[problemet löst] Tappar internetuppkoppling i Arch Linux i Virtualbox

Permalänk

[problemet löst] Tappar internetuppkoppling i Arch Linux i Virtualbox

Edit: Problemet löste sig när jag skapade ytterligare en virtuell maskin och den här gången lyckades installera Gnome. Internetuppkopplingen funkar nu, utan någon manuell konfiguration.

––––––––––––––––––––––––––

Jag är nybörjare på Linux och skaffade nyligen en dator enbart för att experimentera med Linux och lära mig saker.

För närvarande kör jag Ubuntu Studio på den, 24.04.1 LTS. Den installationsprocessen är ju enormt smidig, så jag tänkte att jag testar att installera Arch Linux för att känna på lite mer av att skriva kommandon för att få saker att hända.

Jag gick efter den här utmärkta instruktionen: https://linuxiac.com/arch-linux-install/

Jag använder en maskin i Virtualbox till Arch Linux och en iso jag laddade hem med en torrentfil från Arch Linux sajt (https://archlinux.org/download/), och vid första försöket gick allt fint tills jag skulle installera Gnome. Någonstans i den rätt långa processen hängde sig installationen. Så jag slängde den maskinen och startade en ny. Tänkte att jag kanske inte behöver ett GUI till det här första experimentet.

Då hände en annan knepig grej, som jag undrar om någon här kanske kan hjälpa mig med. Under hela installationen funkade uppkopplingen fint, jag ansluter med kabel. Men när jag startade Arch Linux, den färdiga installationen alltså, så har den inte kontakt alls med nätet. Obs att jag kollade att andra program på datorn har uppkoppling, det är bara inuti den här virtuella maskinen med Arch Linux det plötsligt är stopp.

Problemet löst
Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog något fel med inställningarna för nätverket, alternativt att VM:en inte har drivrutin för (det virtuella) nätverkskortet.
Kommandon som kan hjälpa felsöka:

lspci -k för att visa enheter inkl nätverkskort, och deras drivrutiner
ip a för att visa IP-adresser för alla nätverkskort

Du kan klistra in det du får här (eller kanske ta skärmdumpar, copy/paste går nog inte från din VM).

Sen har vi ju Arch-wikin som är så pass bra att den är användbar även när man inte kör Arch.
https://wiki.archlinux.org/title/Network_configuration

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Sorry, var lite snabb med att posta en länk som kanske inte riktigt var lösningen.

vad står det när du kör ifconfig? Har du intallerat net-tools, det krävs för många saker tx ifconfig.
I Arch måste du fixa allt själv. Du måste alltså sätta upp ALLT.

https://wiki.archlinux.org/title/Network_configuration

Visa signatur

I use arch btw....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ödmården:

Jag är nybörjare på Linux och skaffade nyligen en dator enbart för att experimentera med Linux och lära mig saker.

För närvarande kör jag Ubuntu Studio på den, 24.04.1 LTS. Den installationsprocessen är ju enormt smidig, så jag tänkte att jag testar att installera Arch Linux för att känna på lite mer av att skriva kommandon för att få saker att hända.

Jag gick efter den här utmärkta instruktionen: https://linuxiac.com/arch-linux-install/

Jag använder en maskin i Virtualbox till Arch Linux och en iso jag laddade hem med en torrentfil från Arch Linux sajt (https://archlinux.org/download/), och vid första försöket gick allt fint tills jag skulle installera Gnome. Någonstans i den rätt långa processen hängde sig installationen. Så jag slängde den maskinen och startade en ny. Tänkte att jag kanske inte behöver ett GUI till det här första experimentet.

Då hände en annan knepig grej, som jag undrar om någon här kanske kan hjälpa mig med. Under hela installationen funkade uppkopplingen fint, jag ansluter med kabel. Men när jag startade Arch Linux, den färdiga installationen alltså, så har den inte kontakt alls med nätet. Obs att jag kollade att andra program på datorn har uppkoppling, det är bara inuti den här virtuella maskinen med Arch Linux det plötsligt är stopp.

Att du hade internet under självaste installationen betyder inte att du har internet i efterhand. Grejen med arch linux är att du behöver konfigurera allt själv vilket jag misstänker du inte gjort.

Permalänk

Jag misstänker att du tycker det är riktigt roligt att göra detta med Arch, välldigt lärorikt med ! Men det finns ändå lättare Arch distros som inte kräver att du fixar med allt själv, ärligt så kan Arch vara rätt svårt för någon som just börjat med linux.

Använd länken till wikin vi postade båda två.
Jag tror att du kan behöva lägga en config fil i /etc/network.d/ - du kan kopiera en av provfilerna där och anpassa den till din situation.

Du måste också ställa in rätt gränssnitt i /etc/fplugd/fplugd.conf

Du behöver också:
systemctl start net-auto-wired
systemctl enable net-auto-wired

Visa signatur

I use arch btw....

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det är nog något fel med inställningarna för nätverket, alternativt att VM:en inte har drivrutin för (det virtuella) nätverkskortet.
Kommandon som kan hjälpa felsöka:

lspci -k för att visa enheter inkl nätverkskort, och deras drivrutiner
ip a för att visa IP-adresser för alla nätverkskort

Du kan klistra in det du får här (eller kanske ta skärmdumpar, copy/paste går nog inte från din VM).

Sen har vi ju Arch-wikin som är så pass bra att den är användbar även när man inte kör Arch.
https://wiki.archlinux.org/title/Network_configuration

Det fick bli ett foto:

Permalänk
Skrivet av ATRmayo:

Att du hade internet under självaste installationen betyder inte att du har internet i efterhand. Grejen med arch linux är att du behöver konfigurera allt själv vilket jag misstänker du inte gjort.

Nej, jag följde en guide som inte nämnde något om att den inte skulle hitta nätet efter avslutad installation. I övrigt är jag med på att jag behöver konfigurera allt själv.

Permalänk
Skrivet av Jull3Haxor:

Jag misstänker att du tycker det är riktigt roligt att göra detta med Arch, välldigt lärorikt med ! Men det finns ändå lättare Arch distros som inte kräver att du fixar med allt själv, ärligt så kan Arch vara rätt svårt för någon som just börjat med linux.

Använd länken till wikin vi postade båda två.
Jag tror att du kan behöva lägga en config fil i /etc/network.d/ - du kan kopiera en av provfilerna där och anpassa den till din situation.

Du måste också ställa in rätt gränssnitt i /etc/fplugd/fplugd.conf

Du behöver också:
systemctl start net-auto-wired
systemctl enable net-auto-wired

Ja, det är jätteroligt! Jag behöver ju inte vare sig den här installationen eller ens själva datorn med Ubuntu till något praktiskt i nuläget, det är verkligen bara för att lära mig.

Vilken Arch-distro borde jag börja med egentligen?

Permalänk
Skrivet av Ödmården:

Ja, det är jätteroligt! Jag behöver ju inte vare sig den här installationen eller ens själva datorn med Ubuntu till något praktiskt i nuläget, det är verkligen bara för att lära mig.

Vilken Arch-distro borde jag börja med egentligen?

Du gör helt rätt i att kasta dig in i det, det är den bästa vägen för att lära sig saker! Men om du vill ha en distro som fungerar utan att behöv göra precis allt själv, så skulle jag personligen säga EOS (EndeavourOS - https://endeavouros.com/ ), använder det faktiskt själv och är mycket nöjd, du har även Manjaro, men Manjaro är inte riktigt samma som EOS, EOS är mer likt en ren Arch. Så där har du mitt val och tips.

Citat:

Manjaro är designat för att vara mer användarvänligt och stabilt för nybörjare, och det kommer ofta med fler förinstallerade program och grafiska verktyg.
EndeavourOS är närmare Archs minimalism och har ett lätt installeringsprogram, men det förlitar sig mer på att användaren hanterar sin egen konfiguration och underhåll.

Visa signatur

I use arch btw....

Permalänk

OK, jag löste problemet med en ominstallation.

Den här gången gick det att installera Gnome, och då hittas även internet.

Tack för råd och tips!

Permalänk
Skrivet av Ödmården:

OK, jag löste problemet med en ominstallation.

Den här gången gick det att installera Gnome, och då hittas även internet.

Tack för råd och tips!

Snyggt jobbat!

Visa signatur

I use arch btw....