Microsoft-chefen: Vi fortsätter med Xbox-hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det stämmer ju inte mer än för pc dock, det gäller exakt samma krav på att ställa ner inställningar i spel i takt med att hårdvaran blir äldre.

Det jag menade med adekvat prestanda, även om undantag finns, är att ett spel som släpps på konsol håller en viss miniminivå. Bara som att ge ett exempel på motsatsen. En bekants son ville spela Fortnite på sin dator. Och spelet gick förvisso att installera, men hoppade fram i 10 fps eftersom grafikkortet i datorn var det inbyggda Intel HD 610. Något sådant skulle aldrig MS/Sonys/Nintendo ge tillåtelse att släppas.

Permalänk
Medlem

Det är försent för Xbox. Under flera år la dom ner så mycket krut på Halo, Gears of War och Sea of Thieves och Fallout. Varje E3, varje konsolsläpp samma dåliga spel. Första tanken som alltid slog mig var ”igen?”. Med uppköpet av Bethesda och Activision kan vi förvänta oss ännu mer cheese spel.
Det finns inget ljus i slutet av tunneln. Phil verkar tro att deras spel är jättebra men dom suger verkligen.
Blev så sur över att Bethesda hypade starfield i flera år och när dom första gången släppte en 10 sekunders teaser trodde man att det skulle vara årets spel. Visade sig vara mediokert. Det är ju sånna saker som gör att spelare lämnar plattformen.
Konsollen Xbox är död i mina ögon men gillar deras Xbox Gamepass tjänst på PC. Man hittar en del bra spel där ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det är nog inte omöjligt, det är inte som att Microsoft tryckt in en 9800x3D med ett 4090 för de pengarna.
Jag har egentligen inga problem med konsoler som _maskiner_, men hela ekonomin med dem att sälja dem subventionerat och sedan istället ha dyrare spel för och månadskostnader gillar jag inte

Helt seriöst, kan du peka mig i en riktning till en färdigbyggd PC i samma formfaktor, pris och prestanda som Series S? Hade gärna velat flytta mitt spelande till TV:n.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk är så uppjagade över exklusiva spel. Jag vill ha fler exklusiva spel, inte färre. Det är i min mening de exklusiva spelen som är de bästa, oavsett om de är exklusiva till PC, Nintendo, PS5. Xbox har väl inga spel nå mer som inte släpps på PC.

Permalänk
Medlem

Synd bara att Xbox som konsoll är ointressant om man har pc eftersom alla xboxspel släpps till pc också.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

MS hade kunnat vinna mycket om dom gjort xbox till htpc/steammachine/heroic launcher.
Låt en välja när man bootar om man vill in i xbox os eller linux.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Synd bara att Xbox som konsoll är ointressant om man har pc eftersom alla xboxspel släpps till pc också.

Konsoler är bra. Många som inte kan / vil ha någon dator att spela på.

Och flera konsoler är bra! Dör Xbox försvinner all PS innovation då why would they ..

Permalänk
Medlem

Vill verkligen gilla min Series X, men bristen på AAA-spel har gjort att konsolen mest står, och när jag väl använder den, blir det på sin höjd att man spelar Apex eller Rocket League. Anser också att Gamepass är till nackdel för Microsoft, där tjänsten till stor del förstört/vattnat ur spelglädjen. Här har Sony lyckats betydligt mycket bättre, där man som spelare har en rad exklusiva och välgjorda AAA-spel.

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det är nog inte omöjligt, det är inte som att Microsoft tryckt in en 9800x3D med ett 4090 för de pengarna.
Jag har egentligen inga problem med konsoler som _maskiner_, men hela ekonomin med dem att sälja dem subventionerat och sedan istället ha dyrare spel och månadskostnader gillar jag inte

Jag vet inte ens vad jag ska svara mot på det... Jag kan köpa 6st konsoler för bara det grafikkortet så förstår inte varför du tar upp 4090?
Sen kan jag ta 2 konsoler till för processorn?

Tänkte du ta något 7k moderkort, 128GB RAM, nätagg för att driva halva Stockholm, chassi gjort i kristall och lagring snabbare än ljusets hastighet? För i sådana fall har jag nog råd med spel till mina 8 konsoller 😘

Nej men ärligt, bygg ihop en dator för 3500kr idag och se hur långt du kommer. Glöm inte TGB och Mus för jag får med mig kontroll 😉

Men!! Du har inte fel, spelen är dyrare, men som småbarnspappa så lovar jag att jag ALDRIG kommer hinna spela igenom ens en tiondel av min Steambacklog. ALDRIG.
Och är man smart när man köper spelen är de inte superdyra ❤️

Permalänk
Medlem

microsoft vill nog gå över till cloud gaming, man köper en biilig tv puck betalar månadskostnad å sen kan man spela

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Nej men ärligt, bygg ihop en dator för 3500kr idag och se hur långt du kommer. Glöm inte TGB och Mus för jag får med mig kontroll

Hur långt kommer du med en Xbox utan Game Pass Ultimate för 185:-/mån? Dvs ca 6000:- i bara abonnemang över 3 år?

Var på väg att köpa en Xbox Series X för att spela Diablo IV, men det är svårt att försvara det höga priset jfm datorn man redan har. Sett över tid, så är en PC alltid billigare. Speciellt när jobbet sponsrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur långt kommer du med en Xbox utan Game Pass Ultimate för 185:-/mån? Dvs ca 6000:- i bara abonnemang över 3 år?

Var på väg att köpa en Xbox Series X för att spela Diablo IV, men det är svårt att försvara det höga priset jfm datorn man redan har. Sett över tid, så är en PC alltid billigare. Speciellt när jobbet sponsrar

Jag betalade 2k för 2år via VPN.

Hur mycket kostade din dator? Och räkna inte med skattefifflet att jobbet "sponsrar" om du har egen firma? Och hur mycket är ditt Steam konto värt? För räknar du inte in det så kan vi ju inte räkna in game pass, eller hur? 😘

Jag är PC by heart då jag inte spelar så mycket utan det är mest serverlabb, CAD och annat nördande/jobbande men jag kan inte förneka hur billigt det är med en konsoll för de där storydrivna spelen som FÖR mig upplevs mycket bättre i soffan och på en TV.

Permalänk
Medlem

Alternativ rubrik:
Microsoft Gaming-chefen: Sista Xbox spelet släppt😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Hur mycket kostade din dator? Och räkna inte med skattefifflet att jobbet "sponsrar" om du har egen firma? Och hur mycket är ditt Steam konto värt? För räknar du inte in det så kan vi ju inte räkna in game pass, eller hur? 😘

Har haft mitt Steam-konto i över 20 år nu, men har nog plöjt ned mer pengar på spel till Xbox 360. Även haft Live Gold i perioder för spel såsom Forza och Gears of War.

Vill dock fortfarande "äga" mina spel, så väljer helst GOG där jag fått merparten av spel nära nog gratis via Humble Bundle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du har ju Gamepass core för 79kr (som är vad Xbox live gold kallas nu) där får du typ online samt ett gäng spel. Eller gamepass standard för 125kr. Där får man ett större bibliotek av spel. Ultimate är typ för de som behöver både konsol och pc samt deras egna storspel dag 1. Men du måste inte ha gamepass du kan köpa spel och spela precis som på PC eller switch.

Så för en som vill ha sina spel på det gamla vanliga viset så klarar man sig utan prenumeration så länge man inte vill ha onlinespelande och då kostar det 79kr för core. Däremot fungerar online även utan i free to play spel som rocket leauge och liknande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

"Ännu inte satt sin sista potatis." Kanske.

Skrivet av Dream_man:

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsoler-tillbeh...

Elgiganten skriver "Finessrika Xbox Velocity Architecture ger utmärkt detaljrikedom när du spelar i 1440p. Njut av upp till 120 FPS och glöm tappade frames, screen tearing och andra störningar."

Så den klarar 1440p i 120 fps i vissa spel?

Ja det går såklart att uppnå det och även högre på det mesta som alls har kapaciteten på HDMI-utgången. Frågan är bara om det gör det i spelet du helst vill se den siffran i.

Det där med screen tearing däremot har närmast blivit ren marknadsföringslögn. Xbox spelutvecklare väljer väldigt ofta att tillåta det för att antingen nå samma eller bättre FPS som PS.

Skrivet av KplSteiner:

Helt seriöst, kan du peka mig i en riktning till en färdigbyggd PC i samma formfaktor, pris och prestanda som Series S? Hade gärna velat flytta mitt spelande till TV:n.

De billigaste av de ursprungliga SteamDeck kan sägas vara antingen nästan där eller bättre beroende på hur man prioriterar. (CPU-GPU) Pris är i samma nivå.

Men de har ju en hel del grejer som kostar som inte behövts i en stationär variant. Så säg att budget för skärm och batteri läggs på mer grafikprestanda istället så låter det rätt rimligt med en ny SteamMachine för SS-marknaden.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

De billigaste av de ursprungliga SteamDeck kan sägas vara antingen nästan där eller bättre beroende på hur man prioriterar. (CPU-GPU) Pris är i samma nivå.

Men de har ju en hel del grejer som kostar som inte behövts i en stationär variant. Så säg att budget för skärm och batteri läggs på mer grafikprestanda istället så låter det rätt rimligt med en ny SteamMachine för SS-marknaden.

Var kan man köpa en SteamMachine för 3500 kronor? Nu alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Var kan man köpa en SteamMachine för 3500 kronor? Nu alltså.

Steam Deck 64GB var ganska nära, nu har den gått upp lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Steam Deck 64GB var ganska nära, nu har den gått upp lite

Vad har den gått upp i? är det i vikt den gått upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

Vad har den gått upp i? är det i vikt den gått upp?

Pris uppenbart...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Spelar ingen roll så länge den inte har exklusiva spel. Den kommer aldrig att sälja över 100 miljoner exemplar tills dess. Dessutom vill de ju göra Xbox Gamepass till "konsolen" i stället. Känns som att Microsoft vill vara på två olika ställen samtidigt.

Detta eviga gnäll om exklusiva spel.
Nu är jag ganska långt ifrån konsoltypen, men för den som vill ha spel så enkelt som möjligt vid tvn borde en Xbox kunna vara ett bra alternativ.

Tiden för exklusiva spel är förbi, med undantag för Nintendo hörnet.

Sedan att Microsoft under föregående generation gjorde ganska mycket för att göra sig oattraktiv för sin kunder. Tex kinectkravet, spel låsta till konsollen etc. Samt att deras namngivning skulle kunna göra en sten förvirrad.

Om de hade en släppte en konsoll som fungerade smidigt, rimligt prissatt, låga/inga online kostnader och rimliga spel priser så hade de kunnat bli bra. Men om man knyter ihop sina egna skor så snubblar man...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Skrivet av Superolle:

Jag betalade 2k för 2år via VPN.

Jag är PC by heart då jag inte spelar så mycket utan det är mest serverlabb, CAD och annat nördande/jobbande men jag kan inte förneka hur billigt det är med en konsoll för de där storydrivna spelen som FÖR mig upplevs mycket bättre i soffan och på en TV.

Verkar inte som du spelar mycket i dina dar. De komplexa och mest intressanta spelen finns till PC. Spel som fördummats göra till konsol först och sen portas till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Verkar inte som du spelar mycket i dina dar. De komplexa och mest intressanta spelen finns till PC. Spel som fördummats göra till konsol först och sen portas till PC.

Du har helt rätt. Jag kan nog inte räknas som en tung gamer egentligen, ligger nog ganska genomsnittligt.
Betyder det alltså att min personliga åsikt om var vilka spel upplevs bäst är fel?

Har du några exempel på spel? Ett komplext spel behöver inte vara samma sak som ett storydrivet spel som jag skrev i mitt inlägg.