Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

55” TV till mormor - tips?

Mormor behöver nog en ny TV.
Bakgrund, har en äldre smart-TV där vissa appar inte stöds. Nu när TV-nätet släcks ner behöver man internet för att fortsätta se Boxer(?), idag har det inget internet utöver internetdelning från mobiler - vilket är obegränsat och funkat till deras dator.

Då har vi idag skaffat Telia mobilt bredband hemma (5G) med tillhörande router - i det ingick 18 kanaler via Telia - dvs. det är tveksamt om de har behov av deras minsta Boxer-abonnemang. MEN för att nyttja Telias kanaler antar jag kräver en app vilket deras äldre inte fixar.

Som pensionär har de inga extravaganta behov. De har den på väggstöd, så en liknande size (50” idag), hon trodde 55” var en bra size.

Hon pratar om inspelning som önskvärt, finns det ens i TV-apparater idag? Även önskemål om hörlursintag, det kanske finns, men många idag har väl bluetooth.

Det finns ingen budget som sådan, utan en prisvärd TV som uppfyller kraven är väl målbilden.

Vad skulle ni tipsa mormor om för TV?

Tack på förhand! 🙏

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Rekordmedlem

Om det inte handlar om att man vill ha bättre/större bild så räcker det väl med nån typ av extern mediaspelare för att återfå funktionaliteten, Chromecast med Googletv, Nvidia Shield, Apple tcv elerl liknande ger troligen bättre funktion än någon tv och är billigare än den enklaste budgettvn man kan hitta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det inte handlar om att man vill ha bättre/större bild så räcker det väl med nån typ av extern mediaspelare för att återfå funktionaliteten, Chromecast med Googletv, Nvidia Shield, Apple tcv elerl liknande ger troligen bättre funktion än någon tv och är billigare än den enklaste budgettvn man kan hitta.

Bra tanke - tack, tänkte inte ens på det då jag aldrig haft någon. Tillåter sådana enheter en att ladda ner andra appar som Telia ex. då? Vilken är mest bang for the buck? Det ska vara något halvintuitivt - inget Linux avancerat då jag måste hjälpa dom över telefon

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicken:

Bra tanke - tack, tänkte inte ens på det då jag aldrig haft någon. Tillåter sådana enheter en att ladda ner andra appar som Telia ex. då? Vilken är mest bang for the buck? Det ska vara något halvintuitivt - inget Linux avancerat då jag måste hjälpa dom över telefon

Telia har faktiskt en egen apparat avsedd för detta. Den kör Android och klarar andra appar.

Permalänk
Rekordmedlem

De funkar ungefär som en mobil vad gäller appar och film och streamingtjänsterna gör appar för dem.
Du bör dock kolla att just den kombination som du funderat på funkar för det kan ju behövas nån viss version eller att enheten är certifierad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicken:

På Chromecast Google TV* går det att installera appar, har själv installerat bl.a SVT Play, Britbox apparna. Har dock bara 4 GB i minne.* = Jag har 4K versionen.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.