Permalänk
Medlem

Högljud Dator

Hej jag köpte en färdigbyggd dator för cirka 6månader sen nu när ja kört ett tag med den märker jag att den låter väldigt mycket den är vattenkyld finns det något man kan göra åt det

Permalänk
Medlem

Vad är det som låter? Chassifläktar?, gpu? Cpu& kylning?
Hur är temperaturer och hur är fläktkurvorna satta?

Permalänk
Medlem

du får gå in i bios å ställa in fläktkurvan för fläktarna.

typ 30% fläkthastighet när cputempen är under 60c typ.

går att göra i corsairs egna program för vattenkylaren samt för asus crate programvaran tror jag det heter för asus moderkortet.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

måste vara grafikkortet som låter eller ? ha chassit öppet och spela medans du lyssnar var det kommer ifrån, du kan ju stoppa fläktar med fingrarna för att kolla vilka som ljuder mest

Permalänk
Medlem

Som de andra frågat, vad exakt är det som låter? Jag har nämligen nästan samma dator som dig (också från Webhallen) fast med en AMD processor (7800X3D) istället för Intel och upplevde själv att den lät mycket till en början. Luskade fram att för min del vad det nätaggregatet som var boven, det lät lite som ett kylskåp så fort man använde datorn till mer än att bara sitta på skrivbordet i Windows.
Det var/är tydligen ett väldigt vanligt problem med just det nätaggregatet Webhallen använder i dessa datorer så jag bytte ut det mot mitt från min gamla dator och har inte haft problem sen dess.

Har i för sig bytt ut alla chassifläktar också då även de i gjorde oönskade oljud när de snurrade i vissa hastigheter.

Så, eftersom vi nu har samma dator förutom processorn, försök se om det kanske är nätaggregatet eller chassifläktarna som är problemet för din del också.

Beroende på *vad för sorts* oljud det rör sig om så kanske det tillochmed räcker med att bara justera fläktkurvan på alla chassifläktar, speciellt om de bara är högljudda och inte skapar nåt konstigt bi-ljud.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D@(-15)CO + Corsair iCUE H100i
GPU: MSI RTX 4080 Ventus 3X OC
RAM: Kingston Fury Beast 32GB@6000MHz DDR5
SSD: Kingston Fury Renegade 2TB NVMe
Moderkort: ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Permalänk
Medlem

Hej igen Jag tycker det låter i fronten av dator från cpukylaren tempen på cpu ligger på cirka 70 -75 grader, fläktarna är automatiska inställda med armoury crate programvara är ej så insatt i datorer är nybörjare

Permalänk
Medlem
Skrivet av RicKyTv:

Hej igen Jag tycker det låter i fronten av dator från cpukylaren tempen på cpu ligger på cirka 70 -75 grader, fläktarna är automatiska inställda med armoury crate programvara är ej så insatt i datorer är nybörjare

Vad är det för sorts ljud? Är det störande enbart för att det är högljutt eller är det något specifikt sorts ljud som du hör och stör dig på (högfrekvent, rasslande eller dylikt)?

Om det bara är högljutt så är det säkert fläktarna som sitter på vattenkylaren som låter. Är det tystare när du bara sitter på skrivbordet i Windows (alltså inte spelar något eller så), eller låter det relativt högt hela tiden?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D@(-15)CO + Corsair iCUE H100i
GPU: MSI RTX 4080 Ventus 3X OC
RAM: Kingston Fury Beast 32GB@6000MHz DDR5
SSD: Kingston Fury Renegade 2TB NVMe
Moderkort: ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Permalänk
Avstängd

jag är inget fan av AiO vattenkylning, bäst är ju stora noctua kylflänsa med 2 fläktar på 1400kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deadxet:

Vad är det för sorts ljud? Är det störande enbart för att det är högljutt eller är det något specifikt sorts ljud som du hör och stör dig på (högfrekvent, rasslande eller dylikt)?

Om det bara är högljutt så är det säkert fläktarna som sitter på vattenkylaren som låter. Är det tystare när du bara sitter på skrivbordet i Windows (alltså inte spelar något eller så), eller låter det relativt högt hela tiden?

Fläktarna låter väldigt högt men inte när jag är på windows så fort jag startar en app dock så går dom igång och låter har valt tysta läget på fläkten men hjälper ej, kylaren sitter uppåt med slangarna läst att det inte ska va bra men det borde inte va fallet här va? eller blir det och byta fläktarna om det går

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tycker inte vi ska förhasta oss och köpa ny kylare på en gång, vi ska främst lösa TS problem med vad han har eller spendera minimalt med pengar.

Ålder på kylaren?
Montera om den med ny kylpasta?
Vad gör du på datorn när den ligger på den tempen? Är det idle måste den monteras om
Vad är slangar uppåt? Monterat radiatorn i toppen av chassit är ingen fara, men är det monterat i fronten bör de vara i botten sas

Permalänk
Viking
Skrivet av RicKyTv:

Fläktarna låter väldigt högt men inte när jag är på windows så fort jag startar en app dock så går dom igång och låter har valt tysta läget på fläkten men hjälper ej, kylaren sitter uppåt med slangarna läst att det inte ska va bra men det borde inte va fallet här va? eller blir det och byta fläktarna om det går

Även den tysta fläktkurvan kan vara högljudd om fläktarna har en hög maxhastighet. Bättre att göra en egen i BIOS.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Börja med att temporärt stoppa fläktar för att ta reda på exakt vilken/vilka som låter.
Och tänk på att det även kan vara turbulens som hörs snarare än fläkten om den är monterad mot nått som hindrar luftflödet typ kylare och låda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tycker inte vi ska förhasta oss och köpa ny kylare på en gång, vi ska främst lösa TS problem med vad han har eller spendera minimalt med pengar.

Ålder på kylaren?
Montera om den med ny kylpasta?
Vad gör du på datorn när den ligger på den tempen? Är det idle måste den monteras om
Vad är slangar uppåt? Monterat radiatorn i toppen av chassit är ingen fara, men är det monterat i fronten bör de vara i botten sas

Hej köpte dator för cirka 6 månader sen helt ny så det borde va åldern på kylaren? när tempen ligger på 70-75 så spelar jag lägger in en bild på insidan av datorn, håller jag stop på dom 3 fläktarna som sitter på cpu kylaren blir dator knäpptyst då låter inget

Permalänk
Medlem

Tippar på att fläktarna går i högvarv då den inte kan hämta luft från utsidan. Prova sätta radiatorn i taket och de två fläktarna fram så de blåser in istället för ut.

Permalänk
Viking
Skrivet av RispojkeN:

Tippar på att fläktarna går i högvarv då den inte kan hämta luft från utsidan. Prova sätta radiatorn i taket och de två fläktarna fram så de blåser in istället för ut.

Fläktarna som sitter på radiatorn får ju redan luft från utsidan? Eller vad menar du? De sitter som inblås i fram.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RispojkeN:

Ser ut som radiatorn ej får plats o sättas där uppe den är för lång aldrig skruvat på en dator men som ja tittar med ögat så ser det ut som det

Permalänk
Viking
Skrivet av RicKyTv:

Hej köpte dator för cirka 6 månader sen helt ny så det borde va åldern på kylaren? när tempen ligger på 70-75 så spelar jag lägger in en bild på insidan av datorn, håller jag stop på dom 3 fläktarna som sitter på cpu kylaren blir dator knäpptyst då låter inget<Uppladdad bildlänk>

Som sagt. Gå in i BIOS och fixa fläktkurvan på CPU-FAN. Du kan också ta en bild så vi kan se hur den ser ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RicKyTv:

Hej jag köpte en färdigbyggd dator för cirka 6månader sen nu när ja kört ett tag med den märker jag att den låter väldigt mycket den är vattenkyld finns det något man kan göra åt det <Uppladdad bildlänk>

Byggde precis en dator med vattenkylaren ICUE H100i Elite och jag upplever den högljudd. Tror det är pumpen och det finns rätt gott om liknande posts på nätet. Det verkar helt enkelt som att det är så det är med den modellen. Så försök reklamera om du kan antar jag.

Permalänk

Om kylaren är monterad i fronten ska nog slangarna gå in där nere istället. Annars samlas luft i pumpen, allt funkar sämre och det blir högljutt. Beskrivs bra av Corsair i länken nedanför.

Vänd på kylaren om det går, annars flytta den til toppen.

https://www.corsair.com/se/sv/explorer/diy-builder/cpu-cooler...

Permalänk
Viking
Skrivet av grufman77:

Om kylaren är monterad i fronten ska nog slangarna gå in där nere istället. Annars samlas luft i pumpen, allt funkar sämre och det blir högljutt. Beskrivs bra av Corsair i länken nedanför.

Vänd på kylaren om det går, annars flytta den til toppen.

https://www.corsair.com/se/sv/explorer/diy-builder/cpu-cooler...

<Uppladdad bildlänk>

Det gör knappt någon skillnad, och det ser heller inte ut som att slangarna får plats där nere. Sen är det uppenbart att en 360mm radiator inte får plats i toppen av det där chassit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det gör knappt någon skillnad, och det ser heller inte ut som att slangarna får plats där nere. Sen är det uppenbart att en 360mm radiator inte får plats i toppen av det där chassit.

Beror på om det är gurglet som låter pga luft?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Viking
Skrivet av Swedishchef_90:

Beror på om det är gurglet som låter pga luft?

"håller jag stop på dom 3 fläktarna som sitter på cpu kylaren blir dator knäpptyst då låter inget"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

"håller jag stop på dom 3 fläktarna som sitter på cpu kylaren blir dator knäpptyst då låter inget"

Hade missat det! Sorry

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Faktum är att det är enkelt att testa om slangplacering är en del av problemet eller ej, dvs, om luftficka är del av problemet.

Då jag inte har någon aning om vilken av slangarna som är inlopp/utlopp så får man prova i två steg.
Lägg datorn på sidan med moderkortet nedåt och vänta ett tag och se om det gör någon skillnad, om det inte gör någon skillnad så lägg den åt andra hållet med moderkortet uppåt.

Om fläktarna blir tystare och CPU:n verkar svalare så är det ett problem annars är det som de andra är inne på, felaktigt inställd fläktkurva eller potentiellt dåliga fläktar.

Edit: Ser jag rätt om det ser ut som ett lager damm på täckplåten för PSU:n?
Kontrollera så att radiatorn inte är fylld med damm då det bidrar till dåligt luftflöde och högljudda fläktar.

Permalänk
Medlem

Så här ser biosen ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av RicKyTv:

[/<Uppladdad bildlänk> Så här ser biosen ut

Väldigt hög idle rpm på CPU-fläkten. Ska kika vad min ligger på men tror det är runt 20%.
Eller är det AIO pumpen som är kopplad där? Då vet jag inte.

Permalänk
Viking
Skrivet av RicKyTv:

<Uppladdad bildlänk> Så här ser biosen ut

Det är därför den låter högt då. Över 70 grader så snurrar de ju i 100%.
Skulle rekommendera att nästan köra så lågt som möjligt fram till ~60 grader (400-600 rpm) och därefter höja till kanske 60-70% (borde vara 1000-1200 rpm).

Edit: Eftersom det står 2500 rpm på CPU fan så kan det vara så att de kopplat AIO-pumpen till fel uttag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RicKyTv:

<Uppladdad bildlänk> Så här ser biosen ut

Klicka på Qfan control. Välj PWM ifall inte redan valt, sedan "manual" för fläkt hastighet och dra ner på kurvan genom att flytta punkterna. Jag rekommenderar att dra ner det till det lägsta möjliga under 50-60 grader, och sedan gradvis höja till kanske 50-60% för 95 grader, eller till vad du tycker låter okej för under belastning.

Permalänk
Medlem

När ja ändrar cpu fan kurvan reagerar inte fläktarna alls dom är på samma varvtal 2500idle ska det vara så? är satt på pwm mode, hur ser jag om dom kopplat fel vart ska ja kolla?

Permalänk
Viking
Skrivet av RicKyTv:

När ja ändrar cpu fan kurvan reagerar inte fläktarna alls dom är på samma varvtal 2500idle ska det vara så? är satt på pwm mode<Uppladdad bildlänk>

Jag tror AIO-pumpen är kopplad till CPU-fläktarnas kontakt, och att det är därför du inte märker skillnad. Om så är fallet kan du ställa om kurvan till Turbo.
Kan du kolla var kablarna från fläktarna är kopplade någonstans? Eftersom det är Corsair det handlar om så kan fläktarna eventuellt vara kopplade via USB i någon slags fläkthubb. I så fall kan du behöva styra fläktarna via iCUE.

Visa signatur