Ny bok berättar historien om Commodore 64

Permalänk
Melding Plague

Ny bok berättar historien om Commodore 64

Danska journalisten Jesper Juul har skrivit boken Too much fun.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj, den ska inhandlas
Hade riktigt roligt med min C64 på 80-talet 😀

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Mitt minne var att väldigt många ungdomar ville ha en C64, för att det gick rykte om att man enkelt med denna numerisk kunde lösa väldigt många komplexa differentialekvationer och ungdomarna kopierade deras lösningar hej vilt med varandra.
Sedan var det ett fåtal som även spelade, men det var inte många.

Nej det var spelen som gjorde hemdatorns intrång till den stora skaran. C64 så önskade jag att man fick en sådan, den var dock dyr och så fick man en Nes och jag kunde ej få båda. Från är om C64an någon gång blev billig typ 1994, men det var inte det som stod högt på önskelistan då när grafiken på spel var i efter.

Permalänk
Medlem

Jag har flera c64 med massor av tillbehör. Den roligaste är nog skrivaren med sitt bläckband.
Har länge funderat på en retrohörna men man måste ju få tummen ur... Har ju även andra utmanare som tex spectravideo, amiga 500, någon atari och en del mer obskyra modeller som jag misstänker är "kloner".

Denna bok ska jag definitivt läsa.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Jesper Juul, det är ju ett namn man känner igen från DSU, från hans arbete inom ludologi.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk

Minns att jag frågade i en butik om jag skulle köpa en vic20 eller c64 och fick då veta att vic20 är en speldator medans c64 är en kontorsdator. Så den gången blev det en vic20. Senare blev det även c64 följt av en Amiga500 innan det blev PC.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mitt minne var att väldigt många ungdomar ville ha en C64, för att det gick rykte om att man enkelt med denna numerisk kunde lösa väldigt många komplexa differentialekvationer och ungdomarna kopierade deras lösningar hej vilt med varandra.
Sedan var det ett fåtal som även spelade, men det var inte många.

Nej det var spelen som gjorde hemdatorns intrång till den stora skaran. C64 så önskade jag att man fick en sådan, den var dock dyr och så fick man en Nes och jag kunde ej få båda. Från är om C64an någon gång blev billig typ 1994, men det var inte det som stod högt på önskelistan då när grafiken på spel var i efter.

Jag kan säkert ha fel men vill minnas att priset rasade kraftigt efter några års produktion. Jag och min storebror var rätt så "early adopters" och om jag minns rätt betalade vi runt ögonvattnande 7000:- för en C64, en bandstation, en Wico Boss joystick och ett spel. Vi hade båda plockat jordgubbar en hel sommar. Vill minnas att inte så långt efteråt kunde man få en C64 för runt 1500:- Vi hade mycket skoj och glädje med maskinen och det var absolut värt det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Från är om C64an någon gång blev billig typ 1994, men det var inte det som stod högt på önskelistan då när grafiken på spel var i efter.

1994? Säker på att du inte menar mer 88/89?

1994 var väl Commodore nära konkursfärdiga och Amiga 1200 var aldrig särskilt imponerande med en långsam MC68020 och uråldriga AGA-kretsar.

Köpte en Amiga 500 Plus omkring 1991 och då fick man nästan ge bort C64:an.

Körde sedan min smått maxade Amiga 4000 med Permedia2 och PowerPC tills mitten av 1998.

Edit:
Var i NYC när NES smyglanserades där under julen 1985. Kändes även snarare som att NES tävlade mot Amiga 500 och Atari ST i Europa. Vill minnas att det var först runt 1990/91 som NES blev riktigt prisvärd (under 1500:- med SMB).

@[SmR]BMF:
Vill minnas att ca 88/89 så var C64 stendöd på marknaden, även om många av de bästa spelen släpptes däromkring (The Last Ninja 1987).

Permalänk

Minns väl när jag fick en Commodore 64C i födelsedagspresent samt fick välja ut ett spel i butiken som jag ville ha, det blev Samurai Warrior: The Battles of Usagi Yojimbo, jag vill minnas att det bara hette Yojimbo här i Sverige, man hade härliga minnen från C64:an även om jag håller Amiga högre.

Permalänk
Medlem

Påminner om den svenska ypperliga "Generation 64"

Som följdes av "Generation 500"

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Skrivet av walkir:

1994 var väl Commodore nära konkursfärdiga och Amiga 1200 var aldrig särskilt imponerande med en långsam MC68020 och uråldriga AGA-kretsar.

Körde sedan min smått maxade Amiga 4000 med Permedia2 och PowerPC tills mitten av 1998.

Edit:
Var i NYC när NES smyglanserades där under julen 1985. Kändes även snarare som att NES tävlade mot Amiga 500 och Atari ST i Europa. Vill minnas att det var först runt 1990/91 som NES blev riktigt prisvärd (under 1500:- med SMB).

@[SmR]BMF:
Vill minnas att ca 88/89 så var C64 stendöd på marknaden, även om många av de bästa spelen släpptes däromkring (The Last Ninja 1987).

Jag tänker på begagnat att man kunde få dem extremt billigt precis som du skrev. Många inklussive mig satt utan dator tills jag fick tillgång till en PC. Men en C64 var inte så lockande på 90talet.

Permalänk
Medlem

C64 hade bra grafik och ljud för att vara en maskin ifrån 1982. Den var mycket dyrare inköp än andra hemdatorer t.ex ZX Spectrum men ändå billigare än atari 8 bitar. Den är dessutom en userl basic tolk jämför med MSX ( Som blev en flopp i Sverige ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Edit:

@[SmR]BMF:

Det var nog ett av misstag som Commodore och Atari gjorde, dom byggde datorer som vara svåra bygga ut. Visst det fanns Commodore 2000/3000/400 och Atari TT / Mega STE som hade expanderbara chassi. Men vanliga standard datorn var svårt bygga ut. Det varför först med Amiga 1200 som datorn fick inbyggd hårddisk kontroller.

Då hade PC kommit ikapp hemdatorerna. Runt 94 byggde jag själv min första PC som var en SX486-25 som jag köpte i delar lite här och där.
Den kunde man köra Linux eller OS/2 på.