Studie: Actionspel gör dig mer snabbtänkt

Permalänk
Melding Plague

Studie: Actionspel gör dig mer snabbtänkt

Det visar sig att de som spelar över mer än sju timmar i veckan har vissa bättre kognitiva förmågor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det visar sig att de som spelar över mer än sju timmar i veckan har vissa bättre kognitiva förmågor.

Läs hela artikeln här

I KNEW IT!

Seriöst... I min ålder kanske det i bästa fall håller Alzheimern tillbaka. Tycker bara jag blir dummare för varje år

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

När man tränar något så blir det bättre?
Mind blown

Permalänk
Medlem

Okej...jag har alltid tyckt att termen "e-sport" har låtit en aning löjlig, nästan smått parodisk för en aktivitet som mest handlar om att sitta ner och låta "mus-armen" slita. Fast om den här studien är rättvisande, så kanske det inte är så dumt ändå.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Spawnbadboy:

När man tränar något så blir det bättre?
Mind blown

Sova ska man ju tydligen också göra. Snart kommer de och säger att kost är viktigt också!
Hädelse!! Gaming är ju Billys, jolt och att aldrig sova!

Permalänk
Medlem

Jag fick tyvärr en mindre stroke av artikelns ingress, så nu får jag spela över mer än 8 timmar för att få vissa bättre kognitiva förmågor
"Det visar sig att de som spelar över mer än sju timmar i veckan har vissa bättre kognitiva förmågor."

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Sen vilket som påverkar vilket... Skulle inte förvåna mig om de att både påverkade varandra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spawnbadboy:

När man tränar något så blir det bättre?
Mind blown

Det känns inte direkt självklart i mina ögon. En av uppgifterna de gjorde:

Citat:

Number-Letter Task

This task (Miyake et al., 2000; Rogers & Monsell, 1995) evaluates executive functioning, task switching (shifting), inhibition, and working memory abilities. Here, participants were presented with a number-letter pair (e.g., ‘2F’) inside one of four quadrants of a 2 × 2 matrix in the middle of the screen (see Figure 1). If the stimulus appeared in the top left or right quadrants, the participant was required to attend to the letter and indicate whether it was a consonant or vowel. Alternatively, if the stimulus appeared in the bottom left or right quadrant, the participant had to attend to the number and indicate whether it was even or odd.

Inte direkt samma sorts uppgift som att skjuta fiender i CS2.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
99:e percentilen

Nej. Datorspel gör människor våldsamma, korkade och asociala. Det vet alla.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Feist:

Okej...jag har alltid tyckt att termen "e-sport" har låtit en aning löjlig, nästan smått parodisk för en aktivitet som mest handlar om att sitta ner och låta "mus-armen" slita.

Men exempelvis dart är förstås tveklöst en sport – även för rullstolsburna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Beror ju troligtvis på tredje variabeln - att de som presterar väl i actionspel föredrar att spela actionspel.

Visa signatur

Q1 '25: RDNA4, 9XXX X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

Okej...jag har alltid tyckt att termen "e-sport" har låtit en aning löjlig, nästan smått parodisk för en aktivitet som mest handlar om att sitta ner och låta "mus-armen" slita. Fast om den här studien är rättvisande, så kanske det inte är så dumt ändå.

Ja, har man ingen koll så är det lätt att tro att det är så enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

Okej...jag har alltid tyckt att termen "e-sport" har låtit en aning löjlig, nästan smått parodisk för en aktivitet som mest handlar om att sitta ner och låta "mus-armen" slita. Fast om den här studien är rättvisande, så kanske det inte är så dumt ändå.

Precis, exakt på samma sätt som jag har svårt att förstå varför folk kollar på en bunt män som ska sparka en boll i en rektangel....

Permalänk
Medlem

Tänk att alla sekunder man hållit HeatoN-vinkel med AWP:n kan ha gett resultat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

Okej...jag har alltid tyckt att termen "e-sport" har låtit en aning löjlig, nästan smått parodisk för en aktivitet som mest handlar om att sitta ner och låta "mus-armen" slita. Fast om den här studien är rättvisande, så kanske det inte är så dumt ändå.

Tror du fokuserar för mycket på endast en av definitionerna av "sport".

"Sport can be primarily physical (such as rugby or athletics), primarily mind (such as chess or Go), predominantly motorised (such as Formula 1 or powerboating), primarily co-ordination (such as snooker and other cue sports), or primarily animal-supported (such as equestrian sport)."

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det känns inte direkt självklart i mina ögon. En av uppgifterna de gjorde:
Inte direkt samma sorts uppgift som att skjuta fiender i CS2.

Fast det är det om du tänker efter.
Man måste tänka snabbt och se över situationen man är i när man spelar cs

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Sova ska man ju tydligen också göra. Snart kommer de och säger att kost är viktigt också!
Hädelse!! Gaming är ju Billys, jolt och att aldrig sova!

@huttala
Eat game sleep repeat 🙂

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus Strix 4080S - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Skrivet av Daniel H.:

Beror ju troligtvis på tredje variabeln - att de som presterar väl i actionspel föredrar att spela actionspel.

Precis. Nu skummade jag bara studien men jag tolkade det som att den enbart visar på korrelation och inte kausalitet.

Permalänk
Medlem

Då vill jag inte veta hur slö jag skulle vara utan spel! xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av cakemonster:

Precis. Nu skummade jag bara studien men jag tolkade det som att den enbart visar på korrelation och inte kausalitet.

Är nog inte möjligt att visa kausalitet utan invasiv hjärnkirurgi.
Läste studien och tyckte den lät rimlig. De tog fasta på studiens begränsningar i diskussionen, till exempel hade de inte koll på om Non-Gamers i studien utövade någon annan sport.
Spännande var att task change fungerade som bäst när studieobjektet redan ansträngt sig mentalt, kanske blir vissa hjärnfunktionen bättre av att hjärnan är "uppvärmd"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Är nog inte möjligt att visa kausalitet utan invasiv hjärnkirurgi.
Läste studien och tyckte den lät rimlig. De tog fasta på studiens begränsningar i diskussionen, till exempel hade de inte koll på om Non-Gamers i studien utövade någon annan sport.
Spännande var att task change fungerade som bäst när studieobjektet redan ansträngt sig mentalt, kanske blir vissa hjärnfunktionen bättre av att hjärnan är "uppvärmd"?

Fast rätt sätt att undersöka causalitet är att ta två grupper av människor, där ingen spelar action-spel. Testa deras kognitiva förmåga. Sedan låt ena gruppen spela actionspel en viss tid per vecka i ett visst antal månader. Den andra gruppen fortsätter med att inte spela actionspel. Därefter får alla göra samma kognitiva test igen. Om gruppen som spelade actionspel visar större förbättring än kontrollgruppen så har du troligen en causalitet från att spela actionspel till att få viss bättrad kognitiv förmåga.

Jag håller med om att denna studie enbart påvisar korrelation. Vem hade kunnat tro att de som är bra på actionspel spelar mer actionspel än resten av befolkningen..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Beror ju troligtvis på tredje variabeln - att de som presterar väl i actionspel föredrar att spela actionspel.

Tänkte precis detsamma, känns som en ganska kraftig bias i den här undersökningen. Sen att den var förhållandevis liten 88 personer. Vore ju kanske mer relevant att titta på de som spelar mer än 7h/vecka och som inte är proffs.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Förklarar varför jag tycker folk är så tröga😎 Skämt åsido, jag kan tänka mig att om man måste vara alert och reagera snabbt så kan det nog hjälpa, men jag känner mig ofta trög när jag pratar med vissa människor, mina sociala kunskaper lider utav allt spelande i mitt fall😂

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk

Nu vet man äntligen varför man är så snabb på att döda flugor och andra kryp

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Mjo, vet när man spelade CS för länge sedan, man hade bra koll på fönster,tak och hörn när man gick ut ...