Nvidia Shield, chromecast 4K, Google TV streamer eller nuc?
På jakt efter en streamer.
Vet bara inte vilken. Det är såklart en fråga om prisklass, men jag vill hellre ha något som kostar lite mer och något som jag blir nöjd med, men med en maxbudget på 2000kr.
Med tanke på att chromecast kommer upphöra sin tillverkning och uppdateringar och Nvidia Shield har några år på nacken redan(kanske fortfarande värt det?). Sedan har TV streamer fått en del kritik för att inte vara så kraftfull?
Vad rekommenderas?!
Shield Pro (Viktigt med Pro!) är det givna valet fortfarande år 2024. Det ryktas om en uppdaterad modell i samband med att Switch 2 kommer under 2025 men inget som är säkert.
Shield klarar det mesta man kastar på den men vissa nyare protokoll såsom Youtube VP9 och HDR stödjs tyvärr inte men annars är den king och fixar alla ljudformat samt HDR/HDR10 och Dolby Vision.
Shield Pro (Viktigt med Pro!) är det givna valet fortfarande år 2024. Det ryktas om en uppdaterad modell i samband med att Switch 2 kommer under 2025 men inget som är säkert.
Shield klarar det mesta man kastar på den men vissa nyare protokoll såsom Youtube VP9 och HDR stödjs tyvärr inte men annars är den king och fixar alla ljudformat samt HDR/HDR10 och Dolby Vision.
VP9 är en codec och detta kräver ny hårdvara, dvs ny version av Shield.
Shield har VP9 Profil 1, inte Profil 2 som är HDR, så ingen YouTube HDR, bara vanlig YouTube VP9.
I praktiken är detta inte ett problem. Den specifika videon kan alltid spelas utan HDR etc.
Google TV streamer lirar allt jag har kastat på den såhär långt. Inklusive råa BluRay remux med DolbyVision. Är bra flyt i menyerna till skillnad från förra versionen. Rekommenderar starkt.
VP9 är en codec och detta kräver ny hårdvara, dvs ny version av Shield.
Shield har VP9 Profil 1, inte Profil 2 som är HDR, så ingen YouTube HDR, bara vanlig YouTube VP9.
I praktiken är detta inte ett problem. Den specifika videon kan alltid spelas utan HDR etc.
Google TV streamer lirar allt jag har kastat på den såhär långt. Inklusive råa BluRay remux med DolbyVision. Är bra flyt i menyerna till skillnad från förra versionen. Rekommenderar starkt.
Tack, ja jag tror jag väger mellan en google tv streamer och en Nvidia Shield Pro. Tänker lite att kan jag punga ut med 1300 så kan jag punga ut med 2100...💁
800 kronor värt det?
Tack, ja jag tror jag väger mellan en google tv streamer och en Nvidia Shield Pro. Tänker lite att kan jag punga ut med 1300 så kan jag punga ut med 2100...💁
800 kronor värt det?
Om det är "värt det" kan bara du själva svara på kopplat till vilka behov du har.
Ska du bara använda enheten för att streaming etc. så spelar det nog ingen större roll, båda är kapabla enheter.
Vill du få ut DTS-ljud inkl loseless-format där så verkar stödet mer tveksamt, då hade jag satsat på en Shield för att helgardera.
Är du däremot intresserad av den absolut bästa boxen ur ett perspektiv att du vill kunna spela så pass många format som möjligt och inte bryr dig om att "mecka" lite är det däremot denna sammanställning du ska kolla på och då finns det endast ett val egentligen och det är Ugoos AM6B+ med CoreELEC.
Har du ett intresse av det som Ugoos AM6B+ med CoreELEC erbjuder så bör du beställa en omedelbart, för de tillverkas inte längre och kommer att ta slut i lager. Är du inte intresserad av det så kollar du förslagsvis på den första sammanställningen.
Har personligen en Nvidia Shield Pro (2019), en Ugoos AM6B+ med CoreELEC och en Apple TV 4K och hade köpt en Apple TV 4K idag om jag endast var intresserad av något som funkar bra, har stöd för de flesta format som en normal användare kommer i kontakt med, och som är lätt att använda (framförallt om man har Apple-produkter i övrigt).
Min Ugoos AM6B+ med CoreELEC har ersatt min Nvidia Shield Pro för att köra 4K BluRay Remux-rippar, för det är den enskilt bästa boxen för det och helt unik i vad den levererar. Hade dock inte, tillskillnad från Nvidia Shield Pro, rekommenderat någon att skaffa Ugoos AM6B+ om de inte vet med sig om att de är ute efter just det som den erbjuder. Men är man inte ute efter det tycker jag man bör satsa på en Apple TV 4K framför en Nvidia Shield Pro idag i vilket fall. Gillar verkligen Infuse också.
Senast redigerat Redigerade för att lägga till vad jag personligen använder
Jag personligen kör en Nvidia Shield Pro för youtube och en zidoo Z2000 pro för film.. visst zidoo´n är "lite" över din budget men som andra val skulle jag välja en shield..