Ångrar byte av jobb... hjälp

Permalänk
Medlem

Ångrar byte av jobb... hjälp

Hej,

Jag skulle önska er input och åsikter då jag inte vet ut och in längre. Ska försöka summera min situation så kort som möjligt så att det ändå blir begripligt.

Som person är jag lugn och trygg men samtidigt blir jag lätt rastlös och jag vill vara sysselsatt under dagarna. Jag har tidigare jobbat på lager och det har fungerat bra förutom att det är svårt att påverka sin lön.
Av en slump såg jag en annons för ett jobb som IT Tekniker 2ndline. Arbetsuppgifterna enligt annons och intervju är att åka runt till olika enheter och lösa problem på plats som 1stline inte kan lösa. Jag sökte jobbet då jag vill prova på något nytt och kunna påverka min lön, blev kallad på en intervju. Fick förklarat för mig att det är ett varierande jobb och kan bli lugnt emellanåt men att det ändå alltid finns något att göra. Ett av "kraven" jag hade för att välja detta jobbet var att jag skulle slippa sitta som en 1stlineoch besvara telefonsamtal och det försäkrades om att det inte skulle bli så.

Dom förklarade att jag fick jobbet då det är tänkt att jag ska skapa struktur och "höja" standarden på kundbemötandet och bidra med en professionell sida. Började i slutet av augusti och har alltså jobbat IT tekniker i två månader nu och jag AVSKYR det.
Det visare sig att den kollegan som ska utbilda mig och som jag kommer jobba tillsammans med är väldigt svår att samarbeta med. Han har så svårt att förstå det sociala spelet.
Det skär sig totalt mellan oss, jag är ganska fyrkantig, gillar struktur och vill ge ett professionellt bemötande mot de kollegor som vill ha support. Men det tär på mitt psyke att åka ut till verksamheter tillsammans med kollegan. Han skrattar åt kunder som kanske inte förstår IT så bra, han lyssnar inte på vad dom säger och är bara ohyfsad. Det blir en sådan inre stress över detta att jag går runt med en klump i magen... Chefen är medveten om hur han är socialt då det har hänt att enheter har kontaktat chefen för att min kollega har betett sig dumt åt.
Dessutom är han inte speciellt trevlig att prata med, ställer jag frågor så låter han ointresserad och som att det bara är jobbigt att lära upp mig.

Jag kan summera min arbetsdag i fredags:
Kom till jobbet 07:00, inte ett endaste ärende fanns att plocka upp. Kontoret är städat och det finns inget "hitta på jobb" att göra.
Sätter mig vid datorn och läser igenom utbildningsmaterial och guider. 11:00 kommer första ärendet in, en användare som inte kan ansluta till wifi, åker dit och ansluter användaren, ärendet löst. Klockan blir 16:00 och jag slutar för dagen....

Sedan jag bytt jobb har jag börjat vakna tidigt på morgonen, runt 04-05, med en stor klump i magen. Jag tänker på jobbet hela tiden.. jag känner dock en skam över att ha bytt jobb och att det inte blev bra. Känns som jag sviker min fru och min familj, även min nya arbetsgivare.

Nu när jag läser igenom min egen text inser jag att jag bara borde ringa min tidigare chef och be om en återanställning (han sa att jag var varmt välkommen tillbaka om mitt nya jobb inte skulle kännas rätt).

Så min frågeställning till er på Sweclockers är, ska jag bita ihop tills jag är självgående och har mandat att faktiskt säga ifrån mot min kollega och kan påverka min arbetssituation?
Eller ska jag krypa till korset och ringa min före detta chef och fråga om jag kan få tillbaka min tjänst?
Det innebär att jag går ner 1000kr i lön men jag får komma tillbaka till ett jobb jag kan in och utantill. Dessutom ett jobb jag ändå trivdes på.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

Hej,

Jag skulle önska er input och åsikter då jag inte vet ut och in längre. Ska försöka summera min situation så kort som möjligt så att det ändå blir begripligt.

Som person är jag lugn och trygg men samtidigt blir jag lätt rastlös och jag vill vara sysselsatt under dagarna. Jag har tidigare jobbat på lager och det har fungerat bra förutom att det är svårt att påverka sin lön.
Av en slump såg jag en annons för ett jobb som IT Tekniker 2ndline. Arbetsuppgifterna enligt annons och intervju är att åka runt till olika enheter och lösa problem på plats som 1stline inte kan lösa. Jag sökte jobbet då jag vill prova på något nytt och kunna påverka min lön, blev kallad på en intervju. Fick förklarat för mig att det är ett varierande jobb och kan bli lugnt emellanåt men att det ändå alltid finns något att göra. Ett av "kraven" jag hade för att välja detta jobbet var att jag skulle slippa sitta som en 1stlineoch besvara telefonsamtal och det försäkrades om att det inte skulle bli så.

Dom förklarade att jag fick jobbet då det är tänkt att jag ska skapa struktur och "höja" standarden på kundbemötandet och bidra med en professionell sida. Började i slutet av augusti och har alltså jobbat IT tekniker i två månader nu och jag AVSKYR det.
Det visare sig att den kollegan som ska utbilda mig och som jag kommer jobba tillsammans med är väldigt svår att samarbeta med. Han har förklarat att han har grov ADHD och han har det väldigt svårt socialt. Det skär sig totalt mellan oss, jag är ganska fyrkantig, gillar struktur och vill ge ett professionellt bemötande mot de kollegor som vill ha support. Men det tär på mitt psyke att åka ut till verksamheter tillsammans med kollegan. Han skrattar åt kunder som kanske inte förstår IT så bra, han lyssnar inte på vad dom säger och är bara ohyfsad. Det blir en sådan inre stress över detta att jag går runt med en klump i magen... Chefen är medveten om hur han är socialt då det har hänt att enheter har kontaktat chefen för att min kollega har betett sig dumt åt.
Dessutom är han inte speciellt trevlig att prata med, ställer jag frågor så låter han ointresserad och som att det bara är jobbigt att lära upp mig.

Kom till jobbet 07:00, inte ett endaste ärende fanns att plocka upp. Kontoret är städat och det finns inget "hitta på jobb" att göra.
Sätter mig vid datorn och läser igenom utbildningsmaterial och guider. 11:00 kommer första ärendet in, en användare som inte kan ansluta till wifi, åker dit och ansluter användaren, ärendet löst. Klockan blir 16:00 och jag slutar för dagen....

Sedan jag bytt jobb har jag börjat vakna tidigt på morgonen, runt 04-05, med en stor klump i magen. Jag tänker på jobbet hela tiden.. jag känner dock en skam över att ha bytt jobb och att det inte blev bra. Känns som jag sviker min fru och min familj, även min nya arbetsgivare.

Nu när jag läser igenom min egen text inser jag att jag bara borde ringa min tidigare chef och be om en återanställning (han sa att jag var varmt välkommen tillbaka om mitt nya jobb inte skulle kännas rätt).

Så min frågeställning till er på Sweclockers är, ska jag bita ihop tills jag är självgående och har mandat att faktiskt säga ifrån mot min kollega och kan påverka min arbetssituation?
Eller ska jag krypa till korset och ringa min före detta chef och fråga om jag kan få tillbaka min tjänst?
Det innebär att jag går ner 1000kr i lön men jag får komma tillbaka till ett jobb jag kan in och utantill. Dessutom ett jobb jag ändå trivdes på.

Usch då, känner igen situationen väldigt väl då jag gjort samma resa tidigare i min karriär. Jag valde att kontakta min förra chef och förklara att jag ville komma tillbaka. Han var positiv till det och efter de nyheterna så pratade jag med den befintliga arbetsgivaren och förklarade läget även där. Inga hard feelings och allting blev precis som det ska vara, eller som det var.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@doerman: Byt tillbaka, ingen tvekan! Som du beskriver det så kommer du bränna ut dig själv långt innan du kommer trivas på det nya jobbet, inget som är värt 1000:- mer i månaden.
Gör något med din tid som du kan stå för och trivs med istället

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Snusfri

Byt tillbaka helt klart.
Det känns som att det skulle vara bäst för alla parter, framförallt för dig själv, det är det som är det viktigaste.

Man gör misstag, du ville testa något nytt och försöka få en bättre lön, men ibland blir det inte så.
Att ta tag i en sådan här situation tidigt och gå vidare (i ditt fall gå tillbaka) visar bara på styrka enligt mig.

Lycka till.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Har alltid haft min egen filosofi att om jag inte trivs, eller våndas, så stanna inte. Ens egen hälsa och glädje är så mycket mer värt. Mår du bra på jobbet så mår du bättre/bra hemma. (För att dra en generell kam, räknar såklart inte med andra personliga eller stressiga saker.)

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

För den lilla löneförhöjningen så är det bättre att byta tillbaka till det jobb där du mådde bra.

Tänk på att du måste orka med jobbet psykiskt också och uppenbarligen så vantrivs du redan.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Din nuvarande chef tänker antagligen byta ut din kollega mot dig. Det gillar naturligtvis inte din kollega. Hur som helst är det den enda rimliga vägen framåt eftersom din kollega inte kan bete sig. Att det inte finns nog med arbete för två är alltså inget problem, snarare en del av verktygslådan för att genomföra professionaliseringen. Det kan vara så att chefen vill att du ska stå för ammunitionen som krävs för att hävda personliga skäl.

Gissar jag i alla fall. Prata med din nuvarande chef.

Permalänk
Medlem

Rent spontant så låter det som att din nya arbetsgivare försökt lösa problem som man redan har med personalen med att anställa fler i stället för att faktiskt arbeta med personalen som jobbar på fel sätt.
Att säga "Skapa struktur och bemöt våra kunder bättre än vad för service dom får idag" till en nyanställd känns som fel väg att gå, men i och för sig rätt om ledningen är ointresserad att ha insikt eller så kan personalansvarige vara obekväm eller rädd för intriger.
Vart du anställd för någon som slutat eller ett tillskott?

Sedan säger du att du jobbade på lager, jobbade du med slutkund där?
Servicejobb är väl heller inte för alla, kan själv relatera till att ha svårt att släppa jobbet på jobbet under mina år i service. -Never again!

Med det sagt, utan plan för löneutveckling eller klar bild av omförhandling av position inom närtid så hade jag bytt tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Din nuvarande chef tänker antagligen byta ut din kollega mot dig. Det gillar naturligtvis inte din kollega. Hur som helst är det den enda rimliga vägen framåt eftersom din kollega inte kan bete sig. Att det inte finns nog med arbete för två är alltså inget problem, snarare en del av verktygslådan för att genomföra professionaliseringen. Det kan vara så att chefen vill att du ska stå för ammunitionen som krävs för att hävda personliga skäl.

Gissar jag i alla fall. Prata med din nuvarande chef.

Håller med. Prata med din nuvarande chef och se vad han är beredd att förändra och var hans bild är att ni befinner er om ett halvår.

Får du inte gehör skulle jag kontakta förra arbetsgivaren. Pengar är inte allt. Du sviker dig själv och familjen mer om du bränner ut dig på en plats du avskyr.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talarna, byt tillbaka.

Jag gjorde en liknande sak, dock var det inte för jag inte trivdes på det nya utan mer jag saknade det gamla för mycket. Pratade med före detta chefen som gärna ville jag skulle komma tillbaka. Lita på din magkänsla, det brukar bli bäst så!

Permalänk
Medlem

Hamnat på ett jobb jag kände likadant som dig, fast som konsult.
Värsta jag gjort i mitt liv, otrevliga kollegor och svin tråkiga att jobba med fick alltid göra skitjobbet osv.
Bytte så fort jag kunde även att min chef tyckte det var ett bra uppdrag och ville ha kvar mig, så fick hon mig att byta istället!

Gör som så många andra säger, BYT så fort som möjligt.. är du provanställd kan du väl gå typ på dagen om gamla jobbet vill ha tillbaka dig?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Tack alla för era tankar och synpunkter!

Jag pratade precis med min nya chef och vi ska ha ett möte i eftermiddag för att prata om min nuvarande situation och en uppföljning hur mina två första månader har gått. Då kommer jag lyfta problematiken jag upplever och vad jag förväntar mig framåt för att jag faktiskt ska trivas på jobbet.

En uppdatering kommer ikväll över hur det gick och vad vi kom fram till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

Jag pratade precis med min nya chef och vi ska ha ett möte i eftermiddag för att prata om min nuvarande situation och en uppföljning hur mina två första månader har gått. Då kommer jag lyfta problematiken jag upplever och vad jag förväntar mig framåt för att jag faktiskt ska trivas på jobbet.

Det är en möjlighet att påverka och förändra, men om det inte blir markant bättre inom 2-4 veckor hade jag kontaktat din förra arbetsgivare och undersökt chanserna för återanställning.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av doerman:

1000 kr/mån är inget mot att må bra på arbetsplatsen. Jag hade nobrainer kollat om jag kunnat byta tillbaka till tidigare arbetsgivare. Kanske skulle kännas lite "skämmigt" att "Ge upp". Men man kan även se det som att du vågat testa något annat och är kunnig nog för att säga att det inte höll måttet.

Kolla med nuvarande chef om de inte kan göra något med den där andra kille. Är han osmidig så lär de behöva lära upp någon illa kvick som kan lösa det lite snyggare.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

låter som en nobrainer

Permalänk
Medlem

Byt tillbaka. 1000kr är inte värt ångesten

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Det kommer troligen ta flera år innan det nya företaget tar tag i det egentliga problemet, stannar du så lär du behöva handskas med din kollega ganska ofta under arbetsdagarna, eller åtminstone behöva ursäkta för hans beteende och kanske bli bedömd av kunder efter hur han beter sig. Det kan finnas en poäng att stanna lite längre för att inte tänka att du inte gav det en ärlig chans om 5 år, men samtidigt kanske det blir svårare att komma tillbaka till det gamla om du gör så.

Utbrändhet ska man inte ta lätt på och det behöver inte komma av hög arbetsbelastning utan kan uppkomma av sakerna som du beskriver. Blir du utbränd kommer du belasta din familj betydligt mer än vad 1000 kr mindre i lön gör.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Jag ser att de flesta rekommenderar dig att sluta.

Men jag skulle ändå råda dig att inte förhasta dig. Låt det gå några veckor till innan du bestämmer dig? Du trivdes inte på lagret och personer som din kollega kommer du stöta på igen i framtiden. Det skulle bli ohållbart om du måste avsluta en anställning så fort det dyker upp en ohyfsad kollega.

Men tristessen är ju en annan sak. Du är inte säker på att det bara är en nedperiod och att det brukar finnas jobb?

Jag har varit där du är och hade samma känsla som dig.

Skrivet av doerman:

Bra!! Nu får du också se hur chefen hanterar detta och det är också en viktig komponent i att välja en arbetsplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

Hej,

Det visare sig att den kollegan som ska utbilda mig och som jag kommer jobba tillsammans med är väldigt svår att samarbeta med. Han har förklarat att han har grov ADHD och han har det väldigt svårt socialt. Det skär sig totalt mellan oss, jag är ganska fyrkantig, gillar struktur och vill ge ett professionellt bemötande mot de kollegor som vill ha support. Men det tär på mitt psyke att åka ut till verksamheter tillsammans med kollegan. Han skrattar åt kunder som kanske inte förstår IT så bra, han lyssnar inte på vad dom säger och är bara ohyfsad. Det blir en sådan inre stress över detta att jag går runt med en klump i magen... Chefen är medveten om hur han är socialt då det har hänt att enheter har kontaktat chefen för att min kollega har betett sig dumt åt.

Låter som de tagit in någon för att ersätta din kollega.

Gör ett bra jobb så slipper du nog personen efter ett tag.

Använd dötiden för att utforska företagets miljöer och dokumentera för din egen skull om inte annat, saker som vilka servrar som finns, hur är AD uppsatt om det finns on-prem, GPOer osv.

Har de MS i clouden så finns det en hel att gå igenom på M365, Entra och Intune.

Leta efter saker du kan förbättra osv, du har en helt gyllene läge att istället för att sitta och nöta 1st line samtal, ta ansvaret och försöka lista ut vad som behöver fixas och förbättras.

Att repetera något man kan utantill är inte något man utvecklas på, att göra något svårt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

Ser fram emot svaren du får. Av erfarenhet under mina år i arbetslivet är att cheferna tyvärr knappt har mandat att göra något åt individer som beter sig rent "toxiskt" i arbetsmiljön. Eller de kan göra detta men det kräver en viss typ av mentalitet för att faktiskt lyckas få till en förändring.

Den som borde sluta och se sig över efter ett nytt arbete är kollegan som fördärvar din arbetsmiljö.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

1000 kr/mån är inget mot att må bra på arbetsplatsen. Jag hade nobrainer kollat om jag kunnat byta tillbaka till tidigare arbetsgivare. Kanske skulle kännas lite "skämmigt" att "Ge upp". Men man kan även se det som att du vågat testa något annat och är kunnig nog för att säga att det inte höll måttet.

Jag hade inte bytt till ett jobb för 50k mer i månaden om jag måste vakna med en klump i magen varje dag och må dåligt på jobbet.

TS gör rätt i att prata med nya chefen och förklara läget, att få en bättre tillvaro på det här jobbet och trivas kan ju i förlägningen leda till något annat IT-jobb med ytterligare högre lön som man trivs på ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Självklart ska du gå tillbaka till ditt gamla jobb om du mådde bättre där.

Jag har nyligen bytt jobb och gått ner - 10,000/mån. Men jobbet har en mycket trevligare arbetsmiljö.

Pengar är inte allt. Oftast kan man dra ner på nån konsumtion istället.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

@doerman Jag kommer faktiskt gå emot strömmen här och säga att du inte ska gå tillbaka direkt det första du gör.

Anledningen till det är att det ju verkar som att du faktiskt inte har några problem med själva jobbet i sig, utan med en specifik person. Du verkar inte ha några större problem med själva arbetsuppgifterna eller jobbet i sig.

Därför kan det finnas en bra anledning för dig att tänka genom det ordentligt; skulle det vara så att du hade trivts med jobbet och rollen ifall din mentor/kollega hade varit en "bra" människa, då finns det all anledning att stanna kvar och försöka lösa det faktiska problemet istället för att "fly" problemet.

Ta upp allt detta med din chef och var tydlig med vad problemet är och var roten till ditt obehag sitter. Försök främst att få jobba med en anständig, professionell person. Skulle din chef inte kunna lösa problemet, är det dags att fundera på att byta tillbaka.

Väldigt tråkigt att se hur en dålig kollega kan förstöra en hel arbetsplats och en helt ny upplevelse för någon, men kom ihåg varför du bytte i första hand. Försök lösa rotorsaken, kan din chef inte fixa det, då är det eventuellt dags att byta.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

Hej,

Får man fråga vad du har för utbildning?

Permalänk
Medlem

Jag bytte jobb för några år sedan till ett som skulle göra att jag slapp pendla, gav bra karriärsutveckling etc. När jag väl kom in i det var det mitt livs mest dysfunktionella arbetsplats, jag höll ut i tre månader. Hörde sedan av mig till min tidigare chef och sa att jag var redo att komma tillbaka nu. Gick tillbaka utan problem.

Permalänk
Medlem

Först kan jag bara beklaga situationen, låter jobbigt. Kan inte rådge dig hur du ska gå vidare, men något måste du göra för det du beskriver kommer äta upp dig inifrån tillslut.

Skrivet av doerman:

Chefen är medveten om hur han är socialt då det har hänt att enheter har kontaktat chefen för att min kollega har betett sig dumt åt.

Det här är så sjukt classic. Man blir fan förbannad. Dom tänkte inte på att förklara dagens situation under intervjuerna?
Jag förstår inte riktigt hur företagen tänker.
"Vi målar upp en bild om guld och gröna skogar, sen får allt bajs bara lösa sig när vi lyckats signa kandidaten"?
Jag har själv varit med om det mängder av gånger.

Jag har börjat bli extremt noggrann vid anställningsintervjuer. Frågar och ber dom förklara exakt hur situationen på arbetsplatsen är idag, vad det finns för utmaningar, problem, etc etc.

En annan bra fråga att ställa är "varför" söker ni till denna roll? Är det en ny roll, är det något "problem" som ska lösas, är det någon som slutat? Om det är en mer "kvalificerad" roll frågar jag även varför den inte tillsatts internt (finns inget värre än att vara den "nya" in som tar en roll som någon nära kollega internt inte fått, det brukar inte sluta bra).

Sen ser jag även till att få träffa samtliga kollegor som jag kommer ha ett nära samarbete med. Just för att undvika kallduschar dom denna ADHD-person.

Skrivet av sofam:

Jag bytte jobb för några år sedan till ett som skulle göra att jag slapp pendla, gav bra karriärsutveckling etc. När jag väl kom in i det var det mitt livs mest dysfunktionella arbetsplats, jag höll ut i tre månader. Hörde sedan av mig till min tidigare chef och sa att jag var redo att komma tillbaka nu. Gick tillbaka utan problem.

Sjukt att höra hur många dysfunktionella arbetsplatser det finns! Jag har bara haft 1 vettig arbetsplats på mina runt 15 år i karriären hittils.

Permalänk
Medlem

Byt tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Får man fråga vad du har för utbildning?

Gymnasieexamen, byggprogrammet.
Annars jobbat med olika branscher, främst kundservice

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Chefen hörde av sig och ville flytta fram mötet till imorgon.... där rann min bägare över! Han måste ju ha en känsla för hur jag upplever det och hur jobbigt det kan vara för mig att gå in på ett möte med chefen.
När jag sa att jag ville ha ett möte så sa jag att det är angeläget att vi tar mötet då det handlar om min anställning.
Det lät som att han förstod allvaret när vi bokade in mötet men nu väljer han att flytta det till imorgon.

Jag ringde nyss min gamla arbetsgivare och dom anställer mig gärna igen. Får kliva in på en tillsvidareanställning 100%, dom matchar lönen jag har på mitt nya jobb och jag blir tilldelad exakt samma arbetsuppgifter. Får till och med samma parkeringsplats tillbaka.
Avtalet skrivs under i eftermiddag och imorgon på mötet säger jag upp mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

Chefen hörde av sig och ville flytta fram mötet till imorgon.... där rann min bägare över! Han måste ju ha en känsla för hur jag upplever det och hur jobbigt det kan vara för mig att gå in på ett möte med chefen.
När jag sa att jag ville ha ett möte så sa jag att det är angeläget att vi tar mötet då det handlar om min anställning.
Det lät som att han förstod allvaret när vi bokade in mötet men nu väljer han att flytta det till imorgon.

Jag ringde nyss min gamla arbetsgivare och dom anställer mig gärna igen. Får kliva in på en tillsvidareanställning 100%, dom matchar lönen jag har på mitt nya jobb och jag blir tilldelad exakt samma arbetsuppgifter. Får till och med samma parkeringsplats tillbaka.
Avtalet skrivs under i eftermiddag och imorgon på mötet säger jag upp mig.

Tycker det var rätt kort med tålamod mot din nya chef. Det är inte ofta man kan få till ett möte med så kort varsel som du begär och det behöver inte betyda något kring hur han ser på situationen.