Permalänk
Medlem

Asrock J4105M låser sig vid omstart?

Hej

Jag ahr ett Asrock J4105M som jag kör Windows 11 24H2 på. Men varje gång jag startar om datorn så hänger den sig totalt vid nedanstående Bios-skärm.

Det som är konstigt är Bios-versionen L1.99 och jag vet inte hur det kommer sig att den har just den versionen. Senaste att ladda hem på
https://www.asrock.com/mb/Intel/J4105M/#BIOS

Är version 1.30 och den är dessutom 2 år äldre än den version som finns på moderkortet just nu.

Ska jag nedgradera eller finns det något annat jag kan göra för att lösa problemet med omstarter?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

EDIT: Nevermind, tolkade det fel. Skall klura!

Vid närmare eftertanke, det är kanske klockslag och inte datum för BIOS-version du har där ändå? Vilket BIOS visar specifikt klockslag för sin versionshantering.

Jag återgår till min ursprungstanke: Byt CMOS-batteri och ställ in rubbet korrekt igen, se om den inte beter sig bättre då.

Permalänk
Medlem

Klockan är synkad mot NTP så jag vet inte vad det är för tid och datum om det inte är just specifikt för bios-versionen. Men jag ska byta 2032 batteriet ikväll. Frågan kvarstår varför jag har så mycket nyare version än vad som finns att ladda hem. Kan det vara så att det är helt fel bios-version till ett annat moderkort som är flashat men som är så pass lika att det mesta ändå fungerar?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

Det händer ju att tillverkare drar tillbaka BIOS versioner om dom upptäcker nåt fel.
Kan ju vara så att Asrock har upptäck nåt med nyare versioner och dragit tillbaka dom och inte brytt sig om att släppa någon ny om kortet inte stöds längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, Gigabyte B550I Aorus PRO AX, Powercolor RX 6700 XT Fighter.

Permalänk
Medlem

Byte till nytt cmosbatteri hjälpte tyvärr inte.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nossebrofredrik:

Det händer ju att tillverkare drar tillbaka BIOS versioner om dom upptäcker nåt fel.
Kan ju vara så att Asrock har upptäck nåt med nyare versioner och dragit tillbaka dom och inte brytt sig om att släppa någon ny om kortet inte stöds längre.

Ska jag flasha om till version 1.30 tänkte du då? Frågan är om det är rätt biosversion för moderkortet som jag har nu.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.