Permalänk
Medlem

Aktivera VRR Samsung Q995D

Hej,

Har kopplat ovan soundbar till en LG G3 via eARC, både ps5 och pc är ansluten till soundbar som har HDMI 2.1 passthrough. Problemet som jag har är att VRR inte slås på när enheterna är anslutna genom soundbaren men när man ansluter direkt till TV:ns HDMI-portar så fungerar VRR felfritt.

Eftersom det fungerar direkt till TV:n så kan jag utesluta HDMI-kabeln. Jag har även kollat i AMD:s mjukvara och Freesync är påslaget. Även på PS5:an är VRR påslaget.

Har någon en liknande uppsättning och lyckats få VRR att fungera? Hur löste ni det i så fall?

Tack på förhand!

EDIT: Fick svar från Samsung support att Q995D inte har stöd för VRR passthrough och att detta inte kommer att uppdateras då det är begränsing i hårdvaran, om någon mer har liknande problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Hej,

Har kopplat ovan soundbar till en LG G3 via eARC, både ps5 och pc är ansluten till soundbar som har HDMI 2.1 passthrough. Problemet som jag har är att VRR inte slås på när enheterna är anslutna genom soundbaren men när man ansluter direkt till TV:ns HDMI-portar så fungerar VRR felfritt.

Eftersom det fungerar direkt till TV:n så kan jag utesluta HDMI-kabeln. Jag har även kollat i AMD:s mjukvara och Freesync är påslaget. Även på PS5:an är VRR påslaget.

Har någon en liknande uppsättning och lyckats få VRR att fungera? Hur löste ni det i så fall?

Tack på förhand!

Är väl bara å koppla PS5:n till TV:ns HDMI port å Soundbaren till TV:ns ARC*/eARC port, jag 4K Chromecast Google TV/Streamer inkopplade i TV:ns HDMI portar 3 å 4, en hemmabio receiver inkopplad i TV:ns ARC/eARC port 2. Jag får ljudet från CCGTV/Streamern i hemmabio receivers högtalare. * = Audio Return Channel, skickar ljudet tillbaka till Soundbaren. Du får ändra från TV:ns inbyggda högtalare till Soundbaren i TV;ns Ljudmeny.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Är väl bara å koppla PS5:n till TV:ns HDMI port å Soundbaren till TV:ns ARC*/eARC port, jag 4K Chromecast Google TV/Streamer inkopplade i TV:ns HDMI portar 3 å 4, en hemmabio receiver inkopplad i TV:ns ARC/eARC port 2. Jag får ljudet från CCGTV/Streamern i hemmabio receivers högtalare. * = Audio Return Channel, skickar ljudet tillbaka till Soundbaren. Du får ändra från TV:ns inbyggda högtalare till Soundbaren i TV;ns Ljudmeny.

Jag kommer köra på din lösning i stället, ville egentligen bara undvika eftersläpning i ljudet men inte på bekostnad av VRR. Förhoppningsvis är det inte märkbart i praktiken. Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Tack för infon, var faktiskt under tron att q995d hade stöd för vrr. Dom gör ju en grej av gaming inputs på den. Insåg nu att jag inte gjort en fullt så djup analys av inköpet som jag trodde.