Meta erkänner överdriven moderering

Permalänk
Melding Plague

Meta erkänner överdriven moderering

Självkritisk Meta-chef menar att modereringsmisstagen är många och allvarliga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kappvändare gonna kappvända 🤷‍♂️

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Samtidigt kan de inte ta bort spam. Är med och sköter Facebook kontot för störst svenskt företag och 99% av alla meddelanden som kommer in är spam där de låtsas vara från Meta/Facebook och spelar ingen roll hur många man rapporterar. Om de inte bryr sig om stora företag och när deras egna varumärke används så undrar man om de bryr sig om
Något.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Är det någon som pudlar inför Trump svärs in? Eller har jag missat något. Finns en bra anledning varför jag numera aldrig är på sociala medier. Bara skräp och mera skräp.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk

Modereringsmisstagen? Va väl fan inte misstag dom gjorde, dom ville ju moderera sånt som va konservativt.
Och när det gäller covid-19 så är det samma där, inte fan brydde dom sig om något folk sa som va riktig fakta istället för "trust the science".

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 5.0Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk

För många år sedan, jag minns ej hur många. Kanske år 2010 så hade våra svenska dags/kvällstidningar kommentarsfält på många artiklar. Folk skrev där vad de tyckte, det gillade inte tidningarna. Tidningarna beslutade då att man endast kunde skriva kommentarer med ens facebookkonto och de ville att det skulle synas vem som tyckte något.
Och min bild är att det efter detta är mycket mer begränsat vad folk skriver.

Jag upplever att folk undviker ta åsikt om saker som ingen moderator på något sätt hindrar dem ta åsikt kring, men folk undviker skriva ändå. Ta en sådan sak som vandalism som har skett i orten och skrivs om i en liten lokal facebookgrupp, det är ytterst få som ens vågar skriva något negativt om vandalismen som gjordes för de kan de bli nästa offer. (det finns folk som gillar att bråka)

Så min åsikt kring modereringen av facebook är att folk i allmänhet inte vågar skriva så mycket där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

Modereringsmisstagen? Va väl fan inte misstag dom gjorde, dom ville ju moderera sånt som va konservativt.
Och när det gäller covid-19 så är det samma där, inte fan brydde dom sig om något folk sa som va riktig fakta istället för "trust the science".

Det är väldigt lätt om man släpper ordet fritt gällande, som i ditt fall COVID, att det blir fel och någon kanske kommer med påståendet att anti-parasitmedel eller blekningsmedel är botemedlet mot alla sorters sjukdomar. Vissa är väldigt lättlurade. Det bästa vore om man helt lät bli att släppa fram politik, medicinska rekommendationer och liknande i social medier och i stället hänvisar till åtminstone mer neutrala medieformat. Om det finns några kvar.

Sociala medier är till för att dela kattbilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För många år sedan, jag minns ej hur många. Kanske år 2010 så hade våra svenska dags/kvällstidningar kommentarsfält på många artiklar. Folk skrev där vad de tyckte, det gillade inte tidningarna. Tidningarna beslutade då att man endast kunde skriva kommentarer med ens facebookkonto och de ville att det skulle synas vem som tyckte något.

Jag upplever att folk undviker ta åsikt om saker som ingen moderator på något sätt hindrar dem ta åsikt kring, men folk undviker skriva ändå. Ta en sådan sak som vandalism som har skett i orten och skrivs om i en liten lokal facebookgrupp, det är ytterst få som ens vågar skriva något negativt vandalismen som gjordes för de kan de bli nästa offer. (det finns folk som gillar att bråka)

Så min åsikt kring modereringen av facebook är att folk i allmänhet inte vågar skriva så mycket där.

Typ Stingnet, nice 90 tal.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det är väldigt lätt om man släpper ordet fritt gällande, som i ditt fall COVID, att det blir fel och någon kanske kommer med påståendet att anti-parasitmedel eller blekningsmedel är botemedlet mot alla sorters sjukdomar. Vissa är väldigt lättlurade. Det bästa vore om man helt lät bli att släppa fram politik, medicinska rekommendationer och liknande i social medier och i stället hänvisar till åtminstone mer neutrala medieformat. Om det finns några kvar.

Sociala medier är till för att dela kattbilder.

När traditionella medier är polariserade och politiskt vridna åt olika håll går det inte att lite på dom heller.
Släpp ordet fritt och skaffa dig en egen uppfattning, det finns naturligtvis plats för kattbilder också.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Det var lika oväntat som blötsnö i December. Lätt att hålla fanan högt när det inte blåser. Fasen så ynkliga dem är.

Permalänk
Medlem

Problemet som uppstått med social media är ju att folk hamnar i sfärer utan meningsskiljaktigheter, främst tack vare hur algoritmerna fungerar. Då matas man av mer och mer verklighetsfrånkopplade ideer utan att någon egentligen säger emot, och jag tror att det är en stor orsak till varför samhället är så polariserat nu.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Jag upplever att folk undviker ta åsikt om saker som ingen moderator på något sätt hindrar dem ta åsikt kring, men folk undviker skriva ändå. Ta en sådan sak som vandalism som har skett i orten och skrivs om i en liten lokal facebookgrupp, det är ytterst få som ens vågar skriva något negativt om vandalismen som gjordes för de kan de bli nästa offer. (det finns folk som gillar att bråka)

Är antagligen att medvetande om BBS-Lagen existerade som fick tidningarna att ta ner eller lägga mer resurser för moderering.
Tar alltid ett antal år efter att en lag blivit till innan den får full verkan...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Att låta allt flöda fritt leder till ett kaotiskt helvete, men att strypa ned det för hårt är inte heller bra.

Jag har dock inget Bacefook-konto och har ingen som helst aning hur det ligger till hos Borkface, så jag kan inte uttala mig om det. Men för hårt nedstrypt, uppenbarligen.

Skrivet av ScrewFearMe:

Vilken "riktig" fakta skulle det vara? Så kallad "alternativ" fakta, ogrundat känslomässigt hittepå, direkta motsatsen till fakta?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Zuckerberg är skitnödig att Trump nu när han är vald till president ska sänka Meta totalt för att Meta varit lite väl "enögda".

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det ger lite vatten på kvarnen för korkade antivaxxers och liknande idioter (utan giltig anledning) - men det stämmer att Metas system är riktigt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Problemet som uppstått med social media är ju att folk hamnar i sfärer utan meningsskiljaktigheter, främst tack vare hur algoritmerna fungerar. Då matas man av mer och mer verklighetsfrånkopplade ideer utan att någon egentligen säger emot, och jag tror att det är en stor orsak till varför samhället är så polariserat nu.

Instämmer helt, ju mer du interagerar med något, ju mer sådant kommer du se.
Hade tex facebook slutat med sådant och föreslagit "random" så hade det varit bättre.
Söker man efter något i dagsläget och gillar sådana inlägg så kommer ju facebook bara spamma en med ännu mer sådant, och mindre av motsatsen.

Edit: Facebooks agenda är väl att i slutändan kunna leverera dig förslag som är så pass lika dina åsikter/synvinklar att de passar igenom ett nålsöga. Och det tragiska är att många inte förstår det, utan tror de intar info från båda sidor.
Samma med många av de som är anti "traditionell media", då blir de mer och mer extrema åt andra hållet istället.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Det gäller ju även de som inte har fullt så kontroversiella ideér.
När det väl kommer något unikt som en åsikt åt något annat håll är det en fiende som ska bekämpas istället för en möjlig interaktion där nya perspektiv lyfts fram.

Detta vore ju inte ett så stort problem om folk framförallt kunde ägna sig åt sina nöjen (filterbubbla om datorer på swec månne?). Men sociala medier har blivit en sådan stor del av våra liv att den politiska kampen flyttat in. I kölvattnet av den alla oponionsbildare, desinformatörer och partier som guerilla-slåss om det så kallade narrativet. 🤮

Permalänk
Medlem

Har rapporterat uppenbara hatinlägg, falska scam-profiler med länkar till porrsajter, uppenbara scam-annonser i market place och annan skit.

Alltid samma svar inom några minuter, de hittar inget som bryter mot reglerna.

De kanske skulle fokusera på rätt sorts moderering. Ju längre tid scam-inlägg ligger kvar desto större sannolikhet att någon faller offer för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Har rapporterat uppenbara hatinlägg, falska scam-profiler med länkar till porrsajter, uppenbara scam-annonser i market place och annan skit.

De kanske skulle fokusera på rätt sorts moderering. Ju längre tid scam-inlägg ligger kvar desto större sannolikhet att någon faller offer för det.

Precis! Ett tag rapporterade jag alla hatinlägg och scamannonser jag såg. Alltså inga tveksamma saker, utan uppenbara saker. Inte en enda scam-annons eller ett enda hatinlägg togs bort, inget bröt mot deras regler.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Tycker deras moderering varit urusel oavsett men olika för olika år. Antingen är de extremt slapphänta eller så tar de bort minsta lilla som hade kunnat vara hatiskt.
Några gånger hade jag skrivit "typiskt män" och fick en veckas bann för hatiskt inlägg.

Nu är ju inte tidningars kommentarsfält de mest kloka jämförelserna då det i regel oftast bara flödade av hat och känslodiskussioner.
Det finns en anledning att "toppkommentator på Aftonbladet" var lite av ett skällsord under mitten av 00-talet.

Skrivet av cp_:

Håller med. Har anmält öppet rasistiska bilder som önskade död av minoritetsgrupper och HBTQ-personer och Facebook kommer med ett "ser bra ut här, finns inget att ta bort".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Det var hypotesen vid internets början. Allt skylldes på bubblor. ”Om ’dom andra’ bara kommer ut ur sina bubblor så kommer de snart bli lika dygdiga och upplysta som jag!” Vi har provat att klämma in hela mänskligheten i ett rum nu med Twitter/X och vi såg hur hur det gick.

Bubblor är en feature, inte en bugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Prova X, jag får alla sidor där. Jobbigt, men bra.

Permalänk
Medlem

Ja man kunde önska moderatorer var lite mer självkritiska och inte så dömande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

Så "the science" är i ditt tycke inte riktiga fakta? Vart hittar man den då om vetenskapen, där man testar påståenden om och om igen för att bevisa eller motbevisa deras sanning, inte kan leverera?

Permalänk
Medlem

Jag har sett det användas flera gånger nu så jag undrar, vad är ett hatinlägg ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Prova X, jag får alla sidor där. Jobbigt, men bra.

Då är nog Bluesky ett bättre alternativ.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boysetsfire:

Jag har sett det användas flera gånger nu så jag undrar, vad är ett hatinlägg ?

Till exempel någon som publicerar en ritad bild på HBTQ-personer som blir hängda eller någon som skriver att de ska skjuta ihjäl alla republikaner.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Angående "Trust the Science" Det är ett stort problem med att de människor som främst är intresserade av av att ta vissa typer av roller med människofokus eller fokus på social interaktion inom myndigheter, organisationer, media och social media är av en personlighetstyp som präglas av konformism, känslobaserade värderingar, människointresse och social fostran. Det gör att det är ett tungt vänsterperspektiv på hur saker ska modereras. Personlighetstyper där det är mer fokus på att förstå de tekniska mekanismerna, skapa själv, ta eget ansvar, individualism, fokus på mer teknisk eller matematisk korrekthet framför politisk korrekthet. Ja de är upptagna med att arbeta inom industrin, naturvetenskapliga ämnen, investment osv.

Det gör att människor utan en egen sakkunskap ibland omedvetet, och ibland medvetet, lägger ett tolkningsfilter på vad vetenskapen visar. Detta problem finns även inom akademin självt. Inte minst på grund av ideologisk övertygelse om att social fostran är en del av vägen till drömsamhället med gruppöverskridande jämlikt utfall.

Så därför har vi ett etablisemang som i grova drag följer vetenskapligt konsensus, men drar slutsatser för långt, eller tystar vissa politiskt obekväma ämnen. Man får ett filter där "inget vetenskapligt stöd" betyder "motbevisat" om det är något man inte tycker om. Men omskrivningar och ordval används för att ge sken av stöd ifall det är saker man finner goda. Det blir motsägelsefullt då invändningar mot politiska beslut som saknar vetenskapligt stöd, eller rent av går emot vetenskapen, utsätts för omvänd bevisbörda, och med avfärdande omskrivningar översätts till obevisat och därmed motbevisat.

När dessa människor sköter modereringen och dessutom har en övertygelse som innebär att man vill fostra folk så får man det vi nu ser på Meta, Reddit, osv. Det är i många fall kontraproduktivt då människor ser ett etablisemang som pushar en agenda och man får en misstro mot den faktiska vetenskapen också. T.ex. klimatvetenskapen som är solid i sina belägg för en människoskapad global uppvärmning. Den förvanskas till skräckscenarion där allt kommer gå under i närtid. När folk ser att allt 10 år senare inte är så annorlunda, så börjar man såklart tro att vetenskapen är bluff om man inte själv är insatt nog till att se skillnad på vad de vetenskapliga rapporterna visar och hur de målas upp. Det ger luft till foliehattar som direkt ljuger om vetenskapen, deras narrativ stämmer ju bättre med vad den oinsatte ser i verkligheten runt omkring sig.

Att man allt tystas ner genom överdriven moderering gör att många ämnen inte kan diskuteras. Inte bara anses fullt sakliga inlägg vara "hat och hot" om de råkar röra obekväma ämnen, regelrätt hat anses OK om det yttras mot någon som man anser vara i en social maktsituation.

Just på Facebook så var det ju en vänstergrupp som agerade entrister och vars medlemmar fick stor del av den svenska modereringen. I deras diskussionsgrupp jagärhär diskuterades det ganska öppet.

Kom att tänka på gruppen VoF, där frågan om kön och bilkörning diskuterades. Det var ett konsensus att män körde sämre, det var vad vetenskapen visade då man pekade på antalet olyckor. Och folk tilläts spekulera helt fritt och komma med högst känslobaserade och dömande uttalanden om varför och det manliga psyket. När jag påtalade att man bör göra skillnad på att köra tekniskt sämre och köra mindre ansvarsfullt, ett argument, så plockades meddelandet bort och man hotades av avstägning eftersom bara logiska argument eller av studier belagd fakta godkändes. Även om man själv framfört ett faktiskt argument och ingen annan framfört något av substans. Jag länkade då till ett flertal studier om spatial förmåga, uppmärksamhet och könsskillnader i bilkörning, och blev direkt avstängd. Eftersom det var hatiskt.

Plattformseffekten har gjort social media till väldigt attraktivt mål för aktivister som vill fostra samhället, på samma sätt som media och utbildning drabbats innan. Människor högerut har inte samma engagemang för social fostran och ägnar sig inte åt samma entrism. Det skapar en spiral med ökad polarisering och ökad skillnad mellan vad folk fostras att tro och tycka och vad man faktiskt ser runt om kring sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Är det någon som pudlar inför Trump svärs in? Eller har jag missat något. Finns en bra anledning varför jag numera aldrig är på sociala medier. Bara skräp och mera skräp.

Pudlar inte inför Trump. Utan Meta inser att en majoritet av amerikanarna tydligt visat var de står. Jag hoppas verkligen tiden är över för när man blir kallad alla möjliga -ismer och ska cancelas bara för att man har en opponerande åsikt.

Permalänk
Medlem

De hade aldrig insett det om Trump inte hade vunnit.
Vinner demokraterna nästa val de kommer de plötsligt inse vilket misstag detta var.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV