Behöver hjälp med att bygga dator

Permalänk

Behöver hjälp med att bygga dator

Hej!

Jag behöver hjälp med att bygga en ny gamingdator och köpa en skärm. Min budget ligger på cirka 20 000 kronor, och jag vill kunna spela spel med 240 FPS. Just nu spelar jag Elden Ring, men jag måste köra på låga inställningar för att undvika lagg, vilket tar bort en del av spelupplevelsen.

Jag är öppen för både AMD och Intel/Nvidia-lösningar, men jag vill att datorn ska vara framtidssäker så att den kan hantera kommande spel också. Jag behöver även hjälp med att välja en bra skärm som klarar 240 Hz och passar för gaming.

Om ni har tips skärmar, gärna med länkar till var jag kan köpa det, skulle det vara toppen. Behöver jag tänka på extra kylning om jag vill ha 240 FPS?

Stort tack på förhand för er hjälp!

Permalänk

Vilken upplösning tänker du dig?

Permalänk
Hedersmedlem

240 fps är orimligt högt i de mer krävande spelen. Speciellt Elden Ring som är låst till 60 fps! (Det går dock att modda bort vad jag förstått.)
Vilken typ av spel tänker du på utöver Elden Ring? Att nå 240 fps i typ CS 2 och Valorant är väldigt annorlunda mot att nå det i mer krävande spel, där de bästa grejerna du kan köpa (typ 35-40 tusen) inte orkar med det i 1440p/4K, och kanske inte ens i 1080p.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Svar till Thomas

Skrivet av Thomas:

240 fps är orimligt högt i de mer krävande spelen. Speciellt Elden Ring som är låst till 60 fps! (Det går dock att modda bort vad jag förstått.)
Vilken typ av spel tänker du på utöver Elden Ring? Att nå 240 fps i typ CS 2 och Valorant är väldigt annorlunda mot att nå det i mer krävande spel, där de bästa grejerna du kan köpa (typ 35-40 tusen) inte orkar med det i 1440p/4K, och kanske inte ens i 1080p.

Min bror sa att han kan köra COD med 240fps. Så jag hade siktat på det.

Permalänk

Upplösning

Skrivet av Bastardgaming:

Vilken upplösning tänker du dig?

Tja, vad hade du sagt är bra upplösning? Det är det jag vill ha.

Permalänk

240fps i 1080p är en väldig skillnad mot 240fps i 1440p och 4k.

Dessutom så är 240fps en udda grej att bygga för. Är det 240fps 1080p i cs2 så räcker det med 5600x och 5700xt. Är det 240fps i 1440p i cs2 så får du kliva upp till typ 5900x /5700x3d med 6800xt / 6900xt.

Tog cs2 som exempel då jag precis spelade det och hårdvaran jag nämde är hårdvara jag har god eftrarenhet av.

Så. Vilken upplösning tänkte du spela med? Vilka spel tänker du dig? Är fps viktigt för sig eller vill du ha ögongodis? Alltså vill du maxa grafiken eller vill du ha många bilder?

Hög fps uppskattas mer i fps pvp spel medans iallafall jag personligen uppskattar att få så fin bild som möjligt i övriga spel och försöker hålla mig runt 100-150 fps på de mer krävande spelen.

Permalänk

Sitter med mobilen så du får ursäkta att det blev 3 bilder.

Men för 20k så går det att kasta ihop något i dendär stilen och du lär inte bli missnöjd.

Komponentkoll.se är ett bra ställe för inspiration och hålla ner priserna. Men rekomenderar lite manuell sökning innan köp ändå.