Permalänk

Köpråd samt en fråga

Hej,

Jag planerar att köpa en ny dator då min nuvarande är ca 6 år. Nuvarande dator rullar på rätt bra men jag funderar på att downsiza rätt rejält (size på burken, inte specs).

Min plan är att testa en så liten burk som möjligt. Men den måste samtidigt vara så tyst som möjligt tänker jag.

Så om ni anser det rimlgit att få en vältidgt tyst datorn i så litet format som möjligt, så tar jag gärna förslag på bygge!

Jag har idag en 34" 1440p Dell skärn avsedd för spel.

Jag spelar spel som: GW2, Throne and Liberty, Black Desert samt Battlefield i ibland vissa MOBA.
Jag har alltid tagit lite av "budget" i mina grafikkort, exempelvis 2060 som senast.
Tänker att man i alla fall kan hoppa upp något denna gång?

Så om någon vänlig själ kan kasta ihop en dator som klarar mina önskemål ovan för ca 15k så skulle jag bli väldigt glad.

Permalänk
Medlem

Vill du ha mini-itx eller räcker det med m-atx? Ju mindre desto dyrare och svårare att ha det lika tyst.

Kör med Am5 cpu pga mindre strömförbrukning, enklare att kyla tyst.

Grafikkort är det rtx 4070 eller 4070 super som gäller i ditt fall.

Vet inte hur tyst just den modellen av grafikkortet är, tror den saktar 0% fläktinställning.

Lagring kanske du redan har så det räcker? Eller kan du välja 1tb istället

Permalänk
Medlem

Jag skulle också slå ett slag för mATX istället för mITX, helt enkelt för att det finns många fler moderkort att välja på, och så får man plats med 4 RAM-brickor istället för två, en eller två extra m.2 SSD-platser, samt en eller två PCIe-platser extra. Moderkort med mITX är ofta dubbelt så dyra som mATX.
Om det är viktigt med litet chassi så se upp med att många chassin som marknadsförs som mITX eller mATX fortfarande är väldigt stora. Det gör visserligen byggprocessen lättare och ger oftast bättre kylning. Vad har du för chassi nu och hur litet skulle du vilja ha?

@rwkk, Zalman Z1 är visserligen mATX, men den är över 38 liter, så inte direkt liten.
Det finns betydligt mindre mATX-case än så. Inter-tech IM-1 Pocket t.ex. som är strax under 22 liter.
https://www.inter-tech.de/productdetails-157/IM-1_POCKET_EN.h...
Just den förekommer även under många andra namn, t.ex. SAMA IM01, https://www.reddit.com/r/mffpc/comments/wxiu1y/list_sama_im01...

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Jag skulle också slå ett slag för mATX istället för mITX, helt enkelt för att det finns många fler moderkort att välja på, och så får man plats med 4 RAM-brickor istället för två, en eller två extra m.2 SSD-platser, samt en eller två PCIe-platser extra. Moderkort med mITX är ofta dubbelt så dyra som mATX.
Om det är viktigt med litet chassi så se upp med att många chassin som marknadsförs som mITX eller mATX fortfarande är väldigt stora. Det gör visserligen byggprocessen lättare och ger oftast bättre kylning. Vad har du för chassi nu och hur litet skulle du vilja ha?

@rwkk, Zalman Z1 är visserligen mATX, men den är över 38 liter, så inte direkt liten.
Det finns betydligt mindre mATX-case än så. Inter-tech IM-1 Pocket t.ex. som är strax under 22 liter.
https://www.inter-tech.de/productdetails-157/IM-1_POCKET_EN.h...
Just den förekommer även under många andra namn, t.ex. SAMA IM01, https://www.reddit.com/r/mffpc/comments/wxiu1y/list_sama_im01...

Absolut, var nog lite fel val även om det bara var menat som ett exempel. Väljer man mindre chassi får man också börja betala mer för mindre kylare, Thermalright PA 120 MINI ner till 135 mm, under det kanske Pure Rock LP eller snarare får man välja vattenkylare ifall man vill ha det tyst och man kan få plats.

Permalänk
Skrivet av oooskar:

Jag skulle också slå ett slag för mATX istället för mITX, helt enkelt för att det finns många fler moderkort att välja på, och så får man plats med 4 RAM-brickor istället för två, en eller två extra m.2 SSD-platser, samt en eller två PCIe-platser extra. Moderkort med mITX är ofta dubbelt så dyra som mATX.
Om det är viktigt med litet chassi så se upp med att många chassin som marknadsförs som mITX eller mATX fortfarande är väldigt stora. Det gör visserligen byggprocessen lättare och ger oftast bättre kylning. Vad har du för chassi nu och hur litet skulle du vilja ha?

@rwkk, Zalman Z1 är visserligen mATX, men den är över 38 liter, så inte direkt liten.
Det finns betydligt mindre mATX-case än så. Inter-tech IM-1 Pocket t.ex. som är strax under 22 liter.
https://www.inter-tech.de/productdetails-157/IM-1_POCKET_EN.h...
Just den förekommer även under många andra namn, t.ex. SAMA IM01, https://www.reddit.com/r/mffpc/comments/wxiu1y/list_sama_im01...

Har idag denna (tror jag) eller iaf en tisigare variant av den.

https://www.webhallen.com/se/product/307055-Kolink-Stronghold...

Man hör fläktarna rätt bra när jag kör MMOs som kräver en del. Men detta chassi köptes mer för att vara snyggt. Nu vill jag helst ha så "stilrent" och tyst som möjligt.

Permalänk
Medlem

Det där med 4 RAM-stickor är det många som nämner men det verkar inte helt enkelt att faktiskt köra 4 stickor i de hastigheter stickorna är gjorda för. I med DDR5 i varje fall.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Vill du ha mini-itx eller räcker det med m-atx? Ju mindre desto dyrare och svårare att ha det lika tyst.

Kör med Am5 cpu pga mindre strömförbrukning, enklare att kyla tyst.

Grafikkort är det rtx 4070 eller 4070 super som gäller i ditt fall.

https://komponentkoll.se/bild/lmHNG.png
Vet inte hur tyst just den modellen av grafikkortet är, tror den saktar 0% fläktinställning.

Lagring kanske du redan har så det räcker? Eller kan du välja 1tb istället

Tack,

M-atx funkar säkert också! Jag tycker min nuvarande ge väldigt mycket ljud av fläktarna när den måste jobba på.

Har du tips på så tyst chassi som möjligt? Har inget behov av att det ska vara glas eller så, jag vill ha det så "stilrent" som möjligt. Glas eller utan spelar ingen roll, föredrar tyst

Iom att jag inte vill ha något flashing så kan jag skippa allt vad det heler med RGB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Det där med 4 RAM-stickor är det många som nämner men det verkar inte helt enkelt att faktiskt köra 4 stickor i de hastigheter stickorna är gjorda för. I med DDR5 i varje fall.

Är de testade och kompatibla enligt tillverkare, samt ett och samma set (eg. 4x16gb) bör de fungera utan problem.

Däremot använder typ 90% (statistik ur luften) endast 2 stickor så inte en stor grej egentligen. 32gb räcker lång tid och man kan ändå byta ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Är de testade och kompatibla enligt tillverkare, samt ett och samma set (eg. 4x16gb) bör de fungera utan problem.

Däremot använder typ 90% (statistik ur luften) endast 2 stickor så inte en stor grej egentligen. 32gb räcker lång tid och man kan ändå byta ut.

Jo, med DDR4 absolut. QVL för de B650-moderkort jag kollade så fanns knappt några kompatibla i högre hastigheter med fyra fulla slots, de som var kördes i 4800 MHz.. Fick köpa 2x32GB för att följa QVL. Menar att två minnesplatser sällan är ett problem men fyra definitivt kan vara det, i varje fall med DDR5 i =>6000 MHz.
Större bekymmer med mITX är oftast bristen på m2 slots.

Vill man ha litet, kör mITX, mATX är trevligt men lådorna är oftast relativt stora. Har både Lian Li A3, Asus P201 och FD Terra hemma. Skillnaden är rätt så jädra stor. Fördelen är väl att man lätt kan köra AIO med mATX-lådorna.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Vill du ha mini-itx eller räcker det med m-atx? Ju mindre desto dyrare och svårare att ha det lika tyst.

Kör med Am5 cpu pga mindre strömförbrukning, enklare att kyla tyst.

Grafikkort är det rtx 4070 eller 4070 super som gäller i ditt fall.

https://komponentkoll.se/bild/lmHNG.png
Vet inte hur tyst just den modellen av grafikkortet är, tror den saktar 0% fläktinställning.

Lagring kanske du redan har så det räcker? Eller kan du välja 1tb istället

Har du tips på ett chassi som är så tyst som möjligt i en rätt så liten size utan att det bli tini tiny?
Tänker även att jag vill undvika RGB och annat "bling", vill hålla det så "stilrent" som möjligt.

Finns det något specifikt märke på GPU som brukar vara väldigt tysta?
Danke!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Har du tips på ett chassi som är så tyst som möjligt i en rätt så liten size utan att det bli tini tiny?
Tänker även att jag vill undvika RGB och annat "bling", vill hålla det så "stilrent" som möjligt.

Finns det något specifikt märke på GPU som brukar vara väldigt tysta?
Danke!

Jag är inte så insatt i mindre chassin, men såvida de inte har något ljuddämpande som fractal design r, brukar det inte vara stor skillnad. Spelar mer roll på gpu samt cpu fläkt

Gällande Gpu, dyrare modeller med tyngre (oftast större) kylare är ju bättre, märke spelar inte mycket roll. Vad jag vet är Asus Dual ganska bra för sin storlek och pris.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Jag är inte så insatt i mindre chassin, men såvida de inte har något ljuddämpande som fractal design r, brukar det inte vara stor skillnad. Spelar mer roll på gpu samt cpu fläkt

Gällande Gpu, dyrare modeller med tyngre (oftast större) kylare är ju bättre, märke spelar inte mycket roll. Vad jag vet är Asus Dual ganska bra för sin storlek och pris.

Ok tack för info. De övriga produkterna du har lagt in borde vara omkring "best in slot" kring min prisklass?