Google varnar att Ublock Origin snart försvinner

Permalänk
Melding Plague

Google varnar att Ublock Origin snart försvinner

Ublock Origin och fler annonsblockerare till Chrome har fått ny varningstext som upplyser användare att stöd för tjänsterna kommer försvinna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dags att byta webläsare?

Permalänk
Medlem

Jag kör uBlock Origin Lite, funkar lika bra som innan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Testpilot

Kör glatt vidare med UBOL (uBlock Origin Lite), med hårdaste filtret aktiverat är det i praktiken samma sak som "gamla" UBO.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 1400 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem

Det här kommer att slå väldigt hårt mot Chrome, och är en sån genomvidrig manöver av Google.
Manifest V3 handlar inte om säkerhetsförbättringar egentligen, syftet är naturligtvis att få bort ad blockers så att Googles reklammotorer får mer trafik, eftersom mer trafik innebär mer intäkter.

Rekommenderar att byta till Firefox snarast möjligt om man inte redan använder det.

Permalänk
Medlem

Vilket äckligt företag Google är.

Visa signatur

12900K | 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem

Chrome... ja just det ja.. det är en browser. Det var så längesedan den användes 🤷‍♂️

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Musikälskare

Ska byta till Firefox överallt senare under dagen, tyvärr har Google hållhake på Firefox också så vem vet hur länge det varar...

Finns där något alternativ till Firefox?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ska byta till Firefox överallt senare under dagen, tyvärr har Google hållhake på Firefox också så vem vet hur länge det varar...

Kan du utveckla?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Synd, jag är nöjd med Chrome efter att använt FF i många många år innan men det kanske blir ett återbesök dit.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kanske inte hållhake men Google finansierar utvecklingen av Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Kanske inte hållhake men Google finansierar utvecklingen av Firefox.

jaså?
låter ju rätt konstigt att finansiera en konkurrent.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

jaså?

De vill vara det förvalda sökmotoralternativet. Samma i ios och dussintal andra appar/tjänster.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

jaså?

Väl dom har gjort det för att försöka att slippa antitrust stämningar. Genom att dom ger Firefox pengar för att använda deras sökmotor som default. Men efter att Google har varit i antitrust rättegång på grund utav just det i Amerika. Så är det inte säker att det kommer att fortsätta vilket skulle ger mindre pengar för firefox. Så det ser inte så ljust för firefox om dom inte löser det problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

jaså?

Google stod för 81% av Mozillas revenue år 2021. Google betalar stora summor för att deras sökmotor ska vara förhandsval även i Firefox.

Nu har det ju börjat pratad om att det är ett utnyttjande av Googles monopol så kanske blir Google tvingade att sluta betala Mozilla för detta och då blir det tråkigt för Mozillas ekonomi. Även om de har byggt upp en skön kassa.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Provar nu åter igen Firefox.
Provade för ett halvår sedan och då var det vissa saker som inte fungerade/som störde mig. Kanske är värt att kämpa sig igenom nu.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Det är nog rätt lugnt under överskådlig framtid. Ingenting är förstås omöjligt när det finns (hög)avlönade styrelser och chefslager bestående av människor med i bilden, men Mozilla är i grunden en ideell och ganska ideologisk organisation med väldigt tydliga riktlinjer kring användarnas intressen i första rummet. Eventuell korruption och enshittification har gissningsvis betydligt svårare att få fäste där än i många andra organisationer.

De gånger jag tycker de sladdat lite väl nära kanten har det handlat om att pusha diverse politiska värderingar av - avskyr verkligen begreppet - wokekaraktär. Antar väl dock att det faller sig rätt naturligt att en organisation som prioriterar bort vinstsyftet till förmån för humanitära intressen befinner sig på vänsterkanten i övrigt. Det har åtminstone mig veterligen aldrig handlat om att slänga den enskilda användaren under bussen i den meningen.

Jag börjar inte oroa mig förrän de får en rejäl bit av marknadskakan i alla fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tycker Firefox är kasst tyvärr. Och betydligt segare än exempelvis edge.

Överväger Brave. Kör det på mobilen och funkar bra.

Permalänk
Medlem

Dags att krypa in under en sten och återgå till Windows 7 Ultimate samt Pale Moon på PC:n på heltid.

Min MacBook får rulla på med Safari och AdGuard tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Tycker Firefox är kasst tyvärr. Och betydligt segare än exempelvis edge.

Överväger Brave. Kör det på mobilen och funkar bra.

Jag kör firefox, är blixtsnabbt, jasså finns det snabbare alltså...:P

Permalänk
Medlem

Firefox

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Dags att krypa in under en sten och återgå till Windows 7 Ultimate samt Pale Moon på PC:n på heltid.

Min MacBook får rulla på med Safari och AdGuard tills vidare.

supermium skulle väl stöda manifest v2 tror jag. funkar på w7 också.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Jag kör Adguard och är väldigt nöjd med den. Den tar alla browsers.

Köpte lifetime-abonnemang på kampanj för några år sedan. Får ha den på två enheter så kör på datorn och telefonen.
Kanske kommer någon kampanj på black friday..
Vet inget om eventuella gratisversioner eller hur den står sig mot andra adblock-produkter rent benchmark-mässigt.
Mest för att jag aldrig har behövt bry mig.

Permalänk
Medlem

Har kört med Brave på min MacBook och min PC det senaste året.
Slipper annonser och behöver inte krångla med adblocker, som slutar stödjas och måste fixas.

Loggar tom in på mitt gmail konto när jag kikar på yt. Man vill ju vara lite brave😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

jaså?

Mindre konstigt när man har i åtanke monopol frågan. Samtliga andra konkurrenter förutom Safari kör ju själva Chromium i botten. De behöver stötta Firefox för att inte helt bli brända likt de precis blivit kring sökmotorer där USA i domstol fastställt att de har monopol. Exakt vad åtgärden ska bli är inte klart och de ska givetvis överklagas och hålla på ett tag till.

Permalänk
Medlem

Har bytt från Chrome till Thorium när Google utannonserade detta för ett tag sedan. Thorium är Chromium med vissa kod optimeringar, ändrade inställningar och byggd med kompilering flaggor för senaste CPUer. Ger 10-15% bättre prestanda än vanilla Chromium. Man kan fortfarande logga in med Google konto för att behålla bokmärke-synk, historik etc om man vill.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Det finns inga riktiga alternativ (förutom Safari, men då måste man ha Mac), men Ladybird och/eller Servo verkar kunna bli riktigt bra alternativ i framtiden, men det lär säkert dröja några år.

https://ladybird.org/
https://servo.org/

Skrivet av Rollese:

Har bytt från Chrome till Thorium när Google utannonserade detta för ett tag sedan. Thorium är Chromium med vissa kod optimeringar, ändrade inställningar och byggd med kompilering flaggor för senaste CPUer. Ger 10-15% bättre prestanda än vanilla Chromium. Man kan fortfarande logga in med Google konto för att behålla bokmärke-synk, historik etc om man vill.

Har de sagt nånstans att de kommer behålla manifest 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Brave browsern. Ser ut som Chrome, blockar ALLT och snabbar upp datorn rejält. Funkar prima på telefonen också.

https://brave.com

Visa signatur

1600X | ROG STRIX b350-f Gaming | 980 1TB | 32GB 3200MHz | ASUS 1060 6GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

jaså?

De blir stämda för monopol annars. Så vid rättsfall kan de hävda att det inte är monopol.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Finns ju folk som tror att det är olagligt att blockera reklam så detta lär nog gillas.