Permalänk
Medlem

C# utveckling - Mac

Hej gänget,

Jag är sugen på att köpa den nya Mac Mini som arbetsdator, dock är jag inte speciellt Mac van ur ett utvecklingsperspektiv.
Så, jag skulle behöva svar på följande saker.

1. Såg att Visual Studio för mac inte längre fungerar, vilken programvara kan man använda? (Som stödjer .net core)
2. Hur fungerar det om man ska bygga en console app, går det fortfarande att kompilera och köra som .exe?
3. Hur fungerar det med att hosta och debugga webbapplikationer, i dagsläget använder vi helt enkelt en lokal IIS som vi anslutar VS mot för debugging osv.
4. Hur fungerar det med databaser, vi kör microsoft stacktrace så vi har mssql i botten, fungerar tex SQLExpress på Mac?
6. Har ni några erfarenheter av att köra Mac i en primärt Windows fokuserad organisation? Vad finns det för fallgropar?

Jag kommer köra Dualboot så jag även har windows, men, jag vill såklart i högsta möjliga mån undvika att hålla på hoppa fram och tillbaka mellan OS baserat på arbetsuppgift.

Mvh
Pär Pettersson

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är mestadels .Net utvecklare.
Jag har kört på mac de senaste åren och tycker det är helt underbart.

Du får bara ha i åtanke att du inte kommer kunna köra .net framework (det som var innan core).

Men allting efter det fungerar fint.

Du kan fortfarande bygga console-appar på en mac - MEN du kan inte köra dem då .exe tillhör windows.
Beroende på vilken Mac du köper så tror jag inte du kommer kunna dualboota windows med M-chipsen, inte på ett bra sätt i alla fall.

Som IDE kan jag starkt rekomendera JetBrains Rider - Har kört den innan jag gick över till Apple - Hästlängder bättre visual studio.

Nej du kan inte få MSQL att lira lokalt på en macbook - men du kan alltid koppla det mot en servertjänst eller liknande.

Hoppas jag svarade på några av dina frågor - om JAG får välja så kommer jag aldrig gå över till att jobba med windows igen.

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB - Qnap TS-464 - 40 TB

Permalänk
Skrivet av nawks:

Jag kommer köra Dualboot så jag även har windows, men, jag vill såklart i högsta möjliga mån undvika att hålla på hoppa fram och tillbaka mellan OS baserat på arbetsuppgift.

Du kan inte dualboota moderna Macar med Windows, bara med Linux (via Asahi). Du kan köra Windows i en VM, dock.

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att köra SQL Server på en Mac är nog via docker.

https://hub.docker.com/r/microsoft/mssql-server