Systembolaget pausar digitala ID-kort som legitimation

Permalänk
Melding Plague

Systembolaget pausar digitala ID-kort som legitimation

För tillfället gäller endast fysiska ID-handlingar i butiker och ombud.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Det nuvarande systemet med okulär besiktning är givetvis inte särskilt säkert. Behöver verifieras i ett tekniskt system.

Men segt för mig som vant mig vid att telefonen räcker för både betalningar och identifiering.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Tur att vi inte ämnar introducera ID-kort för att ansluta oss till webben/social medier för vad skulle kunna gå fel med det. Allt digitalt går att hacka, knäcka, kopiera, förfalska, det är den enda lärdomen de behöver ta med sig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av underd0g76:

Tur att vi inte ämnar introducera ID-kort för att ansluta oss till webben/social medier för vad skulle kunna gå fel med det. Allt digitalt går att hacka, knäcka, kopiera, förfalska, det är den enda lärdomen de behöver ta med sig.

Allt det där stämmer för analoga identitetshandlingar också, särskilt på Systembolaget där de bara tittar på din legitimation.

Nackdelen här är väl att ett system som visar samma bild och beter sig som BankID är enklare att skala upp och distribuera till tusentals ungdomar, jämfört med fysiska förfalskade ID-kort.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

BankID är mycket säkrare iom att det går att verifiera, personerna i kassan skulle förmodligen inte känna igen ett falskt körkort men med BankID kan det skötas automatiskt. Sen att Systembolaget inte gör det är väl en annan femma.

Permalänk
Medlem

Hade man kört Freja så hade man enkelt och snabbt kunna validera eID online om det är giltigt. Synd att man inte hade det som krav när man införde det.
Anser nog att eID är säkrare än ett fysiskt ID om man kan validera dess äkthet på ett säkert sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

BankID är mycket säkrare iom att det går att verifiera, personerna i kassan skulle förmodligen inte känna igen ett falskt körkort men med BankID kan det skötas automatiskt. Sen att Systembolaget inte gör det är väl en annan femma.

Nu har det ju uppenbarligen inte fungerat med ett digitalt ID. Nationella ID-kort kommer med RFID som förmodligen lätt kan läsas av vid behov. Tycker personligen att en fysisk lösning alltid bör sträva efter att vara säkrare än en digital lösning. Vi lever våra liv i den fysiska världen trots allt.

Permalänk
Medlem

Snabb övergång till något digitalt och det fungerar inte lika bra som tänkt? suprisedpikachuface.jpg

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk

Fysiska Idkort som en kassör bara tar en supersnabb titt på ger jag inte så mycket för.
Skillnaden med Digitala Id kort är att det är enklare att göra ett digitalt ID-kort som bara genom en kort blick ser äkta ut.

Det går dock öka säkerheten rejält genom att införa samma sak som Coop och Ica har. Man tar sitt kort/mobil framför scannern och sedan kan man handla med handscannern. Problemet är personer utan svensk id, men dessa så kan kassörkan kolla korten i fler sekunder. Även tågen har liknande system. Tågvärdet har sin scanner och kontrollerar ens app på mobilen, inte bara en snabb ögonblick och se om det ser riktigt ut.

Att systembolaget loggar vad man handlar. Ja, det gör indirekt ens bank redan idag, plus att ens mobil, klocka, nycklar, hörlurar och annat loggar gps koordinaterna, sedan sitter det säkert ett par övervakningskameror på systembolaget..

Permalänk

Det visas ju en QR-kod i Bank Ids id-kort. Det är väl meningen att den ska användas för att verifiera äktheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Hade man kört Freja så hade man enkelt och snabbt kunna validera eID online om det är giltigt. Synd att man inte hade det som krav när man införde det.
Anser nog att eID är säkrare än ett fysiskt ID om man kan validera dess äkthet på ett säkert sätt.

Skrivet av Kalvsylta:

Det visas ju en QR-kod i Bank Ids id-kort. Det är väl meningen att den ska användas för att verifiera äktheten?

Ja, båda lösningarna har väl liknande upplägg i det avseendet?

Att bara titta på skärmen är rätt meningslöst, och om det är vad man gjort så är det väl rätt väntat att ålderskontrollen fungerat sämre än vanligt.

Det låter ju som att man rimligen måste ha gjort mer än så, med tanke på "en löpande dialog med BankID för att se till att vi gör så säkra kontroller som möjligt", men det framgår ju inte i detalj vad problemet varit.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det nuvarande systemet med okulär besiktning är givetvis inte särskilt säkert. Behöver verifieras i ett tekniskt system.

Men segt för mig som vant mig vid att telefonen räcker för både betalningar och identifiering.

Jag jobbar som säljare på systembolaget och håller med dig.
Fördelen med fysiskt är att förfalskningen kräver mer utrustning för att tillverka, som ändå får anses vara avancerad och kostsam. Det minskar incitamentet för ungdomen att ens försöka.

Ungdomarna kan med mkt enkelhet köpa digital och bara ladda ner det till sin telefon. Vilket gör att fler försöker sig på detta knep 😅

Hade varit optimalt med QR-scan (verifiering) men bolaget är gnedna!

Visa signatur

Win 11 pro || AMD Ryzen 7600X || Be Quiet! Pure Rock 2 || MSI B650 gaming WIFI || ASUS TUF 7800XT 16GB OC|| G-skill Trident z5 neo DDR5 6000Mhz Cl36 32GB || Be Quiet 750w || Rog strix XG27aq 1440p 170Hz IPS

Permalänk
Medlem

Självklart ska ju id-handlingen verifieras digitalt så den är korrekt utgiven. En bild kan alltid fejkas

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att systembolaget loggar vad man handlar. Ja, det gör indirekt ens bank redan idag, plus att ens mobil, klocka, nycklar, hörlurar och annat loggar gps koordinaterna, sedan sitter det säkert ett par övervakningskameror på systembolaget..

Det är blandannat därför jag endast handlar med kontanter överallt och bojkottar butiker som inte erbjuder kontantbetalning.
Sen gör mitt yttersta att se till att telefonen inte tjuvloggar diverse. Några andra spionapparater bär jag inte med mig.
Kameror kommer jag inte bry mig om innan ansiktsigenkänning blir den nya normen. Men då löser jag såklart de också.
Tänker inte vika mig en tum för 1984-samhällets fasoner.

Sen dricker jag inte skatte-giftet de säljer på bolaget så det rör mig inte. Men ändå intressant att de gick att legitimera sig digitalt, sjukt naivt av en "myndighet".

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Privata institutioner borde inte öht ha rätt att utfärda ID-handlingar. Tänk om det privata bolaget inte ens är svenskt, hmm Danske bank, Nordea etc? Om något år kommer väl ord som att det brustit i rutinerna, eller något om naivitet när bolagen säljs vidare till något kinaägt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sidde:

Privata institutioner borde inte öht ha rätt att utfärda ID-handlingar öht.
Ska privata bolag också börja utfärda identiteterna, eller hmm, ja BankID...
Tänk om det privata bolaget inte ens är svenskt, hmm Danke bank?
Om något år kommer väl ord som att det brustit i rutinerna, eller något om naivitet.

Ditt fysiska pass tillverkas i Franska företaget Thales fabrik i Finland.

Så länge det går att legitimera sig med körkort, som rimligen borde ha tillitsnivå nolla, så finns det ändå inget sätt för privata företag att göra ett sämre jobb än staten.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Privata institutioner borde inte öht ha rätt att utfärda ID-handlingar. Tänk om det privata bolaget inte ens är svenskt, hmm Danke bank, Nordea etc? Om något år kommer väl ord som att det brustit i rutinerna, eller något om naivitet när bolagen säljs vidare till något kinaägt.

Håller med, jag anser att det är bättre att svenska staten tillhandahåller en e-legitimation istället. På samma sätt som Polisen ansvarar för Nationellt ID-kort och Pass så vore det lämpligt om även de tillhandahöll en e-legitimation istället för att ett antal banker ska tillhandahålla det genom ett gemensamt ägt bolag.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Så länge det går att legitimera sig med körkort, som rimligen borde ha tillitsnivå nolla, så finns det ändå inget sätt för privata företag att göra ett sämre jobb än staten.

Skillnaden här är att fysiskt pass och nationellt id-kort lyder under statlig tillsyn. Det gör inte BankID, även om Finansinspektionen 2022 ville sätta BankID under statlig tillsyn, vilket mig veterligen inte har hänt.

Det gör att de enda som har översyn är Finansiell ID-Teknik som ägs utav ett antal vinstdrivande svenska banker, däribland åtminstone två banker som varit inblandade i penningtvätt.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

tur att man inte dricker alkohål då.

Fast nu säljer ju Systembolaget alkohol och inga alkohål. Det är något annat

Permalänk
Medlem

Man borde inte använda BankID alls.

Sätt lite press på Digitaliseringsministern och kör med Freja under tiden så slipper vi förhoppningsvis snart det oerhört korkade monopolet som är BankID.

Legitimation skall enbart ges ut av polisen, allt annat är fel väg att gå…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag tycker det är ett bra beslut.

Digitala ID-kort är ännu såpass ovanliga att det är svårt för personalen att veta huruvida det är äkta eller ej.

Ett körkort eller liknande har dock de flesta sett och känt på ett antal gånger i sitt liv, så det är nog enklare att veta huruvida det är äkta eller ej.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

tur att man inte dricker alkohål då.

Alkohol då?

Skrivet av andreas_dock:

Digitala ID-kort är ännu såpass ovanliga att det är svårt för personalen att veta huruvida det är äkta eller ej..

Fast, de ska ju scanna QR-koden och på så vis verifiera. OM de inte gör det så är det klart att det inte funkar...

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag tycker det är ett bra beslut.

Digitala ID-kort är ännu såpass ovanliga att det är svårt för personalen att veta huruvida det är äkta eller ej.

Ett körkort eller liknande har dock de flesta sett och känt på ett antal gånger i sitt liv, så det är nog enklare att veta huruvida det är äkta eller ej.

De kan ha en scanner. Inte för att klanka ner på någons arbete, men det borde finnas utrymme att även lära sig att hantera en sådan...
Sedan finns det fler som borde legitimera sig korrekt. På arbetsplatser gäller ofta ID06 korten, där den som vill kolla upp kan göra det genom en app på mobilen.
Men det finns brister i samhället.. Hur kollar man upp en polislegitimation t.ex? Be om deras ID06 kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Fast nu säljer ju Systembolaget alkohol och inga alkohål. Det är något annat

Det finns inget bättre än ett alkohål på fredagskvällen efter en tuff arbetsvecka 😉

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt, använder systembolaget BankId som id handling borde det vara extremt svårt att förfalska. Betydligt enklare att förfalska ett fysiskt körkort än ett BankId med kryptografisk signering i deras centraliserade system.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KQT3:

Förstår inte riktigt, använder systembolaget BankId som id handling borde det vara extremt svårt att förfalska. Betydligt enklare att förfalska ett fysiskt körkort än ett BankId med kryptografisk signering i deras centraliserade system.

De tittar bara på fotot som visas upp i appen och drar över skärmen/lyssnar efter ljudet som ska komma. Alltså skannar de inte koden som det egentligen är tänkt, det skulle kräva utrustning och integration av BankID i Systembolagets kassor.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av KQT3:

I datasammanhang finns det något som heter SBS.
Bankid av olika slag brukar vara väldigt säkra om de används på det sätt som de är tänkt att använda till. Om användaren dock bara gör ett supersnabbt okulärt test så det att använda den på fel sätt.

Sedan är det en fråga vilken säkerhet systembolaget behöver ha? Man kan gå till överdrift med ögonscanner (iris) osv. När det endast handlar om att visa att åldern är över 20år..
Tar vi apoteket så är det mer allvarligt och då har de såklart bättre kontroller som tar mer tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KQT3:

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I datasammanhang finns det något som heter SBS.
Bankid av olika slag brukar vara väldigt säkra om de används på det sätt som de är tänkt att använda till. Om användaren dock bara gör ett supersnabbt okulärt test så det att använda den på fel sätt.

Sedan är det en fråga vilken säkerhet systembolaget behöver ha? Man kan gå till överdrift med ögonscanner (iris) osv. När det endast handlar om att visa att åldern är över 20år..
Tar vi apoteket så är det mer allvarligt och då har de såklart bättre kontroller som tar mer tid.

Det är specifikt idkortsfunktionen detta gäller, och möjligen då att de inte ens använt verifieringsfunktoinen utan bara tittat på telefonens skärm(?!).

Dvs att man ibland tittat på bankid.png, typ.

Om detta stämmer så är det ju anmärkningsvärt att man öht givit sig in på detta:

Skrivet av Cobritti:

Jag jobbar som säljare på systembolaget och håller med dig.
Fördelen med fysiskt är att förfalskningen kräver mer utrustning för att tillverka, som ändå får anses vara avancerad och kostsam. Det minskar incitamentet för ungdomen att ens försöka.

Ungdomarna kan med mkt enkelhet köpa digital och bara ladda ner det till sin telefon. Vilket gör att fler försöker sig på detta knep 😅

Hade varit optimalt med QR-scan (verifiering) men bolaget är gnedna!

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det är många som inte godtar digitalt id. Trafikverket kräver fysiskt id vid körkortsprov. Elgiganten kräver det vid uthämtning av varor. Bara två exempel som jag råkar känna till. Det finns säkert många fler. Kanske är ovanligare att det accepteras?

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RTX4060Ti, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Aorus Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Skrivet av sparkar_boll:

Skillnaden här är att fysiskt pass och nationellt id-kort lyder under statlig tillsyn. Det gör inte BankID, även om Finansinspektionen 2022 ville sätta BankID under statlig tillsyn, vilket mig veterligen inte har hänt.

Det gör att de enda som har översyn är Finansiell ID-Teknik som ägs utav ett antal vinstdrivande svenska banker, däribland åtminstone två banker som varit inblandade i penningtvätt.

När jag förtidsröstade i våras tittade röstmottagaren lite slarvigt på mitt körkort, medan killen som kom efter mig visade Bank-ID från sin telefon. Då läste man av QR-koden innan han fick rösta, vilket gick ganska fort. Jag håller med om att ett falskt Bank-ID troligen är simpelt att komma undan med, så länge kassörskan bara tittar på luren, men med rätt kontroll är Bank-ID säkrare än körkortet, som fortfarande ska gälla på Systemet. Det som borde stoppas som legitimation är snarare körkort, om man är rädd för förfalskningar, så länge körkorten är så pass osäkra som idag! I övrigt är jag enig i att alla legitimationer borde ställas under statlig kontroll, även Bank-ID. Men ända sen det började bli allmänt att ha en fotolegitimation har bankerna och tidigare även posten haft ansvaret att utfärda ID-kort till den som inte hade körkort eller pass.