Dator kraschar, behöver hjälp med ytterligare felsökning

Permalänk
Medlem

Dator kraschar, behöver hjälp med ytterligare felsökning

Hej!
Min dator som nu är 1 år gammal har börjat krascha, skärmen fryser och det ger ifrån sig ljud (beeps) i hörlurarna när jag trycker på tangentbordet. När jag väl ska starta den igen så funkar det oftast men ibland så vill inte skärmen gå igång och får då norska den tills det går igång igen. Ibland har den då varit riktigt jävla laggig och 2 av gångerna kraschade den igen & fått meddelande om att CPU är för varm vid uppstart. Stod senast att den va 81Ci bios, vilket jag antar inte är alls så varmt för att krascha...?

Vad jag har gjort:

Installerat om alla drivrutiner.

Dammat ur datorn.

Kollat eventlogg och hittat lite program som verkat krascha, något från asus och något till min skärm från alienware som jag tog bort, detta tror jag har åtgärdat en del av mina krascher. Men har hittat något mer som jag inte riktigt vet hur jag ska tackla, bifogar det i tråden.

Nu använde dxdiag och körde någon felsökning där & fick denna nu?

Visa signatur

SPÖKE

Permalänk
Medlem

Om det står CPU Over temp issue i BIOS så har CPU varit eller är CPU överhettad.

Vad är det för kylare?
Har du kylpasta hemma så att du kan montera av kylaren och montera tillbaka den med ny pasta?

Edit: ser dessutom att du kör gammalt BIOS (version 2611) på ett ASUS B660-I Gaming Wifi och en Intel 13700F.

Nyaste BIOS är 3601
https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b660...

Intel har ju en del problem med 13th och 14 gen processorna, så du bör verkligen uppdatera BIOS.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34