Missa inte Månadens Drop!
Permalänk
Medlem

Uppgradera efter 7 år

Hej SweC!

Jag behöver er hjälp igen då det är dags att uppgradera min 7 år gamla burk. Sitter på följande i nuläget:

• Chassi: Fractal Design Define R5 Titanium
• Nätagg: Corsair RM750x 750W
• RAM: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance
• GPU: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
• CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
• CPU-kylning: Noctua NH-D15
• Moderkort: ASUS PRIME Z370-A

Spelar mest, en del bildredigering/rendering förekommer också. Kör på 2560 x 1440 och är nöjd med det. Lagring har jag också gott om.

Så min tanke är att återanvända så mycket som möjligt och köpa nytt moderkort, CPU och RAM nu, och köra med min gamla GPU tills RTX 5000 släpps.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/tzAwAYELesAvEmxBiqfCGCk5nso/haz001

Noctuan kan jag ju också fixa adapter till. Nu till det jag behöver hjälp med:

• Tänkte jag använder samma chassi, borde väl gå utan problem?
• Samt räcker mitt nätagg, eller borde jag köpa nytt?
• Och är det värt att lägga lite mer och köra på en 285K istället för 265K?
• Är RAM jag valt ok, eller finns det något bättre alternativ?
• Finns det någon bra anledning att köpa ett dyrare moderkort?

Mvh

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Hej SweC!

Jag behöver er hjälp igen då det är dags att uppgradera min 7 år gamla burk. Sitter på följande i nuläget:

• Chassi: Fractal Design Define R5 Titanium
• Nätagg: Corsair RM750x 750W
• RAM: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance
• GPU: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
• CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
• CPU-kylning: Noctua NH-D15
• Moderkort: ASUS PRIME Z370-A

Spelar mest, en del bildredigering/rendering förekommer också. Kör på 2560 x 1440 och är nöjd med det. Lagring har jag också gott om.

Så min tanke är att återanvända så mycket som möjligt och köpa nytt moderkort, CPU och RAM nu, och köra med min gamla GPU tills RTX 5000 släpps.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/tzAwAYELesAvEmxBiqfCGCk5nso/haz001https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/tzAwAYELesAvEmxBiqfCGCk5nso/haz001

Noctuan kan jag ju också fixa adapter till. Nu till det jag behöver hjälp med:

• Tänkte jag använder samma chassi, borde väl gå utan problem?
• Samt räcker mitt nätagg, eller borde jag köpa nytt?
• Och är det värt att lägga lite mer och köra på en 285K istället för 265K?
• Är RAM jag valt ok, eller finns det något bättre alternativ?
• Finns det någon bra anledning att köpa ett dyrare moderkort?

Mvh

Du kan definitivt använda samma chassi, likadant med nätdelen.

Om du vill spara mer pengar hade jag tittat på AM4, då kan du återanvända ditt RAM minne också

Det finns egentligen ingen bra anledning att ta ett dyrare moderkort, utan har kortet de funktioner du efterfrågar håller generellt de flesta god kvalité idag.

Däremot hade jag tittat på AM5 om du vill att denna dator också ska fungera bra i 7 år eller mer. Om du kör AM5 idag så kan du byta till en ny CPU (sista släppet) runt 2027-2028, och då bör den fungera bra till 2030-2032 beroende på krav.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Visst släpps RTX 5000 snart men det lär ju inte bli några billiga kort direkt. Detta kommer ge dig en enorm prestandavinst i spel och AM5-plattformen stöds till och med 2027 så du kan alltid uppgradera till en nyare CPU senare.

Permalänk

Om det är OK, så lånar denna tråden lite också p.g.a. att jag är i samma sits och har lite funderingar angående input och råd som säkert kommer i all välmening. Om inte så be mig att ta bort den så gör jag det.

Varför pushas ofta AMD produkter när man specifikt frågar om råd efter Intel och eller Nvidia produkter? Känns lite som när någon frågar om råd vilken ny iPhone som vore bäst för dem - och direkt får råd att köra stenhårt på Android.

Det finns faktiskt en anledning till varför vissa, om än kanske få i dagsläget som föredrar Intel - oavsett om de kostar mer, nämligen kompatibilitet, särskilt under produktivitets sektorn eller för att man helt enkelt är van vid Intel och vill fortsätta köpa deras produkter. Hade jag ställt samma fråga som OP och fått svaren ovan så hade jag blivit otroligt frustrerad.

Visa signatur

2+2=5

Permalänk
Medlem
Skrivet av famicomdisk:

Om det är OK, så lånar denna tråden lite också p.g.a. att jag är i samma sits och har lite funderingar angående input och råd som säkert kommer i all välmening. Om inte så be mig att ta bort den så gör jag det.

Varför pushas ofta AMD produkter när man specifikt frågar om råd efter Intel och eller Nvidia produkter? Känns lite som när någon frågar om råd vilken ny iPhone som vore bäst för dem - och direkt får råd att köra stenhårt på Android.

Det finns faktiskt en anledning till varför vissa, om än kanske få i dagsläget som föredrar Intel - oavsett om de kostar mer, nämligen kompatibilitet, särskilt under produktivitets sektorn eller för att man helt enkelt är van vid Intel och vill fortsätta köpa deras produkter. Hade jag ställt samma fråga som OP och fått svaren ovan så hade jag blivit otroligt frustrerad.

Fast TS har ju inte specifikt frågat om råd med bara Intel och NVIDIA?

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Fast TS har ju inte specifikt frågat om råd med bara Intel och NVIDIA?

Mitt sista inlägg i denna tråd för att det inte ska spåra ur till något annat än råd.

Tycker själv att formulering av inlägg, val av komponenter i tidigare bygge samt skärmdumpen av produkter i varukorg hos e-handlare var en tydligt indikator om vilken tillverkare TS var intresserad av. Särskilt frågan: Och är det värt att lägga lite mer och köra på en 285K istället för 265K?.

I övrigt så är mitt inlägg också en produkt av uppbyggd frustration i övrigt så jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig.

Visa signatur

2+2=5

Permalänk
Medlem

Vad är det för kompatibilitetsfördelar med Intel-processorer? Många kör vidare med det märket de har haft innan av gammal vana och det är ofta ett mer känslomässigt beslut än ett rationellt. Visst ska man respektera även det, men i detta fallet har som sagt inte trådskaparen uttalat detta.

Intels nya serie cpu:er har potential men jag hade väntat med att köpa dem pga strulet med windows i dagsläget. I Hardwareunboxed review hade Intel 285 riktigt dåliga testresultat i Adobe PS-testet, även om de var bra i Adobe premiere. Det borde vara ett problem som kommer kunna fixas, det verkar inte rimligt med det dåliga resultatet, men i dagsläget känns det sådär att rekommendera Intels senaste processorer. Dessutom finns inga billiga moderkort; det kommer säkert komma precis som det har gjort när tidigare cpu-generationer har släppts, men i dagsläget tycker jag att en AMD processor och ett B650, 650e eller 670-moderkort är ett bättre köp. Hardwareunboxed släppte förresten sitt test av Intel 265 idag:
https://www.youtube.com/watch?v=9RcYrliKgvg

Jag skulle inte köpa såpass långsamma minnen som DDR5600 cl40, köp åtminstone DDR6000 cl30 eller cl36 i värsta fall
Lådan går säkerligen återanvända. Kanske även nätdelen, men i och med att den har gått i 7 år så är det kanske dags att byta. Det beror i och för sig på vad du ska köra med för grafikkort senare. Kanske kan du vänta med ny nätdel tills dess.
Det förefaller som nyare moderkortsserier, om man inte köper de allra mest budgetkorten med sämre vrm, inte skiljer sig särskilt mycket för prestanda och stabilitet. Det är mest antal USB-portar och hastighet, m2-platser, inbyggt ljudkort etc som skiljer sig.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Till att börja med så uppskattar jag er som tar er tid och försöker hjälpa mig! Dock så tycker jag @famicomdisk faktiskt har en poäng, och jag funderade på samma sak och kände viss frustration redan innan han svarade. Jag föredrar Intel & Nvidia, då jag 'alltid' kört på dessa. Irrationellt måhända, men känner viss olust att byta till något annat. Å andra sidan så är det ju helt okej att rekommendera annat för min del, och jag kanske lyssnar på det också, så länge det är underbyggt med starka argument om varför det ena är mycket bättre än det andra, vilket kanske var det som fattades?

Så här i efterhand inser jag att det kan feltolkas när jag skrev att jag vill återanvända så mycket som möjligt som att jag har en väldigt tight budget och vill spara in så mycket jag kan, men jag har inget emot att lägga lite extra så länge det är befogat.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem

Har du tight budget och vill ha Intel skulle jag säga att det är bättre att satsa på föregående generation istället. Det ger mer prestanda per krona, kanske en 14700 variant och ett billigare moderkort?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?