Ansiktsigenkänning

Permalänk
Medlem

Ansiktsigenkänning

Har skannat in de mesta av korten på familj och vänner (ca.7000) och har en hel del kvar. Många av dom är från 1900 talets början. Jag håller på litegrann med släktforskning och skulle vilja sortera korten lite bättre. Därför undrar jag om det är någon som känner till något bra gratis program för ansiktsigenkänning till windows 11? Vill ha programmet på datorn så inte bilderna skickas ut till någon annan

Permalänk
Medlem

Kul med släktforskning Jag har släktforskat sen 2020.

digiKam är en mjukvara som är perfekt för ditt ändamål. digiKam är FOSS (Free Open Source Software), vilket betyder att det är helt gratis att använda och källkoden är öppen för alla att se, vilket är mycket bra. Mjukvaran lagrar allt lokalt.

Ett annat hett tips är Gramps, som är ett oerhört kraftfullt och bra mjukvara att lagra ens släktträd och släktforskningsfynd (så som källor och bilder) i. Även det är FOSS.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Tack Airikr tror jag kan ha mycket nytta av något av dom men vet du om man kan ta en person på en bild som man vet namnet på och söka igenom alla bilderna för att hitta alla kort som han eller hon är med på? Under början av 1900 talet är det så svårt att känna igen vem det är på korten dålig kvalitet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjohoo55:

Tack Airikr tror jag kan ha mycket nytta av något av dom men vet du om man kan ta en person på en bild som man vet namnet på och söka igenom alla bilderna för att hitta alla kort som han eller hon är med på? Under början av 1900 talet är det så svårt att känna igen vem det är på korten dålig kvalitet osv.

Varsågod Jodå, med digiKam kan du göra det.

Gällande dålig kvalité kan MyHeritage kanske göra något åt det, beroende på hur kvalitén är och hur nära personen i fråga var kameran när bilden togs. Jag trodde den funktion som MyHeritage har (kallad MyHeritage Bildförbättrare på svenska) kostade pengar än i dag, för det gjorde den förr. Men de har tydligen öppnat upp den och är därmed till synes helt gratis.

Jag har försökt hitta en bildförbättrare som arbetar lokalt och som förbättrar ens bilder väldigt bra för detta ändamål, men det finns ingen. Upscayl finns, men den funkar inte bra gällande ansikten, om man ska jämföra med Upscayl och MyHeritage. Deras bildförbättrare är ju liksom anpassad för och skala upp och förbättra ansikten på personer i ren släktforskarsyfte.

Men! MyHeritage är verksam i USA och allt man laddar upp hos dom, hamnar i USA (vad jag vet då det låter mest troligt), så det är ju inget att rekommendera för bilder som du är mest rädd om. Tänk bara på att integritetslagar gäller inte för avlidna personer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då kall jag testa tack

Permalänk
Medlem

Hej
Jag hittar inte, jag har sökt igenom alla kort och gett några personerna, deras deras namn av ca 10 av dom som kom upp efter genomsökningen. Hur gör jag för att få en sökning som tar fram alla alla namnen och ansikten på dessa som stämmer in på de resterande av korten jag har? Skriver jag in ett namn så hittar jag inte hur jag ska gå vidare med sök på den personen?
Har letat i manualen men förstår inte hur jag ska göra? Kan man göra så överhuvudtaget

Permalänk
Medlem

Ca en månad sedan så provade jag 7-8 olika prg för att scanna bilder ville helst ha nåt som scannar både ansikten och andra saker.
Men det var helt döfött o hitta nåt som inte bara sa att det kan scanna övriga saker dvs hittade ett par som funkade oerhört dåligt kommer inte ens ihåg namnen på dom.

Så skippade det och fick nöja mig med ansiktes skanning.
Digikam funkade men jag kom inte riktigt överens med det kommer inte ihåg exakt varför då jag provade en hel del prg så minnet är lite ihopblandat.
Det hamnade på andra eller tredje plats.

https://mylio.com/ var det jag kör nu (gratisversionen) scanningen är för min del märkbart bättre vs digikam, men inte med så jätte mycket.
Och tog ett tag att lära sig o använda då det är uppbyggt ganska ologiskt med massa knappar lite plottrigt överallt.
Men "batch face tagging" funkar riktigt bra när man väl har lyckats förstå sig på det halvt ologiska GUI't och man jar fått in ett par namn i databasen.

Har inte äldre bilder än typ 20 år och några enstaka svartvita men en del är väldigt dålig kvalitet på och mylio lyckas oerhört bra att matcha ansikten på dessa.
Digikam lyckades ju rätt bra med men använde det inte så länge och inte på dåliga bilder men då det var något sämre på bra bilder så är det troligen ännu värre på dåliga om jag får gissa.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Då har jag mycket att träna och prova mig fram med Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjohoo55:

Hej
Jag hittar inte, jag har sökt igenom alla kort och gett några personerna, deras deras namn av ca 10 av dom som kom upp efter genomsökningen. Hur gör jag för att få en sökning som tar fram alla alla namnen och ansikten på dessa som stämmer in på de resterande av korten jag har? Skriver jag in ett namn så hittar jag inte hur jag ska gå vidare med sök på den personen?
Har letat i manualen men förstår inte hur jag ska göra? Kan man göra så överhuvudtaget

Antar du menar i digiKam. Längst till vänster väljer du Sök och sen skriver in ett namn och trycker på enter. Då ska alla de personer som du har ansiktstaggat med det sökta namnet visas.

Visa signatur