Få ut Displayport-kontakt som gått av?

Permalänk
Medlem

Få ut Displayport-kontakt som gått av?

Hej så kort o gått så har min DP kabel gått av inuti grafikkortet , alltså sitter bara den innersta delen kvar och går inte att få ut så tänkte höra mig för om någon varit med om liknande och tips på hur man kan få ut den då låsmekanismen inte går att komma åt….
Kan i dagsläget endast använda hdmi och ena DP porten då den 4e porten som är ledig inte verkar fungera pga detta….

Någon som har några tips?

Rubrik lagad. // MOD
Permalänk
Medlem

Tror det blir enklare att förstå problemet om du tar en bild och laddar upp.
Antingen genom att du använder "Välj bild"-knappen när du skriver ett inlägg eller laddar upp en på tex imgur och klistrar en länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Tror det blir enklare att förstå problemet om du tar en bild och laddar upp.
Antingen genom att du använder "Välj bild"-knappen när du skriver ett inlägg eller laddar upp en på tex imgur och klistrar en länk.

Har ingen bild på min just nu men hittade en liknande tråd fast på engelska , det ser likadant ut på bilden , se bifogatBild

Permalänk
Medlem

Tänkte först spontant på typ tandläkarverktyg, men de är ju av stål så då blir det svårt att böja till en extra liten krok på änden.
Vad tror du om en metkrok som du rätar ut, då är det främst hullingen du är ute efter. Spetsen får du kanske korta av. En stark lampa är också bra att ha så du kan haka tag i bakkanten och dra utåt.

Om du har problem med låsfunktionen kanske tunn hårdplast, eller ett plåtbleck (anchovislock?) kan bli ett verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akessoon:

Har ingen bild på min just nu men hittade en liknande tråd fast på engelska , det ser likadant ut på bilden , se bifogatBild

Bilden syns inte. Installera Reddit App..

Permalänk
Medlem

Har aldrig hänt mig, men baserat på bilder på diverse ställen borde man kunna trycka in låsmekanismen ändå, då den är åtkomlig utanför själva kontakten. Beror nog lite på hur mycket den gått sönder för TrådStartaren.

https://imgur.com/a/stuck-displayport-cable-igfePUe

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Permalänk
Medlem

Så, frågan är hur låsmekanismen fungerar, om den är fjäderbelastad i plasthöljet så kanske det räcker med att försiktigt rucka/"vagga" kontakten fram och tillbaka i uttaget för att den ska "trilla ut".
Prova helt enkelt att se om det finns något som kan röra på sig.
Undersök hur den andra änden på kabeln verkar röra sig och se om du kan klura ut hur låsmekanismen fungerar.

Sedan har du en fördel till.
Eftersom kabeln ändå är kass nu så spelar det ingen roll om du öppnar upp den hela änden för att se hur den faktiskt fungerar.