Förlänga nätverk: Zyxel och Asus router mesh mode

Permalänk

Förlänga nätverk: Zyxel och Asus router mesh mode

Hej,
Har flyttat till ett nytt ganska vidsträckt hus. Min 1000/1000 Bahnhof uppkoppling täcker inte alla rum.
Har Bahnhofs Zyxel router. Har sedan tidigare en Asus router RTAX86S.
Har ett par frågor?
Kan jag använda min asus som AP/mesh?
Hur gör jag i så fall. Vill att asus routern ska vara en trådlös AP. Vill inre dra en lång erhernetkabel till asus routern.
Är detta möjligt eller vad är bästa lösningen för
Mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nille12345:

Hej,
Har flyttat till ett nytt ganska vidsträckt hus. Min 1000/1000 Bahnhof uppkoppling täcker inte alla rum.
Har ett par frågor?
Kan jag använda min asus som AP/AImesh?
Hur gör jag i så fall. Vill att asus routern ska vara en trådlös AP. Vill inre dra en lång erhernetkabel till asus routern.
Mig?

Asus routrar har en repeater funktion som du kan läsa om här: https://www.asus.com/support/faq/1036082/
Men repeater blir sällan bra. Det bästa är alltid att dra kabel, men det vill du ju inte. AImesh funkar väl bara om båda routrarna är Asus?
Du kanske borde titta på en trådlös mesh-lösning istället? Typ en Deco-system.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk

Tänk på att om du väljer att ha den trådlöst utan någon kabel så kommer latency påverkas negativt.

Och att den måste sitta där du har bra mottagning till zyxel routern för ok funktion så du kan inte sätta den där mottagningen är dålig utan du måste hitta en plats där du fortfarande har iaf 4-5 pinnar för att få en ok länk mellan dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Skulle denna kunna funka trådlöst med min Zyxel router?

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Permalänk
Medlem

Som man säger i alla såna här trådar.
Bit i det sura äpplet o dra sladd till alla AP.
Det går o göra snyggt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av nille12345:

Ja, men sätter du upp ett sådant här system så ska du stänga av wifin i din router och bara använda meshen.
Tänk dock på att du kommer få latency mellan de trådlösa enheterna om du inte drar kabel. Ju fler "hopp" mellan enheter ju mer latency får du. Så ha gärna routern kopplad till mesh-noden som står i mitten i systemet.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nille12345:

Hej,
Har ett par frågor?
Kan jag använda min asus som AP/AImesh?
Mig?

Jag var i samma problematik som dig, har också Bahnhof 1G. Där jag gick från zyxels router till deco mesh x50 och det var som natt och dag. Därefter drog jag kabel och det var ytterligare natt och dag.

Tro mig, du tjänar på att dra kabel
Hastighetsmässigt så var det rummet längst bort
Zyxels router: 50-80mb/s
Deco x50(trådlöst): 300-400mb/s
Deco x50(trådat): 850-900mb/s

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk

Tack för svar. Förstår fördelen med att dra kablar, men det skulle bli en väldigt lång kabel genom ett stort vardagsrum. Känns bökigt.
Vad tror ni om att använda Deco x50 trådlöst ?.Förstår att drt blir sämre hastighet, men hur mycket sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nille12345:

Tack för svar. Förstår fördelen med att dra kablar, men det skulle bli en väldigt lång kabel genom ett stort vardagsrum. Känns bökigt.
Vad tror ni om att använda Deco x50 trådlöst ?.Förstår att drt blir sämre hastighet, men hur mycket sämre?

Du kan ju alltid dra kabel efteråt om du känner att du inte är nöjd med hastigheten.

edit: Hur mycket sämre det blir beror på förutsättningarna, finns inget bättre svar än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nille12345:

Jag hade en ganska ful lösning där jag satte kabellist runt halva huset typ, men sen kom jag på att jag kunde utnyttja både gamla telefonuttag och TV-uttag för att dra nätverkskablarna i. Så nu har jag satt nätverksuttag i de flesta rummen och alla kablarna är gömda i väggarna och går upp på vinden där de sedan går ner i rör till min switch. Du kan ha router, switch och sådant i ett skåp eller garderob så att det inte syns.

Visa signatur

Permalänk

Kan jag beehålla min zyxel router och bara köpa till Deco x50, eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nille12345:

Kan jag beehålla min zyxel router och bara köpa till Deco x50, eller hur funkar det?

Deco-systemet har routerfunktion också, men går även att köra enbart som wifi-system. Då du kan själv välja om du vill ha kvar sin Zyxel-router eller inte. Decon kan vara mer begränsad när det kommer till inställningar än vad din Zyxel är. Men om du behåller din Zyxel, se bara till att routerfunktionen i Deco-systemet är avstängd, annars blir det två separata nätverk och det vill du ju inte ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har en ju en RTAX86S som är en Tri-band router. Fel av mig den är bara Dual-band.
Tri-band innebär att den har dubbla 5Ghz som den använda samtidigt, detta ihop med 2,4 GHz blir tre kanaler.
Om du köper en till Asus router med Tri-band så kan du köra AiMesh mellan dem.

Deco x50 har inte Tri-band vilket gör att när noder skall skicka data mellan sig använder det samma Wifi som till klienterna.
Med Tri-band får man en egen kanal för trafiken mellan noderna (backbone) så prestanda går upp.

För att koppla Mesh noder, bäst till sämst:

1. Trådat

2. Egen backbone kanal

3. Ingen egen backbone kanal

Asus Tri-band routrar: https://www.asus.com/se/networking-iot-servers/wifi-6/all-ser...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Kabellist... flyttar man till hus får man ju inte ha tummen mitt i handen eller betala för hantverkare som löser.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av nille12345:

Varför vill du behålla Zyxel routern för? IP telefoni som routern stödjer? Deco X50 är mycket bättre än Zyxel routern och behöver inte Zyxel routern. Men du borde testa först att endast använda Asus RT-AX86S och ser om har täckning över hela huset först. Det är en riktigt bra router med MU-MIMO 2,4Ghz 3x3 och 5Ghz 4x4.

Skrivet av Prelatur:

Du har en ju en RTAX86S som är en Tri-band router.
Tri-band innebär att den har dubbla 5Ghz som den använda samtidigt, detta ihop med 2,4 GHz blir tre kanaler.
Om du köper en till Asus router med Tri-band så kan du köra AiMesh mellan dem.

Deco x50 har inte Tri-band vilket gör att när noder skall skicka data mellan sig använder det samma Wifi som till klienterna.
Med Tri-band får man en egen kanal för trafiken mellan noderna (backbone) så prestanda går upp.

För att koppla Mesh noder, bäst till sämst:

1. Trådat

2. Egen backbone kanal

3. Ingen egen backbone kanal

Asus Tri-band routrar: https://www.asus.com/se/networking-iot-servers/wifi-6/all-ser...

Asus RT-AX86 serie är alla Dual Band router. Inkluderad RT-AX86S. Men den har 2,4Ghz 3X3 och 5Ghz 4X4 som är riktigt bra och stärker WIFI stabilitet och täckning.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av nille12345:

Troligen inte.

Olika tillverkare är sällan ”mesh”-kompatibla med varandra. Problemen är som jag förstår det 100% i mjukvara. TP-Link till exempel är till och med inkompatibla med sig själva, de har tre olika system.

EasyMesh är den enda standarden jag känner till som försöker få till tillverkar-interoperabilitet för ”mesh”, dvs trådlös och dynamisk access mellan nätverksnoder. Alla enheter behöver förstås ha stöd.

IEEE 802.11s är i teorin interoperabel mellan tillverkare, men det tycks falla på att inga tillverkare stödjer konfigurering av det. Ett sätt att stänga in kunden i den egna lösningen alltså.

prplOS och andra OS för ISP-routrar är nog främst de som har stöd för EasyMesh. Som jag förstår det är TR-069, dvs att operatören ska kunna fjärrstyra och felsöka (och spionera på) hela nätverket en del av EasyMesh.

Alternativen är:
- Dra kabel och köra vad som helst som klarar AP-mode
- EasyMesh på alla enheter
- Allt i mesh-systemet från samma tillverkare
- Ett mesh-system med router innanför huvud-routern och drabbas av dubbel IPv4 NAT och potentiella subnärskrockar. Trådat mellan routrarna.
- OpenWrt på lämplig hårdvara (ej för nybörjare)

… och säkert några varianter till.

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Varför vill du behålla Zyxel routern för? IP telefoni som routern stödjer? Deco X50 är mycket bättre än Zyxel routern och behöver inte Zyxel routern. Men du borde testa först att endast använda Asus RT-AX86S och ser om har täckning över hela huset först. Det är en riktigt bra router med MU-MIMO 2,4Ghz 3x3 och 5Ghz 4x4.

Asus RT-AX86 serie är alla Dual Band router. Inkluderad RT-AX86S. Men den har 2,4Ghz 3X3 och 5Ghz 4X4 som är riktigt bra och stärker WIFI stabilitet och täckning.

Ska prova med asus routern istället, men får inre

Permalänk

Har nu kopplat in min asus routeristället för bahnhofs zyxel router. Verkar som om
Hastigheten och räckvidden blev sämre än med min Zyxel. Konstigt, men så var det.
Vad rekommenderar ni att jag gör/köper för att kunna utnyttja min 1000/1000 på bästa sätt och samtidigt få täckning i hela huset?

Permalänk

Vad tror ni om att köpa följande paket och slopa min zyxel router?
Finns allt jag behöver här, eller måste jag även köpa en separat router?

Permalänk

Eller denna från Bahnhof?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nille12345:

Har nu kopplat in min asus routeristället för bahnhofs zyxel router. Verkar som om
Hastigheten och räckvidden blev sämre än med min Zyxel. Konstigt, men så var det.
Vad rekommenderar ni att jag gör/köper för att kunna utnyttja min 1000/1000 på bästa sätt och samtidigt få täckning i hela huset?

Du har fått alla svaren, men du verkar inte vilja ta in dem.
Att det blev sämre med ASUS-routern beror troligtvis på att det nu blev två trådlösa hopp.

Ska du skaffa ett meshsystem som är kopplade trådlöst sinsemellan så måste de ha bra mottagning mellan varandra. Detta kan ta lite pillande att få till. Ett sätt att göra det bättre, som jag verkligen rekommenderar om du inte vill dra kabel, är att skaffa ett meshsystem med dubbla 5GHz band. Det innebär då att meshenheterna kan ha ett eget band för sin kommunikation sinsemellan. I annat fall delar de etern med alla andra enheter, vilket gör ditt nätverk totalt sett långsammare.

Bland annat finns ZenWiFi AX (XT8) https://www.komplett.se/product/1188564/datorutrustning/natve...
Det finns flera, men man behöver gräva i specarna för att hitta dem. Prisjakt kan tex inte filtrera på detta. Tidigare kunde man kolla efter begreppet tri-band. Men idag har vissa tillverkare börjat kalla enheter med 6GHz-bandet för tri-band, vilket visserligen är tre band, men inte samma sak.

Vill du ens komma i närheten av att få ut 1000/1000 behöver du förmodligen dra kabel till dina mesh-enheter. Mesh med trådlös backhaul är inget annat än en fancy repeater, och repeater har aldrig varit en bra lösning till något annat än klassisk surf.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!