Permalänk
Medlem

Är luftfuktare värt det?

I dessa tider älskar dammen att flyga omkring i våra hus och lägenheter. Såg till min fasa hur mycket dammen lägger sig nu från vissa vinklar.

Kommer en luftfuktare hjälpa eller är de bara något de förösker pracka på oss? Gäller 10-20 m2.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att en dammvippa och en robotdammsugare gör jobbet bättre...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Som ägare av två dyrare luftfuktare är mitt anekdotiska svar: Nej, det kommer inte hjälpa särskilt mot dammet.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är värt det för dammet (man kan som sagt städa) men tycker definitivt det är värt det för komforten. Brukar ha kring 20% i sovrummet på vintern och får upp det till ca. 40% med en luftfuktare. Det leder till mindre klåda och irritation och det förhindrar näsblod (brukar annars lätt blöda). Man slipper också få stötar av allt man tar i p.g.a. statisk elektricitet.

Tänk dock på att man behöver en rejält överdimensionerad fuktare. Kvadratmeterna som tillverkaren anger gäller i ett hus utan ventilation, man får nästan dubbla det om man bor i en lägenhet med normal ventilation. Är sugen på att köpa en stor golvmodell nästa gång som kan fukta i hela lägenheten istället för bara sovrummet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Som övriga skriver: Det hjälper inte mot damm. Det höjer luftfuktigheten i rummet, vilket kan vara bra (jag har torra ögon till exempel) men dammet är en annan fråga.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Vet inte om det är värt det för dammet (man kan som sagt städa) men tycker definitivt det är värt det för komforten. Brukar ha kring 20% i sovrummet på vintern och får upp det till ca. 40% med en luftfuktare. Det leder till mindre klåda och irritation och det förhindrar näsblod (brukar annars lätt blöda). Man slipper också få stötar av allt man tar i p.g.a. statisk elektricitet.

Tänk dock på att man behöver en rejält överdimensionerad fuktare. Kvadratmeterna som tillverkaren anger gäller i ett hus utan ventilation, man får nästan dubbla det om man bor i en lägenhet med normal ventilation. Är sugen på att köpa en stor golvmodell nästa gång som kan fukta i hela lägenheten istället för bara sovrummet.

Vad snackar vi för luftfuktare? Varje vinter får jag en tanke om att köpa en, men det blir aldrig av eftersom alla konsumentmodeller verkar kassa på något vis. Läcker, låter, tar slut på vatten direkt eller sprider kalkdamm... Vad finns det för modeller som funkar?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Vad snackar vi för luftfuktare? Varje vinter får jag en tanke om att köpa en, men det blir aldrig av eftersom alla konsumentmodeller verkar kassa på något vis. Läcker, låter, tar slut på vatten direkt eller sprider kalkdamm... Vad finns det för modeller som funkar?

Inte en direkt rekommendation om en specifik produkt, men kan rekommendera denna video som beskriver de olika typerna: https://www.youtube.com/watch?v=oHeehYYgl28

Har själv en Smartmi Rainforest. Skulle inte köpa den igen (helt hopplös att hålla ren och fungerande), men skulle dock rekommendera en luftfuktare i sovrummet om du har problem med att du vaknar med halsont, torra ögon, torra slemhinnor i näsan... osv.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Till de som säger att det bara är att städa.

Städa hjälper inte alls mot damm som flyger runt i lägenhet/hus. En dammsugare suger bara upp dammet som redan ligger. Och bakdelen gör att annat damm som inte plockats upp blåser iväg till andra ställen eller stannar kvar i luften ett tag.

En dammvippa sprider även den runt dammet i luften. Och Mikrofiber är jättedåligt på att plocka upp damm från ex textilier som musmattor.

Fukt tynger ner damm och gör det enklare att hålla rent.

Jag kan dammsuga och torka av allting så det ser helt spotless ut. Men redan dagen efter ser man damm på allt om man lyser med ledlampa i vinkel.

Vintern i sverige är dammets himmelrike.

Permalänk
Medlem

Å andra sidan, damm som redan ligger på ytor är oproblematiskt förutom att det gör att det ser ostädat ut. Men hellre att det är på golvet och på saker än i luften.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Luftrenare är nog ett bättre vapen mot damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Ett tips är näsolja. Jag brukar blöda näsblod nästan varje dag under vinterhalvåret men sedan jag började med näsolja varje kväll innan sängdags så blöder jag näsblod kanske en gång i månaden istället bara. Visst, resten av kroppen kommer fortfarande vara lika torr men man slipper problem med näsan i alla fall. Man blir dessutom mindre täppt i näsan eftersom slemhinnorna inte torkar ut på samma sätt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag funderar på att bygga en egen. Ett kar i botten, t ex en förvaringslåda i plast som man kan skaffa billigt i många butiker. Sen en ställning av plaströr (PVC-rör som är för eldragning eller smala VA-rör i plast) mitt i karet, kanske metern högt eller så. På ställningens topp ett V-format tråg med små hål tätt längs hela bottenkanten. I karet en liten dränkbar pump med ett rör från karet upp till tråget. Pumpen på timer, så den bara går en kortare stund med längre uppehåll. På ställningen en vanlig frottéhandduk av större modell. På separat ställning intill, 4-6 billiga datorfläktar matade med lagom spänning (kanske 7.5 eller 9 V för måttligt varvtal) från en separat nätadapter, alla riktade mot handduken. Vatten i karet.

När pumpen går lyfts vatten upp till tråget, och sen rinner det ganska långsamt ut ner på handduken som blir genomblött. Fläktarna ser till att mycket luft passerar mot och förbi handduken så mycket vatten avdunstar och sprider sig i rummet.
Handduken kan bytas ut med ett par dagars mellanrum för att tvättas så det inte börjar lukta illa. Vattnet byts ut samtidigt, så det inte blir stående och växer.

Inget för den som har barn eller husdjur, men för mig som inte har nåt av det skulle det funka fint. Så länge vintern är mild behöver jag det inte. Har fortfarande över 50 % luftfuktighet inne nu.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Luftrenare är nog ett bättre vapen mot damm.

Japp, eller torktumlare.

Mycket av dammet som just flyger runt kommer från kläder och sängkläder. En hel del av det som man får rensa ur torktumlaren är damm som skulle fällts av vid användning. Nackdelen är ju dock att den andra delen är från snabbare slitage av grejerna man tumlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Japp, eller torktumlare.

Mycket av dammet som just flyger runt kommer från kläder och sängkläder. En hel del av det som man får rensa ur torktumlaren är damm som skulle fällts av vid användning. Nackdelen är ju dock att den andra delen är från snabbare slitage av grejerna man tumlar.

Hos mig är det mesta av dammet hudflagor. Jag är en sån torrhudad jäkel. När jag tar av mig en undertröja kommer det ett mindre snöfall. När jag byter sängkläder yr det av vita flagor. Damm från textilier är en mycket mindre andel hos mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hos mig är det mesta av dammet hudflagor. Jag är en sån torrhudad jäkel. När jag tar av mig en undertröja kommer det ett mindre snöfall. När jag byter sängkläder yr det av vita flagor. Damm från textilier är en mycket mindre andel hos mig.

Pratar om dammet som flyger runt. Det krävs en speciell typ av damm för att det inte bara ska ramla ner och lägga sig. Du kan mycket väl ha drivor av hudflagor i hörnen. Men skulle du samla in det som flyger runt tror jag att de kommer finna att det mest är lätta textilfibrer av olika slag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Pratar om dammet som flyger runt. Det krävs en speciell typ av damm för att det inte bara ska ramla ner och lägga sig. Du kan mycket väl ha drivor av hudflagor i hörnen. Men skulle du samla in det som flyger runt tror jag att de kommer finna att det mest är lätta textilfibrer av olika slag.

Säkert, men förmodligen betydligt mindre hos mig än hos de flesta. Lever ensam, sitter mycket still.

Jag köpte en luftrenare för några år sen. En rejäl pjäs. Den var på dygnet runt i början. När jag öppnade den efter typ ett halvår gick det knappt att se att den var använd. I stort sett inget damm alls på filtret. Men den sög och blåste utmärkt, så inget fel på den. Likadant nästa gång jag kollade. Efter det stängde jag av den helt, i samband med elprischocken, och har aldrig startat den igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

I dessa tider älskar dammen att flyga omkring i våra hus och lägenheter. Såg till min fasa hur mycket dammen lägger sig nu från vissa vinklar.

Kommer en luftfuktare hjälpa eller är de bara något de förösker pracka på oss? Gäller 10-20 m2.

Tror inte en luftfuktare hjälper mot damm men personligen har det hjälpt väldigt mycket mot torr hud på vintern, jag minns att jag flera gånger har märkt att vattnet i luftfuktaren är slut genom att jag har torrare hud än vanligt. Kan rekommendera om du har samma problem