ju nu (Tänker på PC här). Men nu vill man istället förbi kopieringsskydd som installeras lokalt då antar jag?

Nu tycker jag man, som du skriver, inväntar reor eller att det hamnar på prenumerationstjänster istället. Väldigt få spel man köper på release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du kan väl inte klaga på ASSA när tjuven knäcker låset till huset?

Väldigt intressant att det är så lite påverkan egentligen, sedan är det ju mer intressant hur mycket priset påverkar.

Jag köper inte spel X för 600kr (vid release), men efter 2-3 månader när det kostar 200kr kan jag absolut tänka mig att köpa det

Villaägarnas riksförbund klagade på assa när det var lite problem förut:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/succelas-enkel-match-for-t...
vet inte riktigt hur det slutade och det kanske inte riktigt liknar detta ämne dock var det sjukt kul att du tog upp just det som exempel så jag kunde inte hindra mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Inget konstigt där heller tycker jag. Jag personligen väntar oftast tills spel kommer på reor innan jag köper dom numera, eftersom det finns så mycket att spela ändå. Men spel idag är ofta för dyra för vad man får. Jag säger inte att alla spel är det, men många är det. Idag skulle jag t.ex säga att indie-spel har mycket högre värde än ett AAA spel.
Dock gissar jag att en majoritet av allt piratande sker i "tredje världen", som Sydamerika, Ryssland, osv.

Han Thor som har Pirate Software, streamar och syns på YouTube berättade vid något tillfälle att deras spell tydligen var väldigt poppis i Brazilien dock var det massor som piratade spelet just där. När han införde en prissänkning i Brazilien så så försvann problemet nästan helt med piratandet.

https://youtube.com/shorts/44Do5x5abRY?si=5ZooVRIZYWjNElxc

Det här med att det ligger i människans natur att roffa åt sig som vissa i tråden hävdar är samma propaganda som vi har hört i eviga tider. Folk vill göra rätt för sig men det är inte alltid ekonomiskt försvarbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Han Thor som har Pirate Software, streamar och syns på YouTube berättade vid något tillfälle att deras spell tydligen var väldigt poppis i Brazilien dock var det massor som piratade spelet just där. När han införde en prissänkning i Brazilien så så försvann problemet nästan helt med piratandet.

https://youtube.com/shorts/44Do5x5abRY?si=5ZooVRIZYWjNElxc

Det här med att det ligger i människans natur att roffa åt sig som vissa i tråden hävdar är samma propaganda som vi har hört i eviga tider. Folk vill göra rätt för sig men det är inte alltid ekonomiskt försvarbart.

Japp, när spel kostar flera månadslöner för en brasilianare så kommer dom självklart inte köpa skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Japp, när spel kostar flera månadslöner för en brasilianare så kommer dom självklart inte köpa skiten

Rimligt påstående...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Japp, när spel kostar flera månadslöner för en brasilianare så kommer dom självklart inte köpa skiten

Vilket är varför mängder med företag har en prissättning som baseras på löner och prisnivån i varje enskilt land de säljer till, något som då fick folk att via vpn köpa digitala produkter och tjänster från länderna med de lägsta priserna, vilket då får företagen att sluta med det första.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vilket är varför mängder med företag har en prissättning som baseras på löner och prisnivån i varje enskilt land de säljer till, något som då fick folk att via vpn köpa digitala produkter och tjänster från länderna med de lägsta priserna, vilket då får företagen att sluta med det första.

Vilket alltså inte löste något problem alls, och vi är tillbaka på ruta 1. Pengarna är viktigast. Hellre att sela sydamerika inte kan spela ditt spel än att några få personer köper spelet billigare.

Permalänk
Medlem

Jag tror ju dock att ett högprofilsspel med en högprofils-DRM som blir knäckt gör att det får mer uppmärksamhet och fler personer piratar just för att skyddet blev knäckt.

Tänk exempelvis under Hogwarts legacy med Empress som fick enorm uppmärksamhet, var nog många som piratade då som varken hade tänkt köpa eller pirata annars bara för att det blev en stor grej av det.

Sen även som tidigare i tråden nämnts, 1 piratkopia hade inte nödvändigtvis varit ett sälj annars och 1 piratkopia kan leda till ett sälj extra som inte hade skett om personen inte kunde ladda ned för att testa så alla studier som blint hänvisar till uppskattade piratnedladdningar för att peka på förlorad inkomst kan man bestämt strunta i

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vilket alltså inte löste något problem alls, och vi är tillbaka på ruta 1. Pengarna är viktigast. Hellre att sela sydamerika inte kan spela ditt spel än att några få personer köper spelet billigare.

Det löste problemet, tills att då folk i länder med klart högre löner, tex Sverige, inte tänkte särskilt långt och utnyttjade det för sin egna vinning. Håller med, pengar var viktigast för dessa personer än att då folk i sydamerika skulle ha råd att köpa spel lagligt.

Och problemet är att det inte bara är några få.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EdvinR:

Det är skit samma om det påverkar försäljningen. Det är fel/stöld oavsett vad. Jag är för gammal för att resonera så där. Jag är inte en fjunig ungdom.

Innan DRM kom så var det inte fel.

Och jag anser fortfarande att det inte är fel att låna spel precis som man gjorde då man växte upp.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Nej, ditt argument är att piratkopiering är dåligt och ökar priset, studien jag länkade visade ju att ditt argument är fel. Att piratkopiering oftast inte skadar försäljningen av de som har i avsikt att köpa och faktiskt kan leda till ökad i långa loppet. Med andra ord är fortfarande DRM bortkastade pengar och de hade kunnat spara in på det. Endast företagens fåfänga som ökar slutkundernas priser.

Däremot tror jag inte att det är så svart och vitt att piratkopiering alltid är bra eller dåligt, utan att man får väga in bra och dåliga spel samt andra faktorer. Min killgissning är också att dåliga spel blir mest lidande av piratkopiering.

Det visar inte studien. Den har länkats tidigare och jag har läst papern, så jag vet att du har fel.

Varför säger ni inte bara "jag gillar gratis godsaker"? Ingen bryr sig om du piratkopierar eller inte, det som retar är de här pseudofilosofiska argumenten mot forskningsmetoder som används för att bland annat utvärdera läkemedel.

Så du menar att det bara är grupptryck i branschen som gör att man implementerar kopieringsskydd och inte de anställda matematiker och statistiker som arbetar med högupplöst data som kommit fram till detta? Dvs internt på företagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det löste problemet, tills att då folk i länder med klart högre löner, tex Sverige, inte tänkte särskilt långt och utnyttjade det för sin egna vinning. Håller med, pengar var viktigast för dessa personer än att då folk i sydamerika skulle ha råd att köpa spel lagligt.

Och problemet är att det inte bara är några få.

Ok, så hur många är det?

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

Jag tror ju dock att ett högprofilsspel med en högprofils-DRM som blir knäckt gör att det får mer uppmärksamhet och fler personer piratar just för att skyddet blev knäckt.

Tänk exempelvis under Hogwarts legacy med Empress som fick enorm uppmärksamhet, var nog många som piratade då som varken hade tänkt köpa eller pirata annars bara för att det blev en stor grej av det.

Sen även som tidigare i tråden nämnts, 1 piratkopia hade inte nödvändigtvis varit ett sälj annars och 1 piratkopia kan leda till ett sälj extra som inte hade skett om personen inte kunde ladda ned för att testa så alla studier som blint hänvisar till uppskattade piratnedladdningar för att peka på förlorad inkomst kan man bestämt strunta i

Så det är spekulation och orimligt att anta att ett piratkopierat exemplar svarar mot ett behov hos en konsument som nu inte försvunnit även när denne besitter varan.

Men det är INTE spekulation och orimligt att anta att "Empress-grejen" startade en liten folkfest med piratkopierande hos människor som inte är intresserade av spelet eller piratkopiering? Är inte det spekulation man kan strunta i?

Skrivet av filbunke:

Det löste problemet, tills att då folk i länder med klart högre löner, tex Sverige, inte tänkte särskilt långt och utnyttjade det för sin egna vinning. Håller med, pengar var viktigast för dessa personer än att då folk i sydamerika skulle ha råd att köpa spel lagligt.

Och problemet är att det inte bara är några få.

Skrivet av Nr42:

Ok, så hur många är det?

Tillräckligt många för att arbitraget skulle försvinna, vilket det gör på alla marknader som är effektiva.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Då måste de ju använt olika spel för att jämföra med varandra? Det går ju inte direkt det heller. Ofta är det ju även populära spel som folk vill spela som blir knäckta, de spelen som är skit är det ingen som ens orkar bry sig om att knäcka.

Måste vara endast SP spel det pratas om så har de då kollat spel som tar lika lång tid att klara ut? Ett spel som tar längre tid att klara kommer att automatiskt ha ett högre antal spelare en längre period efter release.

Måste ju haft försäljningssiffror över tid före och efter ett spel blev knäcket och ha ett stort antal spel att jämföra med, helst hundratals. Sedan finns det ju så många fler variabler som t.ex. streamers, har priset alltid varit samma och aldrig sänkt etc.

Länge sedan jag "snodde" ett spel, idag så har jag inte ens tid att spela alla spelen jag köper så finns ingen anledning att ladda ner nått gratis för är det inte värt att betala för så är det inte värt att lägga tiden på att spela det.

Han gör en statistisk analys och det visar sig att det du invänder inte spelar någon roll, dvs populära eller obskyra spel har ingen inverkan på knäckningen av skyddet.

De invädningar du har varierar ju åt alla håll och tar ut varandra. Ett tips är ju att läsa artikeln man kommenterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hegemoniux:

Det visar inte studien. Den har länkats tidigare och jag har läst papern, så jag vet att du har fel.

Varför säger ni inte bara "jag gillar gratis godsaker"? Ingen bryr sig om du piratkopierar eller inte, det som retar är de här pseudofilosofiska argumenten mot forskningsmetoder som används för att bland annat utvärdera läkemedel.

Så du menar att det bara är grupptryck i branschen som gör att man implementerar kopieringsskydd och inte de anställda matematiker och statistiker som arbetar med högupplöst data som kommit fram till detta? Dvs internt på företagen.

Med tanke på att företag/intresseorganisationer stämmer folk på mer pengar än det finns i hela världen¹ och gömmer sin egen forskning² så vet jag inte om deras interna utredningar, som inte går att granska, är något att gå på.

¹ https://www.ultimate-guitar.com/news/general_music_news/limew...
² https://www.scientificamerican.com/article/exxon-knew-about-c...

Permalänk
Skrivet av Nr42:

Med tanke på att företag/intresseorganisationer stämmer folk på mer pengar än det finns i hela världen¹ och gömmer sin egen forskning² så vet jag inte om deras interna utredningar, som inte går att granska, är något att gå på.

¹ https://www.ultimate-guitar.com/news/general_music_news/limew...
² https://www.scientificamerican.com/article/exxon-knew-about-c...

Precis, men det är sällan de misinformar sig själva för att köpa värdelösa tjänster av andra företag som exempelvis DRM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tycker detta skvallrar mer om kvalitén på spel, folk tröttnar inom 12 veckor.
Många "spel" är idag interaktiv film, och beter sig därför snarlikt, med att det är färskvara.

Blir inte det där en hyfsat vild generalisering som leder till mer av de spel det gnälls mest om..?

För live service behöver ju sällan DRM för att hindra gratis nedladdning liksom.

Det borde inte heller vara ett problem att ett bra spel gjort sitt efter 12 veckor. Eller ens 12 timmar. De är uppenbart inte i en genre som tilltalar de som bara uppskattar evighetsspel ändå.

Men med om den attityden uppfattas från spelare i stort så kommer än fler utgivare bara beställa spel som siktar mot 12 års livslängd. Och det blir mycket på den spelhistorikska gravhögen det.

Men kanske Concord klarar sig 12 veckor i stället för 12 dagar nästa gång.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hegemoniux:

Precis, men det är sällan de misinformar sig själva för att köpa värdelösa tjänster av andra företag som exempelvis DRM.

Dock kan dom bli uppskrämda av andra företag att dom kommer tappa 20% av sin inkomst om dom inte betalar massa pengar till dom.

Men allt detta är egentligen spekulationer, så länge spelföretagen vägrar släppa äkta försäljningsstatistik så vet vi ingenting.

Själv tycker jag väl inte att man ska pirata, men om min upplevelse blir sämre eller att jag på något sätt övervakas när jag betalar så förstår jag inte riktigt varför jag ska betala.

Permalänk
Medlem

Att dom förlorar ekonomiskt om DRM skyddet knäcks tidigt beror nog på alla dom som tänkt köpa spelet men inser att spelet är skit faktisk får en chans att testa spelet innan man köper det (bland dom som väljer att tanka ner det). Och detta borde ändå vara standard. Typ gratis dom första tolv veckorna och för dom som fortfarande är benägna att köpa spelet för att fortsätta spela kan ju då göra det.

Idag kostar spel så fruktansvärt mycket och det är ändå en hel del som floppar.
Dom där DRM skydden skyddar industrin men inte konsumenterna och det borde vara tvärtom.
Reklam och hype bidrar nog också en hel del till deras intäkter som annars uteblir om folk får en chans att testa spelet innan köp.
Hur många var det som köpte Diablo 4 i tron om att det skulle vara skitbra för att sedan ångra sig när dom väl fått testa det? 😉