Ryzen 7 9800X3D bränd – handhavandefel boven

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag har varit med om att en släkting bad mig om hjälp med ett nytt datorbygge som ej fungerade. Det visade sig att han hade lyckata klämma fast processorn på fel håll, helt ovetandes. PCBt blev helt böjt pga piggarna som ska se till att man inte kan sätta den åt fel håll. Det var en i5a ur 6000-serien tror jag. Vi böjde tillbaka PCBt, och mirakulöst nog fungerar den processorn än idag... 😅

Har varit med om att jag beställde en dator åt broderns söner.. Brodern sa åt dem får inte bör ja före han är med....

Slutade med att jag och brodern satt och böjde tillbaka pinnar på juldagen... men processorn funkar.

Brorsönerna var ivriga, inget fel med det.. men blev endel extra jobb att böja pinnar... och processorn blev nog ner tvingad med lite våld... fanns nog pinnar som var lite sneda...

men vi gjorde valet att det borde gå, annnars fixar vi en ny processor... så fort som möjligt...
För det är aningen svårt att se vilka pinnar som typ raka och vissa som är lite sneda...

men låset var nog rätt tungt att trycka in..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Varför läggs detta upp om det är ett handhavandefel?

Ska det blir nyheter för alla som själv orsakat fel på sina komponenter?

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Ni har alla rätt vid närmare titt, ser mer ut som att sockeln mosats än som att den varit dålig från början, finns väl i teorin ett argument i att den kanske mosats för att den var dålig från början men användarfel låter nog mer sannolikt. Jag har installerat många processorer genom åren, har satt en eller två lite dåligt men aldrig varit med om en sockel som är deformerad.

Nej alltså userbenchmark har ju redan förklarat att 9800X3D blir ägd av 13600K, enough said

Att plasten är nerpressad vad det ser ut som tyder väl mer på montering, sedan tycker man väl att användaren kanske skulle ha vetat med sig att de liksom bänt fast en processor med en massa kraft och kunde ha nämnt det i posten -_-

Men hur ska de växa sig stora och starka om vi svälter dem? Det går bra för AMD nu ju, anti-AMD troll kommer behövas för att sätta dem på plats snart

Låt dem svälta om dem inte tillför något... finns andra forum för likasainnade

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Bernd_P1:

så du erkänner att du böjer sanning till den punkten att det kan misstolkas som felinformation då man vill få det att verka mer intressant än vad det egentligen är, istället för att berätta sanningen för den är ju lite halvtråkigt att det var bara nån som montera CPU:n fel.

Nej? Sanningen är ju att processorn blev bränd, vilket är vad som har hänt. Hur det gick till får du reda på i texten.

Permalänk

Dåligt clickbait.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ja, men ja. För det första: Sorry @Alling. Såg att du pingat mig i tidigare nyhet och det har varit på min todo att svara, men det får bli här i stället.

Min filosofi till rubriker är kort och gott "lyft det som är intressant i storyn". Det betyder att fokusera på det som gör storyn läsvärd, vilket i det här fallet är att en 9800X3D har blivit bränd. För mig är det den mer intressanta biten av storyn och jag blir nyfiken och vill läsa mer om varför den brändes när jag ser rubriken.

"Felmonterad processor brändes" hade också funkat, men då hade det varit en annan typ av text. Typ mer en PSA i stil med "därför är det viktigt att placera processorn rätt". Det är faktiskt en bra vinkel och möjligtvis något vi kan göra i framtiden.

Gällande läsningar och sådant, så är väl svaret kortfattat ja. Jag vill att saker vi lägger tid på blir lästa, oavsett om det är nyheter, tester, artiklar eller annat. Och ett sätt att göra det är att skriva lockande rubriker där vi lyfter det som är intressant i storyn.

Men med det sagt, så slängde jag in att det handlar om handhavandefel i ingressen. Håller med om att det borde varit med från början då det är en viktig del i storyn.

Jag hoppas att detta klargör hur vi tänker kring rubbar och jag är supertacksam att sånt här lyfts. Även om jag inte håller med om vissa saker, så är det viktigt att höra vad ni tycker och känner. Det håller oss på rätt köl, helt enkelt.

Fint att ni bemöter kritik här.

När jag läser "9800X3D bränd på AM5 moderkort" tolkar jag det först som att det är kombinationen av processor och moderkort som orsakat problem. Så här vill jag hävda att ni inte håller er till filosofin "lyft det som är intressant i storyn". Typen av moderkort verkar helt irrelevant i resten av texten, medan titeln antyder något annat. Vad för moderkort skulle det annars vara? 9800X3D passar väl bara i AM5-moderkort?

Det är min syn på det i alla fall.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av DevilsDad:

Fint att ni bemöter kritik här.

När jag läser "9800X3D bränd på AM5 moderkort" tolkar jag det först som att det är kombinationen av processor och moderkort som orsakat problem. Så här vill jag hävda att ni inte håller er till filosofin "lyft det som är intressant i storyn". Typen av moderkort verkar helt irrelevant i resten av texten, medan titeln antyder något annat. Vad för moderkort skulle det annars vara? 9800X3D passar väl bara i AM5-moderkort?

Det är min syn på det i alla fall.

Det är faktiskt en väldigt bra poäng. Det är ju inte AM5-moderkortet som är boven i dramat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Inga förslag, det är väl mer just att om PCB blivit böjd så känns det ju helt otroligt att inget monterat på PCB skadats liksom. Trevligt att slippa problem dock, ibland låter universum en komma undan milt med dumheter

Hör gissar jag att IHSen räddade ytmonterade komponenter i detta fallet.

Permalänk
Medlem

Förmodligen någon som klantat sig.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Om plastbiten orsakat felaktig installation så lär moderkortstillverkaren få hosta upp.

Jag tror inte det är en extra plastbit.
Det är nog snarare så att kanten i ramen har spruckit av belastningen från felmonteringen.

Sen kan man kanske klaga på att plasten var dålig som sprack under trycket, men kortslutningen hade nog ägt rum oavsett så det blir en moot point 😅

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Nej? Sanningen är ju att processorn blev bränd, vilket är vad som har hänt. Hur det gick till får du reda på i texten.

altså klassisk Clickbait.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Det är faktiskt en väldigt bra poäng. Det är ju inte AM5-moderkortet som är boven i dramat.

Det hade varit snyggt med en ändrad rubrik, om du håller med om det vilseledande i den.

Visa signatur

Hjälp mig med mitt nästa datorbygge är ni bussiga. :)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Shiprat:

Tycker inte rubriken är så konstig egentligen, vill jag flika in. Förstår varför det kanske osar misinfo för många men om man tar det för vad orden faktiskt säger utan en massa antaganden så säger den ju inget inkorrekt. Och tycker inte ni ska behöva göra bedömningar om huruvida något är eller inte är handhavandefel.

Nja, jag tycker nog att det viktiga framförallt är vilken bild som förmedlas, inte ordens bokstavliga betydelse. "iPhone 15 smälte under laddning" är inte en rimlig rubrik om användaren hade lagt telefonen i en eld, även om den ordagranna tolkningen av påståendet stämmer.

Att frångå den principen menar jag är till nackdel såväl för oss läsare som, i längden, för SweClockers.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Brand är ju värre än att något bara slutar fungera. Glad att jag kör Intel fortfarande.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, det är det inte. Överbelastningsskador uppstår inte vid demontering.

Beror väl på om man måste forcera upp bygeln? Typ kofot....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nja, jag tycker nog att det viktiga framförallt är vilken bild som förmedlas, inte ordens bokstavliga betydelse. "iPhone 15 smälte under laddning" är inte en rimlig rubrik om användaren hade lagt telefonen i en eld, även om den ordagranna tolkningen av påståendet stämmer.

Att frångå den principen menar jag är till nackdel såväl för oss läsare som, i längden, för SweClockers.

Enig. Det är enkelt att se det som att Sweclockers såg sin chans att tjäna lite extraklick på skandalrubriker en ny och hypad processor - men ska man snälltolka kan det ju också varit ett ärlig misstag och en formulering som inte blev helt hundra. Beror kanske lite på hur snabbt man ändrar rubriken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Brand är ju värre än att något bara slutar fungera. Glad att jag kör Intel fortfarande.

Det var den sjukaste tolkningen av artikeln hittills. Har du ens tittat på mer än rubriken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kan du inte montera korrekt händer nog samma sak där, lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det var den sjukaste tolkningen av artikeln hittills. Har du ens tittat på mer än rubriken?

Rubriken säger ju processorn var bränd på AM5 moderkort. Var väl så när 7800X3D släpptes också?
Frågade ChatGPT och fick detta svar;

Intel CPUs are less likely to cause burn damage compared to AMD's AM5 platform, which has had more recent issues related to voltage spikes and thermal incidents.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här är ju ett praktexempel på varför vissa borde köpa färdigbyggda datorer istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Rubriken säger ju processorn var bränd på AM5 moderkort. Var väl så när 7800X3D släpptes också?

Intel CPUs are less likely to cause burn damage compared to AMD's AM5 platform, which has had more recent issues related to voltage spikes and thermal incidents.

Läs artikeln istället för att fråga ChatGPT vettja.

Men ja, rubriken är grovt missvisande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Måste nog även ifrågasätta vad AM5 har med det att göra öht. Jag menar, 9800X3D är väl bara kompatibel med AM5 till att börja med, så det känns inte alls mer relevant än att säga "9800X3D bränd i kompatibel sockel" eller "9800X3D bränd på kompatibelt moderkort". Hade det varit t.ex. någon som försökt på typ en AM4-bräda hade specificering av sockel varit bra mycket mer relevant.

Snarare anser jag, likt andra kommentatorer redan nämnt, att det spekulerade handvarandefelet är mycket mer relevant än sockeln.

"Ryzen 7 9800X3D bränd i sockel" med underrubrik "Sannolikt på grund av handvarandefel" skulle vara kort, koncist och helt undvika onödigt krimskrams som kan misstolkas eller anses förvirrande/missvisande.

Alternativt "Felmonterat Ryzen 7 9800X3D bränt på moderkort" summerar i princip hela artikeln annat än att det inte är 100% bekräftat ännu att det var felmonterat (bara att det är en ledande teori med starka bevis som tyder mot det), vilket då kan vidareutvecklas av själva artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

MSI moderkort och i bilderna på reddit ser sockeln ut att ha någon liten plastbit som ligger i vägen för att sätta processorn rätt, eventuellt.

Men i kommentarerna på reddit ser det även ut som att gamers nexus köper de trasiga delarna av användaren, så gissar att vi snart kommer får en lång intensiv youtube video om exakt vilka som fuckat upp och vad tech jesus har för tnakr om det

Se uppe till vänster i sockeln, har inte AM5 så såvitt jag vet kan det där vara normalt, men ser ju ut mer som en bit extra plast typ.

https://i.imgur.com/mnqB6Wq.jpeg

Så det gått så varmt att vissa pinnar blivit blå färgade? Trodde pinnarna var i något mer ledande material än stål/järn.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Enig. Det är enkelt att se det som att Sweclockers såg sin chans att tjäna lite extraklick på skandalrubriker en ny och hypad processor - men ska man snälltolka kan det ju också varit ett ärlig misstag och en formulering som inte blev helt hundra. Beror kanske lite på hur snabbt man ändrar rubriken.

Låter inte som rubriken kommer bli rättad. I alla fall av posterna hittills, vist ska de vara viss click-bait men här har det gått rejält snett.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ja, byt rubrik nu för sjutton. Det ser inte bra ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Läs artikeln istället för att fråga ChatGPT vettja.

Men ja, rubriken är grovt missvisande.

Låter illa oavsett hur man formulerar det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

@Enviro ännu en anledning till varför det är viktigt att skriva en tydlig rubrik... Tack vare rubriken så tror ju personen att det är samma som med 7800, men i själva verket är självförvållat. Tänk på att ni sitter med en stor påverkan på besökare, och därmed ansvar.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Ja, byt rubrik nu för sjutton. Det ser inte bra ut.

Håller med, drar ner swec i lågvattnet med sådant här.

Hoppas att de lär sig av sina misstag framöver.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9600X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 4080S Strix - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Låter illa oavsett hur man formulerar det.

Fast... nä. Om det är ett handhavandefel är det ju inget tillverkaren bör klandras för, och inget som bör få en att hoppa över till Intel för den sakens skull. Jag börjar inte nödvändigtvis att köra Mercedes bara för att någon BMW-ägare varit packad och kört in i ett träd.

Sen att Sweclockers får det att låta som att det är problem med 9800X3D eller AM5, det är fel av dem (medvetet eller ej), då det framgår av brödtexten att det med allra största sannolikhet är ett handhavandefel. Det är visserligen inte bevisat än, men då bör åtminstone Sweclockers inte komma med rubriker som säger att 9800X3D brinner upp.

Ser för övrigt på Reddit att Gamersnexus kommer köpa delarna av användaren, så vi får nog grundliga tester av detta snart.

Visa signatur

Permalänk

Jag kan bara instämma i kören. Amatörer fördärvar datorkomponenter dagligen världen över. Nyhetsvärdet är obefinligt.

Tyvärr är det oseriös klickjakt nästan överallt på nätet nuförtiden.

Visa signatur

snorleffe