Ångrar byte av jobb... hjälp
Hej,
Jag skulle önska er input och åsikter då jag inte vet ut och in längre. Ska försöka summera min situation så kort som möjligt så att det ändå blir begripligt.
Som person är jag lugn och trygg men samtidigt blir jag lätt rastlös och jag vill vara sysselsatt under dagarna. Jag har tidigare jobbat på lager och det har fungerat bra förutom att det är svårt att påverka sin lön.
Av en slump såg jag en annons för ett jobb som IT Tekniker 2ndline. Arbetsuppgifterna enligt annons och intervju är att åka runt till olika enheter och lösa problem på plats som 1stline inte kan lösa. Jag sökte jobbet då jag vill prova på något nytt och kunna påverka min lön, blev kallad på en intervju. Fick förklarat för mig att det är ett varierande jobb och kan bli lugnt emellanåt men att det ändå alltid finns något att göra. Ett av "kraven" jag hade för att välja detta jobbet var att jag skulle slippa sitta som en 1stlineoch besvara telefonsamtal och det försäkrades om att det inte skulle bli så.
Dom förklarade att jag fick jobbet då det är tänkt att jag ska skapa struktur och "höja" standarden på kundbemötandet och bidra med en professionell sida. Började i slutet av augusti och har alltså jobbat IT tekniker i två månader nu och jag AVSKYR det.
Det visare sig att den kollegan som ska utbilda mig och som jag kommer jobba tillsammans med är väldigt svår att samarbeta med. Han har så svårt att förstå det sociala spelet.
Det skär sig totalt mellan oss, jag är ganska fyrkantig, gillar struktur och vill ge ett professionellt bemötande mot de kollegor som vill ha support. Men det tär på mitt psyke att åka ut till verksamheter tillsammans med kollegan. Han skrattar åt kunder som kanske inte förstår IT så bra, han lyssnar inte på vad dom säger och är bara ohyfsad. Det blir en sådan inre stress över detta att jag går runt med en klump i magen... Chefen är medveten om hur han är socialt då det har hänt att enheter har kontaktat chefen för att min kollega har betett sig dumt åt.
Dessutom är han inte speciellt trevlig att prata med, ställer jag frågor så låter han ointresserad och som att det bara är jobbigt att lära upp mig.
Jag kan summera min arbetsdag i fredags:
Kom till jobbet 07:00, inte ett endaste ärende fanns att plocka upp. Kontoret är städat och det finns inget "hitta på jobb" att göra.
Sätter mig vid datorn och läser igenom utbildningsmaterial och guider. 11:00 kommer första ärendet in, en användare som inte kan ansluta till wifi, åker dit och ansluter användaren, ärendet löst. Klockan blir 16:00 och jag slutar för dagen....
Sedan jag bytt jobb har jag börjat vakna tidigt på morgonen, runt 04-05, med en stor klump i magen. Jag tänker på jobbet hela tiden.. jag känner dock en skam över att ha bytt jobb och att det inte blev bra. Känns som jag sviker min fru och min familj, även min nya arbetsgivare.
Nu när jag läser igenom min egen text inser jag att jag bara borde ringa min tidigare chef och be om en återanställning (han sa att jag var varmt välkommen tillbaka om mitt nya jobb inte skulle kännas rätt).
Så min frågeställning till er på Sweclockers är, ska jag bita ihop tills jag är självgående och har mandat att faktiskt säga ifrån mot min kollega och kan påverka min arbetssituation?
Eller ska jag krypa till korset och ringa min före detta chef och fråga om jag kan få tillbaka min tjänst?
Det innebär att jag går ner 1000kr i lön men jag får komma tillbaka till ett jobb jag kan in och utantill. Dessutom ett jobb jag ändå trivdes på.
B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060