Bästa tipsen från Black Week
Permalänk

Köpråd - Datorskärm 27'' 240hz +

Tjena!

Jag köpte hem en ny dator nu under Black Week från inet, och är nu ute efter en ny datorskärm också.

Min tänkta budget ligger runt 2-3k, och mina enda krav är att det skall vara 27'' med som minst 240hz.
Det jag som mest kommer att spela är CS2 och andra FPS spel. Men kommer även spela lite nyare AAA-spel också.

Jag har två olika skärmar som jag har sneglat lite på, men vet inte vilken av dom.

Den ena är på 240hz med freesync,
https://www.inet.se/produkt/2225115/msi-27-mag-27c6x-va-1500r...

medans den andra är på 280hz, men utan någon adaptiv synkronisering.
https://www.inet.se/produkt/2226323/philips-27-evnia-27m2c520...

Är det bättre med adaptiv synkronisering trots lägre hz, eller är det alltid bättre med högre hz?
Vilken av dessa två skulle vara bäst köp? Eller kanske finns ett tredje alternativ som är ännu bättre?

Jag tackar på förhand.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av multiomega:

Tjena!

Jag köpte hem en ny dator nu under Black Week från inet, och är nu ute efter en ny datorskärm också.

Min tänkta budget ligger runt 2-3k, och mina enda krav är att det skall vara 27'' med som minst 240hz.
Det jag som mest kommer att spela är CS2 och andra FPS spel. Men kommer även spela lite nyare AAA-spel också.

Jag har två olika skärmar som jag har sneglat lite på, men vet inte vilken av dom.

Den ena är på 240hz med freesync,
https://www.inet.se/produkt/2225115/msi-27-mag-27c6x-va-1500r...

medans den andra är på 280hz, men utan någon adaptiv synkronisering.
https://www.inet.se/produkt/2226323/philips-27-evnia-27m2c520...

Är det bättre med adaptiv synkronisering trots lägre hz, eller är det alltid bättre med högre hz?
Vilken av dessa två skulle vara bäst köp? Eller kanske finns ett tredje alternativ som är ännu bättre?

Jag tackar på förhand.

Adaptiv synk används när du behöver hjälp med grafiktunga spel, när du inte kan köra i höga frekvenser pga exempelvis äldre grafikkort. Eller när man kör de nyaste AAA-titlarna på Ultra-nivå och inte riktigt når önskad FPS. När spelet FPS hamnar under skärmens panelfrekvens, Hz, kommer adaptiv synk länka skärmens panelfrekvens med spelets FPS och det flyter bättre. Utan adaptiv synk måste man ta dilemmat mellan tearing eller ryck med v-sync off eller on.

Eftersom det är full HD-skärmar (1920x1080) med hög frekvens du tittar på med spel som CS i åtanke är det sällan problem att köra spelen i flera hundra FPS med modern hårdvara. Då spelar adaptiv synk sällan roll för de spelen eftersom du redan kör FPS högre än skärmens Hz.

Philips-skärmen har förmodligen adaptiv synk då absoluta majoriteten nya spelskärmarna har det. Den är däremot inte certifierad någonstans och Philips beskrivning är otydlig. Den finns inte på AMD:s lista och få finns det inga garantier om hur väl adaptiv synk fungerar.

Detta är en ledtråd i sig själv: Philips modell har inte bemödats få AMD:s Freesync-godkännande och Philips är otydlig. Alltså är det en enklare modell, byggd för att hålla så lågt pris som möjligt. MSI-skärmen är också en lågprismodell men MSI har i alla fall bemödat sig att få AMD:s godkännande till sin skärm.

Det finns förmodligen närmare hundra alternativa skärmar. Prisjakt listar just nu 98 modeller med full HD och 240 Hz eller högre. Nackdelen med att shoppa på priser som så många gör är att de jämför random skärm AAA mot random skärm BBB. Det blir med 98 modeller ≈9600 olika jämförelsekombinationer av skärmar som man kanske inte vet något om och därmed aldrig kan jämföras. Omöjligt att svara på vilken som är "bäst köp" under de förutsättningar.

Nyckeln till framgånsrika skärmköp är därför att först välja nivå på produkter och utgå från de produkter man kan bekräfta som väl fungerande genom tester och omdömen. Allt annat är chansningar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Adaptiv synk används när du behöver hjälp med grafiktunga spel, när du inte kan köra i höga frekvenser pga exempelvis äldre grafikkort. Eller när man kör de nyaste AAA-titlarna på Ultra-nivå och inte riktigt når önskad FPS. När spelet FPS hamnar under skärmens panelfrekvens, Hz, kommer adaptiv synk länka skärmens panelfrekvens med spelets FPS och det flyter bättre. Utan adaptiv synk måste man ta dilemmat mellan tearing eller ryck med v-sync off eller on.

Eftersom det är full HD-skärmar (1920x1080) med hög frekvens du tittar på med spel som CS i åtanke är det sällan problem att köra spelen i flera hundra FPS med modern hårdvara. Då spelar adaptiv synk sällan roll för de spelen eftersom du redan kör FPS högre än skärmens Hz.

Philips-skärmen har förmodligen adaptiv synk då absoluta majoriteten nya spelskärmarna har det. Den är däremot inte certifierad någonstans och Philips beskrivning är otydlig. Den finns inte på AMD:s lista och få finns det inga garantier om hur väl adaptiv synk fungerar.

Detta är en ledtråd i sig själv: Philips modell har inte bemödats få AMD:s Freesync-godkännande och Philips är otydlig. Alltså är det en enklare modell, byggd för att hålla så lågt pris som möjligt. MSI-skärmen är också en lågprismodell men MSI har i alla fall bemödat sig att få AMD:s godkännande till sin skärm.

Det finns förmodligen närmare hundra alternativa skärmar. Prisjakt listar just nu 98 modeller med full HD och 240 Hz eller högre. Nackdelen med att shoppa på priser som så många gör är att de jämför random skärm AAA mot random skärm BBB. Det blir med 98 modeller ≈9600 olika jämförelsekombinationer av skärmar som man kanske inte vet något om och därmed aldrig kan jämföras. Omöjligt att svara på vilken som är "bäst köp" under de förutsättningar.

Nyckeln till framgånsrika skärmköp är därför att först välja nivå på produkter och utgå från de produkter man kan bekräfta som väl fungerande genom tester och omdömen. Allt annat är chansningar.

Först och främst, tack så mycket för ditt svar! Väldigt informativt, det uppskattas.

Okej då förstår jag. Eftersom datorn jag har köpt inte ska ha några problem att uppnå över 300fps i just CS2, så behöver jag alltså inte ha någon adaptiv synk, åtminstone inte för just CS2 och spel likt det.

Då är det alltså en chansning att köpa Philips-skärmen, låter ju faktiskt inte jättelovande om det är så att dom inte ens bemödat sig att få AMD:s godkännande. Har inte så mycket kunskap inom detta, men då blir man ju lite orolig för hur mycket som stämmer om skärmen av allt det andra också.

Kanske får leta vidare efter en bättre skärm då. Men nu vet att jag adaptiv synk inte är ett måste för mig i just detta fallet, eftersom min FPS kommer att hamna högre än skärmens Hz.

Som jag har förstått så kommer det inte spela någon vidare om en skärm har 1ms responstid, kontra 0.5ms responstid? Åtminstone inte om man kommer upp i priset och kvalitén, då det i praktiken faktiskt inte är någon skillnad mellan lågpris-skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av multiomega:

Först och främst, tack så mycket för ditt svar! Väldigt informativt, det uppskattas.

Okej då förstår jag. Eftersom datorn jag har köpt inte ska ha några problem att uppnå över 300fps i just CS2, så behöver jag alltså inte ha någon adaptiv synk, åtminstone inte för just CS2 och spel likt det.

Då är det alltså en chansning att köpa Philips-skärmen, låter ju faktiskt inte jättelovande om det är så att dom inte ens bemödat sig att få AMD:s godkännande. Har inte så mycket kunskap inom detta, men då blir man ju lite orolig för hur mycket som stämmer om skärmen av allt det andra också.

Kanske får leta vidare efter en bättre skärm då. Men nu vet att jag adaptiv synk inte är ett måste för mig i just detta fallet, eftersom min FPS kommer att hamna högre än skärmens Hz.

Som jag har förstått så kommer det inte spela någon vidare om en skärm har 1ms responstid, kontra 0.5ms responstid? Åtminstone inte om man kommer upp i priset och kvalitén, då det i praktiken faktiskt inte är någon skillnad mellan lågpris-skärmar?

280hz skärmen har VRR enligt deras hemsida.

0.5 eller 1ms marknadsförd responstid har ingenting med verkligheten att göra så det spelar ingen till vad tillverkaren anger. I verkligheten sitter de runt ett snitt på kanske 3-5 ms med peaks på 8-20 ms beroende på paneltyp.

Responstid är heller inte samma som inputlag.

Permalänk
Medlem

Såg nu att båda skärmarna är VA så de lär vara mer suddiga än motsvarig TN eller ips, och risk att de har mer eftersläp eller såkallat smearing. Om du siktar på hög fps med bra rörelseskärpa så hade jag, om jag vore du, på funderat på en ips.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av wly:

Såg nu att båda skärmarna är VA så de lär vara mer suddiga än motsvarig TN eller ips, och risk att de har mer eftersläp eller såkallat smearing. Om du siktar på hög fps med bra rörelseskärpa så hade jag, om jag vore du, på funderat på en ips.

Ja exakt! Det var det jag hade läst angående responstid, så tack för att du bekräftade det!
Okej, hur vet man vad för inputlag en skärm har? För allt som försäljarna skriver ut är just responstiden, åtminstone vad jag kan hitta.

Är VRR något man eftertraktar i skärmen? Om jag förstod det rätt, så matchar skärmen Uppdateringsfrekvensen men ens FPS?

Ja okej. Vet inte vart, men har för mig att jag läste att VA var bra för competetive-spelande. Men jag kan ha rört ihop det också, eller mest troligt så har jag gjort det haha.

Då tar jag och siktar på att hitta en ips-skärm istället för VA.

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av multiomega:

Ja exakt! Det var det jag hade läst angående responstid, så tack för att du bekräftade det!
Okej, hur vet man vad för inputlag en skärm har? För allt som försäljarna skriver ut är just responstiden, åtminstone vad jag kan hitta.

Är VRR något man eftertraktar i skärmen? Om jag förstod det rätt, så matchar skärmen Uppdateringsfrekvensen men ens FPS?

Ja okej. Vet inte vart, men har för mig att jag läste att VA var bra för competetive-spelande. Men jag kan ha rört ihop det också, eller mest troligt så har jag gjort det haha.

Då tar jag och siktar på att hitta en ips-skärm istället för VA.

Tack så mycket!

Inputlag är så låg på alla skärmar att de inte riktigt behöver skriva nåt om det.

VRR är eftertraktat om man spelar mer än bara apex i 300fps.
Men det är eftertraktat även där för ens fps är aldrig låst på 300. Man får alltid 0.1% och 1% dippar på 50 fps eller mer beroende på situation och scen.

VRR gör ofta att man inte märker av stutter nästan alls, om det inte är grova sådana, och tar även bort all tearing även om man inte ser det så blir rörelserna mjukare speciellt om man aimar i sidled. Mindre mikohack.