Följ Black Week på SweClockers

Detaljer om RTX 5070 Ti läcker – fler kärnor och högre effekt

Permalänk
Melding Plague

Detaljer om RTX 5070 Ti läcker – fler kärnor och högre effekt

Enligt Kopite7kimi kommer kortet ha 8 960 CUDA-kärnor – 17 procent fler än föregångaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Visst är generell prestanda spännande, men jag känner att det endast är priset som är av något större intresse. De senaste årens uppgångar har ju gjort att det är svårt att känna någon större hype inför ett nytt släpp.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

949$ msrp 😬

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

949$ msrp 😬

Ursäkta vad sa du att du sa, sa du?

Blir väl inte under 13 000 kr här eller ännu högre då? Känns mest som att det är priset som gör de största ökningarna varje lansering 😅

Permalänk
Medlem

För jämförelse:

Värstingkortet GTX Titan släpptes 2013 med msrp $999 vilket idag är $1355.

Tokpopulära GTX 970 hade 2014 en msrp på $329 vilket idag motsvarar $439.

RTX 4070 verkar haft en msrp på $600 vilket ändå är en ganska stor ökning mot tidigare kort (inflation inräknat). Sen blir det ju så satans dyrt här med alla pålägg och svag krona och fan och hans moster..

Permalänk
Medlem

Det stämmer bra det.

17% fler Cuda-kärnor och 170% högre pris. 🙂👍

Permalänk
Medlem

Dåligt prestandahopp i den här generationen eller? Är det ingen krympning denna gång?

Permalänk
Medlem

Fan vad otaggad man är på ny hårdvara när priset för dessa kort är som dom är.

Permalänk
Medlem

För höga effektuttag, blir inte intressant alls med denna generation verkar det som

Permalänk
Medlem

Hmm... 400 W för 5080 är saftigt. Men å andra sidan så skulle 4090 dra 600 W enligt läckor förra rundan.

Jag skulle inte palla med en GPU som spottade ut 400 W om jag satt och spelade under långa perioder... 4090 mitt drar ~380 W (nedställt från 450 W) och det, tillsammans med en CPU, gör det rätt så mysigt i kontoret efter ett tag. Takfläkt rekommenderas! 400 W är samma effekt som en kupévärmare på "lågeffekt". Lägg till en CPU som drar 100 W, 20 W övrigt och ett nätagg som är 85 % effektivt och du har ett 600 W värmeelement bredvid dig.

Men, är prestandan där kan man alltid dra ner kortet. 4090 förlorar knappt någon prestanda man märker med ~10-15 % mindre strömbudget.

Oavsett så hoppas jag mellansegmentet (där räknar jag idag in xx60-serien) ökar rejält i prestanda. Med dagens spel så kommer det behövas framöver! Hoppas även Nvidia inte snålar med VRAM av rädsla att AI-folk inte ska köpa det värsta. För det kommer dom såklart göra. Inte ens hobbyister vill ha mindre än dom 24 GB 4090 redan har.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Allt annat som har läckt förutom 5090 känns som väldigt små förbättringar jämfört med Ada. 17% mot vanilla 4070Ti låter inte alls imponerande med tanke på att 4070Ti Super redan ökade med 10% och var ganska meh.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

För jämförelse:

Värstingkortet GTX Titan släpptes 2013 med msrp $999 vilket idag är $1355.

Tokpopulära GTX 970 hade 2014 en msrp på $329 vilket idag motsvarar $439.

RTX 4070 verkar haft en msrp på $600 vilket ändå är en ganska stor ökning mot tidigare kort (inflation inräknat). Sen blir det ju så satans dyrt här med alla pålägg och svag krona och fan och hans moster..

RTX 4090 hade ett MSRP på $1600. Har en die size på 600 mm2.
GTX Titan hade en die size på 560 mm2 eller något sånt och gick för $1355 i dagens mått räknade.

Båda är halo-produkter.

Räknar man in prisökningarna på wafers, det faktum att 4090 är totalt överlägset och knappt har någon konkurrens, samt att vi kommer ur en tid med enorma logistiska störningar med inflation och osäkerhet som följd... så kan man konstatera att Nvidia satte ett för lågt pris på RTX 4090.

Det var väl dessutom bara referenskortet av GTX970 som var så billigt. Dom flesta GTX 970 kostade nog mer $370 - $400. Väl medveten om att dom flesta RTX4090 kostade mer än $1600 också. Men Nvidias kort var bra för 4090, mindre bra för 970. MSRP på GTX 970 var artificiellt lågt och sett till GTX980, för lågt. Det är väl därför det var så populärt. Testerna på GTX970 var typ, "asbra, skitbilligt, KÖP!".

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Jag är jädrans splittrad när det kommer till dator priser. Jämför man det med tidigare är det ju svindyrt, men jämför man det med typ vilken annan hobby som helst så är en dator med ett 4080 hej rimligt.

Tänk att man köper en dator för 30.000kr. Spela på 1440p och den datorn håller utan uppgraderingar i 6 år. Det är 5000 kr per år, eller ca 400kr i månaden

Vad kostar det att gå och spela typ paddel en gång i veckan? Sen ska man åka dit, vilket kostar bensin. Min motorcykel går på 300kr/månad när den står i garaget. Service, bensin, värdeminskning och den kostar lätt betydligt mycket mer.

Splittrad som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag är jädrans splittrad när det kommer till dator priser. Jämför man det med tidigare är det ju svindyrt, men jämför man det med typ vilken annan hobby som helst så är en dator med ett 4080 hej rimligt.

Tänk att man köper en dator för 30.000kr. Spela på 1440p och den datorn håller utan uppgraderingar i 6 år. Det är 5000 kr per år, eller ca 400kr i månaden

Vad kostar det att gå och spela typ paddel en gång i veckan? Sen ska man åka dit, vilket kostar bensin. Min motorcykel går på 300kr/månad när den står i garaget. Service, bensin, värdeminskning och den kostar lätt betydligt mycket mer.

Splittrad som sagt.

Du tänker fel och är varje riskkapitalists drömkund. Så tänkte folk om fotboll också när det var gratis att titta på Preimier League i TV. Nu är det svindyrt.

Tänker konsumenter som du så kommer du få betala lika mycket som du betalar för en bil när du är gammal för samma hobby.

Reagera mot prisökningar innan det är försent istället. Inte fan är fotbollen roligare att titta på idag bara för att spelarna tjänar 20.000.000 euro istället för 200.000 euro de tjänade när fotboll var gratis i TV. Du blir bara blåst...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Du tänker fel och är varje riskkapitalists drömkund. Så tänkte folk om fotboll också när det var gratis att titta på Preimier League i TV. Nu är det svindyrt.

Tänker konsumenter som du så kommer du få betala lika mycket som du betalar för en bil när du är gammal för samma hobby.

Reagera mot prisökningar innan det är försent istället. Inte fan är fotbollen roligare att titta på idag bara för att spelarna tjänar 20.000.000 euro istället för 200.000 euro de tjänade när fotboll var gratis i TV. Du blir bara blåst...

+1 på detta alla företag drar upp priset så mycket som möjligt vid varje tillfälle. Om de som reagerar blir för få så ökar priset direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Folk började skrika och gorma på Nvidia vid 2XXX släppet, sedan har det fortsatt. Idag skulle man sitta med ett 1070 och vägra köpa nytt om man följer ditt råd.

Då kan man lika gärna lägga ner och skaffa en ny hobby. Man skulle ändå inte kunna köra några nya spel.

Och precis så skulle jag ha gjort om jag tyckt som dig. Men jag skulle aldrig ha en hobby och sitta och vara sur hela dagarna på företagen som säljer prylarna. Man får anpassa sitt spelande efter plånboken. Hade jag haft en smalare kassa för tillfället hade jag lätt köpt ett 3070 på tradera och kört på, även om det inte blir på ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Hmm... 400 W för 5080 är saftigt. Men å andra sidan så skulle 4090 dra 600 W enligt läckor förra rundan.

Jag skulle inte palla med en GPU som spottade ut 400 W om jag satt och spelade under långa perioder... 4090 mitt drar ~380 W (nedställt från 450 W) och det, tillsammans med en CPU, gör det rätt så mysigt i kontoret efter ett tag. Takfläkt rekommenderas! 400 W är samma effekt som en kupévärmare på "lågeffekt". Lägg till en CPU som drar 100 W, 20 W övrigt och ett nätagg som är 85 % effektivt och du har ett 600 W värmeelement bredvid dig.

Men, är prestandan där kan man alltid dra ner kortet. 4090 förlorar knappt någon prestanda man märker med ~10-15 % mindre strömbudget.

Oavsett så hoppas jag mellansegmentet (där räknar jag idag in xx60-serien) ökar rejält i prestanda. Med dagens spel så kommer det behövas framöver! Hoppas även Nvidia inte snålar med VRAM av rädsla att AI-folk inte ska köpa det värsta. För det kommer dom såklart göra. Inte ens hobbyister vill ha mindre än dom 24 GB 4090 redan har.

Perfekt inför vintern. Här är det redan -12 grader ute just nu.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Det enda jag är intresserad av är om 5xxx-serien har en uppdaterad NVDEC som klarar HEVC 10-bitars 4:2:2-format eller om de bara fortsätter med samma generation som i 3xxx/4xxx som innebär att man även behöver en Intel GPU. Eller en Mac...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Folk började skrika och gorma på Nvidia vid 2XXX släppet, sedan har det fortsatt. Idag skulle man sitta med ett 1070 och vägra köpa nytt om man följer ditt råd.

Då kan man lika gärna lägga ner och skaffa en ny hobby. Man skulle ändå inte kunna köra några nya spel.

Och precis så skulle jag ha gjort om jag tyckt som dig. Men jag skulle aldrig ha en hobby och sitta och vara sur hela dagarna på företagen som säljer prylarna. Man får anpassa sitt spelande efter plånboken. Hade jag haft en smalare kassa för tillfället hade jag lätt köpt ett 3070 på tradera och kört på, även om det inte blir på ultra.

Fast det påverkar även PC-spelmarknaden på sikt om folk bara köper begagnat eller vägra uppgradera, eller ger upp PC-spelande och skaffar en konsol. Varför skulle man som utvecklare lägga en massa pengar på att implementera avancerade grafikeffekter om bara en liten nischad skara som är beredda att betala 25 000:- för ett grafikkort kan använda dem?

Det är först när även mellan- och budgetsegmenten kan dra nytta av tekniker som de börjar implementeras på bred front. RT kommer inte vara något mer än en "kul grej" fram tills att man kan köra det i 60 FPS 1440p på ett grafikkort för <4000 kr. Fram tills dess tvingas utvecklarna lägga resurserna på att även ge en bra upplevelse utan RT istället för att lägga allt krut på att maximera potentialen med RT.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Rent faktiskt gör ju många det. Det är bara att titta på Steam hardware survey. Då ser man också att marknaden domineras av low end/laptop GPUer.

För den förkrossande majoriteten är det inte hårdvaran i sig som är intresset, det är bara ett verktyg för att göra det som egentligen är intressant.

Det är där frustrationen över höga baskostnader kommer in. Om nvidia pressar på för att Raytracing skall vara standardmetod för ljussättning i spel, tvingas spelintresserade att
a) köpa nytt grafikkort
och
b) betala 3000SEK och upp för det, för det är vad man får betala för ett billigt 4060 på postorder. (Och det kommer att prestera kass med RT i alla fall.)

Marknaden för dyra grafikkort kommer inte att försvinna, men den kan i realiteten bara utvecklas åt ett håll. Lägre volymer och högre priser.

Så - jag skiter i fotboll. 😉 De som bryr sig får betala vad de tycker det är värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Rent faktiskt gör ju många det. Det är bara att titta på Steam hardware survey. Då ser man också att marknaden domineras av low end/laptop GPUer.

För den förkrossande majoriteten är det inte hårdvaran i sig som är intresset, det är bara ett verktyg för att göra det som egentligen är intressant.

Det är där frustrationen över höga baskostnader kommer in. Om nvidia pressar på för att Raytracing skall vara standardmetod för ljussättning i spel, tvingas spelintresserade att
a) köpa nytt grafikkort
och
b) betala 3000SEK och upp för det, för det är vad man får betala för ett billigt 4060 på postorder. (Och det kommer att prestera kass med RT i alla fall.)

Marknaden för dyra grafikkort kommer inte att försvinna, men den kan i realiteten bara utvecklas åt ett håll. Lägre volymer och högre priser.

Så - jag skiter i fotboll. 😉 De som bryr sig får betala vad de tycker det är värt.

72% på steam survey har någon form av RTX kort.

Och 4060 kan visst köra raytracing, t.ex RT Ultra i cyberpunk. Men det är inte poängen, det går lika bra att köra utan om det är vad man har råd med.

Portal RTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Perfekt inför vintern. Här är det redan -12 grader ute just nu.

Håller med! Blir riktigt varmt och skönt i datorrummet.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Exakt

Jag sitter på 2600k och ett 1070ti... Tänkte förnya cirka fyra år senare men tyckte redan då att prestandaförbättingarna som man faktiskt fick redan då var för lamt och då är vi inne i åldertalet 18,
Eftersom att man fortfarande faktiskt fortfarande kan lira hyffsat i 1080p självklar med lite slimmat system, noggrannhet med chipset och liknade och en del fipplande med inställningar så går det. litat mycket fram till Battlefield4 och liknade.

Men nu köper jag ju inte dom där grafiktunga spelen man får ju anpassa sig men jag köpte ju Izonzo nu nyligen. Det rillar faktiskt på rätt bra med runt 70 fps... kan hoppa mellan 85-45 och spelupplevelsen är helt ok.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu sitter jag och bygger nytt och kollar reor.

Dom här jäkla priserna gör att det där med grafikkort, det får vänta och tänker mig att det får gå ett halvår efter laseringen av 5 serien. Priser brukar droppa minst 20 procent minst efter några månaders tid efter släpp.

Jag ställer mig att antingen så spar jag och tar smällen att leva snålt i månader, ska kolla om man kan sälja nått. Säga upp parkeringen, Sälja ett musikinstrument eller sin njure... var gör man inte

Eller så skiter man i det helt, kanske nyper man nått begagnat senare.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k