NZXT svarar på kritiken om hyrdatorer

Permalänk
Medlem

Leasing har aldrig varit en bra affär för konsument

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Funderar du på elbil så kan det faktisk vara bättre med leasing.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Funderar du på elbil så kan det faktisk vara bättre med leasing.

Bring me the numbers

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Skrivet av blunden:

Tycker att det är lite konstigt att de inte bara ger användaren hårdvaran efter att de hyrt den en viss tid som med råge täcker dess värde, åtminstone om poängen primärt var att hitta något att göra med en massa gammal hårdvara de inte lyckas bli av med. Är det verkligen värt att få tillbaka hårdvaran efter ytterligare något år, när den redan från början i många fall var 4 år gammal?

hela erbjudandet känns lite som datorerna som man kunde "förmånshyra" på jobbet typ i början på 2000 talet.

visst de hade rätt ok specar inget superbra men helt ok datorer som ändå var användbara dock överprisade för vad de var utrustade med.

har för mig månadsavgiften var typ 500-1000:-/mån beroende på modell och efter 3 år kunde man köpa ut den för typ halva nypriset som var specat i bladet när man beställde efter hyrperiodens slut.

typ världens sämsta affär även det bara månadspriset täckte hårdvarukostnaden trots de väldigt saltade priserna för hårdvaran och sen fick du betala halva datorn igen så i slutänden kostade datorn närmre 200-300% hårdvarans faktiska värde för en 3 år gammal dator...

vet flera som inte hade koll på hårdvarupriserna som gick på det och tyckte att 500:-/mån i 3 år + ~20000:- var ett bra pris för dator som kostade "40000:-" enligt beställningskatalogen (egentligt hårdvaruvärde i lösa delar kanske närmre 20-25000:- max om man gjorde lite research) då de "bara" betalade ~38000:-...

visst jag köper att "hyra/avbetala" alltid i längden blir dyrare än att köpa direkt men typ dubbla priset för samma hårdvara är att ta i får ju klarnas avbetalningsränta att framstå som rena drömräntan...

Skrivet av hölmiz:

Bring me the numbers

tror det han menar är att du alldrig åker på reparationssmällen när det är dax att byta ut batteriet för det är uttjänt då det kan uppgå till typ minst halva nypriset på samma bil även om du får betala lite mer varje månad än om du hade köpt den och du blir aldrig stående med en halvdöd bil som behöver i princip betalas igen för då säger du bara upp leasing avtalet istället och tar ut ett nytt avtal med en ny bil.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror det han menar är att du alldrig åker på reparationssmällen när det är dax att byta ut batteriet för det är uttjänt då det kan uppgå till typ minst halva nypriset på samma bil även om du får betala lite mer varje månad än om du hade köpt den och du blir aldrig stående med en halvdöd bil som behöver i princip betalas igen för då säger du bara upp leasing avtalet istället och tar ut ett nytt avtal med en ny bil.

Fast du åker väl inte på kostnad för nytt batteri om du köper en bil och säljer efter 36 månader heller? Du har ju garantier som tar det på en så ny bil, om de inte täcks så skulle jag välja en annan biltillverkare. (Självklart inte om man skadat batteriet själv då)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast du åker väl inte på kostnad för nytt batteri om du köper en bil och säljer efter 36 månader heller? Du har ju garantier som tar det på en så ny bil, om de inte täcks så skulle jag välja en annan biltillverkare. (Självklart inte om man skadat batteriet själv då)

Tänkte lite mer långsiktigt.
Byta bil med 36mån mellanrum är ju bara vansinne. Kanske var 10e år eller så för är ju typ då eller äldre de stora felen börjar dyka upp iom att all garanti defenetivt gått ut då.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tänkte lite mer långsiktigt.
Byta bil med 36mån mellanrum är ju bara vansinne. Kanske var 10e år eller så för är ju typ då eller äldre de stora felen börjar dyka upp iom att all garanti defenetivt gått ut då.

Kan man leasa bilar på 10 år? Trodde man körde 2 eller tre år det är i alla fall det som verkar vara det folk gör?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är detta inte en elbilstråd så jag tror att det är bäst att vi inte spårar ut allt för mycket här, men det här är ju fel på så många olika sätt.

Leasingavtal brukar löpa på max typ 3 år. Och att säga upp leasingavtal i förtid brukar sällan vara särskilt förmånligt. Oavsett: Du tar ut en ny bil när leasingavtalet går ut, inte när bilen börjar kännas gammal och trasig.

Att elbilar är en tidsbomb där man behöver byta ut hela batteripacket efter en tid stämmer inte heller. Elbilsbatterier är byggda att hålla hela bilens livslängd. Det är ytterst ovanligt att behöva byta ut hela batteripacket. Självklart kan du inte förvänta dig att en 10 år bil har samma kapacitet som en ny, statistik på Tesla-bilar visar att den genomsnittliga bilen har tappat 15% av kapaciteten. (Inget fan av Tesla, men de har statistik på detta, och det finns ingen anledning att tro att Tesla är bättre eller sämre eller andra elbilar.)

Däremot är det sant att du aldrig behöver tänka på reparationskostnader när du leasar, oavsett om det är förbränningsmotor eller el.

Oavsett är NZXT:s hela upplägg inget du kan jämföra med billeasing. Visst, med NZXT:s upplägg så äger du inte datorn, precis som du inte äger datorn med billeasingen, skillnaden är att med billeasing betalar du en bråkdel av bilens värde över 3 år, med NZXT:s hyravtal betalar du mer än vad datorn är värd som ny, till den grad att det är billigare att köpa datorn på SMS-lån istället.

Permalänk
Skrivet av Ragnarok:

Om man inte tycker att något är bra i ett avtal, är det väl iaf bäst att inte gå med på det.
Tex viaplay för 699kr/mån för att se på NHL tycker jag inte är värt, så då köper jag inte deras streaming tjänst och ser inte på NHL.

Ingen som tvingar Amerikanerna att hyra en nzxt dator med skitkassa avtal?

Problemet är inte bara kopplat till just det här fallet utan att samhället i stort går mot prenumerationstjänster där man som konsument inte äger någonting, i slutändan kan det om man är dystopiskt lagd som en själv innebära att det blir omöjligt att kontantköpa något även om man vill för att företagen unisont slutar med den tjänsten, allt kommer vara till hyres eller under någon form av lukrativ prenumerationstjänst (se synsam som jobbar stenhårt för det) och företagen ökar sina vinstmarginaler helt sinnessjukt, konsumenten får ingenting att säga till om.

Prenumerationstjänster bör förpassas bak i tiden till de fåtal tjänster som erbjöd det. Det fungerar utmärkt för tidningar av olika slag, du äger alla tidningar du hittills fått hem även när du stoppar prenumerationen. Hur skulle du tycka det var om du fick skicka tillbaka alla dina Kalle Anka-tidningar? Eller BMW som fick idén om att man måste betala månatligen för sätesvärmare, att företag kommer med sådana förslag är inte av godo. De försöker pressa gränserna för vad konsumenten och lagstiftarna tål. BMW backade som tur var efter massiv kritik. Vi snackar om hårdvara som redan är installerad i alla bilar, men som är låsta bakom en mjukvaruspärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Ett dåligt avtal är inte samma sak som lurt.

Jo det är precis vad det är! Ett dåligt avtal kostar mer än vad det är värt. De som har pengar kommer aldrig ta ett sådant avtal. De som har lite pengar men stora habegär kommer att nappa.
Att få folk med lite pengar att teckna dyra avtal för att göra rika företag rikare, de låter lite som definitionen av att luras.
Som att köpa tomater på Ica kontra grönsaksaffärer i förorten, uppenbart lurendrejeri.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandoriana:

Problemet är inte bara kopplat till just det här fallet utan att samhället i stort går mot prenumerationstjänster där man som konsument inte äger någonting, i slutändan kan det om man är dystopiskt lagd som en själv innebära att det blir omöjligt att kontantköpa något även om man vill för att företagen unisont slutar med den tjänsten, allt kommer vara till hyres eller under någon form av lukrativ prenumerationstjänst (se synsam som jobbar stenhårt för det) och företagen ökar sina vinstmarginaler helt sinnessjukt, konsumenten får ingenting att säga till om.

Prenumerationstjänster bör förpassas bak i tiden till de fåtal tjänster som erbjöd det. Det fungerar utmärkt för tidningar av olika slag, du äger alla tidningar du hittills fått hem även när du stoppar prenumerationen. Hur skulle du tycka det var om du fick skicka tillbaka alla dina Kalle Anka-tidningar? Eller BMW som fick idén om att man måste betala månatligen för sätesvärmare, att företag kommer med sådana förslag är inte av godo. De försöker pressa gränserna för vad konsumenten och lagstiftarna tål. BMW backade som tur var efter massiv kritik. Vi snackar om hårdvara som redan är installerad i alla bilar, men som är låsta bakom en mjukvaruspärr.

Fast bmw har ju kvar de där köpa till / prenumeration? Jag får konstant FB reklam om de där 😂 lika kul varje gång för allt är features som jag har utan kostnad på bilen jag köpt redan , distans farthållare och adaptivt helljus verkar vara de vanligaste , (äger ingen bmw men hänger i en del bilgrupper dock inte bmw så inte säker på varför jag får dem riktade , men de gör mig helt klart mindre benägen fundera på en bmw )

Vad gäller nzxt håller jag med , horribelt avtal för konsumenten ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Fast bmw har ju kvar de där köpa till / prenumeration? Jag får konstant FB reklam om de där 😂 lika kul varje gång för allt är features som jag har utan kostnad på bilen jag köpt redan , distans farthållare och adaptivt helljus verkar vara de vanligaste , (äger ingen bmw men hänger i en del bilgrupper dock inte bmw så inte säker på varför jag får dem riktade , men de gör mig helt klart mindre benägen fundera på en bmw )

Vad gäller nzxt håller jag med , horribelt avtal för konsumenten ,

Ja bmw ligger i framkant på sådana tjänster. Du får även 30 dagar gratis fin fjädring som inaktiveras om du inte betalar en summa i månaden.
Men mer sådant kommer garanterat komma. Merca kör ju nåra hundringar i månaden för 60hk mer eller varför inte tesla där du kan "låsa upp" mer kapacitet.

Nzxt borde varit mer tydligt om hur de hanterar saker och såklart inte luras. Osäker om självkritik är att skylla på amd och nvidia.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Släcka eld med T-röd är ingen bra idé. Jävla tomtar. Visserligen lackar det mot jul men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Jo det är precis vad det är! Ett dåligt avtal kostar mer än vad det är värt. De som har pengar kommer aldrig ta ett sådant avtal. De som har lite pengar men stora habegär kommer att nappa.
Att få folk med lite pengar att teckna dyra avtal för att göra rika företag rikare, de låter lite som definitionen av att luras.
Som att köpa tomater på Ica kontra grönsaksaffärer i förorten, uppenbart lurendrejeri.

Oof tror du har så otroligt fel där...

Om man har gott om pengar eller inte är nog inte så relevant här, om något så är det nog som så att dom som har pengar hällre tar en dålig deal än att sätta sig in och lära sig något nytt.

Det är enkelheten dom betalar för, precis som att leasa en bil, rent ekonomiskt så är det idiotiskt och pengar rakt i sjön jämfört med att köpa en bil, men folk gör det ändå för att det är bekvämt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Confronting NZXT CEO Face-To-Face

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Om man har gott om pengar eller inte är nog inte så relevant här, om något så är det nog som så att dom som har pengar hällre tar en dålig deal än att sätta sig in och lära sig något nytt.

Det är enkelheten dom betalar för, precis som att leasa en bil, rent ekonomiskt så är det idiotiskt och pengar rakt i sjön jämfört med att köpa en bil, men folk gör det ändå för att det är bekvämt.

Blev lite äpplen och päron där, och även tomater i det tidigare inlägget. Leasingavtal, avbetalningsplaner och i detta fall USAs version av snabblån med groteska räntor är finansiella produkter inriktade på de som inte har kapital "up front". Därav så har ofta dessa delar av marknaden tydliga kopplingar till den naturliga fortsättningen, inkasso och återkrav.

Människor med pengar agerar på helt andra marknader där dessa risker är på en annan skala, med villkoren bättre viktade till dem själva, både på grund av kunskap men också tillgångar (tillgångar hos konsumenten innebär lägre risk för utlånaren som ger lägre ränta).

Det gemensamma är dock konsumtion, status och mördande reklam.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Jag är så glad att vi har vår starka konsumenträtt här i Sverige. Så många saker som NZXT gör i sina kontrakt är ju inte giltigt här.

Mja, det är väl tvärtom rent skit när det väl behövs:
https://m.youtube.com/watch?v=C5RvoPQZQeM&t=627s&pp=ygUObW9qY...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

[...]tror det han menar är att du alldrig åker på reparationssmällen när det är dax att byta ut batteriet för det är uttjänt då det kan uppgå till typ minst halva nypriset på samma bil även om du får betala lite mer varje månad än om du hade köpt den och du blir aldrig stående med en halvdöd bil som behöver i princip betalas igen för då säger du bara upp leasing avtalet istället och tar ut ett nytt avtal med en ny bil.

Samt mycket osäkert restvärde. Eftersom du tog orden ut min mun så lämnar jag off-topic spåret med I approve this message

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ja, jag har ju 2 elbilar. Och räknade en del innan jag köpte dem, men skulle vilja se kalkylen där leasing "lönar sig". Jag räknade ju från mitt personliga perspektiv, kanske blir annorlunda om du har andra utgångspunkter. Som jag ser det så är leasing smidigt om du är en sådan som alltid vill ha en ny bil, och inte är lika bekymrad om vad du betalar totalt.

I NZXT fallet så betalar du för att få alltid ha en ny och kraftig dator men fick en äldre mellanklass dator, med urusla villkor rakt igenom...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Nej, titta på lyxfällan eller vilka som fastnar i dåliga situationer med avbetalningar. Alla med ont om pengar löser saker adhoc, och tar en en kanske mer prisvärd TV, men på avbetalning och betalar i slutändan mer än en med gott om pengar som köper en TV med sämre pris mot prestanda, men som kan betala kontant

Snabba lösningar som inte håller i längden är för alla som lever över sina tillgångar, och det bygger på över tid. Många tar smällen när man går i pension och lönen inte kan täcka alla månadskostnader längre, många väljer att fortsätta jobba flera år för att undvika smällen - det gäller inte de med låg inkomst, utan snarare alla utan ekonomiskt sinne. De utan ekonomiskt sinne och låg inkomst drabbas såklart värst, som alltid

Någon med gott om pengar eller ekonomiskt lagd köper sällan det mest prisvärda, men sällan också det groteskt överprisade. En ekonomisk person med låg inkomst letar såklart bra priser oftare. Skillnaden är att man aldrig skapar en dålig situation som man tappar kontroll över även om man inte köper det billigaste exakt varje gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Jag läste pressmeddelandet, och om inte en enda till sak händer i frågan så kommer ändringarna ändå göra "hyra pc-dealen" MILTALS bättre än hur det beskrevs i gamers nexus video, och hur informationen presenteras på nzxt's hemsida.

Så för att sammanfatta lite snabbt: Om det här är det sista som nzxt gör och sen kör vidare med sina svindyra dåliga avtal så har Steve på gamers nexus ändå gjort det mycket bättre för konsumenterna. Bra GN och Hardware Jesus!

snabb fråga, som inte sett videon med Vdn, och vet inte när jag får tid till det.
men exakt vilka förändringar är det de har gjort så att det blivit så mycket bättre?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Nej, titta på lyxfällan eller vilka som fastnar i dåliga situationer med avbetalningar. Alla med ont om pengar löser saker adhoc, och tar en en kanske mer prisvärd TV, men på avbetalning och betalar i slutändan mer än en med gott om pengar som köper en TV med sämre pris mot prestanda, men som kan betala kontant

Snabba lösningar som inte håller i längden är för alla som lever över sina tillgångar, och det bygger på över tid. Många tar smällen när man går i pension och lönen inte kan täcka alla månadskostnader längre, många väljer att fortsätta jobba flera år för att undvika smällen - det gäller inte de med låg inkomst, utan snarare alla utan ekonomiskt sinne. De utan ekonomiskt sinne och låg inkomst drabbas såklart värst, som alltid

Någon med gott om pengar eller ekonomiskt lagd köper sällan det mest prisvärda, men sällan också det groteskt överprisade. En ekonomisk person med låg inkomst letar såklart bra priser oftare. Skillnaden är att man aldrig skapar en dålig situation som man tappar kontroll över även om man inte köper det billigaste exakt varje gång

Lyxfällan? Du gör alltså ett antagande från en enormt liten skala från ett tv program?

Är som att säga att alla här på sweclockers hatar Apple bara för att en person skriver ett inlägg om hur mycket dom hatar Apple.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Mja, det är väl tvärtom rent skit när det väl behövs:
https://m.youtube.com/watch?v=C5RvoPQZQeM&t=627s&pp=ygUObW9qY...

För mig blir det svårt att tycka synd om honom, det är inte han som privatperson som skadas, det är hans mod som är någon form av produkt skapad av ett större team

Sveriges system är ju till för att skydda någon enskild som råkar illa ut, om man blir oskyldigt anklagad, eller någon tar över något som är ditt

Det här fallet som han tar upp är extremt komplicerat. Uppenbarligen har Mojang tagit många konstiga beslut, men väldigt oklart på många plan om det är något faktiskt olagligt

Lego gör inte heller pansarvagnar eller moderna vapen (längre), det är deras beslut att de inte vill att folk leker krig

Han kan ju fortfarande göra en mod och publicera på sin egen sida antar jag, eller designa om så det är vattenpistoler istället

Det borde gå att komma vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Lyxfällan? Du gör alltså ett antagande från en enormt liten skala från ett tv program?

Är som att säga att alla här på sweclockers hatar Apple bara för att en person skriver ett inlägg om hur mycket dom hatar Apple.

Nej, jag ger två exempel, sen utvecklar jag hur jag tänker mer utförligt. Om du hellre vill fultolka eller trolla så varsågod

Titta gärna själv på hur lån och krediter används av privatpersoner idag och hur det växer

Som investerare i Savelend ser jag dels vad folk lånat till, och hur stor andel som går i konkurs innan man kan betala tillbaks. Utöver den lilla andelen som går i konkurs så hamnar många fler i en dålig sits. Majoriteten har en låg eller osäker inkomst och vill leva Svenssonlivet man ser på insta

Någon med mer pengar tillgodo köper i större utsträckning bekvämlighet, som hemleverans och installation, men finner sig sällan i situationen att man måste göra köp. Snarare att man gör köp när man kan, precis som med filbyten och investeringar, gör det när du kan och inte när du måste - någon med en svag ekonomi har inte den lyxen

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Om man får köpa loss den för ett samlat restvärde så kan det vara en fantastisk affär.

Permalänk
Medlem

hela erbjudandet känns lite som datorerna som man kunde "förmånshyra" på jobbet typ i början på 2000 talet.

visst de hade rätt ok specar inget superbra men helt ok datorer som ändå var användbara dock överprisade för vad de var utrustade med.

har för mig månadsavgiften var typ 500-1000:-/mån beroende på modell och efter 3 år kunde man köpa ut den för typ halva nypriset som var specat i bladet när man beställde efter hyrperiodens slut.

visst jag köper att "hyra/avbetala" alltid i längden blir dyrare än att köpa direkt men typ dubbla priset för samma hårdvara är att ta i får ju klarnas avbetalningsränta att framstå som rena drömräntan...

Finns väl vissa likheter, men de riktade inte in sig till lågavlönade på samma sätt som NZXTs tjänst gör. Man hade också som du säger möjlighet att köpa ut datorn för ett nedsatt pris, vilket inte erbjuds här. Har även för mig att det var något man gjorde med löneavdrag, vilket i så fall blir mycket mer rimligt. Var ju ett tag sedan och körde det aldrig själv så är inte 100% säker på hur avtalen såg ut. Det är dock som jag minns det.

Ja, som Gamers Nexus visade så var ju även lån med illegalt hög ränta betydligt mer förmånliga än NZXTs tjänst. Det säger ju en del om prissättningen.

Tycker fortfarande att de kunde ha skött det lite snyggare och fortfarande genererat värde av all den gamla hårdvara de sitter på. Man behöver liksom inte gå full scam.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För mig blir det svårt att tycka synd om honom, det är inte han som privatperson som skadas, det är hans mod som är någon form av produkt skapad av ett större team

Sveriges system är ju till för att skydda någon enskild som råkar illa ut, om man blir oskyldigt anklagad, eller någon tar över något som är ditt

Det här fallet som han tar upp är extremt komplicerat. Uppenbarligen har Mojang tagit många konstiga beslut, men väldigt oklart på många plan om det är något faktiskt olagligt

Lego gör inte heller pansarvagnar eller moderna vapen (längre), det är deras beslut att de inte vill att folk leker krig

Han kan ju fortfarande göra en mod och publicera på sin egen sida antar jag, eller designa om så det är vattenpistoler istället

Det borde gå att komma vidare

Såg du hela klippet? Han tar inte bara upp saker som rör honom specifikt, utan pekar på delar i användaravtalet som är rena lagbrott och därför påverkar ALLA användare.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

snabb fråga, som inte sett videon med Vdn, och vet inte när jag får tid till det.
men exakt vilka förändringar är det de har gjort så att det blivit så mycket bättre?

Det tråkiga svaret är att du får läsa pressmeddelandet
Men det är ganska mycket, säkerligen 20 punkter där de tagit åt sig av kritiken och gjort ändringar till det bättre.

De tydligaste ändringarna är saker som tex:
Förtydligande om att allt på hårddisken kommer wipas vid återlämning, dvs din data förstörs (och säljs inte).
Uppdaterat "subscriber agreement"-avtalet för att det ska vara tydligt.
NZXT äger pc:n och äger därmed all hårdvara, och kunden kan därmed inte ha garantiärenden.
Rättelser i alla tabeller och information på hemsida om förväntad/garanterad fps på de olika paketen.

Jag gick direkt in på nzxt:s hemsida efter att jag sett gamers nexus-videon och allt de beskrev i den videon var fortfarande aktuellt på hemsidan då. De kallade ett paket för "Player. Two", och det var olika spec på hårdvaran beroende på om man skulle köpa eller hyra den, och sånt är ju lite lurigt. Läser man "BMW 320i" förväntar man sig en tvåliters bensinmotor oavsett om man leasar, hyr eller köper.
Det är fortfarande kvar på hemsidan nu, 2024-12-06, klockan 15:40. Dvs de har samma modell med olika spec beroende på om du vill hyra eller köpa pc:n.

Så det är fortfarande en urdålig deal, och ingen bör ta den - men det är ju bra med företag som tar åt sig av tydlig, bra kritik och gör ändringar. Dock kvarstår en hel del i tydlighet och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Det tråkiga svaret är att du får läsa pressmeddelandet
Men det är ganska mycket, säkerligen 20 punkter där de tagit åt sig av kritiken och gjort ändringar till det bättre.

De tydligaste ändringarna är saker som tex:
Förtydligande om att allt på hårddisken kommer wipas vid återlämning, dvs din data förstörs (och säljs inte).
Uppdaterat "subscriber agreement"-avtalet för att det ska vara tydligt.
NZXT äger pc:n och äger därmed all hårdvara, och kunden kan därmed inte ha garantiärenden.
Rättelser i alla tabeller och information på hemsida om förväntad/garanterad fps på de olika paketen.

Jag gick direkt in på nzxt:s hemsida efter att jag sett gamers nexus-videon och allt de beskrev i den videon var fortfarande aktuellt på hemsidan då. De kallade ett paket för "Player. Two", och det var olika spec på hårdvaran beroende på om man skulle köpa eller hyra den, och sånt är ju lite lurigt. Läser man "BMW 320i" förväntar man sig en tvåliters bensinmotor oavsett om man leasar, hyr eller köper.
Det är fortfarande kvar på hemsidan nu, 2024-12-06, klockan 15:40. Dvs de har samma modell med olika spec beroende på om du vill hyra eller köpa pc:n.

Så det är fortfarande en urdålig deal, och ingen bör ta den - men det är ju bra med företag som tar åt sig av tydlig, bra kritik och gör ändringar. Dock kvarstår en hel del i tydlighet och så vidare.

ja, det låter som att de gjort en del av det de behöver
Tack för sammanfattningen

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Om man inte tycker att något är bra i ett avtal, är det väl iaf bäst att inte gå med på det.
Tex viaplay för 699kr/mån för att se på NHL tycker jag inte är värt, så då köper jag inte deras streaming tjänst och ser inte på NHL.

Ingen som tvingar Amerikanerna att hyra en nzxt dator med skitkassa avtal?

Fast de säljer ju in avtalet mot barn via influerare som praktiserar falsk marknadsföring? Det är en jävla trög historia att höra "men du måste inte" varje gång konsumter scammas av skitbolag. . . det är ju fan bättre villkor på illegala lån än den här skiten!