Permalänk
Medlem

Qbittorrent, VPN, Standard gateway.

Hej, jag har haft problem senaste halvåret med att internet crashar när jag laddar ner torrents via Qbittorrent.
När den gör det så stänger jag av Qbittorrent och VPN-tjänsten (inget internet oavsett om VPN-tjänsten är igång eller inte), går in i nätverks- och internetinställningar och trycker på felsök. Låter den jobba, får upp "Hittade problem: Standard Gateway är inte tillgänglig - Åtgärdat". Kryssar ner, internet fungerar igen.

Slår nu igång VPN-tjänsten och Qbittorrent. Efter en liten stund så craschar internet igen när en eller flera torrents laddas ned.
Detta händer bara när jag har aktiva torrents som laddas ner, oftast väl seedade torrenter.
Jag har testat att sänka antalet globala anslutningar i Qbittorrent, utan framgång. Har just nu 10 globala och 2 per torrent som inställning.

VPN-tjänsten jag använder just nu är Azirevpn, innan dess Mullvad. Har haft samma problem med bägge tjänster.
Innan problemen startade, så hade jag OVPN som VPN-tjänst, med Viscosity som program. Då funkade allt klockrent under flera år. Jag har haft samma dator under alla år men inte samma VPN-tjänst.
När jag tog bort OVPN och började med Mullvad så inleddes problemet som jag beskrivit ovan. Testade sen nu Azirevpn men med samma problem.

Datorn är kopplad via Ethernetkabel direkt till en Tele2 router som är kopplat till vägguttag (coaxial).
I min förra lägenhet var datorn kopplad direkt till min egen router Asus RT-AX86U, som var kopplat till fiber.
Innan dess när jag bodde hemma, samma sorts uppkoppling, men en annan router.
Problemet inleddes i den gamla lägenheten, med Asus-routern när jag började med en annan VPN-tjänst och fortsatte i den nya lägenheten med Tele2-routern.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Brygga din router från tele2 och testa med din egna router.