vcd avsnitt på dvd-r ?

Permalänk
Medlem

vcd avsnitt på dvd-r ?

Hejsan hej "jo jag har sökt men hittade inget bra svar"

Funderar på att köpa en dvd brännare till datorn

Men undrar då

1. Kan jag bränna flera vcd / svcd på en dvd ? (som en simpsons dvd typ)

2. hur mycket får jag plats med ?
alltså 4300Mb vcd svcd ??

3. bränner jag som svcd standard Eller ändras det till dvd standard när jag bränner ( så att man kan se svcd filmen som jag brännt på en spelare som bara klarar vanliga dvd filmer och dvd-r)

Och kan jag då isåfall ändra min svcd filmer till å bli som en vanlig dvd som alla spelare klarar ?

Mvh Gargamel

Ps: vill ha enkla svar Går det eller Ej ??
Är det enkelt eller svårt ??
Tar det ett dygn att koda om eller behövs det ej
etc etc

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill bara påminna om det sista stycket av §7 i våra regler. Så länge du/ni håller er till de rent tekniska bitarna är det inget problem dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Jag vill bara påminna om det sista stycket av §7 i våra regler. Så länge du/ni håller er till de rent tekniska bitarna är det inget problem dock.

jag håller ju mig till reglerna

jag anv ju bara simpsons som ett exempel ( Helge )

1. Kan jag bränna flera vcd / svcd på en dvd ? (som en simpsons dvd typ)

)

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

www.DVDRHelp.com svar på allt om DVD/VCD/SVCD authoring och skapning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hulkenstrong
www.DVDRHelp.com svar på allt om DVD/VCD/SVCD authoring och skapning.

Nej det är därför jag frågar här

nya Nero tex funkar det att bränna direkt mpg - dvd ?
som med mpg-vcd ?

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

Kolla guiderna och forumet på www.doom9.org
Finns det lösningar på problem gällande film så finns dom oftast på antingen doom9 eller på dvdrhelp.

Hmm, jag var lite snäll och letade reda på en post som förmodligen löser ditt ena problem (vcd). http://forum.doom9.org/showthread.php?threadid=56374

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

För SVCD iaf:

Det enda man behöver göra är att coda om ljudet 44.1 khz till 48khz
Sen köra en patch fil som lurar dvd authoring programmet att videostorleken är CVD 352x576? istället för 480x576.
sen ändra videofilen tillbaka till rätt storlek.

Iaf men istället för att krångla med dessa finns det program som gör detta år dig tex programmet svcd2dvd Freeware http://www.svcd2dvdmpg.com
eller
DVD-lab Authoring 1.1 Shareware
ftp://ftp.net.uni-c.dk/pub/simtelnet/win95/mmededit/dvdlab11....

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk

§7 Hahahahahaha, snygg, men kom ihåg. Alla 500 på forumet just nu!, gillar nog Simpson i tvivelaktig form ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snausman
För SVCD iaf:

Det enda man behöver göra är att coda om ljudet 44.1 khz till 48khz
Sen köra en patch fil som lurar dvd authoring programmet att videostorleken är CVD 352x576? istället för 480x576.
sen ändra videofilen tillbaka till rätt storlek.

Iaf men istället för att krångla med dessa finns det program som gör detta år dig tex programmet svcd2dvd Freeware http://www.svcd2dvdmpg.com
eller
DVD-lab Authoring 1.1 Shareware
ftp://ftp.net.uni-c.dk/pub/simtelnet/win95/mmededit/dvdlab11....

Hmm jag tycker ändå det verkar krångligt ja

Jag har kollat på ett antal olika forums ang dvd-r och (s)vcd
Dom flesta verkar ha problem

Och dom som inte har så mycket problem anv sig av 10 olika progz

Verkar inte riktigt vara värt allt bassel

Eller ?? är det nån här som har brännt själv ? och kan säga att det inte är så jobbigt och att resultatet blir bra ?

Det enda jag vill är ju att istället för att anv tex 4 skivor när jag bränner en svcd film anv mig av en dvd-r

Men om det tar hundra gånger längre än att anv 4 cd-r så är det ju inte värt det

Jag trodde att en dvd-r funkade som en cd-r fast mera platz för Glarr )

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

Inget krångel alls, för enkelhetens skull så använd nero 6 så kan du göra menyer och allt. Om sen filmerna är i olika upplösning eller i mpg1-2 spelar ingen roll.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan
Inget krångel alls, för enkelhetens skull så använd nero 6 så kan du göra menyer och allt. Om sen filmerna är i olika upplösning eller i mpg1-2 spelar ingen roll.

Asså menar du att man gör allt i nero ??

Eller måste man anv tex svcd2dvd och sen bara bränna med Nero ??

Hoppas på att Nero fixar till mpgen själv så man bara kan välja en mpg fil och bränna skiten )

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

Alla spelare klarar inte att spela av SVCD upplösning på DVD (min gör det inte). DVD-standarden stödjer inte 480x576 upplösning men det kan funka ändå. Däremot stöds VCD upplösning i mpeg1 och då räcker det att bara koda om ljudet till 48 kHz. Men annars kan man alltid koda om SVCD till DVD-upplösning med t.ex tmpgenc. Visst det är lite krångligt och trixande men det är ju det som är halva nöjet tycker jag! Efter ett tag så känns det inte krångligare att göra DVD än SVCD. Fast jag har alltid gjort mina egna VCD/SVCD/DVD, t.ex från min videokamera och då är det ungefär lika krångligt oavsett vilket format man går till. Nästan lättare med DVD för det är inte lika svårt att få bra kvalitet på resultatet. Helst ska man förstås inte gå omvägen via VCD/SVCD utan istället koda direkt till DVD-format.

Möjligen Nero6 klarar allt detta men inte Nero 5 i alla fall. Man får använda särskilda authoring-program för att skapa menyer m.m, men detta verkar följa med Nero6 numera. Dessutom så är encodern i Nero av tvivelaktig kvalitet så det är bättre att göra allting manuellt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Har gjort filmer på dvd-skivor där filmerna är i alla möjliga upplösningar och i mpg1 och 2 huller om buller, och det funkar fint. Men kan ju som ronnylov skriver bero på spelaren oxo.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

kolla in Ulead MovieFactory

http://www.dvdrhelp.com/vcddvdr.htm

Jag provade det programet, det tog lång tid att koda om filmerna men 450 min vcd på en dvd-r är ju ganska trevligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zollo
kolla in Ulead MovieFactory

http://www.dvdrhelp.com/vcddvdr.htm

Jag provade det programet, det tog lång tid att koda om filmerna men 450 min vcd på en dvd-r är ju ganska trevligt.

jo jag har kollat på alla how 2 do sidor (tror jag)

Och MF2 verkar ju vara ett bra program men många verkar ha problem ändå
om man kollar forum och så

Man skall ju inte behöva koda om något om man anv vcd mpg
bara ljudet men när jag testade så började programmet koda som tusan
så jag avbröt

Hur lång tid tog det för dig att koda och hur lång tid att bränna ??

och var du tvungen att koda om hela rasket eller var det bara ljudet ?

Och ett stort tack till alla som svarat på min post

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

När man kollar forum så är det ju bara de som har problem som postar. Hur som helst så kan du även ta en titt på programmet DVDlab. Det programmet stödjer diverse upplösningar utanför DVD-standarden utan en massa extra trixande med DVDPatcher och liknande. Men som sagt det beror också på vad DVD-spelaren klarar av. I datorn går det mesta att spela upp men fristående DVD-spelare, speciellt de som är lite äldre kan ha svårt för icke-standard format. Min pappas spelare klarar nästan allt på DVD men vägrar SVCD och VCD på CD-skiva medans min spelare klarar CD-skivor hur bra som helst men är kinkig med DVD-skivorna.

För min del så skulle jag demuxa VCD mpeg1 med TMPGEnc och bara koda om ljudet sedan använda originalvideon med nya ljudet i t.ex DVDlab för att skapa titleset och sedan bränna med t.ex Nero. Gillar inte program som gör allt automatiskt för då har man ingen kontroll på vad som händer.

Hur snabbt det går att bränna beror ju på brännaren och hur stora filerna är. Med 1X hastighet tar det en timme att bränna en fullproppad DVD-R.

DVD-lab: http://www.mediachance.com/dvdlab/