Intel-chef: Core Ultra 200-serien borde prestera bättre

Permalänk
Medlem

Jaha Intel, nu sitter man och game'ar på sin nya 9800X3D. Första AMD på över 20 år, så kan det gå när man fuckar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

TPU testade just detta. Arrow Lakes iGPU är inget gaming-monster, men prestandanivå är nog högre än många skulle ha gissat givet hur friserad iGPUn är i Arrow Lake jämfört med Lunar Lake (som också kör Battle Mage).

Det är lite mer än fördubbling i prestanda jämfört med iGPU i Raptor Lake och även Zen4/Zen5 (d.v.s. fortfarande ospelbart i de flesta titlar även vid 1920x1080 low, men finns naturligtvis spel som kommer fungera)

Oj kul att de vinner över amds G modeller. Då lär de göra något extra för nästa gen G modeller om de ska vara relevanta är ju bara gpun som lockat med dom.
Lär mest köra xcloud eller strömma från vanliga datorn överväger att ersätta xboxet med denna burken så att jag kan komma undan med PC gamepass istället för ultimate.

Edit fast såg nu att 8700g har 12GPU kärnor mot 8 i 8600g så intel kanske inte slår den, men ändå ett bra lyft.
Edit 2 Läste nu att det var 8500g (inte 8600 som ja trodde) i testet den har bara 4st Gpu kärnor så intel är nog inte före trots allt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är detta spelutvecklarnas fasoner som smittat hårdvaru-utvecklingen? Vi fixar det med en patch efter release? Kommer vi ha dag 1 DLC för våra CPUs snart (Betala enbart 2000 kr för att låsa upp överklockning)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Skulle vara superkul om de släppte BIOS-uppdateringar som teglade hårdvaran, alltså som förra generationen fast i omvänd ordning.

Du menar som när man teglar en kamel?

Permalänk
Skrivet av OllO:

Du menar som när man teglar en kamel?

Det skulle man ju kunna säga.

Visa signatur

8800 XT

Permalänk
Medlem

Låter som Intel nu analyserat AMDs stora prestanda uppdatering på mjukvarusidan. Intel inser att även de kan nyttja vissa saker som ger bättre prestanda. Gissar på att Intel kör mängder med tester för att minimera fel när de ska göra större förändringar på mjukvarusidan.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av MacAllan:

@JonasT
Kommer det någon test av Ultra 7 265K?

Det finns inte med i planeringen just nu. Möjligtvis framöver när alla patchar och BIOS är på plats och förutsatt att vi kan lösa ett testexemplar (Intel seedade endast Ultra 5 samt Ultra 9 för test).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det finns inte med i planeringen just nu. Möjligtvis framöver när alla patchar och BIOS är på plats och förutsatt att vi kan lösa ett testexemplar (Intel seedade endast Ultra 5 samt Ultra 9 för test).

Du vet lika väl som alla andra att det kommer endast ge marginella skillnader
Nice politiker svar.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Det vore trevligt om de lyckas förbättra prestandan genom att minimera de flaskhalsar de identifierat. Plattformen i sig är ju intressant och de har trots allt gjort välbehövliga ändringar.

Sedan är det ju rent allmänt bra om vi har vettig konkurrens på marknaden.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tror mång gillar AMDs miljötänk med att kunna nyttja moderkort över flera gen cpuer. Det är här som det stora skiftet startade.

Själv startade jag med 1700,3700 för att nu köra på 5800. Smidig uppgradering där barnen får ta över cpun som ”blir över”

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av AkUs:

Du vet lika väl som alla andra att det kommer endast ge marginella skillnader
Nice politiker svar.

Va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jaha, jag fick det till att ni skulle återvända till 2XX serien efter prestanda förbättringarna. Många går o hoppas på att där finns magisk dold prestanda efter fiaskot

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jaha, jag fick det till att ni skulle återvända till 2XX serien efter prestanda förbättringarna. Många går o hoppas på att där finns magisk dold prestanda efter fiaskot

Det har redan upptäckts att 24H2 sänker Intel cpu:er och då inte bara senaste 2XX serien, så SweC testerna av den är ju gjorda på 23H2, sen om där är någon större skillnad med en fungerande 24H2 mot 23H2 återstår ju att se.
Vill minnas att AMD fick en boost i 24H2 så det är väl inte helt omöjligt att även Intel får det när 24H2 väl är fixat.
https://www.overclock.net/threads/24h2-cpu-score-drop-in-benc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

De bör ju testas oavsett om man tror det ger 1% eller 10%. Inte bara för prestandan utan för att se så det inte försämrat något, kanske blir sämre stabilitet efter alla optimeringar.
Ultra serien är ju inte direkt ett fiasko om man bortser från spel entusiaster som ofta uppgraderar. Kanske inget man uppgraderar till om man har AMD ryzen 5000 eller intel 12000 eller nyare. Men de är ju fortfarande snabba processorer och dessutom effektiva, bra för bärbara och små stationära. Tror de kommer bli helt okej när det kommer billigare moderkort och processorer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De bör ju testas oavsett om man tror det ger 1% eller 10%. Inte bara för prestandan utan för att se så det inte försämrat något, kanske blir sämre stabilitet efter alla optimeringar.
Ultra serien är ju inte direkt ett fiasko om man bortser från spel entusiaster som ofta uppgraderar. Kanske inget man uppgraderar till om man har AMD ryzen 5000 eller intel 12000 eller nyare. Men de är ju fortfarande snabba processorer och dessutom effektiva, bra för bärbara och små stationära. Tror de kommer bli helt okej när det kommer billigare moderkort och processorer.

Ja, moderkorts priserna är en ganska stor aber... kanske inte hela världen när slutmaskinen får kosta 40.000kr totalt.
Men ska man bygga en speldator för 12.000-18.000kr så blir grafikkorts budgeten avsevärt snävare när moderkorten kostar som dom gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Det är väl i så fall mer slutet av den artikeln:

Citat:

Intel itself is also working to address the gaming performance of its Core Ultra 200S Desktop CPUs through a series of Windows Updates, BIOS patches, and microcode updates which should roll out around the end of November or December.

MSIs "Memory Extension Mode" verkar bara vara förbättrad automatisk överklockning av minnen, och inget som förbättrar hur CPUerna presterar i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

MSIs "Memory Extension Mode" verkar bara vara förbättrad automatisk överklockning av minnen, och inget som förbättrar hur CPUerna presterar i övrigt.

Gav 21% högre fps i Cyberpunk 2077 iofs.

Vad den gör är att den sänker latency på ram och fungerar som en cache åt Intel. Sämre än X3d men uppenbart väldigt bra

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Gav 21% högre fps i Cyberpunk 2077 iofs.

Vad den gör är att den sänker latency på ram och fungerar som en cache åt Intel. Sämre än X3d men uppenbart väldigt bra

Det ger förstås bättre prestanda om man optimerar minnena, men det är inte en ny funktion utan introducerades förra året. Allt den gör är att optimera minnesinställningarna automatiskt, d.v.s. sänkt latency är bara p.g.a. lägre timings och har inget med cache att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det ger förstås bättre prestanda om man optimerar minnena, men det är inte en ny funktion utan introducerades förra året. Allt den gör är att optimera minnesinställningarna automatiskt, d.v.s. sänkt latency är bara p.g.a. lägre timings och har inget med cache att göra.

Nej men den gör bättre timings utöver xmp! Vilket för många är gratis ny prestanda då jag gissar att folk som manuellt OCar ram är <1%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fick för mig att "Memory Extension Mode" var en bättre anpassning av minneskontrollerns parametrar i hantering av minnet, och ingen överklockning.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Fick för mig att "Memory Extension Mode" var en bättre anpassning av minneskontrollerns parametrar i hantering av minnet, och ingen överklockning.

Det enda funktionen gör är att optimera minnesinställningarna baserat på vad man väljer för läge, d.v.s. automatisk överklockning (om man räknar att köra lägre timings än minnena är specade för som överklockning). Funktionen gör ingenting som man inte kan göra själv vad jag har sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det enda funktionen gör är att optimera minnesinställningarna baserat på vad man väljer för läge, d.v.s. automatisk överklockning (om man räknar att köra lägre timings än minnena är specade för som överklockning). Funktionen gör ingenting som man inte kan göra själv vad jag har sett.

Okej.

Läste om min egna länk, såg att jag missat en sekvens.

Oavsett så tror jag att vi har rätt båda två, då funktionen konfigurerar om minneskontrollern ihop med överklockning.

MSI's newest feature can pick up the best memory configurations based on the processor's integrated memory controller (IMC) and memory overclocking capabilities, ultimately allowing the optimal performance experience, depending upon your workload.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Okej.

Läste om min egna länk, såg att jag missat en sekvens.

Oavsett så tror jag att vi har rätt båda två, då funktionen konfigurerar om minneskontrollern ihop med överklockning.

MSI's newest feature can pick up the best memory configurations based on the processor's integrated memory controller (IMC) and memory overclocking capabilities, ultimately allowing the optimal performance experience, depending upon your workload.

Vad texten säger är att den väljer den bästa minneskonfigurationen baserat på vad minneskontrollern klarar (annars skulle funktionen förstås vara värdelös), inte att den konfigurerar om minneskontrollern på något sätt. Jag har svårt att tro att funktionen gör mycket mer än att testa olika inställningar för minnena och se om de fungerar eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Vad texten säger är att den väljer den bästa minneskonfigurationen baserat på vad minneskontrollern klarar (annars skulle funktionen förstås vara värdelös), inte att den konfigurerar om minneskontrollern på något sätt. Jag har svårt att tro att funktionen gör mycket mer än att testa olika inställningar för minnena och se om de fungerar eller ej.

Jag tror du missar att i själva minnesskontrollern så finns det en hel del inställningar som påverkar hur effektivt minneskontrollern fungerar, en dåligt konfigurerad minneskontroller kan ha världens snabbaste minne, men ändå leverera snigelfart.
Det är inte enbart mot minnet som minneskontrollern arbeter, utan även mot övriga delar i CPU'n, som den interna bussen

Visa signatur

--