Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

VR - vilka spel?

Hej. Sonen tjatar på mig om VR till jul så jag sonderar terrängen lite. Det jag framförallt funderar på är vilka spel som finns? Half-Life Alyx och Beatsabre känner jag till men sen känns det som att det inte kommit så mycket, eller?

Rubrik smått förtydligad. // MOD
Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkBob:

Hej. Sonen tjatar på mig om VR till jul så jag sonderar terrängen lite. Det jag framförallt funderar på är vilka spel som finns? Half-Life Alyx och Beatsabre känner jag till men sen känns det som att det inte kommit så mycket, eller?

Lol. det finns i princip hur mycket som helst.
Vad man vill spela för spel är snarare frågan.
Beat Saber och Half life alyx är helt olika typer av spel och det finns allt därimellan.
Vad för headset ska ni köpa?
Köper ni en Quest har ni ju dessutom hela Quest biblioteket att tillgå.
Gorilla Tag är populärt bland barn

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Okej, shows what I know. Quest har alltså ett spelbibliotek som man får tillgång till när man köper ett? Gäller det för äldre Quest-modeller också?

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkBob:

Okej, shows what I know. Quest har alltså ett spelbibliotek som man får tillgång till när man köper ett? Gäller det för äldre Quest-modeller också?

Inte riktigt, men de har många spel du kan köpa och köra direkt på headsetet. Annars behöver du köra spelen på datorn och få bilden till headsetet.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla med sonen hur han vill spela på headsetet, vilka spel han tänker sig osv.

Jag har ett Quest (1), och kan tyvärr konstatera att det inte använts jättemycket. Ett tag spelade sonen och hans kompisar en del, men de gick sedan snabbt tillbaka till konsol och dator. Quest headsetet har överraskat mycket positivt på mig måste jag säga. Det är sjukt smidigt att både kunna spela spel direkt i headsetet, men även koppla det till datorn trådlöst. Det var lite bökigt att få bra responstid med datorn i början, men de nya modellerna som säljs idag gör det mycket enklare. Man måste dock ha en dator med mycket bra grafik om det ska vara trevligt. Quest 3 har en upplösning som är högre än 4k och du vill gärna upp i de 120Hz som den klarar då det spelar stor roll att allt hänger med när man rör huvudet. Hög uppdateringsfrekvens hjälper till att motverka åksjuka.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!