Överföra bilder från äldre datorer till modern dator?

Permalänk

Överföra bilder från äldre datorer till modern dator?

Hej!

Jag har fått fyra äldre datorer som tydligen är fyllda med massa gamla bilder. Jag skulle vilja överföra dessa bilder till min mobil/min moderna dator. Problemet är att jag har bara fått själva datorerna så saknar några sladdar för att starta dom. Vad borde jag införskaffa för att starta upp dom samt kunna överföra bilderna från dom?

Tack på förhand

https://imgur.com/a/ONPGKZa

Permalänk
Medlem

Sannolikt så gamla att de inte har bitlocker eller likande?

Jag skulle köpa någon enkel SATA till USB-docka. Eller IDE till USB om det är riktigt gamla hårddiskar. Sedan bara att köra dem som externa diskar.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Ja det eller så kan du ladda upp allt till molnet, du behöver bara bildkabel, elkabel, och nätverkskabel antar att du har tangentbord och mus. Annars skulle jag köra som @HappySatan säger, och dra ut hårddiskarna och köra de i någon extern annordning beroende på vad det är för hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Sannolikt så gamla att de inte har bitlocker eller likande?

Jag skulle köpa någon enkel SATA till USB-docka. Eller IDE till USB om det är riktigt gamla hårddiskar. Sedan bara att köra dem som externa diskar.

Skulle jag få gissa är det nog IDE. Finns dock kombinerade SATA och IDE. Köp en med extern strömförsöjning, så är det bara att ansluta diskarna med USB. Förutsatt att de fungerar efter alla år.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Ja det eller så kan du ladda upp allt till molnet, du behöver bara bildkabel, elkabel, och nätverkskabel antar att du har tangentbord och mus. Annars skulle jag köra som @HappySatan säger, och dra ut hårddiskarna och köra de i någon extern annordning beroende på vad det är för hårddisk.

Det är knappast så lätt, eller rekommenderat på XP-maskiner.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Sannolikt så gamla att de inte har bitlocker eller likande?

Jag skulle köpa någon enkel SATA till USB-docka. Eller IDE till USB om det är riktigt gamla hårddiskar. Sedan bara att köra dem som externa diskar.

Ja det borde nog vara enklast?

Annars blir det ju en hel del funderingar: går burkarna ens att starta? kan ni bypassa inloggningen?
Isåfall så krävs väl åtminstone:
- strömsladd
- kabel för grafikkortet till skärmen (som ska matcha med de skärmar som finns tillgängliga - kanske inte säkert du har DVI eller VGA tillgänglig hemma)
- mus + tangentbord (de flesta datorerna på bilden verkar ha USB men någon av dem kanske behöver PS2 för att funka och då krävs adapter eller PS2 utrustning)
- För att faktiskt överföra nått sen så behövs ju antingen koppla in nätverk (alla verkar ha nätverksport, och de två vänstra verkar ha wifi?) eller en externt HD eller liknande.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Skulle också köra på en SATA/IDE till USB-adapter (finns kombination som t.ex. den här) för att slippa krångla med att dra igång burkarna. De äldre har troligen IDE-diskar och de två nyare (Dimension 5150) SATA.

Annars är det inget exotiskt som behövs; en vanlig strömkabel (C13) och VGA-kabel. Har du ingen skärm med VGA behövs dock en aktiv adapter eftersom VGA är analogt.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 2x16GB PC3600 | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Förutsatt att datorerna fortfarande funkar är nog det lättaste att sparka igång dem och kopiera över datan, inte plocka diskar etc ur dem och stoppa i kabinett.

Åtminstone den vita är gammal nog att med all säkerhet innehålla IDE-drive(s), av I/O-plåten att döma ser det ut att vara ett 440LX/BX-moderkort.

Samtliga burkar har USB- och nätverksuttag.

Du behöver:

- Apparatkabel med C13-kontakt.
- USB-tangentbord + mus. Den senare är väl inte livsnödvändig, men underlättar.
- Skärm med VGA-ingång + kablage.

För själva filöverföringen finns två rimliga alternativ:

- USB. Du behöver någon hyfsat stor FAT32-formaterad USB-sticka. Den vita datorn har förmodligen bara USB 1.1, så det kommer gå slött, men å andra sidan lär ju inte hårddiskarna vara monstruöst stora heller.

- Nätverk. De där gamla burkarna har nog bara SMBv1-stöd. Dela ut C-drive och ev andra drives/partitioner på datorerna, kopiera över det du vill behålla till din moderna dator. Eventuellt kan du behöva slå på stöd för SMBv1 i moderna versioner av Windows först, se exempelvis denna länk.

Utöver det finns det förstås en massa andra metoder om ovanstående skulle fallera. De är dock rätt krångliga, och i och med att du ställer frågan om hur du ska gå till väga med detta är det nog inget du är sugen på att dona med. Gnägga till om du är av en annan åsikt

Innan man ska starta upp datorer som stått och samlat damm i åratal utan att startas upp kan det vara bra att reformera elektrolytkondensatorerna i dem. Det allra bästa är förstås att göra det riktigt, men det kräver att man plockar isär saker, vet vad man gör, och har tillgång till en reglerbar DC-spänningskälla. Man kan dock ändå förbättra sina chanser med en fulvariant.

Börja med att koppla ur hårddiskar, minnen och instickskort. Koppla in datorn på en grendosa med strömbrytare. Börja med att slå till brytaren och slå ifrån den direkt. Låt datorn vila någon minut. Slå till den och slå ifrån igen, låt den vara tillslagen lite längre denna gång, låt datorn vila. Fortsätt så i cykler där det tillslagna intervallet blir längre för var gång. När man tröttnat på nätagget fortsätter man göra samma sak med moderkortet och i förlängningen glättningskondingarna i CPUns spänningsregulator genom att starta datorn och bryta strömmen med samma regim.

Eventuella elektrolytkondingar på instickskort är bara till för signalkonditionering och DC/DC-omvandling, inget man behöver bry sig om att reformera.

Eller så skiter du bara i det, startar upp, och hoppas att grejerna håller för denna operation. Man bör dock öppna datorn och kolla så kondingarna runt processorn och inuti nätagget inte är svullna/spruckna innan man spänningssätter det, i det fallet är det förmodligen bättre att plocka ur diskarna och köra med någon IDE/SATA-USB-adapter som föreslagits tidigare i tråden.

När du räddat den data du vill ha från dem vore det kul om du ville berätta vad det är för hårdvara i dem. Enklast är nog att exportera och posta components-listan från msinfo32.exe, eller helt enkelt ta foton på instickskort och moderkort. Eventuellt kan åtminstone en del av det där gå att sälja. Sitter det ett Voodoo3-kort i någon av dem är jag intresserad. Går det inte att sälja kan du alltid lägga upp en skänkesannons, synd att skrota prylar som inte tillverkas längre som någon ändå kan ha glädje av. Särskilt den vita datorn är intressant

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!