Uppdateringar är snabbare och effektivare i Windows 11 24H2

Permalänk
Melding Plague

Uppdateringar är snabbare och effektivare i Windows 11 24H2

Microsoft har byggt om Windows Update-funktionen i höstens stora uppdatering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite märkligt att promota tidig nedladdning av den på framsidan tidigare. Var ju en del märkesdatorer som blev b0rked.

Oftast bra att skjuta upp nedladdning och installering någon månad

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Lite märkligt att promota tidig nedladdning av den på framsidan tidigare. Var ju en del märkesdatorer som blev b0rked.

Oftast bra att skjuta upp nedladdning och installering någon månad

Som jag förstår det rör detta inte hur tidigr uppdateringar installeras. Snarast hur snabbt och effektivt detta sker.

Just denna artikel är väl inriktad på funktionsuppdateringar och där kan man ju vänta. Men säkerhetsuppdateringar bör du installera direkt.

Permalänk
Medlem

Bra att de har snabbat upp processen med uppdateringar.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Microsoft har också gjort ändringar som ser till att funktionsuppdateringar i genomsnitt blir 200 MB mindre, bland annat genom att bara hämta de delar som faktiskt behövs

Wow. Verkligen innovativt av dem...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

inte för jag hade problem med storleken eller tiden av installation av uppdateringar i nuläget, tar ju bara nån minut i månaden.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se att de minskade de spontana omstarterna som uppdateringar kräver. DET är ett problem, inte tid och storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

inte för jag hade problem med storleken eller tiden av installation av uppdateringar i nuläget, tar ju bara nån minut i månaden.

Samtidigt finns det arbetsplatser där man jobbar på väldigt gamla laptops men pumpar in uppdateringar pga nån enterprise policy. För dem är den här uppdateringen gudasänd

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Läste nu att det börjar komma firmware-fixar för WD-diskarna som har problem med 24H2. Bra att WD tog tag i det.

https://support-en.sandisk.com/app/answers/detailweb/a_id/514...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Samtidigt finns det arbetsplatser där man jobbar på väldigt gamla laptops men pumpar in uppdateringar pga nån enterprise policy. För dem är den här uppdateringen gudasänd

aha såpass ja då kan det nog spara lite tid, och data

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag skulle gärna se att de minskade de spontana omstarterna som uppdateringar kräver. DET är ett problem, inte tid och storlek.

finns det personer som fortfarande har äkta "spontana" omstarter? trodde det var ett minne blott från flera år sedan. det var väl windows 7 eller 8 dom gjorde så på.. får jag en update som vill ha omstart får jag en sån gul prick på ikonen och det kan utan problem gå veckor innan jag självmant känner okej dags för omstart, och kör en reboot. tar en minut av min tid så inte ofta jag skjuter upp det. gör det oftast direkt eller i alla fall samma dag jag ser den gula pluppen.

kolla dina inställningar noga?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

finns det personer som fortfarande har äkta "spontana" omstarter? trodde det var ett minne blott från flera år sedan. det var väl windows 7 eller 8 dom gjorde så på.. får jag en update som vill ha omstart får jag en sån gul prick på ikonen och det kan utan problem gå veckor innan jag självmant känner okej dags för omstart, och kör en reboot. tar en minut av min tid så inte ofta jag skjuter upp det. gör det oftast direkt eller i alla fall samma dag jag ser den gula pluppen.

Jag har för mig att den gula pricken också kan bli röd när den verkligen kräver omstart

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

finns det personer som fortfarande har äkta "spontana" omstarter?

Absolut, det sker när windows tror att man inte använder datorn, vanligast under natten. Man vaknar till ny, fräscht omstartad dator med alla temporära tillstånd raderade och uppkopplingar mot andra datorer avbrutna. Makalöst irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Absolut, det sker när windows tror att man inte använder datorn, vanligast under natten. Man vaknar till ny, fräscht omstartad dator med alla temporära tillstånd raderade och uppkopplingar mot andra datorer avbrutna. Makalöst irriterande.

Samma här. Och den där jävla gula pricken tvingar dessutom datorn till liv när den är i vänteläge.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Hej, jag får bara kumulativa uppgraderingar i 23H2 och inte en tillstymmelse till 24H2, så jag ligger väl långt bak i kön.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Advanced options-> Get me up to date är OFF.

Active hours 9:00 till 3:00. Adjust står på automatically.
har ändå inte omstarter på natten. står på 24/7 oftast månader i streck. vet inte vad jag ska säga, att det kan vara så olika.

men ändå bra att ha vana att spara allt innan man lägger sig?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Rekordmedlem

Skrivet av deltascu:

har ändå inte omstarter på natten. står på 24/7 oftast månader i streck. vet inte vad jag ska säga, att det kan vara så olika.

Det finns data som placeras i ram som används av program och den kan ta lång tid att alstra igen och om det tar typ många timmar till närmare ett dygn att räkna fram arbetsdatan så är det irriterande med oplanerade omstarter och det tar länge att göra en omstart.

Datorn tvingas till omstart så pass ofta att man kan säga att win fortfarande är instabilt genom design ( som det var på XP tiden) nästan helt omöjligt att ha en dator i gång längre än 1 månad pga win update, aktiva timmar går ju inte att ställa till "alltid" eller i vart fall "nästa halvår år" eller liknade mer passande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade en för några veckor sen när datorn var på 100% utilization (rendering, gpu/cpu spikar 100% nonstop nästan) mitt under natten (04:xx) bestämde sig windows update för att highjacka hela datorn, installera uppdateringen och starta om... Förlora ett gäng timmars rendering på det.

Har stängt av allt som går att stänga av utan att pillra på regedit. Windows är schizofrent och har varit det lika länge som det har haft multiple personality disorder (win8 front end + gamla bakomliggande) Hade inte sånna här problem med win xp eller win 7.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Jag som jobbar i skola får ofta bevittna elever som inte startar om sina datorer på ett par månader för att datorn spontant startar om sig när de har provskrivning i provprogrammen som låser ner datorn. Av någon anledning tycker då Windows att det är dags att starta om.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag hade en för några veckor sen när datorn var på 100% utilization (rendering, gpu/cpu spikar 100% nonstop nästan) mitt under natten (04:xx) bestämde sig windows update för att highjacka hela datorn, installera uppdateringen och starta om... Förlora ett gäng timmars rendering på det.

Har stängt av allt som går att stänga av utan att pillra på regedit. Windows är schizofrent och har varit det lika länge som det har haft multiple personality disorder (win8 front end + gamla bakomliggande) Hade inte sånna här problem med win xp eller win 7.

synd, jävligt problem att ha. jag vet christitus verktyg kan stänga av updates helt men inte bästa iden ur säkerhetsperspektiv. men någat kolla på kanske?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag som jobbar i skola får ofta bevittna elever som inte startar om sina datorer på ett par månader för att datorn spontant startar om sig när de har provskrivning i provprogrammen som låser ner datorn. Av någon anledning tycker då Windows att det är dags att starta om.

helt otroligt lmao... vet inte vad som är värst provskrivning på datorn eller att omstarten infaller just då, som dessutom borde ligga på aktiva timmar (dagtid).

vet inte om kräva omstart före provet börjar är rimligt för att motarbeta? eller koppla från internet på uppdateringar ej kan laddas ned?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Håller med alla som skriver att omstarterna är det stora problemet. Det gör att man aldrig kan lita på datorn. Helt plötsligt vaknar man med flera timmar arbete förstört.

För närvarande tror jag att jag har lyckats tygla Windows. Inga spontana omstarter på ett halvår. Men man vet ju hur MS älskar att ändra på inställningar i bakgrunden när man installerar uppdateringar, så man känner sig aldrig säker. På så sätt är Windows som att bo med en abusive partner. Det kanske är lugnt i perioder, men man vet aldrig när det det plötsligt slår om ...

Edit: Inser att byta till Linux också passar bra med abusive partner-analogin. Man blir co-dependet med Windows. Man kanske rent av tror att man inte förtjänar bättre, trots att man avskyr hur man har det.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

helt otroligt lmao... vet inte vad som är värst provskrivning på datorn eller att omstarten infaller just då, som dessutom borde ligga på aktiva timmar (dagtid).

vet inte om kräva omstart före provet börjar är rimligt för att motarbeta? eller koppla från internet på uppdateringar ej kan laddas ned?

Det uppmanar jag alltid lärarna till att påminna eleverna före provskrivning att starta om datorerna men det är inte alltid så att lärarna tar till sig det eller att eleverna gör som de blir tillsagda.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Vad kör du för versions av win? Nu kör jag längre beräkningar främst på jobbet och där har vi fått tillåtelse att köra längsta möjliga väntetid på att köra uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Håller med alla som skriver att omstarterna är det stora problemet. Det gör att man aldrig kan lita på datorn. Helt plötsligt vaknar man med flera timmar arbete förstört.

För närvarande tror jag att jag har lyckats tygla Windows. Inga spontana omstarter på ett halvår. Men man vet ju hur MS älskar att ändra på inställningar i bakgrunden när man installerar uppdateringar, så man känner sig aldrig säker. På så sätt är Windows som att bo med en abusive partner. Det kanske är lugnt i perioder, men man vet aldrig när det det plötsligt slår om ...

Edit: Inser att byta till Linux också passar bra med abusive partner-analogin. Man blir co-dependet med Windows. Man kanske rent av tror att man inte förtjänar bättre, trots att man avskyr hur man har det.

För alla er som datorn har startat om automatiskt, aktivera så att Windows ger en notis när en omstart krävs. Det gör jag på alla nya Windows installationer. Finns under Windows Update -> Avancerade inställningar eller vad det nu heter på svenska -> Meddela mig när en omstart krävs för att slutföra uppdateringen (Notify me when a restart is required to finish updating heter inställningen på mitt engelska system). Då bör man kunna planera en omstart under dagen tycker jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Windows Downgrade är numera permanent avstängd på min dator.
Senaste uppdateringen så avinstallerades en jävla massa program för mig.

WUB - Windows Update Blocker, gudasänt verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Windows Downgrade är numera permanent avstängd på min dator.
Senaste uppdateringen så avinstallerades en jävla massa program för mig.

WUB - Windows Update Blocker, gudasänt verktyg.

Massa program? Jag kan inte minnas att Windows 10 eller 11 avinstallerat något program för mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Massa program? Jag kan inte minnas att Windows 10 eller 11 avinstallerat något program för mig

så BRA, att det funkar så bra FÖR DIG då.. för det kan ju ALDRIG bli fel om det funkar för DIG..

Permalänk
Medlem

Var det inte en nyhet om att de skulle göra sig av med update-omstarter helt? (eller var de 12an?).

Permalänk
Medlem

Tips att uppdatera explorerpatcher (för er som använder det) samt grafikdrivrutiner innan ni kör in uppdateringen för explorer.exe kraschade flertalet gånger i rad för mig innan detta

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel