Val av grafikkort för streaming

Permalänk
Medlem

Val av grafikkort för streaming

Halloj !

Svågerns son sitter o streamar sitt spelande på twitch via OBS.
Men får grymma laggspikar i de flesta spel han spelar. Intel 9900 och ett Nvidia 1660ti, 16Gb DDR4.

Han funderar nu på att byta grafikkortet till ett 4060Ti, frågan är då om det är värt den extra slanten på 16Gb jämfört med 8Gb varianterna ?

Tackar för alla synpunkter och förslag.
AMD är inget alternativ...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3200 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34BG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Vram spelar inte större roll för just streaming, däremot på vissa spel hjälper det absolut. Beror på vilka spel och inställningar, i värsta fall får man oftast sänka texturerna.
Ni bör även titta på att uppgradera till 32gb ram, alltså en extra 16gb. 16gb räcker knappt till några nya spel + windows numera, och ännu mindre ifall man streamar samt har annat öppet.

Permalänk
Moderator
Moderator

8GB kan nog bli lite snålt, särskilt om han spelar lite mer än "casual" sett till att han även streamar.
Ang. laggspikes, han kör NVENC encoding i OBS och inte x264 hoppas jag?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

8GB kan nog bli lite snålt, särskilt om han spelar lite mer än "casual" sett till att han även streamar.
Ang. laggspikes, han kör NVENC encoding i OBS och inte x264 hoppas jag?

Skall fråga honom om encodingen, för det har jag inte koll på.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3200 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34BG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Vram spelar inte större roll för just streaming, däremot på vissa spel hjälper det absolut. Beror på vilka spel och inställningar, i värsta fall får man oftast sänka texturerna.
Ni bör även titta på att uppgradera till 32gb ram, alltså en extra 16gb. 16gb räcker knappt till några nya spel + windows numera, och ännu mindre ifall man streamar samt har annat öppet.

Har du exempel på spel som kräver över 16Gb? Jag gillar att testa en hel del spel/demos och kör med Windows 11/Chrome/OBS och spelet i 1440p windowed mode. Har tror jag hittills bara sett ett spel precis komma över 16Gb med denna kombon. Flesta ligger runt 6-10Gb.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Intel ARC B580

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Har du exempel på spel som kräver över 16Gb? Jag gillar att testa en hel del spel/demos och kör med Windows 11/Chrome/OBS och spelet i 1440p windowed mode. Har tror jag hittills bara sett ett spel precis komma över 16Gb med denna kombon. Flesta ligger runt 6-10Gb.

Ofta inte själva spelet såklart, men räcket att det tar 10gb för att komma över 16gb med allt annat.

Jedi: survivor, Cities: skylines/csl2, Hogwarts Legacy, Stalker 2, MSFS2020/2024, nyare COD (Warzone iaf), Tlou, Beamng, Cyberpunk m.m

Finns många andra och det är beroende på inställningar också. Dlss, raytracing och andra inställningar gör stor skillnad. T.o.m Minecraft med bara Optifine.
Ibland räcker det att man är endast lite över gränsen för tilldelad ram, påverkar kanske inte fps i stort men kan få stora fps drops under vissa omständigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Ofta inte själva spelet såklart, men räcket att det tar 10gb för att komma över 16gb med allt annat.

Jedi: survivor, Cities: skylines/csl2, Hogwarts Legacy, Stalker 2, MSFS2020/2024, nyare COD (Warzone iaf), Tlou, Beamng, Cyberpunk m.m

Finns många andra och det är beroende på inställningar också. Dlss, raytracing och andra inställningar gör stor skillnad. T.o.m Minecraft med bara Optifine.
Ibland räcker det att man är endast lite över gränsen för tilldelad ram, påverkar kanske inte fps i stort men kan få stora fps drops under vissa omständigheter.

Spännande. Nu var det länge sedan jag lira Warzone och TLOU men kan inte minnas att det använde 16+ Gb av minnet. Dom andra har jag inte testat. Och då jag skrev 6-10Gb så var det självklart för hela systemet. Så när det visar 10Gb för mig så är iaf hälften bara Windows. Roligt om fler spel kan utnyttja ram och inte bara pusha vram.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Intel ARC B580

Permalänk

Mitt moddade skyrim brukar ligga runt 40Gb ramanvändning + 5-10Gb nånting för windows och lite småprocesser i bakgrunden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows