Hej! La nyligen en order från inet med ett datorbygge och fick ett mejl nu idag där dom sa att dom ramminnen jag valt inte finns med på moderkortets QVL-lista. Dom rekommenderade därför att jag bytte minnen till något som fanns med på listan. Dom gav det här förslaget:
Det jag undrar är, är något av dom där G.Skill-minnena likvärdiga med dom Corsair-minnen som jag hade valt till mitt bygge från början? Om inte, bör jag istället försöka leta efter ett annat moderkort som stödjer dom minnen som jag valde från början?
Ja, de G.skill du hittar själv är likvärdiga de länkade Corsairs. Medans de första länkade har lite högre latens som du säkerligen ser. Oftast ganska liten skillnad. Har du tittat så att de minnen är med i QVL?
Ja, de G.skill du hittar själv är likvärdiga de länkade Corsairs. Medans de första länkade har lite högre latens som du säkerligen ser. Oftast ganska liten skillnad. Har du tittat så att de minnen är med i QVL?
Tack för svar! Ja jag har kollat så att dom är med i QVL-listan och det ska stämma. Kan vara värt att notera att det moderkort jag valde var ett Gigabyte B650 UD AX (https://www.inet.se/produkt/1904376/gigabyte-b650-ud-ax). Fick en rekommendation här på sidan så har ingen aning om huruvida det är bra men antar det.
Men med andra ord så kan jag utan ångest välja dom där G.Skill-minnena istället då dom låg på typ samma pris? Funderade annars på om det är mer värt att byta moderkort för att kunna behålla corsair-minnena men det kanske inte skulle göra någon skillnad?
Okej, tack! Ja, det är en Ryzen 7600-processor jag valt så det ska väl funka då. Men det finns med andra ord ingen anledning att fundera på ett annat moderkort då?