Följ Black Week på SweClockers

VRR flicker - har det endast att göra med skiftande FPS?

Permalänk
Medlem

VRR flicker - har det endast att göra med skiftande FPS?

Hej

Jag har att tänkt köpa en Gigabyte Aorus FO27Q3 1440p/360Hz QD-OLED.

Men har en fråga om detta som kallas VRR flicker.
Har det endast att göra med när FPS:en skiftar mycket?

Grejen är att jag spelar rätt så mycket blandade spel, bland annat ganska så uselt optimerade skräckspel där jag brukar låsa FPS på, säg, 80-120 frames pga att det behövs inte då de nog kan kallas för walking sims. Ingen mening med att elda grafikkortet...

Så frågan är: en låg fast stabil FPS, påverkar det flicker? Har skärmar en lägstas-Hz de "kan" köra (rätt nyfiken på detta också)?

Har googlat lite på frågan men fattar inte riktigt svaren

mvh!

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Bildexpert 📺

Som VRR fungerar kommer låga FPS dubbleras så att det är inom synkspannet. Spannet är typiskt minimum 48 Hz och max då max frekvens. Detta brukar framgå av specar eller AMD:s respektive Nvidias listning för skärmen.

Säg att du har 37 FPS på spelet på en skärm som kör 48–360 Hz. Då kommer 37 FPS dubblas av GPU till 74 Hz på panelen (samma ruta bara repeteras) och kanske högre. Detta just för hålla frekvensen inom panelens mer optimala nivåer. Detta är enkelt att se själv genom att kombinera en FPS-mätare i spelet med skärmens Hz-mätare.

Vad gäller just VRR Flicker på OLED är min erfarenhet statiska och mörka scener vid lägre FPS och min nördgissning om orsaken är att varierande panelfrekvens interfererar mot den temporala dither som OLED behöver för låga ljusnivåer. En OLED har typiskt en hög förspänning som krävs för att börja lysa och då lyser den för starkt. Så för att skapa nyanser närmast svart moduleras dioden. En modulering som fungerar bäst i fast frekvens. När panelens frekvens däremot varierar = dilemma.

Samma dilemma uppstår förmodligen hela tiden men det maskeras av rörelsen i bilden. Flimret landar på millisekundnivå där den i en mörk och mer statiskt scen presenteras i sin fulla prakt under flera sekunder. Därför OLED-VRR-flimmer syns så tydligt i laddscener och inventory-UI.

Jag gissar att din strategi kan fungera. Kanske. Spelen du tänker på behöver inte superhöga frekvenser och kan du rendera dem så att de ligger på taket hela tiden kan du förmodligen minska problemet.

Samtidigt, om du kan driva spelen så att de håller konstant exempelvis alltid >120 FPS då kan du lika gärna stänga av VRR och köra traditionell v-sync vid en jämn multipel och därmed aldrig utsättas för problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Som VRR fungerar kommer låga FPS dubbleras så att det är inom synkspannet. Spannet är typiskt minimum 48 Hz och max då max frekvens. Detta brukar framgå av specar eller AMD:s respektive Nvidias listning för skärmen.

Säg att du har 37 FPS på spelet på en skärm som kör 48–360 Hz. Då kommer 37 FPS dubblas av GPU till 74 Hz på panelen (samma ruta bara repeteras) och kanske högre. Detta just för hålla frekvensen inom panelens mer optimala nivåer. Detta är enkelt att se själv genom att kombinera en FPS-mätare i spelet med skärmens Hz-mätare.

Vad gäller just VRR Flicker på OLED är min erfarenhet statiska och mörka scener vid lägre FPS och min nördgissning om orsaken är att varierande panelfrekvens interfererar mot den temporala dither som OLED behöver för låga ljusnivåer. En OLED har typiskt en hög förspänning som krävs för att börja lysa och då lyser den för starkt. Så för att skapa nyanser närmast svart moduleras dioden. En modulering som fungerar bäst i fast frekvens. När panelens frekvens däremot varierar = dilemma.

Samma dilemma uppstår förmodligen hela tiden men det maskeras av rörelsen i bilden. Flimret landar på millisekundnivå där den i en mörk och mer statiskt scen presenteras i sin fulla prakt under flera sekunder. Därför OLED-VRR-flimmer syns så tydligt i laddscener och inventory-UI.

Jag gissar att din strategi kan fungera. Kanske. Spelen du tänker på behöver inte superhöga frekvenser och kan du rendera dem så att de ligger på taket hela tiden kan du förmodligen minska problemet.

Samtidigt, om du kan driva spelen så att de håller konstant exempelvis alltid >120 FPS då kan du lika gärna stänga av VRR och köra traditionell v-sync vid en jämn multipel och därmed aldrig utsättas för problemet.

Aha, okej. Det förklarade jättebra. Bara att tuta o köra då

Tack så mycket

EDit: kan ju erkänna att jag hade helt missförstått vad VRR var

mvh

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem

Ostabila frametimes kan orsaka flimmer också ihop med VRR.

På OLED är det oftast mörka områden i bilden som isåfall flimmrar eller blinkar.

Permalänk
Medlem

Tänkte ge en lite spännande (?) uppdatering ang. VRR/Freesync.

Satt och spelade lite en stund med min nya skärm MSI 27" MPG 271QRX QD-OLED QHD 360 Hz (det blev inte gigabytes FO27).
Sen efter spelet ploppade jag ut och tyckte att GPUn var fortsatt ganska varm..

Det visar sig att om man stänger av VRR i skärmen så klockar VRAM GPU aldrig ner sig från max, men VRAM gör det när du ställer VRR/Freesync premium pro på ON.

Även åtgången av watt vid idle var i mitt tycke väldigt hög, 100 watt. Detta sjönk till 30 med VRR på.

Som sagt ovan, jag är en newbie när det gäller dessa grejer så det kanske är glasklart för de flesta.

Tänkte det hjälper kanske alltid nån som har nån fundering.

Det var allt, klart slut

som vanligt en edit: kör med Sapphire Nitro 7900XTX

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Bildexpert 📺

Beroende på spelet och kombinationer av inställningar kan VRR fungera som en FPS Limiter. Typiskt scenario är en speltitel där man kan nå FPS över skärmens Hz, så säg ett spel där GPU med 100% belastning kan nå 500+ FPS. På din 360 Hz-skärm med VRR kan GPU då stanna på 360 FPS och per definition inte längre köra VRR. Detta eftersom poängen med VRR är när FPS är under skärmens Hz. GPU behöver då endast jobba med ≈72% belastning och därmed klockar kan den klocka ned.

Beror så klart på spelen och hur man kombinerar inställningarna i spelen med sådant som synkfunktion.

Permalänk
Medlem

Jo, tror jag förstår men inser också att jag var otydlig.
Det är vid idle i windows utan nåt igång som jag upptäckte att VRAM aldrig klockade ner sig från max förrän jag drog igång VRR.

Bugg i AMD’s mjukvara kanske

Mvh

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx