Userbenchmark gör magstark bedömning – dissar Ryzen 7 9800X3D

Permalänk
Melding Plague

Userbenchmark gör magstark bedömning – dissar Ryzen 7 9800X3D

Påstår att Intel Core i5 13600K är mer värd än AMD Ryzen 7 9800X3D för gaming.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Userbenchmark påminner om tidningen "en ding ding värld": https://sv.wikipedia.org/wiki/En_ding_ding_v%C3%A4rld

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Så i 1440p (eller högre) med maxade detaljer...
Hur mycket mer menar Sweclockers att man får ut av ett 9800x3d kontra 13600K? Med samma grafikkort.

Permalänk
Medlem

Userbenchmark har ju varit en meme sedan.. alltid?

Permalänk
Medlem

Nu var aftonclockers igång igen.

Allt Tom Hardware skriver behöver inte översättas och laddas upp här.

Permalänk
Medlem

Jag svänger lite mellan att antingen anta att userbenchmarks ägare har något problem de borde söka hjälp för eller att de bara är djupt investerade i alla utom AMD och därav med sin oerhört bra sökoptimerade sida försöker påverka saker till deras egen fördel.

Det är ju trist om det är första alternativet, men på något sätt känns det ändå mindre sorgligt än alternativ två, inte mindre sorgligt för personen i sig utanför alla andra.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Hur mycket mer menar Sweclockers att man får ut av ett 9800x3d kontra 13600K? Med samma grafikkort.

Med ett 3090, typ 30-50%.
https://m.youtube.com/watch?v=wXhIrlpXtfo

Permalänk
Medlem

Personen som driver userbenchmark är en känd Intelfanboi och AMD-hater. Så det förvånar ingen.

Permalänk
Medlem

... Detta förvånar väl ingen som känner till typ något om Userbenchmark?

Relevant video: https://www.youtube.com/watch?v=RQSBj2LKkWg

Permalänk
Medlem

Userbenchmark igen? Det borde vara avhandlat vid det här laget att det är en trollsida man inte ens bör skriva nyheter om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Userbenchmark,
sponsored by

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Garanterat mindre än 3%, men av någon anledning är väldigt många PC-spelare fast i upplösningar som kom på 90-talet, när inte ens spelkonsollerna längre kör på så låga.
Kan det va för att folk inte byter upp sina gamla PC-skärmar lika ofta som man köper en ny TV-apparat kanske.

Hur många tester med sub 4K upplösning hade varit relevanta om folk körde sina spel via sin 4K TV?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

DDR4 3600MHz för i5 13600k och DDR 5 6200 för 9800x3d Kanske är därför den presterar så mycket sämre? Vore ju mer rättvist i ett sånt test om de körde DDR5 minnena på båda. Eller om de i alla fall skrev det tydligt och inte gömde det i beskrivningen som få läser.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Userbenchmark alltså...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 4090 TUF OC • Corsair 64 GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 3x Samsung 990 PRO (2 x 1 TB + 2TB) • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

https://valid.x86.fr/n186ib

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Jaa sweclockers testar inte ens norr om 1080p. Varför inte? För att det inte är någon skilnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

DDR4 3600MHz för i5 13600k och DDR 5 6200 för 9800x3d Kanske är därför den presterar så mycket sämre? Vore ju mer rättvist i ett sånt test om de körde DDR5 minnena på båda. Eller om de i alla fall skrev det tydligt och inte gömde det i beskrivningen som få läser.

https://www.youtube.com/watch?v=UTsG0asIYZo
iof med budget cpu men inte mycket ökning. kanske är det mer på topp-segmentet men tror inte det skulle göra så stor skillnad some 30% +.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är pengar som ligger bakom luserbench's agerande. De har ju så dåligt rykte att jag tvivlar ens på att Intel vill associeras med dem.

Det påminner mig lite om snubben som drev AMDZone. Hans story var att han fick sparken från Dell pga Intel och har hatat Intel ända sedan dess. Dvs någon skruv lös någonstans.

Permalänk
Medlem

Raderade allt. Vet inte varför jag kände det nödvändigt att kommentera i en uppenbar klickbait "nyhet".
Et tu, sweclockers?

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Knasigt, i det testet kan man få för sig att byte av processor ger mer än att hoppa en hel generation av grafikkort, vilket knappast är trovärdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Mycket bättre frame pacing

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
99:e percentilen

Har inget att säga till UB:s försvar i allmänhet, men noterar tyvärr att SweClockers inte återger vad de skriver särskilt rättvisande.

Skrivet av SweClockers:

Enligt sidan erbjuder [Intel Core i5 13600K och i5 14600K] "spelprestanda utan motstycke" till en betydligt lägre prislapp än AMD:s nya spelprocessor.

Att spendera mera på en spelprocessor är ofta meningslöst, eftersom att spel är generellt begränsade av sin grafikkrets i verkliga scenarier. – Userbenchmark

Vad de faktiskt skriver:

Skrivet av UserBenchmark:

Nevertheless, the 13600K and 14600K still deliver almost unparalleled real-world gaming performance for around $200 USD. Spending more on a gaming CPU is often pointless, as games are generally limited by the GPU in real-world scenarios.

(Min markering och fetning.)

Bra att SweClockers tog med den andra meningen iallafall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Inte super konstigt. Om jag använder mig av Sweclockers prestanda index från 9800X3D och jämnför i5 14600k med 9800X3D så får du circa 27% mer prestanda (index*) för ungefär dubbla priset.
Beror helt och hållet på vad köparen vill ha/prioritera. För mig som fattig lapp är det inte värt det men om jag ska sätta ihop en värsting dator för den som har det extra kapitalet är det nästan dumt att inte sätta in en 9800X3D

*index är en ungefärlig siffra som Sweclockers använder för att kunna jämnföra saker och ting lite enklare.

Att de dissar den är nog mest för att få folk att prata om dem. All publicitet är bra publicitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av DG77:

Knasigt, i det testet kan man få för sig att byte av processor ger mer än att hoppa en hel generation av grafikkort, vilket knappast är trovärdigt.

Det kan det iofs, mitt byte från 970 till 1070 (med fx 8350) var inte alls lika påtaglig för upplevelsen som från FX8350 till R7 1700

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har inget att säga till UB:s försvar i allmänhet, men noterar tyvärr att SweClockers inte återger vad de skriver särskilt rättvisande.

Vad de faktiskt skriver:

(Min markering och fetning.)

Bra att SweClockers tog med den andra meningen iallafall.

De översätter precis som det ska?

Översättningar av unparalleled
adjektiv
enastående
outstanding, unique, unparalleled, exquisite, phenomenal, transcendent
utan motstycke
unprecedented, unparalleled

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Hur långt är ett snöre, vad väger en sten?

Beror helt och hållet på vilka spel du spelar

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

https://www.youtube.com/watch?v=UTsG0asIYZo
iof med budget cpu men inte mycket ökning. kanske är det mer på topp-segmentet men tror inte det skulle göra så stor skillnad some 30% +.

Jag reagerade mest på att de valde att köra DDR 4 på den och inte vara särskilt tydliga med det. Ska man testa 13600k bör man ju göra det med de snabbaste minnena den stödjer. Och vara väldigt tydliga med att man valt att strypa den till DDR4 minnen om man måste köra den med det.

Skrivet av DG77:

Ja det känns skumt men kanske stämmer har ingen av processorerna själv. De flesta verkar ju överens om att 4k tester inte ger något för att processorn flaskas av GPU men enligt denna videon ser man stor skillnad om den stämmer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satheus:

Inte super konstigt. Om jag använder mig av Sweclockers prestanda index från 9800X3D och jämnför i5 14600k med 9800X3D så får du circa 27% mer prestanda (index*) för ungefär dubbla priset.
Beror helt och hållet på vad köparen vill ha/prioritera. För mig som fattig lapp är det inte värt det men om jag ska sätta ihop en värsting dator för den som har det extra kapitalet är det nästan dumt att inte sätta in en 9800X3D

*index är en ungefärlig siffra som Sweclockers använder för att kunna jämnföra saker och ting lite enklare.

Att de dissar den är nog mest för att få folk att prata om dem.

Som redan nämnts i andra inlägg behöver man även kolla på frame pacing och 1% lows, där skillnaden är större.

Men visst är det som du även säger. Ska man bygga en billig dator där varje hundralapp räknas är det dumt att satsa allt på en 9800X3D och snåla in på resten, så man ändå blir GPU-begränsad och inte kan dra nytta av processorn. Bygger man däremot en värstningdator för 40 000:- är någon tusenlapp hit eller dit på processorn en ganska liten prisskillnad procentuellt, i förhållande till prestandavinsten.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DG77:

Garanterat mindre än 3%, men av någon anledning är väldigt många PC-spelare fast i upplösningar som kom på 90-talet, när inte ens spelkonsollerna längre kör på så låga.
Kan det va för att folk inte byter upp sina gamla PC-skärmar lika ofta som man köper en ny TV-apparat kanske.

Hur många tester med sub 4K upplösning hade varit relevanta om folk körde sina spel via sin 4K TV?

jag tror det är mest ungar som tror att dem blir bättre CS spelare av att spela i 400x200 pixlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Påstår att Intel Core i5 13600K är mer värd än AMD Ryzen 7 9800X3D för gaming.

Läs hela artikeln här

Äntligen en person som vet vad han pratar om, 7800x3d eller tillochmed 5800x3d är mycket mer värd än att köpa en CPU för GAMING för över 6300kr som inte gör ett piss