AI-bilder på Foodora skapar förvirring

Permalänk
Melding Plague

AI-bilder på Foodora skapar förvirring

Bilderna visar pastarätter utan tillbehör och baguetter utan pålägg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Resturanger med bilder på rätten är en varningsflagga bara det.. Kvaliten brukar vara därefter

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Så dom har släppt loss en AI att generera bilder och text utan granskning innan det publiceras. Stabilt.

Permalänk
Medlem

AI bilder förstör nästan allt, mycket sämre att söka på Google efter bilder också.

Permalänk
Medlem

Om de ska ha bilder borde det vara på deras egen mat. Oavsett om det är AI eller stock foto så är det missvisande.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tycker att Foodora bör sätta medvetet usla AI bilder på alla restauranger som inte vill lägga upp bilder på sina rätter :), piskrapp till aktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt Foodoras kommunikationschef Johanna Lindeskog har företaget testat att använda AI-genererade bilder, men säger att felaktiga bilder byts ut. Exakt hur denna process går till inte är helt klart.

Hur processen går till? Självklart att de testar med en annan AI-tjänst gjord för för att ta bort felaktiga AI-genererade bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Om de ska ha bilder borde det vara på deras egen mat. Oavsett om det är AI eller stock foto så är det missvisande.

Håller med! Ser hellre en dassig bild tagen med en Iphone 3G än något stockfoto/ai-bild som inte visar restaurangens egna mat.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Låter som ett klassiskt fall av falsk marknadsföring.

Permalänk

Varje gång jag läser liknande nyheter blir jag lite lugnare angående chansen att AI ska ta över alla våra jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Låter som ett klassiskt fall av falsk marknadsföring.

Exakt, bilden ska representera varan, allt annat är falskt/missvisande.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det lät obegripligt varför restaurangerna skulle använda AI-genererade bilder utan att ens granska dem, men det är alltså Foodora själva som gjort det och inte restaurangerna.

Gissningsvis är det väl någon som inte har någon aning om hur AI-generering av bilder fungerar som köpt in en tjänst och bara litat på att det fungerar, för har man den minsta koll så borde man veta att man inte kan lita på resultatet. Och att använda AI-genererade bilder för verkliga produkter känns ju minst sagt tveksamt oavsett...

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se någon slags märkning när det gäller AI producerade bilder, musik etc, så att jag som konsument kan vara informerad och ta beslut därefter

Permalänk
Medlem

Självklart reklamerar man när räkorna som levereras inte kan flyga.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Raymond:

Resturanger med bilder på rätten är en varningsflagga bara det.. Kvaliten brukar vara därefter

Brukar du endast välja restauranger utan bilder på sina rätter?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Självklart reklamerar man när räkorna som levereras inte kan flyga.

Men de är ju friterade, men borde ju då åtminstone gå att använda som glidflygfjärilsräkor

Permalänk
Medlem

PR-trick från Foodora högst sannolikt.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Ahaaa nu fattar jag. Thats Up är ett företag som fotograferar mat åt restauranger. De tappar potentiella kunder när Foodora gör så här mot restaurangerna. Därför går de ut med det i media.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har slutat använda foodora många år sen ända sen dom hjälpte restauranger att skapa flera profiler, nollställa recensioner och allmänt ha vidrig kundtjänst.
Får mat efter 2h så ställer dom en fråga som ”Har du inte en mikro?”.

Wolt och Uber Eats har fungerat mycket bättre för mig.

Permalänk
Medlem

Frasses i Luleå fick också en del komiskt dåliga bilder.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4 | Arch Linux
Laptop: Ryzen 5 5600H | Nvidia RTX 3050 | 16GB DDR4 | Arch Linux

Permalänk
Medlem

Fan, besviken. Hade förväntat mig ett uppsjö av bilder här. Nog för att vi aldrig kommer att ha så kul som vi hade när Amazons webbshop lanserades i Sverige men ändå!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Borde klubbas igenom lagar som förbjuder all typ av AI.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Borde klubbas igenom lagar som förbjuder all typ av AI.

Synd för alla som inte gillar att spela multiplayer

Permalänk
Medlem

Konstigt att de tillåter ai bilder här till att börja med?
Ha bild på maten ni serverar eller ha ingen bild alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Brukar du endast välja restauranger utan bilder på sina rätter?

Ja då de ställen jag käkar på har meny utan bild. Sunkställena som donken och max är undantag men där hamnar jag sällan.

Gör ofta reserch innan man väljer ställe. Men man är olika, många som har låga förväntningar.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut som maten har tänder, som i filmen "Det regnar köttbullar 2".

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Resturanger med bilder på rätten är en varningsflagga bara det.. Kvaliten brukar vara därefter

Kanske i Sverige.

Permalänk
Medlem

Låter AI gå hej vilt utan ordentliga kontroller innan man publicerar bilderna säger en del...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Helt förbluffande märkligt Undrar om restaurangerna är tillfrågade överhuvudtaget?