Följ Black Week på SweClockers

Annonsbolag skapar operativsystem för smart-TV

Permalänk
Melding Plague

Annonsbolag skapar operativsystem för smart-TV

Sonos överväger att använda operativsystemet för sin streamingbox.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

🤢

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Annonsbolag gör OS för TV?

Det känns lite som att tjuvar gör lås åt husägare.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagas:

Annonsbolag gör OS för TV?

Det känns lite som att tjuvar gör lås åt husägare.

Google är ju ett annonsbolag och de gör OS för TV (Chromecast etc)

Permalänk
Medlem

Blä.

Permalänk
Medlem

Ja, vi suktar efter TVn som spionerar på oss och prackar reklam på oss även i menyerna.

Det viktigaste frågan när man köper TV idag är inte upplösning, storlek bra bild etc. Det är integritet. Ställ frågan om eländet fungerar utan internet. Om nej, KÖP EJ!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Och här önskar jag tvärtom, jag vill ha en tv som har så lite "operativsystem" som möjligt. Släpp firmware updates för att förbättra bild, responstid, hdmi-cec funktionalitet och vad som helst. Men appar å reklam å ena å andra i mjukvaran är inget jag vill att TVn ska sköta utan det sköter jag separat.
Så kan vi få TV apparater "utan" SMART-TV/OS?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av pv2b:

Det har börjat dyka upp reklam på min Philips med Google TV också... Zzz

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Jag antar att de kallar det Ventura OS i förhoppning om att bli stämda av Apple för varumärkesintrång (macOS Ventura) som en del av deras marknadsföringsstrategi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag kom hit för att skriva detsamma!
Chrome OS och Googles Android är ju också skapade av ett annonsbolag.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad att Sonos är sugna på att hoppa på det tåget.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Har också en philips TV med android den är ju iof lite äldre, sista uppdateringen var android 8.1 tror jag. inte sett någon reklam.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Jag önskar det fanns en stor rörelse för att totalt skrubba tv apparater från det medföljande OS och ersätta det med öppet OS.
Precis som det går att göra med en del routrar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vissa säger det är en microkernel som webos och andra säger att det bara är en android knockoff? Nån som vet sanningen?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Har också en philips TV med android den är ju iof lite äldre, sista uppdateringen var android 8.1 tror jag. inte sett någon reklam.

Nej det har du inte, du har en "philips branded" tv. Philips har inte haft egna paneler eller OS sedan 2016. Ok du kanske köpte deras sista modell.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Om så är fallet så ta och skaffa en router där du kan byta ut hosts filen till en som blockar allt.

Jag kan bjuda på min som är handcraftad och tagit många år att göra. (inte helt av mig såklart)
Det enda du måste göra i windows för att windows inste ska få spatt är att stänga av dna-cache:

"Go to HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\Dnscache,
Locate the Start registry key and change its value from 2 (Automatic) to 4 (Disabled) "

sen pastea hosts filen till /windows/system32/drivers/etc

Inga ads i windows eller några apps sen.

https://easyupload.io/v69tja
länken håller i 30 dagar så inte folk tror att det är en permanent lösning.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem

Får man Sonos-streamern gratis om man ska betala genom att titta på reklam?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Nej det har du inte, du har en "philips branded" tv. Philips har inte haft egna paneler eller OS sedan 2016. Ok du kanske köpte deras sista modell.

Ja, jag vet inte vad du vill kalla det. Står philips på den, har ambilight. har android OS. Inte sett någon reklam på den än. Ska jag kalla den "philips märkt TV med panel från okänd tillverkare" varje gång likt folk säger "X förr känt som twitter"? eller vad var poängen med ditt svar?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Om du inte får det att fungera, byt namn på filen till "hosts" för windows eller "host" för vissa asus routrar. Det är alltid bättre om du har den på routern och inte på varje device, men "each to their own"
Det som aldrig kommer funka med denna host fil är comments på dailymail.co.uk. Men det är inte en stor förlust.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Ja, jag vet inte vad du vill kalla det. Står philips på den, har ambilight. har android OS. Inte sett någon reklam på den än. Ska jag kalla den "philips märkt TV med panel från okänd tillverkare" varje gång likt folk säger "X förr känt som twitter"? eller vad var poängen med ditt svar?

Förlåt om du vart kränkt, så var inte min avsikt.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Ej kränkt bara förvirrad.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Sonos.... "Skomakare bliv vid din läst".

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Skrivet av danedi:

lol

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Perfekt! Mer reklam åt folket

Permalänk
Medlem

Usch.
Rätt som det är sätter de en liten kamera i smart-tvn som kan se om någon tittar eller ej, för att då pausa reklamen tills man är tillbaka. Och varför inte ha ansiktsigenkänning så man kan se vem som tittar och anpassa annonserna därefter... Möjligheterna är oändliga.

Finns det fortfarande icke-smart tv att köpa?

Permalänk
Medlem

Vem vill köpa en produkt för att få mer reklam, när folk gör allt det kan för att få så lite reklam som möjligen.

Visa signatur

▰ MSI RTX ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ Samsung 980 1TB & 3 x Kingston KC3000 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

Ibland längtar jag tillbaka till förr, när reklam endast var något som man såg som annonser i dagstidningen eller affischer på stan. Skulle inte säga nej om EU satte ner foten, låt oss slippa bli tvångsmatade med reklam överallt.

Permalänk
Medlem

Jag är glad över att jag inte har/haft TV på över 10 år.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Och här önskar jag tvärtom, jag vill ha en tv som har så lite "operativsystem" som möjligt. Släpp firmware updates för att förbättra bild, responstid, hdmi-cec funktionalitet och vad som helst. Men appar å reklam å ena å andra i mjukvaran är inget jag vill att TVn ska sköta utan det sköter jag separat.
Så kan vi få TV apparater "utan" SMART-TV/OS?

Till gästrummet och sovrummet ville jag absolut ha en så dum TV som möjligt så jag kunde köra en separat Chromecast och bara ersätta den när den börjar bli slö eller något bättre dyker upp. De införskaffades vid två olika tillfällen, men det är väldigt få modeller som finns att hitta nu och de är fast vid 1080p. För användningsområdet är det förstås OK, men det hade varit trevligt att byta ut smart TVn i vardagsrummet i framtiden också. Där är kraven betydligt högre :/

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

ska bli kul att slippa prova