Retroöverklockning: Testlabbet vrider upp Pentium 4

Permalänk
Melding Plague

Retroöverklockning: Testlabbet vrider upp Pentium 4

Testlabbet reser 20 år tillbaka i tiden, då överklockning var spännande och komponenterna gick i färgteman som grönt och brunt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På tal om retro, tror jag en Fredagspanel med den dynamiska duon Jonas och Emil skulle uppskattas
Är det möjligt månntro?
Jag tyckte att det verkade som att programledarna uppskattde dem lika mycket som åskådarna

Permalänk

Socket 1366 var min absoluta favoritplattform att överklocka på spiellt i7 920 med D0 stepping the sky was the limit. å vad man förstörde massa DDR3 minnen.

Men var en kul tid med custom vattenkylning å vara med och leka i HWbot med gamla TechSweden.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Lite retromys, trevligt ändå

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

När jag var 12 köpte jag min första dator, när jag var 14 så tyckte jag och polaren att gpu'n var seg och att OC ger ju mer prestanda. Utan någon riktigt kunskap än lite googlande på sweclockers, så testade vi och det slutade med en stor ljusbåge och rök/bränddoft.

Fick ringa hem morsans polare som "kan data" och han lokalisera psu som totalt bränt.... Ny psu så hoppade den igång.
GPUn var en palit Radeon men modell kom jag inte ihåg

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kul med retroöverklockning.

Permalänk
Medlem

Nominerar @pa1983 för att laga upp A7V kortet!
Byta kondingar fixar jag enkelt, men pa1983 har farmat retro-lagning stenhårt

Permalänk
Medlem

Roligt initiativ!
Dock IG på att sträcka ut 4:3-upplösningen till widescreenformat a la Agda, 85.

Permalänk
Medlem

Vilka minnen detta väckte. Minns när man satt och pulade på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Socket 1366 var min absoluta favoritplattform att överklocka på spiellt i7 920 med D0 stepping the sky was the limit. å vad man förstörde massa DDR3 minnen.

Men var en kul tid med custom vattenkylning å vara med och leka i HWbot med gamla TechSweden.

Man märker mentaliteten av en TSare när de väljer 1366 som favorit... Jag har en 975 som vägrade vara Prime95+Furmark-stabil där jag tyckte den skulle vara. Hade hela skrivbordet fullt med anteckningar om olika timings och kombinationer (minnen, bios-versioner, etc) för att få ut så mycket som möjligt ur plattformen men usch vad det knäckte psyket.
Bytte mot en 970 om jag minns rätt vilken gjorde 200 blck direkt vilket sen gjorde det lätt att få moderkort och minne att gå perfekt. Minns tyvärr inte multipliern men har för mig det var x23 24/7, singleloop med 3xGTX480. Furmark och Prime95-stabilt, stackars 1200W nätdelen fick jobba.
Var några på forat som inte tyckte att ett system behövde vara så stabilt men vi överklockade med olika mål helt enkelt och det kändes som vi respekterade varandras små konstigheter.

DFI Lanparty-tiden måste varit roligast för mig, både 754 och 939. Flasha om moderkort och brygga kontaktytor vid chipset med blyertspennor för att låsa upp SLI-stöd. Dra hem till polarna och "hotflasha" sitt bioschip i deras moderkort när man gjort sitt bios korrupt med senaste betan.
Saknar kompressorkylningar med...

Men roligt nog var min första fråga på TechSweden vilken stepping man rekommenderade för Pentium 4.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Forcie:

Roligt initiativ!
Dock IG på att sträcka ut 4:3-upplösningen till widescreenformat a la Agda, 85.

Haha ja, det blev lite suboptimalt. Hade allt riggat med 1280 x 720 tills 10 minuter innan inspelningen när jag fick snilleblixten att blåsa in en ny grafikdrivutin som prompt inte ville ge mig 16:9-upplösning.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Svensktiger:

Nominerar @pa1983 för att laga upp A7V kortet!
Byta kondingar fixar jag enkelt, men pa1983 har farmat retro-lagning stenhårt

Om @pa1983 är up for it så skickar jag brädan till honom direkt!

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt härlig nostalgi här! Asus A7V (med DIP-switchar) hade jag själv, med en Duron (dock 700 eller 750 MHz, minns inte vilken) dessutom med Taisol-kylaren som sitter på i videon. Körde den i 998 MHz tills det blev dags för ny dator, vilket nog var en Athlon XP.

(Skrev detta som kommentar på YouTube först, men insåg att det kanske passar bättre här egentligen. )

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Er retrodator verkar ju vara precis mitt i https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague så det ju ett under att den fortfarande lever.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Aloysius:

Er retrodator verkar ju vara precis mitt i https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague så det ju ett under att den fortfarande lever.

Det kan man säga.

Kondensatorerna på Via-moderkortet som används i videon har haft bättre dagar.

Permalänk
Skrivet av FilleMang:

Man märker mentaliteten av en TSare när de väljer 1366 som favorit... Jag har en 975 som vägrade vara Prime95+Furmark-stabil där jag tyckte den skulle vara. Hade hela skrivbordet fullt med anteckningar om olika timings och kombinationer (minnen, bios-versioner, etc) för att få ut så mycket som möjligt ur plattformen men usch vad det knäckte psyket.
Bytte mot en 970 om jag minns rätt vilken gjorde 200 blck direkt vilket sen gjorde det lätt att få moderkort och minne att gå perfekt. Minns tyvärr inte multipliern men har för mig det var x23 24/7, singleloop med 3xGTX480. Furmark och Prime95-stabilt, stackars 1200W nätdelen fick jobba.
Var några på forat som inte tyckte att ett system behövde vara så stabilt men vi överklockade med olika mål helt enkelt och det kändes som vi respekterade varandras små konstigheter.

DFI Lanparty-tiden måste varit roligast för mig, både 754 och 939. Flasha om moderkort och brygga kontaktytor vid chipset med blyertspennor för att låsa upp SLI-stöd. Dra hem till polarna och "hotflasha" sitt bioschip i deras moderkort när man gjort sitt bios korrupt med senaste betan.

Men roligt nog var min första fråga på TechSweden vilken stepping man rekommenderade för Pentium 4.

Vad säger man vi var nörd nördar det roliga var ju att klocka och pusha limits inte bara ändra en inställning i bios och säga att vi överklockat.

Det fick ta den tid det tog

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

C300A@504 + BH6 FTW

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det här väckte många fina minnen ! Tack för ett väldigt känslomässigt avsnitt för mig som är uppväxt med det här

Själv hade jag en Duron 650 som gick upp till 950.
Pentricket var så coolt !

Kompisen hade en Athlon som han körde superlim och nån silvergrej på vill jag minnas ? Och nackellack över allt så det höll ihop.
Samt att man tejpade runt om själva punkterna så man fick raka fina streck när man målade med grejerna

Vill minnas att jag körde ett Abit moderkort, men hade även ett legendariskt DFI LanParty -moderkort lite senare.

Första och sista gången man såg neonfärger på ett moderkort vill jag tro? 😅

Anyhow, tack igen 🤩

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Man ska väl välja 3D när man överclockar med Coolbits i Windows XP eller kommer jag ihåg helt fel?

Permalänk
Medlem

Allt som visas och snackas om i videon är bekant.
Det var tider det.

Gällande överklockningsminnen har jag en hel del, klockat mycket genom åren och med många olika datorer. Några utvalda:

486SX-25 till 40 MHz, genom att först ha CPU:n i frysen. Körde den också i 33 MHz vilket var något stabilare, men det var inte någon större mening då det ändå inte räckte för spel som krävde en DX2-66.
De CPU:erna hade ingen kylare alls, vilket verkar otroligt idag. Dessa blev rejält heta snabbt och särskilt som klockade.

K6-2 350 som var stabilare klockad än i standardfrekvensen. Cachen klarade av någon orsak inte bussfrekvensen 100 MHz, men däremot 95, höjde istället multipeln så att CPU:n gick i 380.

SM i datorprestanda (SMPC) 2002 med P4 2.8 som kördes I 3.3 GHz, satt och klockade hårt med fönstret öppet hela nyårsafton det året. Kom nog 9:a el 10:a. Missade några inställningar p g a korrupt installation till följd av instabilitet, hade tagit en placering med resultatet jag fick dagen efter.
Fick inte tag på P4 3.06 som jag tänkte ha och som nog hade landat mig på typ plats 5-7 el något sådant.
Har kvar utrustning för att kunna testa skillnaden mellan P4 2.8 och 3.06 där, skulle dock behöva hitta resultatlistan för att se var jag hade kunnat hamna.

P4 3.4 som kördes i 3.6 el 3.8, var en bruksklock för daglig användning som behövde vara rejält stabil. Minns inte vad den maxade i, försökte inte det så många gånger.

SMPC runt 2008-2009 el något sådant med kusinens Celeron 430 1.8 GHz som klockades till 3.6 tror jag. Vi kom väl runt 8-9:a.

SMPC 2010 med i5-750 på 2.66 som klockades till 4.42 med en aktiv kärna. Skickade inte in resultatet då jag inte hann med det till rätt datum och även var rädd att pressa maskinen för hårt för många gånger, det var enda datorn jag hade och hade den skadats hade jag varit helt utan dator och även utan möjligheter att skaffa ny. Kördes sen i 3.4 för dagligt bruk.

SM i datorprestanda var ju rätt kul, men man hade ingen chans mot sponsrade och de som hade mer resurser. Som fattig ungdom fick man försöka med det man hade. I en materialsport kan amatörer inte hävda sig mot proffs.

Har kvar mycket prylar, men sämre med tid och ork.
Skulle vara kul någon gång att klocka lite med det jag har, med dagens kunskap och rejälare kylning. Har en A115 och H170i (420 mm), även en äldre NH-U12P-SE2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Japp. Den var fantastisk! Hade den i sju år.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Ser ut som min första PC ungefär. Fick upp min northwood strax under 3ghz. Hade också bara 512mb och Geforce TI 4800 128mb. Minns att man redan på den tiden kunde emulera dreamcast med emulatorn chankast... Körde soul calibur i låsta 60fps på den riggen. Snacka om optimerad emulator med tanke på att konsolen var högaktuell under den här tidsperioden. Har för mig att northwood var känslig för nåt som hette typ "sudden death syndrome" och att den var högkänslig för spänningsökningar till skillnad från efterkommande prescott? Tror min rigg blev ostabil rätt snabbt på ganska låg överklock och blev sen aldrig helt stabil i stock när jag sen provade att klocka ned den.

Maxtor fick jag lära mig att undvika på grund av att de lät mycket jämfört med typ western digital.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Hade också D0 i7 920 som rullade på ett Asus P6T Deluxe V2, pinnade på i 4,5 ghz med en Silver arrow. Roligaste CPU:n jag någonsin ägt.

Permalänk
Medlem

Min första egna dator var en IBM med p4 2,53 GHZ och 4600ti Var riktigt nöjd med den, men behövde byta GPU för att kunna starta BF2 när det kom var någon Shader version som saknades. Smällde nätagget i den burken för jag undrade vad 230/120 switchen där bak gjorde hahaha, men på något sätt ska man lära sig att inte vara en idiot.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

På ett forum jag hängde på innan Swec fanns kunde man skriva i sin profil vad man hade för dator. På min profil stod "Celeron366@550, vid disablad L2-cache hur stabil som helst vid 616".

Någon frågade på forumet vad som menades med det och någon annan svarade snabbt att det var "raggartrim av värsta sort". Rolig och sann kommentar. Använde en slot-1 adapter på ett Abit BX-6, fantastiskt moderkort. Idag sitter en Tualatin 1,2GHz på det, vore lite skoj se om den startar fortfarande.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Vi vill se överklockning av GTX 590! Tills det BRINNER! MOAHAHAHAHA!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MadMantiz:

Använde en slot-1 adapter på ett Abit BX-6, fantastiskt moderkort. Idag sitter en Tualatin 1,2GHz på det, vore lite skoj se om den startar fortfarande.

Slotket! Hade nästan glömt att de fanns, jag hade aldrig någon själv.
Det känns som en galen grej i dagsläget att man kunde använda en adapter för att processorn inte passar på moderkortet.

Ang diskussionen om favoritprocessor så vet jag inte riktigt vilken min personliga är, men det faller väl på en av tre -- sannolikt den mittersta?

Den första var en Celeron 333 MHz, egentligen bara intressant för att det var överklockning av den som ledde mig till SweClockers, och överklockning i allmänhet.
Jag började med att dra upp den till 343 MHz med en bordsfläkt riktad in i chassit pga oro att något skulle hända...
Fick upp den till 415 MHz (FSB från 66 till 83 MHz) ett tag, sen blev datan på disken korrupt och jag fick formatera om, och blev av med allt jag hade. Där lärde jag mig att man inte vill överklocka PCI-bussen mer än till typ 37-38 MHz som mest, istället för min på 41.5 MHz. (Högst sannolikt var problemet att IDE-kontrollern inte gillade överklockningen, snarare än att processorn var ostabil, det lär jag ha testat ordentligt.)

Den andra var en Duron (700 eller 750) i 998 MHz som jag körde rätt länge, för att vara den tiden åtminstone, när en CPU var rätt antik för spel efter typ två år.
Bra pris, bra överklockning i procent (men inte lika bra som de som köpte 600 MHz-versionen som gick lika högt), fantastisk prestanda för priset.

Den tredje var den sista, Athlon 64 3000+ "Venice", överklockad från 1.8 GHz till 2.7 GHz. Hade den i 2.8 GHz också men fick klocka ner när det blev varmt under sommaren.
50-55% är nog den mest överklockade processorn jag haft.

Efter det har jag inte direkt överklockat någon processor, mycket för att jag körde laptop en lång period där, ända tills jag köpte min Ryzen 1700.
Hade långt fler processorer än de där, men ingen som jag minns så tydligt, så de var ju knappast en överklockningsfavorit. Hade utöver de ovan en Pentium III 500 (Katmai) efter Celeron, sen senare 2 Athlon XP och 3 Athlon 64 (inkl den ovan)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Hedersmedlem

Ska jag rota fram nåt kul att klocka snart igen. Favoriten från förr var en hyggligt klockvänlig Pentium MMX som körts i cirka 280mhz en stor del av sitt liv. Tyvärr är den inte så pigg på att passera 300mhz.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Härligt med lite klassisk överklockning så som man minns det.
Blir sugen på att ta fram mitt Abit BP6 med dual Celeron 366@560, det sitter troligen i mitt Lian Li PC60 som va mitt drömchassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Skrivet av FilleMang:

Skrivet av Dreijer:

Japp. Den var fantastisk! Hade den i sju år.

Skrivet av Nemor:

Hade också D0 i7 920 som rullade på ett Asus P6T Deluxe V2, pinnade på i 4,5 ghz med en Silver arrow. Roligaste CPU:n jag någonsin ägt.

Nehalem FTW!

Det var min första egenköpta (och andra datorn någonsin som jag monterade ihop från scratch) 🙂

Ung och dum som man var så blev bygget väldigt obalanserat. La väl nästa 5000kr på bara moderkortet (Gigabyte X58-Extreme) och trodde att det skulle ge prestandaskillnad och större möjlighet till OC 😆 Jag hade också planer på att ev komplettera med vattenkylning så småningom och tänkte att det inbyggda vattenblocket på chipset skulle komma till nytta (så blev det aldrig).

920 C0 stepping blev det att jag fick hem vid beställning och lyckades nästan skrämma upp den i 4GHz stabilt 24/7.

Termalright True Copper införskaffades för att hålla CPU temp i shack, även den extremt överpris... men jag har kunnat flytta över den vid varje uppgradering och idag kyler den min 5800X3D galant 😄

Ovan parades med ett Radeon HD4670 🫣 Det dög inte till särskilt mycket/bra gaming 😆

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34