The Witcher IV avtäckt på Game Awards

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Rätta mig gärna, men det är väl likt MassEffect då olika val man gjort 1&2an tas med i handlingen i 3an.

När man startar ett nytt spel i 3:an så kan man importera en sparfil från 2:an, manuellt välja vad som hände i 2:an, eller bara spela med standardvalen. Så vad man gör i de tidigare spelen kan påverka handlingen, men det är helt frivilligt.

Själv har jag bara spelat 3:an och hade inga problem med det. Det är troligtvis en fördel att spela de tidigare spelen först eftersom många karaktärer återkommer, men 1:an och 2:an är också ganska annorlunda spel jämfört med 3:an så det är inte säkert att man gillar dem även om man gillar 3:an.

Permalänk
Skrivet av perost:

När man startar ett nytt spel i 3:an så kan man importera en sparfil från 2:an, manuellt välja vad som hände i 2:an, eller bara spela med standardvalen. Så vad man gör i de tidigare spelen kan påverka handlingen, men det är helt frivilligt.

Själv har jag bara spelat 3:an och hade inga problem med det. Det är troligtvis en fördel att spela de tidigare spelen först eftersom många karaktärer återkommer, men 1:an och 2:an är också ganska annorlunda spel jämfört med 3:an så det är inte säkert att man gillar dem även om man gillar 3:an.

Kan hålla med om att första spelet (neverwinter nights motorn vad den nu heter) är väldigt annorlunda.
Andra spelet är väl mer likt actionspelet 3e blev men inte open world och lite skillnader i spelstil men mycket mer likt iaf.

Storymässigt så är första ganska rörigt att hänga med i storyn så brukar säga att det kan man skippa om man vill men i andra spelet avslutar det ju typ med vad ditt huvuduppdrag är från början i w3

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kommer det finnas förstapersonsvy?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Kommer det finnas förstapersonsvy?

Tveksamt. Alla spelen hittills är ju over shoulder spel men inget är ju omöjligt.

Är väl nån fps mod till W3 som är ganska populär dock aldrig kört den så kan inte alls säga hur spelet är i 1st person.

Men iaf med tidigare spel så har jag svårt att se hur spelet skulle fungera bra i 1st med tanke på hur kuntrollerna fungerar men den kanske också ändras med modden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Lite intressant detalj i början av videon: "Cinematic trailer pre-rendered in Unreal Engine 5 on an unannounced Nvidia GeForce RTX GPU". Videon renderades troligtvis på ett RTX 5090 med andra ord.

Men lite oväntat med Ciri som huvudkaraktär, jag har bara antagit att det skulle vara Geralt som vanligt. Men det kan nog bli rätt bra, hon är en intressant karaktär i mitt tycke. Trailern säger väl dock inte så mycket mer än det, så vi får väl se hur själva spelet blir.

Tja, det är väl inte så oväntat? Ciri är ju huvudkaraktär i själva historien, och en del av böckerna utspelas ju från hennes perspektiv. Eftersom Geralts historia tagit slut är det ju inte mycket annat att göra än att fortsätta med Ciri. Alternativet vore väl närmast Yennefer, men det vore ett rätt stort steg i gameplay.

Sen hoppas åtminstone jag på en DLC med Geralt!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Gta6, Witcher 4 och Metroid Prime 4… behövs det fler spel i livet? Lycka😁

Permalänk
Medlem

Witcher 1 och 2 är galet bra spel, 3 likaså. Rekommenderar att spela alla

Permalänk
Medlem

Jag hade nog helst sett att man nu skapar sig sin egen Witcher. Från skolan och framåt. Vore ju rätt häftigt med en bra karaktärs skapare. Inte för att huvud storyn är dålig utan mer för att den känns klar.

Permalänk
Medlem

Varför ser Ciri ut att vara muterad som en witcher. Hon genomgicj inte the trial of the grasses.
Och jag bävar inör UE5. Varför bytte de motor. Red engine är ju vass.

Permalänk
Medlem

Lagom till RTX 6000-serien släpps. Då kanske det rullar på OK med ett 6070 eller liknande. Lär ju ta ett bra tag innan det släpps ändå. Kanske RX 9000-serien till 2026.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Varför ser Ciri ut att vara muterad som en witcher. Hon genomgicj inte the trial of the grasses.
Och jag bävar inör UE5. Varför bytte de motor. Red engine är ju vass.

Är väl det storyn handlar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Dags att spela Witcher 3 då som legat i min samling sen det kom.

Kör du på pc så rekommenderar jag att ladda ned definitive hd mod som släpptes nyligen.

Permalänk
Medlem

Usch gillar inte att dom gjort Ciri till en muterad Witcher. Skulle föredragit att hon bara tog jobbet som Witcher utan att muteras, och sedan få använda sig av sin magi för att kompensera för dom fysiska nackdelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

OK, gott folk. Förköp/betalning är dåligt för alla.
Kan ni bara ge fan i det?

Glöm aldrig TotalBiscuit.

Inget köp utan FOV-inställningar denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

OK, gott folk. Förköp/betalning är dåligt för alla.
Kan ni bara ge fan i det?

Glöm aldrig TotalBiscuit.

du det kommer folk göra i allafall, "i trust cdpr!!!" och liknande bajs som att folk tror dom pysslar med välgörenhet..
man önskar folk kunde lära sig men det kommer nog alltid löna sig för företagen att erbjuda förköp.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tveksamt. Alla spelen hittills är ju over shoulder spel men inget är ju omöjligt.

Är väl nån fps mod till W3 som är ganska populär dock aldrig kört den så kan inte alls säga hur spelet är i 1st person.

Men iaf med tidigare spel så har jag svårt att se hur spelet skulle fungera bra i 1st med tanke på hur kuntrollerna fungerar men den kanske också ändras med modden.

Lämnade tillbaks det på Steam pga hur kassa kontrollerna var. Geralt rör sig som en full flodhäst med trögheten som ett supermassivt svart hål. Jag hatar spel som är bak/ovanifrån. Ospelbart.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

mars 2028 tippar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Lämnade tillbaks det på Steam pga hur kassa kontrollerna var. Geralt rör sig som en full flodhäst med trögheten som ett supermassivt svart hål. Jag hatar spel som är bak/ovanifrån. Ospelbart.

Om du inte redan testat det så finns det en inställning för att ändra hur Geralt roterar (Gameplay -> Movement Response). Det ursprungliga är att han vänder sig sakta men "realistiskt", men eftersom många klagade på detta så lade de till ett alternativ där han vänder sig mycket snabbare. I senare utgåvor av spelet tror jag att detta läge nu är förvalt.

Men även om det är en klar förbättring så är väl Geralt inte den mest reponsiva spelkaraktären, så det kan mycket väl hända att du upplever honom som trögstyrd även med den inställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du inte redan testat det så finns det en inställning för att ändra hur Geralt roterar (Gameplay -> Movement Response). Det ursprungliga är att han vänder sig sakta men "realistiskt", men eftersom många klagade på detta så lade de till ett alternativ där han vänder sig mycket snabbare. I senare utgåvor av spelet tror jag att detta läge nu är förvalt.

Men även om det är en klar förbättring så är väl Geralt inte den mest reponsiva spelkaraktären, så det kan mycket väl hända att du upplever honom som trögstyrd även med den inställningen.

Jodå, det testade jag. Ingen förbättring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Varför ens köpa spelet om du redan visste att bak/ovanifrån styrda spel är ospelbara? OM Geralt varit smidig som en katt så hade ju spelet fortfarande varit i samma perspektiv, hade det gjort skillnad för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Usch gillar inte att dom gjort Ciri till en muterad Witcher. Skulle föredragit att hon bara tog jobbet som Witcher utan att muteras, och sedan få använda sig av sin magi för att kompensera för dom fysiska nackdelarna.

Det dras ju rätt många slutsatser baserat på första trailern, även ifall jag funderade själv. Jag har dock förtroende för CDPR här...de lär ju knappast avvika särskilt mycket från loren de själva skapat.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Nja tyvärr, alltid försökt att tycka om the witcher och det är på pappret en spelserie som bör falla mig perfekt i smaken men det är någonting med spelen jag inte riktigt fastnat för. Hade hoppats på att få uppleva "the witcher" magin i 4an men då jag alltid haft svårt att spela som kvinnliga karaktärer blir det nog ett pass denna gången också, tyvärr.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Unreal Engine. Nejtack. TAA vaselin och mikrostutter. Vilken skitmotor det är egentligen.

Permalänk
Skrivet av wly:

Unreal Engine. Nejtack. TAA vaselin och mikrostutter. Vilken skitmotor det är egentligen.

ja jag kommer inte heller riktigt överens med UE motorn i spel.

körde W3 vid releasen av Next gen patchen men kom inte alls överens med spelet efter uppdateringen så just nu har geralt stått mid campain i typ new game +++ eller nått i 2 år och känner inte för att fortsätta pga uppgraderingen spelet kändes jättekonstigt efter uppdateringen och inte alls det jag förväntade mig när jag startade det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mega hype! Hoppades tidigare att Ciri skulle bli main-protagonist i W4 och här är vi idag! Lär ju vara ett bra jäkla tag tills release, så förhoppningsvis hinner de lösa poblem med microstutters osv i U5 tills dess. Hoppas även movement är bättre än i W3. Märkte när man spelade Elden Ring hur mycket bättre movement av karaktärerna är. För att inte tala om hästarna... Torrent är så mycket mer kontrollerbar än Roach.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Gta6, Witcher 4 och Metroid Prime 4… behövs det fler spel i livet? Lycka😁

Känns som det är dags för ett episkt Metal Gear avsnitt.

Permalänk
Medlem

Då kanske jag hinner harva igenom 3:an innan detta spel släpps (och patchas).

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Känns som det är dags för ett episkt Metal Gear avsnitt.

Lär nog inte hända, Kojima har ju slutat på Konami som har rättigheterna…

Själv har jag detta i backloggen inplastat. Har inte ens Ps4an inkopplad löngre. Funkar skivan i Ps5 tro🤔🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Spelar du med handkontroll eller mus och tangentbord? Gissar på det sistnämnda eftersom du säger att du ogillar vyn m.m. Vet inte om det gör saken bättre för dig eller inte, men det känns ju som att spelet gör sig bäst med handkontroll. Men det är kanske bara min personliga preferens.