Retroöverklockning: Testlabbet vrider upp Pentium 4

Permalänk
Melding Plague

Retroöverklockning: Testlabbet vrider upp Pentium 4

Testlabbet reser 20 år tillbaka i tiden, då överklockning var spännande och komponenterna gick i färgteman som grönt och brunt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På tal om retro, tror jag en Fredagspanel med den dynamiska duon Jonas och Emil skulle uppskattas
Är det möjligt månntro?
Jag tyckte att det verkade som att programledarna uppskattde dem lika mycket som åskådarna

Permalänk

Socket 1366 var min absoluta favoritplattform att överklocka på spiellt i7 920 med D0 stepping the sky was the limit. å vad man förstörde massa DDR3 minnen.

Men var en kul tid med custom vattenkylning å vara med och leka i HWbot med gamla TechSweden.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Lite retromys, trevligt ändå

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

När jag var 12 köpte jag min första dator, när jag var 14 så tyckte jag och polaren att gpu'n var seg och att OC ger ju mer prestanda. Utan någon riktigt kunskap än lite googlande på sweclockers, så testade vi och det slutade med en stor ljusbåge och rök/bränddoft.

Fick ringa hem morsans polare som "kan data" och han lokalisera psu som totalt bränt.... Ny psu så hoppade den igång.
GPUn var en palit Radeon men modell kom jag inte ihåg

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kul med retroöverklockning.

Permalänk
Medlem

Nominerar @pa1983 för att laga upp A7V kortet!
Byta kondingar fixar jag enkelt, men pa1983 har farmat retro-lagning stenhårt

Permalänk
Medlem

Roligt initiativ!
Dock IG på att sträcka ut 4:3-upplösningen till widescreenformat a la Agda, 85.

Permalänk
Medlem

Vilka minnen detta väckte. Minns när man satt och pulade på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Socket 1366 var min absoluta favoritplattform att överklocka på spiellt i7 920 med D0 stepping the sky was the limit. å vad man förstörde massa DDR3 minnen.

Men var en kul tid med custom vattenkylning å vara med och leka i HWbot med gamla TechSweden.

Man märker mentaliteten av en TSare när de väljer 1366 som favorit... Jag har en 975 som vägrade vara Prime95+Furmark-stabil där jag tyckte den skulle vara. Hade hela skrivbordet fullt med anteckningar om olika timings och kombinationer (minnen, bios-versioner, etc) för att få ut så mycket som möjligt ur plattformen men usch vad det knäckte psyket.
Bytte mot en 970 om jag minns rätt vilken gjorde 200 blck direkt vilket sen gjorde det lätt att få moderkort och minne att gå perfekt. Minns tyvärr inte multipliern men har för mig det var x23 24/7, singleloop med 3xGTX480. Furmark och Prime95-stabilt, stackars 1200W nätdelen fick jobba.
Var några på forat som inte tyckte att ett system behövde vara så stabilt men vi överklockade med olika mål helt enkelt och det kändes som vi respekterade varandras små konstigheter.

DFI Lanparty-tiden måste varit roligast för mig, både 754 och 939. Flasha om moderkort och brygga kontaktytor vid chipset med blyertspennor för att låsa upp SLI-stöd. Dra hem till polarna och "hotflasha" sitt bioschip i deras moderkort när man gjort sitt bios korrupt med senaste betan.
Saknar kompressorkylningar med...

Men roligt nog var min första fråga på TechSweden vilken stepping man rekommenderade för Pentium 4.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Forcie:

Roligt initiativ!
Dock IG på att sträcka ut 4:3-upplösningen till widescreenformat a la Agda, 85.

Haha ja, det blev lite suboptimalt. Hade allt riggat med 1280 x 720 tills 10 minuter innan inspelningen när jag fick snilleblixten att blåsa in en ny grafikdrivutin som prompt inte ville ge mig 16:9-upplösning.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Svensktiger:

Nominerar @pa1983 för att laga upp A7V kortet!
Byta kondingar fixar jag enkelt, men pa1983 har farmat retro-lagning stenhårt

Om @pa1983 är up for it så skickar jag brädan till honom direkt!

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt härlig nostalgi här! Asus A7V (med DIP-switchar) hade jag själv, med en Duron (dock 700 eller 750 MHz, minns inte vilken) dessutom med Taisol-kylaren som sitter på i videon. Körde den i 998 MHz tills det blev dags för ny dator, vilket nog var en Athlon XP.

(Skrev detta som kommentar på YouTube först, men insåg att det kanske passar bättre här egentligen. )

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Er retrodator verkar ju vara precis mitt i https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague så det ju ett under att den fortfarande lever.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Aloysius:

Er retrodator verkar ju vara precis mitt i https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague så det ju ett under att den fortfarande lever.

Det kan man säga.

Kondensatorerna på Via-moderkortet som används i videon har haft bättre dagar.

Permalänk
Skrivet av FilleMang:

Man märker mentaliteten av en TSare när de väljer 1366 som favorit... Jag har en 975 som vägrade vara Prime95+Furmark-stabil där jag tyckte den skulle vara. Hade hela skrivbordet fullt med anteckningar om olika timings och kombinationer (minnen, bios-versioner, etc) för att få ut så mycket som möjligt ur plattformen men usch vad det knäckte psyket.
Bytte mot en 970 om jag minns rätt vilken gjorde 200 blck direkt vilket sen gjorde det lätt att få moderkort och minne att gå perfekt. Minns tyvärr inte multipliern men har för mig det var x23 24/7, singleloop med 3xGTX480. Furmark och Prime95-stabilt, stackars 1200W nätdelen fick jobba.
Var några på forat som inte tyckte att ett system behövde vara så stabilt men vi överklockade med olika mål helt enkelt och det kändes som vi respekterade varandras små konstigheter.

DFI Lanparty-tiden måste varit roligast för mig, både 754 och 939. Flasha om moderkort och brygga kontaktytor vid chipset med blyertspennor för att låsa upp SLI-stöd. Dra hem till polarna och "hotflasha" sitt bioschip i deras moderkort när man gjort sitt bios korrupt med senaste betan.
Saknar kompressorkylningar med...

Men roligt nog var min första fråga på TechSweden vilken stepping man rekommenderade för Pentium 4.

Vad säger man vi var nörd nördar det roliga var ju att klocka och pusha limits inte bara ändra en inställning i bios och säga att vi överklockat.

Det fick ta den tid det tog

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

C300A@504 + BH6 FTW