Köpråd: 4K för att framtidssäkra?

Permalänk

Köpråd: 4K för att framtidssäkra?

Hej ! Jag har en fundering kring skärm?

MIn nuvarande rig ser ut som i signaturen. Den har ju några år på nacken och på lite sikt ska den ersättas helt. Det ligger dock ett par år i framtiden, och den presterar idag helt fulgott i 1440 p i de spel jag spelar. Jag tänker eventuellt göra en mindre uppgradering a cpu och gpu innan den pensioneras.

NU till min fundering. 4k-skärmar fed hyffsad refresh rate (100-150 Hz) är idag betydligt mer överkomliga i pris än de var när jag köpte datorn. Den kan såklart inte spla i 4k ens med tilltänkta uppgraderingar , men det skulle kunna gagna det andra jag pysslar med på datorn.

Har varit lite sugen på en Oddyse-skärm eller något i den stilen. Men jag undrar, går det att skala ner dem till 1440p i spel och få beskedlig prestanda?

Visa signatur

Gaming rig:RYZEN 1800X| ROG STRIX X470-F GAMING|NH-D15-SE Gainward NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti GS HDMI 3xDP 11GB |
G.Skill Flare X 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL14 / F4-3200C14D-16GFX |2 * WD Green SD 240 GB + 1*WD Blue
2TB 3.5" Serial ATA-600| | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Jag är i lite samma tankar men kommer från en upplösning i 1080p. öker man på skala upp 4k här i forumet får man en del träffar på att en 4k skärm funkar ganska bra att skala till både 1440 och 1080 pga den höga pixeldensiteten. Men personer med djupare kunskap får gärna fylla i.