EU-dom klargör att spelfusk är lagligt

Permalänk
Melding Plague

EU-dom klargör att spelfusk är lagligt

Datel, tillverkare av Action Replay, har gått segrande ur en mångårig strid mot Sony.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Principiellt rätt och viktigt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag är inte den mest positiva när det gäller EU men vid tillfällen som detta kan jag inte säga annat än bra jobbat.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Spelfusk ska få existera. Däremot om du använder dem i officiella kanaler som multi-player så ska du också bli bannad från tjänsten, samt acceptera din plats i helvetet.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Spelfusk ska få existera. Däremot om du använder dem i officiella kanaler som multi-player så ska du också bli bannad från tjänsten, samt acceptera din plats i helvetet.

Glöm inte kölhalning och stupstock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Principiellt rätt och viktigt.

Skrivet av wargreymon:

Amen på detta

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tack o lov! Med Sonys resonemang så äger Adobe upphovsrätten till alla bilder jag skapar i Photoshop.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hur mycket jag än må avsky EU, så gjorde de Äntligen något bra här - Vinst för demokratin 🙌

Om någon också, kunde sätta Anticonsumer Nintendo på plats, för Häxjakten på emulatorer, vore världen lite ljusare.

Ironiskt nog, använder sig, dessa pajaser, utav emuleriing själva. Ahh The irony 🙄👎

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Hur mycket jag än må avsky EU, så gjorde de Äntligen något bra här - Vinst för demokratin 🙌

Om någon också, kunde sätta Anticonsumer Nintendo på plats, för Häxjakten på emulatorer, vore världen lite ljusare.

Ironiskt nog, använder sig, dessa pajaser, utav emuleriing själva. Ahh The irony 🙄👎

Någon måste ha ekonomiska muskler att stå emot för att det ska hända, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Det är inte ironiskt, de äger rättigheterna

Permalänk
Medlem

"Datel säljer idag bland annat Go-tcha, ett tillbehör som hjälper Pokémon Go-spelare att automatiskt fånga Pokémon,"

Jo men skillnaden där är väl att speltillverkarna är med på det och till och med lagt in funktionen i spelet...

Permalänk
Inaktiv

Låter ju logiskt. Samtidigt borde det komma till någon lag kring fuskande i multiplayer spel som faktiskt kan leda till böter eller eventuellt fängelse. I alla fall för tillverkaren av programmet. Som sagt i multiplayer. De kommer alldeles för lätt undan och det håller på att förstöra multiplayer för alltid och det förlorar alla på. Ungefär som dopning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Vänta bara, det är värre än så, de kopierar Nintendospel och säljer dem till andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är inte ironiskt, de äger rättigheterna

Finns inget upphovsrättsligt problem med emulatorer så länge de inte kräver och skickar med dumpar på maskinvarans programvara eller skickar med verktyg som möjliggör kopiering av skyddade spel.

Permalänk

Action Replay?

Med det sagt: Skitbra. Man förlorar i längden på att förbjuda folk att vara nördiga.
(Sen håller jag med tidigare talare om att sådana som fuskar i multiplayerspel bör brinna, men det är en social, inte en laglig, fråga).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon359557:

Låter ju logiskt. Samtidigt borde det komma till någon lag kring fuskande i multiplayer spel som faktiskt kan leda till böter eller eventuellt fängelse. I alla fall för tillverkaren av programmet. Som sagt i multiplayer. De kommer alldeles för lätt undan och det håller på att förstöra multiplayer för alltid och det förlorar alla på.

Hur störigt fuskandet än må vara tycker jag inte det är rimligt att lägga över ansvar och kostnader för att processa sådant på samhälle och skattebetalare.

Det går fortfarande att rösta med plånboken, och helt enkelt inte gynna de spelhus man anser göra för lite för att stävja fusket.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

vad jag och folk gör med våra spel efter det att vi har köpt dem ska de skita fullständigt i.
så länge man inte kopierar och fil delar och liknande.
att fuska online är en sak, men att fuska i single player är en annan.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

vad jag och folk gör med våra spel efter det att vi har köpt dem ska de skita fullständigt i.
så länge man inte kopierar och fil delar och liknande.
att fuska online är en sak, men att fuska i single player är en annan.

Det är inte ditt spel.

Det är utgivarens / Utvecklarens spel som du äger en licens för att få använda under förutsättning att du följer det avtal du accepterat när du startar spelet.

Du har inga rättigheter här tyvärr

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är inte ditt spel.

Det är utgivarens / Utvecklarens spel som du äger en licens för att få använda under förutsättning att du följer det avtal du accepterat när du startar spelet.

EULA/Avtal väger mycket lätt i Sverige och den står aldrig över lagen så det är lagen som bestämmer vad du får göra. Avtal får ej heller vara orimliga.
Lagen kan aldrig bortförhandlas förutom i de fall där det explicit står i lagen att den kan bortförhandlas.
Lagen har nu sagt att det är lagligt att göra ändringar i sin egen dators arbetsminne och det kan ingen EULA hindra.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är inte ditt spel.

Jodå, man har massvis med rättigheter som konsument, det regleras nämligen i lagar som står över enskilda avtal. Läser man dessa avtal så står det nästan alltid nåt i stil med "to the extent allowed by applicable law". T.ex. spelar det ingen roll vad Nintendo skriver om användning av emulatorer - de är lagliga att använda så länge de inte återanvänder Nintendos kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon359557:

Låter ju logiskt. Samtidigt borde det komma till någon lag kring fuskande i multiplayer spel som faktiskt kan leda till böter eller eventuellt fängelse. I alla fall för tillverkaren av programmet. Som sagt i multiplayer. De kommer alldeles för lätt undan och det håller på att förstöra multiplayer för alltid och det förlorar alla på. Ungefär som dopning.

Hur ställer du dig till när det i framtiden är mer utbrett med hjärnimplantat som tillåter spelare att kontrollera datorn med mycket högre hastighet och precision än fysiska gränssnitt som mus eller kontroll gör?

Låt säga att de är förlamade i händerna och behöver sådant för att spela alls.
Ska de få vara med eller inte?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av NorthLight:

Det är deras mjukvara och rättigheter så..

Permalänk
Medlem

Det är lagligt att göra ändringar i det egna arbetsminnet. Är det generellt skrivet, eller gäller det egentligen bara för spelkonsoller?

Om jag modiferar minnet så att jag träffar bättre i multiplayerspel? Är det generellt skrivet, eller gäller det bara för singleplayerspel?

Är det bara lagligt om den modifierade datan stannar lokalt?

Men om spelet stödjer molnsparningar? Då skickar jag ju modiferad data någon annanstans.

Eller om jag använder mig av tex GeForce Now? Och modiferar minnet till ett spel som jag inte har installerat här?

Permalänk
Medlem

Domen i fråga:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX:620...

Citat:

Mot denna bakgrund beslutar domstolen (första avdelningen) följande:

Artikel 1.1–1.3 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/24/EG av den 23 april 2009 om rättsligt skydd för datorprogram,

ska tolkas så,

att innehållet i de variabla data som ett skyddat datorprogram har lagrat i en dators arbetsminne och använder när programmet körs inte omfattas av det skydd som följer av detta direktiv, i den mån detta innehåll inte möjliggör återgivning eller kan resultera i ett sådant datorprogram i ett senare skede.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaput:

Hur störigt fuskandet än må vara tycker jag inte det är rimligt att lägga över ansvar och kostnader för att processa sådant på samhälle och skattebetalare.

Det går fortfarande att rösta med plånboken, och helt enkelt inte gynna de spelhus man anser göra för lite för att stävja fusket.

Dopning är inte lagligt, ska vi sluta upp att lägga resurser på det och ge rättsliga följder? Finns massvis som inte sportar eller bryr sig där vi skattebetalare blir involverade.

"Göra lite för att stävja fusket". Det handlar om att komma med en reaktiv lösning istället för att gå till orsaken. Det blir allt mer utbrett och företagen använder istället mer kontroversiella metoder mot personer som är oskyldiga. Jag pratar kernelnivå anti-fusk som många är kritiska till. Hur ställer du dig till det?

Bara för att man säger att något är olagligt betyder inte det att vi ska spendera 1% av vår BNP eller använda hela FBIs underrättelsetjänst för att jaga dem. Att göra det olagligt skulle skrämma många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är lagligt att göra ändringar i det egna arbetsminnet. Är det generellt skrivet, eller gäller det egentligen bara för spelkonsoller?

Om jag modiferar minnet så att jag träffar bättre i multiplayerspel? Är det generellt skrivet, eller gäller det bara för singleplayerspel?

Är det bara lagligt om den modifierade datan stannar lokalt?

Men om spelet stödjer molnsparningar? Då skickar jag ju modiferad data någon annanstans.

Eller om jag använder mig av tex GeForce Now? Och modiferar minnet till ett spel som jag inte har installerat här?

Det här ju lite rörigt, det håller jag med om. Man måste komma ihåg en del saker dock... Domslutet handlade om upphovsrätt, inget annat.

Det här handlade om att Sony tyckte att Datel bröt mot Sonys upphovsrätt när de skapade ett verktyg som möjliggjorde fusk. De tyckte att det faktum att fusket modifierade minnet var ett brott mot upphovsrätten. Att göra verktyg ägnade primärt till att olagligt kringgå upphovsrätt är ett brott i sig numera, alltså begick Datel brott.

Domstolen konstaterar att nej, att modifiera saker i arbetsminnet är inte i sig ett brott mot upphovsrätten.

Är det lagligt att fuska i ett spel online? Vem vet, domen verkar inte adressera det. Det skulle kunna vara en brott mot någon annan lag, beroende på hur och i vilket sammanhang man gör det. Det är antagligen ett avtalsbrott du kan bli avstängd för i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är inte ditt spel.

Att bara böja sig fram och acceptera detta är dock det fånigaste som finns att göra

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon359557:

Dopning är inte lagligt, ska vi sluta upp att lägga resurser på det och ge rättsliga följder? Finns massvis som inte sportar eller bryr sig där vi skattebetalare blir involverade.

"Göra lite för att stävja fusket". Det handlar om att komma med en reaktiv lösning istället för att gå till orsaken. Det blir allt mer utbrett och företagen använder istället mer kontroversiella metoder mot personer som är oskyldiga. Jag pratar kernelnivå anti-fusk som många är kritiska till. Hur ställer du dig till det?

Bara för att man säger att något är olagligt betyder inte det att vi ska spendera 1% av vår BNP eller använda hela FBIs underrättelsetjänst för att jaga dem. Att göra det olagligt skulle skrämma många.

Doping i sig är väl inte olagligt

Det är väl snarare att det är kopplat till olaglighetet i övrigt

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweisdapro:

Doping i sig är väl inte olagligt

Det är väl snarare att det är kopplat till olaglighetet i övrigt

Det är väl inte långsökt att fuskutvecklare är involverade i annat dåligt?

I vilket fall verkar länder och utvecklare framgångsrika när de stämmer fuskutvecklare, så det verkar som att de vill spendera pengar och tid på det:
https://www.axios.com/2022/12/16/video-game-cheating-lawsuits

" In June, Destiny-maker Bungie won a $13.5 million settlement against a cheat-maker who, in turn, helped unmask others Bungie continues to pursue.
In November, another group of cheat-makers sued by Bungie and Ubisoft agreed to settle.
Also last month, an Australian judge ordered a cheat-maker in that country, who was sued back in 2018, to pay Grand Theft Auto publisher Take-Two Interactive AU $130,000."

Permalänk

Det finns många programvaror som man kan modifiera data på annat sätt genom. Vissa stöds av tillverkaren, vissa säger tillverkaren att du får göra det, men vi kommer ej ge någon support om hu man gör det och vi kommer ej längre supporta detta projekt.
Ta bara en sådan simpel sak som en excelfil som är flera ihopzippade xml filer, det blir ett helskotta för Microsoft att supporta någon som med en texteditor har varit inne och pillat och sedan säger att excelfilen har blivit korrupt.

Nå tillbaka till spel, så förstår jag varför inte det skulle vara en unik programvara som behöver någon särställning. De ska behandlas som vilken programvara som helst.