Felmeddelande "install driver to show hardware" vid installation av Windows 11

Permalänk

Felmeddelande "install driver to show hardware" vid installation av Windows 11

Hej!

Har precis fått hem min nya dator som jag beställde från inet. Jag har laddat ned Windows 11 (från Windows egna hemsida) till en usb. Jag försöker nu installera Windows med usb-stickan men får följande felmeddelande:

Någon som vet vad felet är? Tacksam för all hjälp

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Drphil135:

Hej!

Har precis fått hem min nya dator som jag beställde från inet. Jag har laddat ned Windows 11 (från Windows egna hemsida) till en usb. Jag försöker nu installera Windows med usb-stickan men får följande felmeddelande:

Någon som vet vad felet är? Tacksam för all hjälp

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Syns det några diskar i BIOS?

Oftast kan win11 se de vanligaste ssd/Nvme utan att behöva att man lägger till tillverkarens drivers i usb stickan. Är det special hårdvåra så kan man lägga drivrutinerna i en mapp i usb stickan och ladda drivrutinerna från mappen så att windows ser installationsdisken.

Permalänk

Tack för svar!

Jag ser inga diskar i bios. Då behöver jag lägga till drivrutiner i usb-stickan antar jag, hur gör jag det?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Drphil135:

Tack för svar!

Jag ser inga diskar i bios. Då behöver jag lägga till drivrutiner i usb-stickan antar jag, hur gör jag det?

Då låter det nog nästan som att något annat är fel, drivern är till Windows, borde kunna hittas i BIOS oavsett.
Vad har du för lagringsenheter i datorn?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drphil135:

Tack för svar!

Vad är det för lagringsenheter som sitter i datorn?
Om det inte är något väldigt exotiskt så borde du inte behöva lägga till drivrutiner själv... Kan vara något som är fel snarare än att du ska leta drivrutiner.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drphil135:

Tack för svar!

Syns inte diskarna i BIOS:en har det inget med Windows installationen att göra. Då låter det som om antingen så är diskarna inte rätt inkopplade, eller så är de trasiga

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Om det är sata disk kan en sladd till den lossnat i transporten. Att en nvme disk skulle glappa är väldigt liten.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Det här är min hårddisk: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB

Lite osäker var man ser hårddisken i bios dock, den kanske finns någonstans som jag missat.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Vad är det för lagringsenheter som sitter i datorn?
Om det inte är något väldigt exotiskt så borde du inte behöva lägga till drivrutiner själv... Kan vara något som är fel snarare än att du ska leta drivrutiner.

Det här är min hårddisk: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB

Lite osäker var man ser hårddisken i bios dock, den kanske finns någonstans som jag missat.

Permalänk
Medlem

Konsigt att inet inte har startat datorn för att kolla att den funkar när dom byggde den.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Någonstans under installationen (före där du är) ska det finnas möjlighet att välja att använda (Use previous version of setup).
Testat köra det valet och se om driven syns?

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Detta kan hända om man skapar USB-stickan på fel sätt. Använde du Windows Media Creation tool eller nåt annat?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Detta kan hända om man skapar USB-stickan på fel sätt. Använde du Windows Media Creation tool eller nåt annat?

Jag använde Windows Media creation tool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Någonstans under installationen (före där du är) ska det finnas möjlighet att välja att använda (Use previous version of setup).
Testat köra det valet och se om driven syns?

Skrivet av dlq84:

Fast om disken inte visas i BIOS:en, så kommer den inte visas i installationsprogrammet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kolla om diskarna är satt i IRST eller i AHCI i Bios.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Fast om disken inte visas i BIOS:en, så kommer den inte visas i installationsprogrammet

Jag klickade runt lite i bios och då hittade jag faktiskt hårddisken. Men när jag kommer vidare till installation av Windows så får jag upp felmeddelandet som visas på bilden ovan.

Permalänk
Skrivet av Margarin:

Kolla om diskarna är satt i IRST eller i AHCI i Bios.

Det är inställt på AHCI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Enda sättet Windows 11 kunde installeras på min nuvarande dator (signatur), var att välja "Use previous version setup).

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Skrivet av Mithos:

Enda sättet Windows 11 kunde installeras på min nuvarande dator (signatur), var att välja "Use previous version setup).

Okej ska försöka med det.

Permalänk

Spelar det någon roll om min usb är fat23 eller ntfs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drphil135:

Spelar det någon roll om min usb är fat23 eller ntfs?

Jag har för mig om det skulle ha spelat roll så hade USB-minnet inte bootat överhuvudtaget om det hade spelat någon roll. Jag har för mig att jag hade en likadan disk om du har och det gick att installera utan problem. Vad för moderkort är det?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag har för mig om det skulle ha spelat roll så hade USB-minnet inte bootat överhuvudtaget om det hade spelat någon roll. Jag har för mig att jag hade en likadan disk om du har och det gick att installera utan problem. Vad för moderkort är det?

Detta är moderkortet:
https://www.inet.se/produkt/1904220