Hjälp, inkoppling av asus rx 7800 xt Tuf Gaming.

Permalänk

Hjälp, inkoppling av asus rx 7800 xt Tuf Gaming.

Jag behöver koppla in 2 stycken 8 pins kontakter i kortet dock har jag inga över. Hade en som är 12 i ena sidan som delar sig till 2 och är 8 på varje, funkar det att köra med en sån eller behöver jag köpa en till kabel och köra dubbla i aggregatet? Kopplat in med 12 pins kontakten nu men har ett problem till som jag inte hade innan jag kopplade in grafikkortet, datorn går inte stänga av, den startas av sig själv, förstår inte varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hedstrom1983:

Jag behöver koppla in 2 stycken 8 pins kontakter i kortet dock har jag inga över. Hade en som är 12 i ena sidan som delar sig till 2 och är 8 på varje, funkar det att köra med en sån eller behöver jag köpa en till kabel och köra dubbla i aggregatet? Kopplat in med 12 pins kontakten nu men har ett problem till som jag inte hade innan jag kopplade in grafikkortet, datorn går inte stänga av, den startas av sig själv, förstår inte varför?

Sladdar till och från PSU brukar inte se likadana ut i båda ändar. Jag tror kabeln du nämner är korrekt, se till att den går att koppla in med sidan som har 12pins i nätaget, borde även vara markerat pci.

Enklast är om du säger vad du har för Nätagg samt lägger upp bilder.

Det låter som att du råkat komma åt någon sladd på startpinsen. (gällande ditt problem med att den inte går att stänga av, sätter på sig själv.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk

Jag har ett asus Tuf Gaming 850g.
Kontakten är inkopplad på 12v-2x6, det är 12pin in i nätagget som delar upp sig till 2 stycken 8pin som jag satt i grafikkortet.

Haft isär burken flera gånger och som jag kan se så ska inte någon kabel lossnat från startpinsen.
Det löste sig med att datron startar sig själv, det var tydligen något aktivera snabbstart i energiinställningar som som var i kryssat.

Permalänk
Medlem

7800xt har inte 12 pin kontakt, du skall använda 2st 8 pin pcie kablar ifrån nätdel till gpun. Står oftast på kablarna vilken sida som ska vara på psu respektive pcie(grafikkort).

Och är de så att ditt moderkort tar 2st EPS kontakter dvs 2x4+4 så får du helt enkelt köra 1st till moderkortet och 2st till ditt grafikkort. Vad har du för cpu och moderkortet?

Permalänk
Skrivet av g0pp3:

7800xt har inte 12 pin kontakt, du skall använda 2st 8 pin pcie kablar ifrån nätdel till gpun. Står oftast på kablarna vilken sida som ska vara på psu respektive pcie(grafikkort).

Och är de så att ditt moderkort tar 2st EPS kontakter dvs 2x4+4 så får du helt enkelt köra 1st till moderkortet och 2st till ditt grafikkort. Vad har du för cpu och moderkortet?

Moderkortet heter ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI.
Jag körde med en sån här kontakt från nätaggregatet till grafikkortet det vill säga 12 pin in i nätaggregatet som delar sig till 2 stycken 8 pin in i grafikkortet. Om jag fattat det rätt så ger den kabeln som mest 600w så bäst hade varit att köra med 2 separata 8pins kablar mellan nätaggregat och grafikkort.

Permalänk
Medlem

Okej går de inte att klicka de 8 pin i grafikkortet eller ?

Får du med den kabeln till din nätdel? Brukar få med 12vhpwr till 12vhpwr oftast.

Edit: kollade upp får med sådan kabel så de är bara använda 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av hedstrom1983:

<Uppladdad bildlänk>

Moderkortet heter ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI.
Jag körde med en sån här kontakt från nätaggregatet till grafikkortet det vill säga 12 pin in i nätaggregatet som delar sig till 2 stycken 8 pin in i grafikkortet. Om jag fattat det rätt så ger den kabeln som mest 600w så bäst hade varit att köra med 2 separata 8pins kablar mellan nätaggregat och grafikkort.

Om den kabeln hängde med nätagget så är det rätt kabel och det ska funka utan problem med ett 7800XT - bara att slappna av

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.